Barnförbud på kaféer/konserter? (Omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det ok med barnförbjudna kaféer och konserter?

Ja, det är upp till den enskilda ägaren/arrangören
29
49%
Nej, barn ska inte diskrimineras
13
22%
Nja, en del kaféer/konserter måste vara barntillåtna, men en del kan vara barnförbjudna
12
20%
Vet inte
2
3%
Annat (berätta i tråden)
3
5%
 
Antal röster : 59

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Ugglan » 2013-03-09 20:38:14

Jag tycker att alla ska sköta sig på ett café, barn såväl som vuxna, ungar ska inte skrika och busa, då är det bättre att de är ute och leker och vuxna ska inte sitta och gapa i sina mobiler om allt jag inte vill lyssna på och särskilt inte businessnack eller gräl eller intima saker. Sätt upp en skylt om att det ska vara lugn och ro här. Tydligen är det svårt att visa hänsyn i det offentliga rummet nuförtiden (ok ett café är kanske privat men jag räknar det dit i alla fall)?
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2013-03-09 20:58:01

Mitt förslag är att ett kafè öppnar speciellt anpassat till dom sk lattemammorna. Dit skulle ingen annan behöva gå mer än dom som har småbarn med sig. Där kan dom ha en lekhörna för ungarna medan mammorna kan skvallra om vad dom tycker är viktigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 7:30:52

Hipstern Virtanen skriver om saken i ledarartikel och det på förtjänstfullt sätt.

Vi småbarnföräldrar har blivit ett fläskigt rättesnöre, en präktig gosefilt över den moderna till­varon. Minsta lilla ingrepp i vår bekvämlighet och vi gapar högt, som om vi ­vore en förtryckt minoritet. Det är vi inte, tvärtom, vi är den nya jätteproppen, ­normen. Det är som när högern låtsas att vi fortfarande ­lever i en vänster­hegemoni. Absurdt.


Det här är också ett relevant stycke,

Hemstad flyttade till Berlin i Tyskland, ”ett Sverige för vuxna” som Horace Engdahl beskrivit det, för att hitta ett sätt att bli vuxen som inte nödvändigtvis innebär kärnfamiljsliv. Om den svenska storstaden skriver Hemstad att ”kaféer gick från att vara rökiga tillhåll för skolkande elever, arbetslösa och kulturarbetare till att bli fräscht upplysta lattebarer för stressade föräldrar i farten ... Det urbana rensades ut till förmån för en medelklassig TV4-till­varo.”

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark ... 6386357.ab

Detta gäller inte bara Stockholm. Jag får samma vibbar av kaféerna i mina trakter också. Idel lattesurplande morsor med för lite att göra. Vi som inte vill ha det där upputsade rökfria präktiga har ingenstans att gå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 7:56:20

kullan skrev:Mitt förslag är att ett kafè öppnar speciellt anpassat till dom sk lattemammorna. Dit skulle ingen annan behöva gå mer än dom som har småbarn med sig. Där kan dom ha en lekhörna för ungarna medan mammorna kan skvallra om vad dom tycker är viktigt.

Ja!

Pastellfärgade minimaliskt inredda kaféer med bollhav och stora amerikanska blåbärsmuffins åt lattemorsorna.

Vi andra kanske vill ha vår java vid nåt tidningsställ med tidsskrifter och mörka paneler på väggarna utan en massa spring & tjat & kladd.

Nischa kaféerna tydligare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2013-03-10 15:40:22

* Ta bort alla barnstolar
* Totalförbjud barnvagnar
* Ingen mikrovågsugn att värma medtagen mat i
* Förbjud all medhavd mat såsom yoghurt, bananer, kex etc
* Be de att gå när det varit tomt på bordet i över 30 minuter samt städa
upp efter sig
* Be att de i förekommande fall beter sig som hyggligt folk
* Mammor med högljudda barn ber man ta hand om sina "avkommor"

Problemet löst ! ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 15:46:23

Jo.

Hög tid att sätta upp husregler på de plejsen.
Tydligt skyltat för säkerhets skull.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-03-10 15:48:22

Fördelen med ett öppet förbud är att de som önskar besöka ett barnfritt café mycket lättare kan hitta de caféerna och jag kan inte se att det skulle innebära någon form av diskriminering, de som vill besöka ett café tillsammans med barnen kan mycket väl.välja ett barntillåtet café (det är nog bara i mindre byar som det kommer att saknas alternativ om barnförbud vore tillåtet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 15:50:48

Om det bara finns ett kafé kan de väl köra barnfria dagar?

