Barnförbud på kaféer/konserter? (Omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det ok med barnförbjudna kaféer och konserter?

Ja, det är upp till den enskilda ägaren/arrangören
29
49%
Nej, barn ska inte diskrimineras
13
22%
Nja, en del kaféer/konserter måste vara barntillåtna, men en del kan vara barnförbjudna
12
20%
Vet inte
2
3%
Annat (berätta i tråden)
3
5%
 
Antal röster : 59

Barnförbud på kaféer/konserter? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2013-03-09 3:22:54

Med anledning av det omdiskuterade barnförbudet på ett kafé i Stockholm.

En skylt sattes upp:
"För allas trevnad råder barnförbud här".

Men DO sade att det var diskriminering:
SvD skrev:Ingen anmälan har gjorts mot kaféet och därför driver inte heller DO något ärende kring det. Men Per Holfve, jurist på DO, är ändå tveksam till det barnfria kaféet.

– Om ett barn inte klarar av att uppföra sig får personalen säga till. Men man kan inte dra det till att säga att inga barn är välkomna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/do-sa ... 965606.svd

Men det finns reseföretag som annonserar om barnfria resor. Och det kan finnas barnfria kvällar på bad.

SR skrev:Ett kafé i Stockholm ville porta småungar från att komma in i lokalen. Flera researrangörer erbjuder skrik- och plaskfria hotellsemestrar. Och vem vet, snart kanske det införs barnfria tåg, konserter och parker också. Är det rätt att förbjuda små människor på vissa ställen, för att vuxna ska få njuta i lugn och ro? Eller får barnfria vuxna gilla läget och tåla andras ungar?
När fick din familj onda blickar från de andra restauranggästerna? Hur var det när en liten pojke eller flicka förstörde stämningen för dig? När är det okej med barnförbud? Eller borde vi tycka att det är härligt med livfulla småttingar som hörs och syns överallt?
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/16 ... ramid=3117

Det finns andra tillfällen när skrikande och springande barn kan vara störande, t ex på konserter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47142
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 3:29:11

Det är väl högst rimligt att man inte släpar med sig ungar precis överallt?

Låt en del kaféer rikta sig till lattemorsorna och andra till icke-lattemorsorna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2013-03-09 4:14:11

Hittade denna kommentar på ett annat forum:

Jag har själv drivit kaféer med 120 - 230 sittplaster under ca två decennier.

Enklast sättet att bli av med "lattemammor" på är att inte ha några barnstolar,
totalförbjuda barnvagnar, ingen ?mikrouppvärmingstjänst? för deras medhavda
barnmat. Förbjuda all medhavd mat såsom yoghurt, bananer, kex etc.

Och be dem att gå när det varit tomt på bordet i över 30 minuter samt städa
upp efter sig och "i förekommande fall" bete sig som hyggligt folk. Mammor
med högljudda barn ber man ta hand om sina "avkommor". Mycket effektiva sätt
och det behövs inga barnförbudskyltar på entrédörren. Sätt upp en
barnvagnsförbudskylt, det räcker!


Det är med andra ord inte så svårt om man har lite finess att undkomma DO ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 4:30:52

Ett annat vanligt förekommande problem är barnvagnar i trappuppgångar.
Det är inga små saker vi snackar om utan det är stora fyrkantiga åbäken hur man än vänder och vrider på dom.

Och gällande föreskrifter säger att gångarna ska vara fria i händelse av brand eller annan utrymningssituation.
De där barnvagnarna måste man odla höjdhoppartalanger för att komma förbi om man har bråttom och det är tveksamt om de går att slänga ut genom en ruta, det är nämligen inte alltid fönster har byggts breda nog att kasta barnvagnar igenom.
Så brandmännen måste alltså hantera barnvagn i samband med utryckning.
Nu är inte jag brandman men jag skulle gärna höra vad de har att säga om problemet.

Och hur stor är svårighetsgraden att själv ansvara för sina prylar?
Det kanske kan vara en idé att härbärgera barnvagn innan man skaffar platt-teve hundbur keyboard och karaokeapparatur?
Jag är visserligen med i hyresgästföreningen men inte särskilt aktiv så rutinerade hyresgästare får gärna säga sitt.
Vän av ordning tycker ju att förrådsutrymme hall rum magasin borde räcka för ett litet hushålls bohag men vad vet jag.
Det kanske är nåt helt annat det hanldlar om, 'här bor vi' eller så och så kan man ju resonera men då kanske man ska bo i villa istället för i hyresrätt med trapphus och flera våningsplan?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2013-03-09 4:43:55

Man behöver bo centralt eller har ej råd med villa? samt att man behöver barnvagnen i närheten av lägenheten. Att plocka den från förråd varenda gång man skall iväg är inte så smidigt kan jag tänka mig. Sedan är det där med stöld och väder.

