Kymlinge Station, Silverpilen m m tunnelbanerelaterat
66 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Kymlinge Station
Enligt den version av myten jag hört gällde det bara "gröna linjen söderut i rusningstid". De silverfärgade tågen på andra linjer, eller utanför rusningstid, skulle alltså varit ofarliga. "Såg spöklika ut, åkte fram och tillbaka i flera timmar, för att till sist kliva av nån helt annanstans än dit de skulle", (förmodligen vid Kymlinge?)
Kymlinge Station
Det fanns bara ett enda siverfärgat (eller snarare aluminiumfärgat) tåg, de åtta vagnarna kördes alltid tillsammans (så vitt jag vet), möjligen att det vid något enstaka tillfälle kopplades bort en eller två vagnar pga reparation.
Kymlinge Station
slackern skrev:Kristofer skrev:C5 gick väl på röda linjen? Kymlinge ligger ju utmed blå linje. Har en C5 någonsin passerat Kymlinge?
Det är en spökhistoria. Om du tror på spöken och skrönor så har den gjort det. Jag har åkt med silverpilen längs den röda linjen och aldrig blivit kidnappad utav spöken och vaknat upp i Kymlinge.
Samma här. C5 på röda linjen har jag åkt. Tror inte C5 gick på någon annan tub än röda linjen.
@Miche
Ja. Jag har för mig att det var Hägglunds som byggde Silverpilen.
Kymlinge Station
Miche skrev:geocache skrev:Ja, historien om Silverpilen/Kymlinge station har fascinerat mig massor ända sedan jag läste om den för kanske femton år sedan.
Ärligt talat tror jag inte att Silverpilen gått förbi Kymlinge en enda gång (ser gärna bildbevis på motsatsen).
Då blå linjen ut mot Akalla byggdes kördes Silverpilen på röda linjen, oftast mellan Telefonplan och Ropsten, ibland till Sätra, mer sällan till Fruängen, Norsborg eller Mörby Centrum. För att förflytta ett tåg från röda linjen så måste tåget växlas över till gröna linjen mellan Slussen och Gamla Stan sen går det ett spår ned till blå linjen i tunneln mellan Fridhemsplan och Thorhildsplan som mynnar i tunneln mellan Fridhemsplan och Stadshagen. Varför skulle de göra en sådan manöver begriper jag inte.
Här har du beviset på silverpilen har åkt förbi Kymlinge
http://img115.imageshack.us/img115/5333/c5kymlcnr7.jpg
Kymlinge Station
Nixer skrev:Här har du beviset på silverpilen har åkt förbi Kymlinge
http://img115.imageshack.us/img115/5333/c5kymlcnr7.jpg
Fast det verkar inte som om det är ett tåg i trafik. Tåget är skyltat med Zinkensdamm, den stationen ligger ju utmed röda linjen.
Kymlinge Station
Kristofer skrev:Nixer skrev:Här har du beviset på silverpilen har åkt förbi Kymlinge
http://img115.imageshack.us/img115/5333/c5kymlcnr7.jpg
Fast det verkar inte som om det är ett tåg i trafik. Tåget är skyltat med Zinkensdamm, den stationen ligger ju utmed röda linjen.
Silverpilens hemmabas var Röda Linjen.
Miche skrev:Jag tycker att bilden ser Photoshoppad ut!
Jag tror inte att den är photoshopad.
Kymlinge Station
Nixer skrev:Silverpilens hemmabas var Röda Linjen.
Ja. Men gick det någonsin i trafik på andra linjer? Gick det inte enbart Röda linjen? Möjligt att det kan ha gått på andra linjer, men det är inget som jag har hört talas om. Därav min nyfikenhet.
Edit:
Siten t-banan.se verkar inte fungera numera, men på Flashback jag hittade ett citat därifrån
"Dessutom var de ytterst sällan tåget gick på
TUB3 (blåa linjen) förbi Kymlinge. Tåget anvädes
i största utsträckning som insatståg på TUB2
vid högtrafik och gick då Ropsten-Telefonplan
eller Gärdet-Sätra. Därav vagnstransporterna
utan stopp vid stationerna som Pleijel skrev om
i sin krönika. C5 gick i trafik i trettio år,
mellan 1966-1996."
https://www.flashback.org/sp5302927
"Det är helt korrekt att Kymlinge ligger på blå linjen och att C5 mestadels gick på röda linjen. Och ursprunget till myten om spöktåget silverpilen kommer väl just från att det vände efter gärdet och såg ut att komma ut ur bergväggen utan passagerare (minns inte riktigt, men det går säkert att googla på detta). Men om du tittar lite i länkarna som postats tidigare i tråden så ska du se att vagnarna trafikerade TUB3 75-77. Så nog har silverpilen passerat Kymlinge."
https://www.flashback.org/sp4140406
Tyvärr var det en gammal tråd, samtliga länkar är brutna.