Vi surgubbar måste också ha nånstans att ta vägen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav rdos » 2013-03-10 15:53:30

Jag funderar över varför det jämt är "lattemorsor" man diskuterar här. Menar ni att det aldrig förekommer att en kille går på Cafe med sina barn? Det kan jag lätt motbevisa då jag vid flera tillfällen varit själv på Cafe med dottern innan hon blev myndig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-10 16:01:17

Miche skrev:Fördelen med ett öppet förbud är att de som önskar besöka ett barnfritt café mycket lättare kan hitta de caféerna och jag kan inte se att det skulle innebära någon form av diskriminering, de som vill besöka ett café tillsammans med barnen kan mycket väl.välja ett barntillåtet café (det är nog bara i mindre byar som det kommer att saknas alternativ om barnförbud vore tillåtet).

Om man vill slippa en viss typ av människor kan man dricka kaffe hemma hos någon. Det finns ingen regel som säger att alla måste ha möjlighet att fika på lokal och samtidigt slippa störa sig.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-03-10 16:06:32

rdos skrev:Jag funderar över varför det jämt är "lattemorsor" man diskuterar här.

Det är ett uttryck för mammor (eller pappor) som hellre umgås med sina vänner och pratar skit än att ta hand om sina vilda ungar.

Det finns rätt gott om föräldrar som faktiskt tar hand om barnen och som inte tillåter dem att fara runt och störa andra, men det är ju inte de som märks (eller som folk blir irriterade på).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 16:25:43

rdos skrev:Jag funderar över varför det jämt är "lattemorsor" man diskuterar här. Menar ni att det aldrig förekommer att en kille går på Cafe med sina barn? Det kan jag lätt motbevisa då jag vid flera tillfällen varit själv på Cafe med dottern innan hon blev myndig.

Jovisst händer det, men de som har kaféerna som häckningsplats är vanligen lattemorsor.
Lattemorsor i grupp är att likna vid Trandansen eller nåt, kan bli en jävla massa skrammel och kackel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-10 16:27:32

Jag minns den galna tiden jag minns den soim igår ,
när jag och mina vänner vi gingo på café,
när vi beställde kaffe , var det kaffe som vi fick,
en del av oss tog té, då var det påse som vi fick,

Till detta åt vi mackor, enkla med ost,
ibland köpte man en kaka, liten seg och god,
sen satt vi där i timmar,
pratade och rökte, älta' smått och gott,
vi lärde oss om livet, i stort såväl som smått.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 16:31:23

Ja du, det var helt andra tider...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-10 16:39:58

Men idag när jag besöker nämnda café ser det givetvis helt annorlunda ut mot var det gjorde när jag och mina kompisar satt där och fördrev våra håltimmar,
Borta är det skumma ljuset, nu är det öppen planlösning som gäller, allt för att få det ljust i lokalerna,
givetvis är det numera rökförbud, och plattorna där det beska bryggkaffet och kannan med hett vatten är borta,
istället är det ersatt av en stor espresso och latte maskin, och man kan inte längre bara gå in och köpa en kaffe och en ostmacka som man man kunde på vår tid,
nu måste man precisera vilken sorts kaffe man vill ha,
och de små hembakta kakorna och de små muffinsarna är ersatta av muffins och kakor i jätteformat, så att en kaka är lika stor som tre var förut,
te som vi var fullt nöjda med att få en mugg med hett vatten och en påse , svart té , earl grey, eller möjligtsvis med nån fruktsmak,
drt ska nu serveras i ett stort högt glas med lösté i nån tésil, och på en lite särskild tavla står det skrivet vilka téer som man kan välja på,
och priserna är givetvis betydligt högre än vad det var förr,
så den skolkande, håltimmefördrivande skolungdomen har givevis inte råd att gå dit längre, utan nu är det ju såklart bara de föräldralediga karriärsföräldrarna med väl tilltagna föräldrapenningar som har råd att gå.

Ja, tiderna förändras, men visst kan man sakna den gamla tiden,
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Kristofer » 2013-03-10 16:51:06

KrigarSjäl skrev:Vi surgubbar måste också ha nånstans att ta vägen.


Precis! Någonstans borde även vi få vara och frodas i vår försurning. Det är möjligt att vi som inte gillar att ha barn omkring oss i alla miljöer är tjurskallar. Låt oss i så fall få vara det och ha vårat! Gubbjävlarnas rätt i samhället!

