Inte konstigt att se döda?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-09 0:03:07

Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Hur vet du att hon vet?

Det kokar ner.

Lennart Frimodig

hon ljuger inte. det vet jag.


Hur vet du?

Hon har sett döda människor, ingen har gjort det.

Lennart Frimodig


Det här är elle.

Hon som känner nån som mött döda människor. Fast hon vet inte själv.

Ibland kokar grejer ner.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav elle » 2013-03-09 18:34:32

Frimodig skrev:
Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Hur vet du att hon vet?

Det kokar ner.

Lennart Frimodig

hon ljuger inte. det vet jag.


Hur vet du?

Hon har sett döda människor, ingen har gjort det.

Lennart Frimodig


Det här är elle.

Hon som känner nån som mött döda människor. Fast hon vet inte själv.

Ibland kokar grejer ner.

Lennart Frimodig

Det här är Frimodig.

Han försöker diskutera och förstår ingenting

Han förstår ingenting av det han vill diskutera.

// elle.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-09 18:39:11

elle skrev:
Frimodig skrev:
Frimodig skrev:
Hur vet du?

Hon har sett döda människor, ingen har gjort det.

Lennart Frimodig


Det här är elle.

Hon som känner nån som mött döda människor. Fast hon vet inte själv.

Ibland kokar grejer ner.

Lennart Frimodig

det här är Frimodig.
Han försöker diskutera men förstår ändå ingenting
Han förstår ingenting av det han vill diskutera.

// elle.


Tack, det är bra att du talar om hur du tänker.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Trollmor » 2013-03-10 15:16:13

Om man antar - för diskussionens skull - att några kan se döda, hur är det med de flesta av oss? De flesta av oss ser inte några? Och de som ser, gör detta ganska sällan - i de flesta fall.

Kan det alltså vara "konstigt att se döda" i den meningen att det är ovanligt?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kiddie » 2013-03-11 3:46:39

Jag vill inte bjuda in onda andar. Klart att är man kaxig så kanske de inte vill komma, men annars så är de inte så himla roliga. Eller kanske ska säga bråkiga andar. Jobbigt att man helt plötsligt inte är ensam i sängen och någon puttar till en.... Jag gillar att vara ensam och då menar jag ensam.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-11 11:48:14

Till de som uppriktigt önskar få bättre kännedom om de fenomen de upplever och tolkar som spöken så kommer här en del antaganden och undersökningsmetoder.

* Objekt ni kan se med era ögon.

1. Kontrollera om någon annan kan se objektet. Om ja, försök att interagera med objektet och ta en bild. Om nej, gå till punkt 2.

2. Ta en bild av objektet och se om det syns på bild. Om det syns på bild så har du fångat fotoner som antingen avgetts direkt från objektet eller som avgetts vid reflektion. Bilden är något som kan visas andra och då ge dem en möjlighet att utföra samma experiment på objektet. Om det inte syns, gå till punkt 3.

3. Försök införskaffa lämplig kamera att ta bild som inkluderar delar av spektrum som ligger närmast det synliga. UV, IR. Har du en annan teori om hur objektet kan förmdela sin närvaro till dig så bör du införskaffa en sådan sensor att mäta med. Fungerar inte detta gå till punkt 4.

4. Undersök möjligheterna att med påverkan per distans få din hjärna att skapa bilder så som du upplevt dem och skapa sedan en mätmetod för att undersöka detta. Fungerar inte detta gär till punkt 5.

5. Om du inte redan gjort så innan undersökningen börjat bör du försäkra sig om att det inte är din egen hjärna som spelar dig ett spratt.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 11:57:05

På nåt plan kan jag förstå elle och andra.
Det råkar vara så att jag kommer ihåg väldigt mycket av mina drömmar.
Jag kan rekapitulera både episoder, avsnitt och teman frammatade av det undermedvetna, eller det vidskepliga kallar andar, syner, astralresor med mera.
Och lucida drömmar därtill.

Ibland är det i technicolor, ibland är det suddigt, en del drömmar är tråkiga, trista, vaga, malande - andra är knivskarpa in till tusendels millimetrar.

En del drömmar jag haft är så starka att jag kommer minnas dom livet ut.

Vi vet att drömmar finns men vi kan inte hålla dom i handen.

Hjärnan spelar oss ett spratt kort sagt och det är väl lika fantastiskt som om det fanns andeväsen?

Om det faktiskt går att belägga saker och ting som påstås överlåter jag åt kvalificerad vetenskap. Och väntar med spänning på resultat.


Och nej - jag laborerar inte med droger och vill inte prova LSD.
Vad fan ska jag med LSD och konstiga svampar till när jag kan minnas mina drömmar?
Vill man ha en gratis LSD-upplevelse kan man väl kontemplera över en Dalí eller nåt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-11 12:37:15

KrigarSjäl skrev:Hjärnan spelar oss ett spratt kort sagt och det är väl lika fantastiskt som om det fanns andeväsen?