Senast redigerad av Kristofer 2013-03-07 0:00:43, redigerad totalt 3 gånger.
Kymlinge Station
Kristofer skrev:Nixer skrev:Silverpilens hemmabas var Röda Linjen.
Ja. Men gick det någonsin i trafik på andra linjer? Gick det inte enbart Röda linjen?
Nä, i enstaka fall så gick den på andra också. Titta här t.ex, här är den skyltad Gullmarsplan:
Kymlinge Station
Editerad film, jag har aldrig sett texten Silverpilen på sidan och jag har åkt med rätt många gånger och sett tåget minst lika många gånger utan att åka med.
För att förflytta ett tåg mellan röda och gröna linjen krävs bara omläggning av två växlar mellan Slussen och Gamla Stan men jag tror inte att man kört ner tåget till blå linjen vilket är mer komplicerat (speciellt från röda linjen).
För att förflytta ett tåg mellan röda och gröna linjen krävs bara omläggning av två växlar mellan Slussen och Gamla Stan men jag tror inte att man kört ner tåget till blå linjen vilket är mer komplicerat (speciellt från röda linjen).
Kymlinge Station
@Nixer @Miche
Ändrade just i mitt inlägg ovan. Hittade en del som kanska kan klargöra våra funderingar.
Ändrade just i mitt inlägg ovan. Hittade en del som kanska kan klargöra våra funderingar.
Kymlinge Station
Apropå Stockholms tunnelbana.
Jag såg att kanal5play.se har lagt upp en serie som hette Tunnelbanan. Jag trodde, till min besvikelse, att den skulle handla om tunneltåg, vara centrerat kring trafikslaget osv. Istället var det en serie om ordningsvakter som avvisar stökigt folk, ofta stackare som hamnat snett i tillvaron med tragiska följder. Jag menar inte att förakta en yrkesgrupp eller ser ner på dess arbete, men varför kunde de inte gjort en serie om tågen och trafikslaget? Enligt mig hade det varit betydligt mer intressant.
Var det för mycket den klassiska asperger-tåg i mina förväntningar?
Jag såg att kanal5play.se har lagt upp en serie som hette Tunnelbanan. Jag trodde, till min besvikelse, att den skulle handla om tunneltåg, vara centrerat kring trafikslaget osv. Istället var det en serie om ordningsvakter som avvisar stökigt folk, ofta stackare som hamnat snett i tillvaron med tragiska följder. Jag menar inte att förakta en yrkesgrupp eller ser ner på dess arbete, men varför kunde de inte gjort en serie om tågen och trafikslaget? Enligt mig hade det varit betydligt mer intressant.
Var det för mycket den klassiska asperger-tåg i mina förväntningar?
Kymlinge Station
Föresten någon som har åkt snebanehissen i Liljeholmen upp till Nybohov? Den ska tydligen vara rätt unik. Ska tydligen vara ett helvete när det blir punktering på däcken. Det ska tydligen vara gummudäck som den åker på inte räls. Och maskinrummet ska vara gigantiskt eller maskinen tydligen en stor bjässe till likströmsmotor som driver den.
Kymlinge Station
@Kristofer, jag reagerade likadant, tycker serien är urtråkig, samma tema som 112 och Stockholm brinner...
@slackern, jag har åkt den för kanske 40 år sedan, den har renoverats för ett par år sen (var helt stängd under tiden, det gick ersättningsbuss upp till Nybohov men den åkte jag inte med).
@slackern, jag har åkt den för kanske 40 år sedan, den har renoverats för ett par år sen (var helt stängd under tiden, det gick ersättningsbuss upp till Nybohov men den åkte jag inte med).
Kymlinge Station
slackern skrev:Föresten någon som har åkt snebanehissen i Liljeholmen upp till Nybohov?
Åkte den en gång sommaren 2008 efter att ha gått uppför backen först. Visste inte att den fanns förrän jag skulle åka ner till stationen igen. Interiören påminde mycket om de gamla vagnarnas interiör. Jag fick intrycket av att de byggt den av delar från gamla t-banevagnar.