Önskas: Ett rejält kafé med svart kaffe, äggmackor, falukorvsskivor och tjockt med ost, långt ifrån lattemaskiner, lonugeinredning och groteskt stort kaffebrö´™

Edit:
Barnfritt och med flercentimetertjocka brödskivor.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 17:00:34

ullstrumpan skrev:Borta är det skumma ljuset, nu är det öppen planlösning som gäller, allt för att få det ljust i lokalerna

Och det är det som är det värsta av allt och det gäller inte bara kaféer.

Öppet-och-ljust-fascismen råder överallt.
Allting slimmat, skinande och 'luftigt' som de kallar det.

Överallt panoramafönster, glasväggar och helst fyra meters takhöjd och fan och hans ernstkirchsteigermoster!

Vad är det för marodörer som bestämt att det ska se ut så överallt?
Kan man inte rösta ut dom på nåt sätt?
Varför ska allt se ut som futuristiska väntsalar till Döden?

Gissa om jag gillade att kliva in i skeppshandeln häromveckan...gamla tunga slitna prylar från fartyg, lukt av tjära, mörkt...nästa gång jag är där ska jag fråga om dom behöver hjälp med nåt.
Att jobba där nån timme då och då med nåt tungt skulle göra underverk för humöret.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 17:06:09

Miche skrev:
rdos skrev:Jag funderar över varför det jämt är "lattemorsor" man diskuterar här.

Det är ett uttryck för mammor (eller pappor) som hellre umgås med sina vänner och pratar skit än att ta hand om sina vilda ungar.

Precis så.
De föräldratyper som är högljudda utan att skämmas det minsta och som dräller och tar mer plats än de behöver.
Moggys historia om barnvagnsinvasionen på det lilla kafét är som sagt värre än outlawklubbarna.

Lattemorsorna är de nya raggarna eller nåt.
Med sin yviga präktiga medelklass-diktatur.

Jag gillar ta mig fan adelsstofiler bättre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2013-03-10 17:19:56

Fast att det inte längre är tillåtet att röka på caféer är ett stort lyft jämfört med hur det var förr. Skönt att slippa alla äckliga överfulla askfat och inpyrd stank.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-10 17:21:19

Kristofer skrev:.......
........... och groteskt stort kaffebrö´™
Det är det groteskt stora kaffebrödet som jag tycker är det värsta, vad ska man beställla om man vid tillfälle går ensam på café,
att det är rökförbud kan jag köpa, men det förändrade utbudet, nej, deet är det jag tyckler är det jobbigaste, förresten när jag tänker efter , jag såg aldrig några barnavgnar, eller småbarnsmammor när jag var ung, var fanns de då på den tiden ?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2013-03-10 17:25:06

Det finns kondis där hundägare samlas för att fika och där är hunden välkommen in i lokalen. Hundägaren kan köpa vanligt fika samt hundanpassat fika till hunden. Så att göra ett barnvänligt kondis är ju inget konstigt in mina ögon. Precis som att jag tycker det borde finnas Aspie - vänliga kondis.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 17:28:29

Moggy skrev:Fast att det inte längre är tillåtet att röka på caféer är ett stort lyft jämfört med hur det var förr. Skönt att slippa alla äckliga överfulla askfat och inpyrd stank.

Det är lika synd att det är skottpengar på oss njutningsrökare som hänvisas till balkong och knappt det med vår dyra hobby.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Hundralappen » 2013-03-10 17:29:57

kullan skrev:Precis som att jag tycker det borde finnas Aspie - vänliga kondis.


Hahaha, vilken bild jag fick upp i huvudet..
* Ögonkontakt förbjuden.
* Max prat om sitt specialintresse två timmar i sträck.
* Max två personer får vistas i lokalen samtidigt.
:mrgreen:
Hundralappen
 
Inlägg: 2043
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-10 17:30:49

Kristofer skrev:
KrigarSjäl skrev:Vi surgubbar måste också ha nånstans att ta vägen.


Precis! Någonstans borde även vi få vara och frodas i vår försurning. Det är möjligt att vi som inte gillar att ha barn omkring oss i alla miljöer är tjurskallar. Låt oss i så fall få vara det och ha vårat! Gubbjävlarnas rätt i samhället!

Önskas: Ett rejält kafé med svart kaffe, äggmackor, falukorvsskivor och tjockt med ost, långt ifrån lattemaskiner, lonugeinredning och groteskt stort kaffebrö´™

Edit:
Barnfritt och med flercentimetertjocka brödskivor.

Ja nu börjar det låta!
Äggmackor, rostbiff och grejer istället för de där kladdiga kladdkakorna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in