Inte konstigt att se döda?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-04 15:35:05

Gafsan skrev:
Kahlokatt skrev:
Tallbarr skrev:Även om det finns fler dimensioner (som behöver vara pyttiga) så förstår jag inte varför eller hur döda människor skulle finnas där. Det ena ger inte det andra.


Nej, de är inte döda! De lever bara inte på samma tidsplan som vi. Att döda människor skulle "gå igen" tror jag inte på. Jag hoppas det finns en himmel, men jag tror att döden bara är stillhet, slocknande.
Och att det bor GUDAR i andra dimensioner är det väl ingen här som har påstått?


Nu förstår jag inte. Menar du att en människa som, i biologisk mening, är död i vår dimension kan vara levande i en annan? Eller är det en annan människa, som av en slump råkar se ut som någon som lever i vår dimension?


Hmm, ja, nu blev det krångligt för mig med. Jag tänkte väl egentligen att de människor som lever i andra dimensioner aldrig har något med oss att göra, men samtidigt tänker jag mig att vi kanske existerar på flera plan samtidigt och att det kan finnas en 80-årig Kahlokatt i en annan dimension och en tvåårig Kahlokatt i en tredje. Nej, det här blev för krångligt. Båda påståendena kan ju knappast vara sanna...
Äh, jag vet inte, helt enkelt. :-)051
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 15:41:15

Moggy skrev:Men det betyder ju även nåt om många människor upplever nåt och där detaljerna stämmer någorlunda överens. Såna fenomen kan vara intressanta och värda att fundera över istället för att bara avfärda det för att alla krav på vetenskaplig korrekthet inte är uppfyllda.


Det håller jag absolut med om. För uppenbarligen är det ju så att många människor påstår sig ha upplevt saker som är svåra att passa in i den kunskap som vi har om hur världen fungerar. Att bara avfärda detta vore verkligen dumt.

Däremot tror jag att det är viktigt att inse att ett påstående inte behöver vara kopplat till en verklig upplevelse. Människor kan påstå saker av andra skäl än att de verkligen uppfattar det som de säger som sant. Dessutom måste man komma ihåg att det vi människor uppfattar av vår omgivning är en rätt så liten andel av den information som faktiskt finns omkring oss. Luckorna fyller vår hjärna i åt oss och sedan hjälper hjärnan oss att tolka det hela till en helhet som vi kan förstå. Därför kan orsaken till "oförklarliga" upplevelser mycket väl ligga i vår hjärna snarare än i verkligheten runt omkring oss. Att undersöka såna här fenomen kan ge intressant information om hur vi själva fungerar även om det inte säger någonting om världen vi lever i. Därför vore det i högsta grad synd att avfärda sådana här berättelser.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 15:41:31

Moggy skrev:finns ju även en del andra möjligheter till andra världar och parallella universum som dessutom kan vara mer lättillgängliga än världarna i mångvärldstolkningen..


Vilka möjligheter menar du?

Jag tycker many-worlds tolkningen är intressant men den ger upphov till en mängd tvetydigheter och oklarheter, även om man slipper vågformskollaps.

EDIT: Exempel på oklarhet är hur man ska se splittringen i olika universum och om de vid något tillfälle konvergerar igen exempelvis.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 16:07:31

Moggy skrev:Håller väl med i stort sett. Men det betyder ju även nåt om många människor upplever nåt och där detaljerna stämmer någorlunda överens. Såna fenomen kan vara intressanta och värda att fundera över istället för att bara avfärda det för att alla krav på vetenskaplig korrekthet inte är uppfyllda. När man avgöra vad man ska tro på eller ej tro på i livet så blir det väldigt strikt att enbart gå efter naturvetenskapens krav, lite utrymme för magkänsla, intuition, nyfikenhet och andras erfarenheter är värdefullt det med.