Det är när möjligheten att det är hjärnan som spelar oss ett spratt tas bort som det blir besynnerligt i min mening.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Watkins » 2013-03-11 12:51:05

Psykologen har helt klart begått ett allvarligt tjänstefel. Möjligen beror det på det där syndromet, vad det nu heter, som gör att folk som arbetar med människor med vanföreställningar själva kan börja få svårt att skilja mellan fantasi och verklighet.

Om du (TS) tror att människan ifråga har något att ge dig eller andra i sin yrkesroll bör du ge henom en chans att förklara sig. Annars tycker jag att du ska anmäla händelsen till Patientnämnden direkt, eller tala med den övriga personalen som (helt korrekt) inte anser det vara vetenskapligt trovärdigt att ta för givet att patienterna ser spöken endast baserat på vittnesmål.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Ugglan » 2013-03-11 12:57:30

Känner en som fått nåt liknande av en annan psykolog, han (psykologen ifråga) sa att det inte är ovanligt att människor inom spektrumet har kontakt med "andevärlden".
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kiddie » 2013-03-11 19:37:05

Eftersom de med autism och liknande i regel är mer känsliga för det inom världen kanske man kan spekulera om att de även är känsligare för andevärden. Fast jag tror att flertalet inte har kontakt med andevärlden iallafall. I "The Horse Boy" sas det att de som blev shamaner ofta hade någon form av annorlunda tänkande, de troddes ha/haft npf eller epilepsi. Många medium har även fått skallskador som barn om man tittar generellt.

Men för den skull så ska nog inte en psykolog prata om det om man själv inte tar upp det, är nog snarare så att psykologen är intresserad av det övernaturliga och hoppas hitta dem som kan berätta något... Rent utnyttjande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Ugglan » 2013-03-12 7:14:02

Ugglan skrev: fått nåt

Fått HÖRA nåt (naturligtvis), höra föll bort, i det fall jag känner till var det patienten ifråga som kom in på ämnet.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-12 19:13:46

Men som sagt.

Alla döda och andeväsen är hjärtligt välkomna hem till mig, Linnégatan 19 i Uppsala. Jag lovar att vara väldigt service-inriktad.
Visserligen är jag borta mellan 18/3 och 30/3, men sen är alla välkomna igen.

Jag skulle bli jättelycklig om nån ville komma. Jag har klart lättare för övernaturliga väsen, än för levande människor, särskilt nära människor.

Men, alla Gudar, alla andar, alla som inte tillhör sinnevärlden, hjärtligt välkomna! Oberoende av religion och sånt. Alla andar, hjärtligt välkomna!

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kiddie » 2013-03-12 21:54:54

Frimodig skrev:Visserligen är jag borta mellan 18/3 och 30/3, men sen är alla välkomna igen.


De kanske är blyga för dig. Kanske går bra om de kommer medan du är borta, de kan lämna lite spår efter sig istället. Går det bra?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-12 22:00:42

kiddie skrev:
Frimodig skrev:Visserligen är jag borta mellan 18/3 och 30/3, men sen är alla välkomna igen.


De kanske är blyga för dig. Kanske går bra om de kommer medan du är borta, de kan lämna lite spår efter sig istället. Går det bra?


Det går mkt bra. Alla överjodiska är välkomna när som helst. Fan, den kan komma när jag är i Uganda. Jag bor på Casa Miltu hotel. Alla är välkomna dit.

Alla är välkomna. Alla. Alla överjordisks jockar, alla, hjärtligt välkomna. Alla.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-12 23:27:43

Alla överjordiska är extremt välkomna, till Linnegatan 19 i Uppsala. Alla, oberoende av religiösa uppfattninar, alla är välkomna, alla överjordiska.

Alla andar och döda och så. Alla är välkomna hem till mig. Alla. Väldigt välkomna.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-12 23:50:48

kiddie skrev:Jag vill inte bjuda in onda andar. Klart att är man kaxig så kanske de inte vill komma, men annars så är de inte så himla roliga. Eller kanske ska säga bråkiga andar. Jobbigt att man helt plötsligt inte är ensam i sängen och någon puttar till en.... Jag gillar att vara ensam och då menar jag ensam.


Ah. Du är en naturlig svinpäls, vad fan gör du här?

Lennart Frimodig

Admin

Det är inte ok att bemöta människor så här.

Se det här inlägget: post979943.html#p979943
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-14 20:54:24

Frimodig skrev:
kiddie skrev:Jag vill inte bjuda in onda andar. Klart att är man kaxig så kanske de inte vill komma, men annars så är de inte så himla roliga. Eller kanske ska säga bråkiga andar. Jobbigt att man helt plötsligt inte är ensam i sängen och någon puttar till en.... Jag gillar att vara ensam och då menar jag ensam.


Ah. Du är en naturlig svinpäls, vad fan gör du här?

Lennart Frimodig

Admin

Det är inte ok att bemöta människor så här.

Se det här inlägget: post979943.html#p979943


Nja, det där var ett magplask från min sida.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-14 21:00:31

Jag vill gärna bjuda in alla typer av andar och döda människor, och Gudar.
Linnégatan 19 i Uppsala. Alla är mkt välkomna. Mkt välkomna, alla.