Men om du ställer vagnarna utanför huset kanske de förstår vinken :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 4:56:49

plåtmonster skrev:Man behöver bo centralt eller har ej råd med villa? samt att man behöver barnvagnen i närheten av lägenheten. Att plocka den från förråd varenda gång man skall iväg är inte så smidigt kan jag tänka mig. Sedan är det där med stöld och väder.

Men om du ställer vagnarna utanför huset kanske de förstår vinken :P

De kan ha sina barnvagnar bandvagnar i sina lägenheter då de inte används anser vän av ordning. Om de har tid att kedjeröka i portar hela dagarna har de tid med barnvagnslyft.
Än så länge är min trappuppgång barnvagnsfri zon men din idé är riktigt bra.
Gör så om det blir aktuellt.

De här mänskorna borde flytta till en lada i Sjöbo eller nåt. Det hade passat deras livsstil (stora långhåriga hundar, motorer) bättre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2013-03-09 6:13:28

Fick en sinnebild av en hunddriven barnvagn.Tyvärr så inträffar en katt långt fram med åtföljande VOFF-VOF-mjaaauu ;)

Blocket: "Bättre begagnad barnvagn bortskänkes vid snabb affär, kan hämtas på blockeringsvägen 25" :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 6:18:01

plåtmonster skrev:Fick en sinnebild av en hunddriven barnvagn.Tyvärr så inträffar en katt långt fram med åtföljande VOFF-VOF-mjaaauu ;)

Blocket: "Bättre begagnad barnvagn bortskänkes vid snabb affär, kan hämtas på blockeringsvägen 25" :P

Jo. Ganska klockrent.

Fast de här gynnarna hade formulerat det

bättre beg hund bur sälj bit märken.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav alixha » 2013-03-09 7:45:32

Jag tycker personligen att det är upp till ägaren av caféet, bara för att man säger nej till något behöver det ju inte vara diskriminering?
För övrigt finns det nästan alltid överdrivet mycket caféer i varenda liten stad och håla här i Sverige så det är väl bara att traska vidare till något café som gillar barnskrik, bajsblöjor och lattemorsor.


Förskolor och liknande får gärna ha egna bussar också, tar upp hela bussen och skriker hela tiden, dom kanske är på väg för att storma ett café.
Det brukar stå en skylt i bussen: "Pälsdjur längst bak i bussen, allergiker längst fram".
Jag skulle gärna se en skylt där det stod "Skrikande barn i bagaget, vuxna i resten av bussen".


Finns utmärkta barnvagnsfodral så man kan lämna det rullande åbäket ute om man inte orkar ta med barnvagnen till lägenheten.
Orkar man inte ta barnvagnen till sitt förråd varje gång för att det är jobbigt/inte så smidigt så kan jag garantera att det är jobbigt/inte så smidigt för brandmännen när dom ska upp i trapphuset för att rädda era liv när det brinner.


Missförstå mig inte, jag tycker barn är härliga små varelser, det är oftast deras föräldrar som gör dom till outhärdliga monster.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 7:48:13

Jo det är ju så. Där jag bor närmast vallar de ungarna på biblioteket.
Och jag har aldrig hört ett enda schhh! utan snarare lika högljudda fölädrar eller dagisfröknar eller vad det är.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Kristofer » 2013-03-09 8:52:09

Det bör få vara upp till den enskilda ägaren/arrangören. Det måste få finnas miljöer och evenemang där det är barnfritt.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-09 9:20:16

Kristofer skrev:Det bör få vara upp till den enskilda ägaren/arrangören. Det måste få finnas miljöer och evenemang där det är barnfritt.

Det finns det, det finns undantag för speciella skäl. Varför måste det få finnas miljöer som är barnfria? Måste det få finnas miljöer som är fria från 30-åringar också?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Lilla Gumman » 2013-03-09 10:03:35

Hej!

Det var länge sen bibliotek var lugna och tysta.