Ja, vittnesmål kan vara intressanta men är bevisligen inte tillförlitliga. Hjärnan spelar oss många spratt och då blir det återigen viktigt för oss att inte förlita oss till fullo på vår egen subjektiva upplevelse. Jag tycker också att det är skillnad på att beskriva ett fenomen och att hävda att man känner till orsaken till fenomenet. Jag upplever att det istället blir kontraproduktivt och mycket lättare avfärdas när det kanske inte borde det.

Magkänsla, intuition, nyfikenhet och andras erfarenheter går ju inte stick i stäv med naturvetenskap.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Savanten Svante » 2013-03-04 16:46:01

Kahlokatt skrev:Min teori (som även är min mammas) är att det ibland blir "glapp" mellan olika dimensioner. Så vitt jag vet är forskarna överens om att det finns fler än fyra dimensioner.


Zima33 skrev:
Savanten Svante skrev:
Ska bi börja med de tre dimensioner vi känner till? upp-ner, höger-vänster, in-ut. Kan det bli glapp mellan dem?



Finns väl fyra kända dimensioner...tid är också en dimension.


Visst. Vi lägger till tid. Blir det ibland glapp mellan tiden och vänster?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Zima33 » 2013-03-04 19:07:26

Gafsan skrev:
Bara för att det finns ett utrymme som vi inte kan utforska (oavsett om det är ett låst rum eller en extra dimension) så är det inte rimligt att anta att detta utrymme befolkas av spöken eller gudar eller annat i den stilen.


Tänk om människorna i andra dimensioner ser oss som spöken. :idea: Lite häftigt. :D
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 19:30:46

Trollmor skrev:
Frimodig skrev:Men, inga levande människor, jag har det lite stökigt.
Men troll då? ;)


Kul, om du menar internet-troll.

Andra troll kommer aldrig hem till mig.

Faktum är att inga övernaturliga varelser, inga Gudar, inga överjordiska heliga entiteter nånsin kommer hem till mig. Fast jag har noga förklarat att alla är hjärtligt välkomna. Allt övernaturligt är välkommet. Varenda osynlig snigel är välkommen. (Jag skulle känna mig väldigt hedrad.) Allt utom levande människor.

Så, snälla ni andra, om ni har kontakt med nåt övernaturligt väsen, kan ni inte be henne komma hem till mig? Snälla! Linnégatan 19 i Uppsala.

Jag lovar att vara väldigt uppassande på deras behov.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Parvlon » 2013-03-06 19:39:33

Frimodig skrev:Så, snälla ni andra, om ni har kontakt med nåt övernaturligt väsen, kan ni inte be henne komma hem till mig? Snälla! Linnégatan 19 i Uppsala.

Jag lovar att vara väldigt uppassande på deras behov.
Jag ska försöka ordna detta ikväll. Ska vi säga att om jag lyckas så slutar du att skriva sån här strunt(särskilt upprepandet) igen och om jag misslyckas så är din teori bekräftad?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 19:47:35

Parvlon skrev:
Frimodig skrev:Så, snälla ni andra, om ni har kontakt med nåt övernaturligt väsen, kan ni inte be henne komma hem till mig? Snälla! Linnégatan 19 i Uppsala.

Jag lovar att vara väldigt uppassande på deras behov.
Jag ska försöka ordna detta ikväll. Ska vi säga att om jag lyckas så slutar du att skriva sån här strunt igen och om jag misslyckas så är din teori bekräftad?


Njaa, eftersom jag gillar Popper. Om ingen övernaturlig jocke kommer hem till mig i kväll, så är min hypotes (att det inte finns några övernaturliga jockar) inte falsifierad. Dvs hypotesen gäller tills nästa försök att hitta en motinstans.