Om du har mött nån, eller upplevt nån, be dem komma hem till mig. Snälla, alla.

Så här långt har inget övernaturligt uppenbarat sig. Men jag hoppas.

Det vore faktiskt skitkul. Om allt det där inte bara är vidskepelse.

Jag är 68 år, det är jysst med stimulans på gamla där.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kiddie » 2013-03-15 1:08:00

Hoppas de kommer. Vad överraskad du skulle bli! Vet en skeptiker som såg ett spöke, den reaktionen var ganska komisk faktisk. Och jag unnade henne den, hon fick lite att tänka på, kan alltid vara spännande efter den första chocken lagt sig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-15 21:20:18

kiddie skrev:Hoppas de kommer. Vad överraskad du skulle bli! Vet en skeptiker som såg ett spöke, den reaktionen var ganska komisk faktisk. Och jag unnade henne den, hon fick lite att tänka på, kan alltid vara spännande efter den första chocken lagt sig.


Jag hoppas också,

Det är kul vad du vet. Hur vet du att det finns spöken, att de inte bara är inbillningar? Hur vet du?

Men, snälla, be dina spöken komma till mig på Linnégatan i Uppsala. Allt överjordiskt är hjärtligt välkommet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kiddie » 2013-03-15 21:58:08

Jag vet egentligen inte och var oxo väldigt skeptisk. Hade bara jag sett saker kanske jag hade förklarat bort saker längre. Men nu var vi ett helt gäng och det var flera samtidigt som såg samma sak. När vi hade sett något så körde vi med en hemsnickrad metod, vi formulerade först i huvudet vad vi sett och ville säga, sedan sa var och en just det, utan tillägg för att undvika att man påverkade varann. Eller ja, i början iallafall. Sedan blev det så mycket att vi bara levde med fenomenen utan att egentligen bry oss.

Dessa upplevelser har typiskt nog inte påverkat min världsbild. Skulle ha hoppats att jag dragit slutsatsen att bara för att det finns konstiga saker, och "något/någon" i lägenheten som uppenbarligen inte betalar hyra, så finns det en högre mening. Jag kan inte förmå mig till tolkningen att "spökena" styr över hur de uppebarar sig, att de är döda, att de har medvetande osv. Jag vet bara vad jag har sett men jag har ingen aning om vad som ligger bakom.

Jag tror mig veta att jag inte är psykotisk eftersom jag inte har andra psykotiska drag som ofta följer, dessutom är synhallucinationer ovanliga vid t ex schizofreni och mer typiska vid t ex en viss typ av demens. Men som sagt, har inga andra symptom. Och har andra sett samma sak blir det väldigt knivigt att förklara varför alla inbillade sig just samma sak.

Men jag säger inte att det måste vara på det ena eller andra sättet, bara vad som jag tolkar som troligast. Och jag hade verkligen inte trott att jag var "typen" som ser övernaturliga saker, trodde att jag var för rationell för det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-15 23:03:11

kiddie skrev:Jag vet egentligen inte och var oxo väldigt skeptisk. Hade bara jag sett saker kanske jag hade förklarat bort saker längre. Men nu var vi ett helt gäng och det var flera samtidigt som såg samma sak. När vi hade sett något så körde vi med en hemsnickrad metod, vi formulerade först i huvudet vad vi sett och ville säga, sedan sa var och en just det, utan tillägg för att undvika att man påverkade varann. Eller ja, i början iallafall. Sedan blev det så mycket att vi bara levde med fenomenen utan att egentligen bry oss.

Dessa upplevelser har typiskt nog inte påverkat min världsbild. Skulle ha hoppats att jag dragit slutsatsen att bara för att det finns konstiga saker, och "något/någon" i lägenheten som uppenbarligen inte betalar hyra, så finns det en högre mening. Jag kan inte förmå mig till tolkningen att "spökena" styr över hur de uppebarar sig, att de är döda, att de har medvetande osv. Jag vet bara vad jag har sett men jag har ingen aning om vad som ligger bakom.

Jag tror mig veta att jag inte är psykotisk eftersom jag inte har andra psykotiska drag som ofta följer, dessutom är synhallucinationer ovanliga vid t ex schizofreni och mer typiska vid t ex en viss typ av demens. Men som sagt, har inga andra symptom. Och har andra sett samma sak blir det väldigt knivigt att förklara varför alla inbillade sig just samma sak.

Men jag säger inte att det måste vara på det ena eller andra sättet, bara vad som jag tolkar som troligast. Och jag hade verkligen inte trott att jag var "typen" som ser övernaturliga saker, trodde att jag var för rationell för det.


Tack för förklaringen. Mkt bra. Jag beklagar att jag lät hånfull.

Frågan är om ni kan upprepa det?

Jag är gärna med när ni upplever det, efter sista mars.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Trollmor » 2013-03-16 3:41:49

Varför dröja? Om det skulle gå att ordna i morgon, varför skjuta upp det, Frimodig? ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in