För övrigt går väl alla barnvagnar att fälla ihop så de går att ta med till lägenheten?

Barn får gärna vara på caféer och restauranger, om föräldrarna kan se till att de sköter sig. Föräldrar som inte kan ta hand om sina barn åker ut.
Om det är barnförbud, vid vilken ålder ska barn då vara tillåtna? En 2-åring springer runt och är nyfiken, medan en 10-åring sitter still och äter sitt fika. Ett barnförbud borde således inrikta sig på småbarn och deras föräldrar. Men jag hävdar låt alla komma in på ett café eller en restaurang, kör ut de som inte kan uppföra sig.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav DIProgan » 2013-03-09 12:25:45

Om föräldrar som själva valt att få barn får vilja ha en barnfri helg och lämna bort ungen till farmor varför skulle inte andra få välja att slippa ha ungar omkring sig? Finns mycket att överväga men barn vet ju redan att det finns platser de inte är välkomna på, gör några fler en sådan skillnad?
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-09 12:43:45

DIProgan skrev:Om föräldrar som själva valt att få barn får vilja ha en barnfri helg och lämna bort ungen till farmor varför skulle inte andra få välja att slippa ha ungar omkring sig? Finns mycket att överväga men barn vet ju redan att det finns platser de inte är välkomna på, gör några fler en sådan skillnad?

Barn behöver utsättas för samhället för att kunna lära sig leva i samhället. Jag anser att det är barnen som diskrimineras, inte föräldrarna.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav kullan » 2013-03-09 13:04:18

Jag tycker inte det är så allvarligt. Det kan väl finnas ett kondis för småbarnsmammor och ett kondis för folk utan barn. Tycker inte det är konstigt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-03-09 13:05:59

Schmetterling skrev:Barn behöver utsättas för samhället för att kunna lära sig leva i samhället. Jag anser att det är barnen som diskrimineras, inte föräldrarna.

Barn behöver även föräldrar som engagerar sig och uppfostrar. Det är alldeles för ofta som man ser ungar springa runt på restauranger och föräldrarna bryr sig inte det minsta att deras barn stör andra matgäster. Som förälder har jag aldrig tillåtit mina barn att störa andra matgäster (och apropå en annan tråd, jag har aldrig behövt slå något av barnen för att de skulle lära sig hyfs).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2013-03-09 13:09:14

Självklart ska det vara upp till ägaren att avgöra ifall han vill ha barn eller barnfritt på sitt café.

Det måste ju vara bäst för alla parter. Föräldrar som är ute med sina barn kan gå på ett barnvänligt fik och de som vill fika utan att bli störda av barn som springer runt och skriker kan få slippa det.

Massa barn på ett cafe eller restaurang kan vara störande på flera sätt. Dels för att dom skriker och stojar och att föräldrarna låter dom göra det. En annan faktor är när dom ska in med barnvagnar runt borden och det är ju ofta ganska trångt på ett café och det blir krångligt när man som gäst tvingas sitta och trängas med nån annans barnvagn. Sen kan det vara oaptitligt att hamna bredvid en unge som sitter och kladdar och spiller hela tiden.


Det är en kinarestaurang jag äter på ibland. Dom har en mysig uteservering som är ganska liten men fin att sitta och äta på om man kommer när det inte är fullt med folk. Jag satt och åt där med ett par andra. Då kommer det 4 st mammor med varsin barnvagn av rymdskeppsmodell och börjar tränga sig in på uteserveringen. Det kanske fanns plats för en barnvagn där, med lite fantasi kanske två. Men dom skulle in med 4 och började bumpa in i folk som satt och åt, välte stolar och ryckte och slet för att komma fram. Personalen kom och sa att det inte gick och att dom inte kunde ta in barnvagnarna där. Men mammorna blev arga och började kräva att dom skulle flytta på borden och sa åt andra gäster att resa på sig så dom kom fram. Störde mig som fan på dom och att dom inte kunde se på en gång att den där lilla uteserveringen inte var rätt ställe för dom att äta på just då. Och så den där attityden att bli arg när nåt inte funkar och kräva att andra ska flytta på sig...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2013-03-09 13:14:36

Det bästa måste ju vara att gå på donken om man är ett sällskap med flera barn. Där är det barnvänligt och ganska hög acceptans för stoj och stim och menyn är barnvänlig. Eller köpa korv och sätta sig på en parkbänk och äta där ungarna kan springa runt hur mycket som helst på en gräsmatta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-09 13:55:10

Miche skrev:
Schmetterling skrev:Barn behöver utsättas för samhället för att kunna lära sig leva i samhället. Jag anser att det är barnen som diskrimineras, inte föräldrarna.

Barn behöver även föräldrar som engagerar sig och uppfostrar. Det är alldeles för ofta som man ser ungar springa runt på restauranger och föräldrarna bryr sig inte det minsta att deras barn stör andra matgäster. Som förälder har jag aldrig tillåtit mina barn att störa andra matgäster (och apropå en annan tråd, jag har aldrig behövt slå något barnen för att de skulle lära sig hyfs).

Det är klart att barnen måste uppföra sig och inte störa eller sabotera och självklart är det föräldrarnas uppgift att se till sina barn. Självklart kan kaféägare kräva att gästerna oavsett ålder beter sig på ett sätt som gör att andra gäster trivs och så vidare. Och ägaren måste ha rätt att slänga ut gäster som inte sköter sig. För det behöver man inte portförbjuda alla under en viss ålder.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2013-03-09 14:03:27

Schmetterling skrev:Det är klart att barnen måste uppföra sig och inte störa eller sabotera och självklart är det föräldrarnas uppgift att se till sina barn. Självklart kan kaféägare kräva att gästerna oavsett ålder beter sig på ett sätt som gör att andra gäster trivs och så vidare. Och ägaren måste ha rätt att slänga ut gäster som inte sköter sig. För det behöver man inte portförbjuda alla under en viss ålder.



Fast är nog inte så trevligt som personal att ständigt hålla på och säga till föräldrar med stökiga barn att dom får se till att ungen tar det lugnt och inte stör andra. Många föräldrar blir ju arga då och tål inte att nån ställer såna krav. Därför blir det svårt för att café ha som krav att barn inte ska tillåtas störa andra gäster. Då måste det vara bättre att vissa caféer väljer att inte vara för barn så att kunder kan gå dit och förvänta sig en viss miljö av lugn och ro utan barn som springer runt och andra caféer kan leva på att vara barnvänliga.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-09 14:05:14

Moggy skrev:
Schmetterling skrev:Det är klart att barnen måste uppföra sig och inte störa eller sabotera och självklart är det föräldrarnas uppgift att se till sina barn. Självklart kan kaféägare kräva att gästerna oavsett ålder beter sig på ett sätt som gör att andra gäster trivs och så vidare. Och ägaren måste ha rätt att slänga ut gäster som inte sköter sig. För det behöver man inte portförbjuda alla under en viss ålder.


Fast är nog inte så trevligt som personal att ständigt hålla på och säga till föräldrar med stökiga barn att dom får se till att ungen tar det lugnt och inte stör andra. Många föräldrar blir ju arga då och tål inte att nån ställer såna krav. Därför blir det svårt för att café ha som krav att barn inte ska tillåtas störa andra gäster. Då måste det vara bättre att vissa caféer väljer att inte vara för barn så att kunder kan gå dit och förvänta sig en viss miljö av lugn och ro utan barn som springer runt och andra caféer kan leva på att vara barnvänliga.

Som sagt, klart det är föräldrarnas ansvar. Inte kafépersonalens ansvar. Föräldrar som inte inser när de ska ha koll på sina barn måste ju kunna avvisas. Det känns inte som om du diskuterar med mig utan med en påhittad person som skriver saker jag inte skrivit.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 14:09:09

Moggy skrev:donken om man är ett sällskap med flera barn. Där är det barnvänligt och ganska hög acceptans för stoj och stim och menyn är barnvänlig.

Jo tack.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 14:11:06

Moggy skrev:...och började bumpa in i folk som satt och åt, välte stolar och ryckte och slet för att komma fram. Personalen kom och sa att det inte gick och att dom inte kunde ta in barnvagnarna där. Men mammorna blev arga och började kräva att dom skulle flytta på borden och sa åt andra gäster att resa på sig så dom kom fram. Störde mig som fan på dom och att dom inte kunde se på en gång att den där lilla uteserveringen inte var rätt ställe för dom att äta på just då. Och så den där attityden att bli arg när nåt inte funkar och kräva att andra ska flytta på sig...

Jag har varit på outlawklubbar där man visat större hänsyn...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-03-09 14:12:14, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in