Men som sagt, alla är jättevälkomna att sända vilken sorts övernaturliga väsen som helst hem till mig. Alla är hjärtligt välkomna.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Miche » 2013-03-06 20:19:04

@Frimodig, har du tänkt i banorna att du kanske redan har en massa besökare men du saknar förmågan att märka att de är där? Inte för att jag helt tror att det kan vara så, det är mer en hypotes.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Nibor » 2013-03-06 20:35:46

Ohyfs att du inte ens ser alla "övernaturliga jockar" som folk redan har sänt hem till dig!
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 20:37:46

Miche skrev:@Frimodig, har du tänkt i banorna att du kanske redan har en massa besökare men du saknar förmågan att märka att de är där? Inte för att jag helt tror att det kan vara så, det är mer en hypotes.


Nej,

jag har aldrig tänkt i de banorna. Jag har aldrig känt mig berörd av okända besökare. Eller övernaturliga fenomen och så.

För mig är det bara vidskepelse. Inget annat.

Men som sagt, alla övernaturliga väsen är mkt välkomna till mig, ni vet var jag bor. Visserligen har jag bara 60 m2, men jag hittar rum för hur många som helst. Säg de kristnas Gud, islams Gud, alla heliga väsen från Kina, Japan, Korea, Vietnam, osv. Varenda en är välkommen.

Alla är hjärtligt välkomna.

Jag lovar att böja knä och vara oändligt underdånig. Bara ni kommer hit hem till mig.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 20:38:37

Nibor skrev:Ohyfs att du inte ens ser alla "övernaturliga jockar" som folk redan har sänt hem till dig!


Nå,

ingen har kommit fram. Sorry.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-07 2:44:25

Tallbarr skrev:Just så :). Jag vill inte inskränka någons möjligheter att leka med tanken men jag tror det är klokt att först leta efter bevis eller data och sedan ta fram en förklaringsmodell istället för att hitta en förklaringsmodell och sedan leta data.


Man kan göra både och samtidigt. Hittar man bevis så har man ju fundament till en modell. Men en modell kan ge hint om var man skall leta bevis..
Oavsett så måste helheten bevisas för att det ska vara användbart mer än som hypotes.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-07 3:17:07

Frimodig skrev:Faktum är att inga övernaturliga varelser, inga Gudar, inga överjordiska heliga entiteter nånsin kommer hem till mig. Fast jag har noga förklarat att alla är hjärtligt välkomna. Allt övernaturligt är välkommet. Varenda osynlig snigel är välkommen. (Jag skulle känna mig väldigt hedrad.) Allt utom levande människor.

Haha, klockrent! Jag säger samma sak.
Kom hit alla djävlar, demoner, spöken och gastar. Ta med er blåkullahäxor, currykryss, vittror och vättar också. Bäckahästen, Chupacabra, Jesus, Gud Fader, Moder Maria, tomtar och troll, hin håle och fan och hans gamla moster.
Kom hit så ska vi supa och spela tärning tills ögonen blöder! :twisted:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-07 10:03:16

plåtmonster skrev:Man kan göra både och samtidigt. Hittar man bevis så har man ju fundament till en modell. Men en modell kan ge hint om var man skall leta bevis..
Oavsett så måste helheten bevisas för att det ska vara användbart mer än som hypotes.


Det går. Det går t.o.m. att skapa modellen först och leta bevis senare, tur kan man alltid ha.

Det finns en risk att information som inte passar eller behövs i modellen förbises totalt dessvärre. Det är därför jag anser att data först och modell senare är lämpligare.

Som du skriver så slutar inte processen där utan en modell som passar tillgängliga data kan ge tips om var det finns mer data. Är det det du menar med att göra de två samtidigt?
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 19:46:45

Parvlon skrev:
Frimodig skrev:Så, snälla ni andra, om ni har kontakt med nåt övernaturligt väsen, kan ni inte be henne komma hem till mig? Snälla! Linnégatan 19 i Uppsala.

Jag lovar att vara väldigt uppassande på deras behov.
Jag ska försöka ordna detta ikväll. Ska vi säga att om jag lyckas så slutar du att skriva sån här strunt(särskilt upprepandet) igen och om jag misslyckas så är din teori bekräftad?


Ingen kom hem.

Du ordnade zilch.

