Vad är Nära Östern? [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-03-10 14:34:47

Kahlokatt skrev:Jag tycker det är sjukt intressant med olika kulturer och är speciellt fascinerad av Ryssland och Fjärran Östern (var ligger förresten NÄRA Östern!?

Turkiet? Marocko? I svenskan talade man förr om Främre Orienten. I engelskan om Near East, men det kan tydligen betyda olika saker beroende på om det är geografisk, historiskt, ekonomiskt el poltiskt. Annars är det ju logiskt (från europeidsk horisont) att prata om Near East, Middle East och Far East. Men jag tror att Nära Östern och Mellanöstern blivit ett och samma område i dagens svenska.

Moderator: Avdelat från denna tråd: intressanta-folkslag-t21010.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Intressanta folkslag

Inläggav slackern » 2013-03-11 1:03:41

Alien skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tycker det är sjukt intressant med olika kulturer och är speciellt fascinerad av Ryssland och Fjärran Östern (var ligger förresten NÄRA Östern!?

Turkiet? Marocko? I svenskan talade man förr om Främre Orienten. I engelskan om Near East, men det kan tydligen betyda olika saker beroende på om det är geografisk, historiskt, ekonomiskt el poltiskt. Annars är det ju logiskt (från europeidsk horisont) att prata om Near East, Middle East och Far East. Men jag tror att Nära Östern och Mellanöstern blivit ett och samma område i dagens svenska.

Haha hur är det med geografi kunskaperna? Marocko ligger i Nordafrika nedanför Gibraltar. Rätt så alltså så långt västerut du kan komma i Medelhavet.

Men här är det enligt wikipedia.

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/Near_East
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Intressanta folkslag

Inläggav Alien » 2013-03-11 1:31:32

Ligger det västerut, så borde det höra till Nära Östern alltså. Rent kulturellt ansågs arabländerna i Nordafrika höra till Främre Orienten.

Hur står det till med kulturhistoriekunskaperna? :P
Alien
Moderator

Intressanta folkslag

Inläggav slackern » 2013-03-11 2:21:21

Alien skrev:Ligger det västerut, så borde det höra till Nära Östern alltså. Rent kulturellt ansågs arabländerna i Nordafrika höra till Främre Orienten.

Hur står det till med kulturhistoriekunskaperna? :P

Nu ska vi se så vitt jag vet så har inte Marocko tillhört Otomanska riket. Alltså kan det inte ha tillhört Främre Orienten i det vidare kulturella begreppet.

Så du ska nog inte försöka att mästra mej som en besserwisser när du inte har alla fakta. Eller saknar kunskap.

Landet införlivades aldrig med det Osmanska imperiet, men koloniserades däremot i början av 1900-talet gradvis av de europeiska kolonialmakterna Frankrike och Spanien.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marocko
slackern

Inläggav Fröken Fräken » 2013-03-13 15:29:44

Jag tycker att det verkar som att man använder Mellanöstern i den nutida svenskan för typ samma område som engelskan använder Near East. Eller Främre Orienten. Om man klickar på slackerns wikipedia-länk och sedan väljer svenska, så kommer man till Främre Orienten (till uppslagsordet alltså...).

Finns verkligen uttrycket Nära Östern i nutida svenska?
Fröken Fräken

Anslöt: 2011-01-20

Inläggav Alien » 2013-03-13 15:39:26

Nej, det gör ju inte det. Alltså inkluderas det antingen i Mellanöstern el så använder man Främre Orienten (men jag tror inte det används så mycket nuförtiden).
Alien
Moderator

Inläggav lejonungen » 2013-03-13 16:45:57

Eftersom begreppet inte är etablerat i svenskan kan man ju lägga in vilken innebörd man vill i det. Sydvästasien är ett modernt begrepp för Främre orienten.
lejonungen

Anslöt: 2013-01-25

Inläggav LordNelson » 2013-03-13 16:55:46

Bör inte sammanblandas med mellanvästern, sydvästen och innanför västen.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav LordNelson » 2013-03-13 17:09:11

Glömde nordvästen och osten.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Alien » 2013-03-15 3:15:12

Alien skrev:Turkiet? Marocko? I svenskan talade man förr om Främre Orienten. I engelskan om Near East, men det kan tydligen betyda olika saker beroende på om det är geografisk, historiskt, ekonomiskt el poltiskt.

slackern skrev:Haha hur är det med geografi kunskaperna?

Alien skrev:Hur står det till med kulturhistoriekunskaperna? :P

slackern skrev:Så du ska nog inte försöka att mästra mej som en besserwisser när du inte har alla fakta. Eller saknar kunskap.

Vem var det som började att mästra? Men det är tydligen helt ok för dig. Om du själv vill leka besserwisser, så är det fritt fram för andra också.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2013-03-15 13:04:22

Alien skrev:
Alien skrev:Turkiet? Marocko? I svenskan talade man förr om Främre Orienten. I engelskan om Near East, men det kan tydligen betyda olika saker beroende på om det är geografisk, historiskt, ekonomiskt el poltiskt.

slackern skrev:Haha hur är det med geografi kunskaperna?

Alien skrev:Hur står det till med kulturhistoriekunskaperna? :P

slackern skrev:Så du ska nog inte försöka att mästra mej som en besserwisser när du inte har alla fakta. Eller saknar kunskap.

Vem var det som började att mästra? Men det är tydligen helt ok för dig. Om du själv vill leka besserwisser, så är det fritt fram för andra också.

Jag gav dej länkar och bilder. Jag försökte att hjälpa till att det skulle bli rätt. Jag bara skrattade åt Marocko för det ligger väldigt långt västerut. Sverige ligger lägre österut än vad Marocko gör.Så jag kan inte begripa hur något som ligger längre västerut än vad Sverige gör kan räknas till östern. Så jag tyckte att hela den situationen var lustig.

Men jag fick bara ett drygt svar tillbaks. Du verkar sakna förmåga att erkänna att du har fel eller lära dej något. För du hade trotts allt satt ett frågetecken efter Marocko. Så jag trodde ärligt att du ville ha ett korrekt svar.
slackern

Inläggav notwoodstock » 2014-10-24 0:12:29

Georgians are very much fond of their country calling it Sakartvelo and consider it the heavenly spot on the earth. To prove this they even created an amusing legend: “When the God divided the Earth among the people, Georgians were late because of their traditional feast, and by the moment of their arrival the entire world had already been divided. When the God asked them to what they had drunk Georgians just answered:”To you, oh Lord, to us, to peace”. The God liked their answer. So told them that although all lands were taken, he reserved a small plot for himself and now he decided to give it Georgians. According to the God the land was incomparable in its beauty and all people would admire and cherish it forever.”

http://www.advantour.com/georgia/
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Återgå till Intressanta intressen

Logga in