Kymlinge Station
Kristofer skrev:slackern skrev:Föresten någon som har åkt snebanehissen i Liljeholmen upp till Nybohov?
Åkte den en gång sommaren 2008 efter att ha gått uppför backen först. Visste inte att den fanns förrän jag skulle åka ner till stationen igen. Interiören påminde mycket om de gamla vagnarnas interiör. Jag fick intrycket av att de byggt den av delar från gamla t-banevagnar.
Såhär står det i wikipedia. Vet inte om det stämmer men den påminner starkt precis som du säger utav någon gammal vagn. Jag har åkt med den innan dom renoverade den så jag kan inte säga hur den ser ut numera.
Hissbanan trafikeras av en vagn, som inredningsmässigt tidigare påminde om en tunnelvagn från 1960-talet. Vagnen har renoverats[när?] och fått stolar av C20-modell. En annan likhet med C20-vagnarna är att de är namngivna. Hissvagnen har namnet Klumpen. Vagnens originalkapacitet är 35 personer men SL har för närvarande satt ner kapaciteten till 17 trafikanter. Vagnen rullar på gummihjul och dras av linor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nybohovshissen
Men jag minns att den såg ut såhär förut.
http://www.funiculars.net/articles.php?art=nybohov_se
Kymlinge Station
Miche skrev:jag reagerade likadant, tycker serien är urtråkig, samma tema som 112 och Stockholm brinner...
Överväger att mejla Kanal 5 och fråga om de inte kan producera en säsong eller ett par avsnitt som handlar om tågen, alla vagntyper som trafikerat tunnelbanan, spåren, linjenätets uppbyggnad med dess tre tuber, strömförsörjningen, stationerna och de olika typer av stationer som finns, och all annan teknisk utrustning som finns i ett så här stort system.
@slackern
Minns inget om stolar av C20-modell från min åktur sommaren 2008. Vet inte om minnet sviker mig eller om Klumpen fick stolarna senare.
Kymlinge Station
Nybohovshissen har den gula färgsättningen på bilden (gick bort och kollade men hann inte se mer eftersom den avgick när jag var nästan framme), utsidan liknade en blå tunnelbanevagn.
Kymlinge Station
Miche skrev:Nybohovshissen har den gula färgsättningen på bilden (gick bort och kollade men hann inte se mer eftersom den avgick när jag var nästan framme), utsidan liknade en blå tunnelbanevagn.
Jo tyvärr har dom renoverat sönder hissen. Här är en film hur den ser ut i dagsläget.
Kymlinge Station
Nybohovshissen
Den har jag helt lyckats missa, fast jag byter mellan tvärbana och t-bana i Liljeholmen varje dag. Var går den ifrån?
Kymlinge Station
Kimmelie skrev:Nybohovshissen
Den har jag helt lyckats missa, fast jag byter mellan tvärbana och t-bana i Liljeholmen varje dag. Var går den ifrån?
Hmm i den bakre spärren den gamla. Så finns det den glaskorridor som leder fram till berget. så går det väll in lite i berget med som en vänthall och därifrån går hissen.
Kymlinge Station
OT#1
Jag bodde i Nybohov några månader 2001 eller 2002, på nåt boende med konstiga människor med lite problem. Då åkte jag den. Fast jag tror inte den hade Lasse-Åberg-säten då, utan dom gamla bruna.
OT#2:
Jag tycker interiören i de gamla vagnarna var mysigare och varmare än i de nya, fast de gamla tågen tog in allt knarr och gnissel och tjut mellan spåren och hjulen.
Bäst hade varit interiören i de gamla och ljudisoleringen i de nya.
ONT:
Jag tror faktiskt jag har åkt med det omålade tunnelbanetåget nån gång.
Jag bodde i Nybohov några månader 2001 eller 2002, på nåt boende med konstiga människor med lite problem. Då åkte jag den. Fast jag tror inte den hade Lasse-Åberg-säten då, utan dom gamla bruna.
OT#2:
Jag tycker interiören i de gamla vagnarna var mysigare och varmare än i de nya, fast de gamla tågen tog in allt knarr och gnissel och tjut mellan spåren och hjulen.
Bäst hade varit interiören i de gamla och ljudisoleringen i de nya.
ONT:
Jag tror faktiskt jag har åkt med det omålade tunnelbanetåget nån gång.
Återgå till Intressanta intressen