När skäms du?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav elle » 2013-03-07 20:27:50

det finns onda döda och goda döda. onda döda är väl inte välkomna ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inte konstigt att se döda?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-07 20:54:32

Frimodig skrev:
Ingen kom hem.

Du ordnade zilch.

När skäms du?

Lennart Frimodig


Även döda är nog ovilliga att komma hem till någon som har den där attityden. Kan nog lova att det aldrig kommer några.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 20:55:00

elle skrev:det finns onda döda och goda döda. onda döda är väl inte välkomna ?


Alla är välkomna till mig på Linnégatan i Uppsala. Varenda en. Från jordens gryning och tills allt tar slut, nå så länge jag lever. Alla övernaturliga varelser är välkomna. Alla onda är särskilt välkomna. Det skulle vara kul att få besök av jävulen. Riktigt kul. Att få besök av den inkarnerade ondskan. Jag skulle känna mig väldigt hedrad.

Sen är det kul att vi härstammar från en mask utan hjärna.

Men Parvlon gjorde bort sig, ha/on påstod saker som hon inte levde upp till. Hon skulle skicka hem såna här jockar till mig. Fast det kom inga. Allt var som vanligt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Nibor » 2013-03-07 21:08:10

Frimodig skrev:
elle skrev:det finns onda döda och goda döda. onda döda är väl inte välkomna ?


Alla är välkomna till mig på Linnégatan i Uppsala. Varenda en. Från jordens gryning och tills allt tar slut, nå så länge jag lever. Alla övernaturliga varelser är välkomna. Alla onda är särskilt välkomna. Det skulle vara kul att få besök av jävulen. Riktigt kul. Att få besök av den inkarnerade ondskan. Jag skulle känna mig väldigt hedrad.

Sen är det kul att vi härstammar från en mask utan hjärna.

Men Parvlon gjorde bort sig, ha/on påstod saker som hon inte levde upp till. Hon skulle skicka hem såna här jockar till mig. Fast det kom inga. Allt var som vanligt.

Lennart Frimodig



Jag tror jag avråder mina odöda vänner att besöka dig hädanefter. Dom kräver ett förbehållslöst och icke dömande mottagande.
Så inga osaliga andar är sända av mig.
Än så länge.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Kvasir » 2013-03-07 21:11:19

Det här påminner lite om Stephen Hawkings empiriska försök att motbevisa tidsresor. Han bjöd in till en träff för tidsresenärer och skickade ut inbjudan efter att träffen hade varit. Att ingen dök upp på träffen ser han som en stark indikation på att tidsresor inte är möjliga. :)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 21:14:36

Nibor skrev:
Frimodig skrev:
elle skrev:det finns onda döda och goda döda. onda döda är väl inte välkomna ?


Alla är välkomna till mig på Linnégatan i Uppsala. Varenda en. Från jordens gryning och tills allt tar slut, nå så länge jag lever. Alla övernaturliga varelser är välkomna. Alla onda är särskilt välkomna. Det skulle vara kul att få besök av jävulen. Riktigt kul. Att få besök av den inkarnerade ondskan. Jag skulle känna mig väldigt hedrad.

Sen är det kul att vi härstammar från en mask utan hjärna.

Men Parvlon gjorde bort sig, ha/on påstod saker som hon inte levde upp till. Hon skulle skicka hem såna här jockar till mig. Fast det kom inga. Allt var som vanligt.

Lennart Frimodig



Jag tror jag avråder mina odöda vänner att besöka dig hädanefter. Dom kräver ett förbehållslöst och icke dömande mottagande.
Så inga osaliga andar är sända av mig.
Än så länge.


Men, vafan, jag är väldigt förbehållslös och icke dömande.
Alla är välkomna. Gud och Jävulen särskilt. De är jättevälkomna. Till Linnégatan i Uppsala.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Nibor » 2013-03-07 21:39:49

Jaja. Jag skickar väl mina imaginära vänner dit då.
Fast dom trivs bra här också :D
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in