Kan man ha hyperaktivitet när man kan sitta helt tyst?
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Kan man ha hyperaktivitet när man kan sitta helt tyst och still när man lyssnar på någon? Folk jag frågat har försökt förklara vad hyperaktivitet är men jag är rädd för att jag ej förstått dem samt att sökningarna på internet inte gjorde att jag förstod i praktisk mening vad det betyder.
Så i praktisk mening kan man va en helt tyst person som typ lyssnar på någon och bara sitter still och följer med ögonen den som pratar och vara hyperaktiv eller är det ett starkt bevis på att man inte är hyperaktiv?
Så i praktisk mening kan man va en helt tyst person som typ lyssnar på någon och bara sitter still och följer med ögonen den som pratar och vara hyperaktiv eller är det ett starkt bevis på att man inte är hyperaktiv?

- Tor_och_i2p
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-08-11
Tor_och_i2p skrev:Kan man ha hyperaktivitet när man kan sitta helt tyst och still när man lyssnar på någon? Folk jag frågat har försökt förklara vad hyperaktivitet är men jag är rädd för att jag ej förstått dem samt att sökningarna på internet inte gjorde att jag förstod i praktisk mening vad det betyder.
Alla som är hyperaktiva är det ju inte alltid. Man kan ju vara hyperaktiv i vissa situationer men inte i andra.
Inom autismspektrum tror jag att det är relativt vanligt med hyperaktivitet (alltså överaktivitet) varvat med hypoaktivitet (alltså underaktivitet). Vi kan ha lite svårt att lägga oss på en lagom aktivitetsnivå i olika situationer.
Själv har jag inga problem med att sitta stilla när någon pratar med mig (för den situationen är tydlig: jag förstår att jag förväntas sitta stilla och lyssna), men däremot kan jag fara runt som ett torrt skinn om situationen är mindre tydlig och jag inte riktigt vet vad jag borde göra.
Det kanske inte "räknas", men medan kroppen är hypoaktiv så kan ju hjärnan på samma gång vara hyperaktiv. Min hjärna har den egenskapen ibland; när jag tittar på något tv-program och det är avbrott för reklam (särskilt när de visar samma reklamsnutt för femtioelfte gången; då blundar jag för att inte bli blasé och då släpper jag tankarna fria), eller när jag sitter(!) och väntar på bussen eller tåget, eller i något väntrum.
geocache skrev:Det kanske inte "räknas", men medan kroppen är hypoaktiv så kan ju hjärnan på samma gång vara hyperaktiv. Min hjärna har den egenskapen ibland; när jag tittar på något tv-program och det är avbrott för reklam (särskilt när de visar samma reklamsnutt för femtioelfte gången; då blundar jag för att inte bli blasé och då släpper jag tankarna fria), eller när jag sitter(!) och väntar på bussen eller tåget, eller i något väntrum.
Vid ADD brukar hjärnan snurra (därför tycker jag att det är vanskligt att kalla det uppmärksamhetsstörning utan hyperaktivitet, hyperaktiviteten finns ju där men inlåst i huvudet...)
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Ibland så blir jag fundersam på vad som egentligen menas med olika saker. Min hjärna är rätt hyperaktiv även om jag inte är det fysiskt. Jag är extremt oimpulsiv så att det faktiskt blir jobbigt, men gjorde under ADHD-utredningen ett test på en dator och då kom det fram att jag var extremt impulsiv. Hur då? Har jag fattat fel vad impulsivitet är? Så jag börjar undra om jag ens förstår vad hyperaktivitet är.
Man kan få diagnosen ADHD om det är så att man hoppar hit och dit i tankarna,l för det är ju tankarna som styr ditt beteende, Även om man rent fysiskt är en stillasittande person som aldrig motionerar, och mest spelar datorspel eller kollar på TV så är du ju inte inaktiv i din hjärna när du utför dessa aktiviteter,
Ett exempel på impulsivitet kan vara att du spelar datorspel istället för att göra läxan, sedan spelar du en omgång till och sedan en omgång till , trots att du egentligen satte dig framför datorn för att göra läxan.
Ett exempel på impulsivitet kan vara att du spelar datorspel istället för att göra läxan, sedan spelar du en omgång till och sedan en omgång till , trots att du egentligen satte dig framför datorn för att göra läxan.
- ullstrumpan
- Anslöt: 2011-11-27

kiddie skrev::D Läxor och datorer fanns inte samtidigt i min värld. Inte för att det är det det handlar om här men lite kul.
Typ gammalt Atari TV-spel fanns när du var tonåring?
Schmetterling skrev:geocache skrev:Det kanske inte "räknas", men medan kroppen är hypoaktiv så kan ju hjärnan på samma gång vara hyperaktiv. Min hjärna har den egenskapen ibland; när jag tittar på något tv-program och det är avbrott för reklam (särskilt när de visar samma reklamsnutt för femtioelfte gången; då blundar jag för att inte bli blasé och då släpper jag tankarna fria), eller när jag sitter(!) och väntar på bussen eller tåget, eller i något väntrum.
Vid ADD brukar hjärnan snurra (därför tycker jag att det är vanskligt att kalla det uppmärksamhetsstörning utan hyperaktivitet, hyperaktiviteten finns ju där men inlåst i huvudet...)
Det heter väll ADHD huvudsak bristande uppmärksamhet. Det utersluter ju inte hyperaktivitet. Det är exakt den diagnosen jag har. I psykologutredningen står koden 314.00 och i minna jornaler och intyg står det F90.0.C ADD alltså ICD-10 koden. Sjukt förvirrande var det i början.
Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet
Kriterium A1 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A2.
DSM-kod: 314.00
ICD-kod: F98.8
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html
Det fanns dataspel om man hade pengar, men det var inga datorer man använde i skolarbetet. Själv hade jag inte ens ett ruttet handhållet spel som min kompis hade. Var sååå avis. 

slackern skrev:Schmetterling skrev:geocache skrev:Det kanske inte "räknas", men medan kroppen är hypoaktiv så kan ju hjärnan på samma gång vara hyperaktiv. Min hjärna har den egenskapen ibland; när jag tittar på något tv-program och det är avbrott för reklam (särskilt när de visar samma reklamsnutt för femtioelfte gången; då blundar jag för att inte bli blasé och då släpper jag tankarna fria), eller när jag sitter(!) och väntar på bussen eller tåget, eller i något väntrum.
Det heter väll ADHD huvudsak bristande uppmärksamhet. Det utersluter ju inte hyperaktivitet. Det är exakt den diagnosen jag har. I psykologutredningen står koden 314.00 och i minna jornaler och intyg står det F90.0.C ADD alltså ICD-10 koden. Sjukt förvirrande var det i början.Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet
Kriterium A1 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A2.
DSM-kod: 314.00
ICD-kod: F98.8
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html
Diagnosmässigt, ja, men jag har sett påståendet sådär "i folkmun" att ADD är ADHD-H, och liknande, alltså utan hyperaktivitet, det var det jag menade.

- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Schmetterling skrev:Diagnosmässigt, ja, men jag har sett påståendet sådär "i folkmun" att ADD är ADHD-H, och liknande, alltså utan hyperaktivitet, det var det jag menade.
Jag förstår.

Själv säger jag för det mesta att jag har ADHD. Orkar inte gå in på skillnaden mellan ADD och ADHD. Men jag har ofta märkt att när jag säger att jag har ADHD så säger folk men du kan väll inte ha ADHD. Så måste jag ändå säga att jag har ADD. Och då brukar folk aha ok och sedan tysta.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor