Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-05 22:32:14

Zima33 skrev:
KrigarSjäl skrev:
Zima33 skrev:OA ska visst göra en dokumentär https://www.facebook.com/dekallarossautister

Vem är initiativtagare?

OA tror jag.

Låter frågan gå vidare tills jag fått ett mer definitivt svar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav slackern » 2013-03-05 23:02:25

KrigarSjäl skrev:
Zima33 skrev:
KrigarSjäl skrev:Vem är initiativtagare?

OA tror jag.

Låter frågan gå vidare tills jag fått ett mer definitivt svar.

Vad kan överätare veta om det?

Bild

http://www.oasverige.org/
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Zima33 » 2013-03-05 23:15:00

Om man kollar på facebooksidan jag länkade till så står det Organiserade Aspergare. :wink:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Wine » 2013-03-05 23:23:31

Zima33 skrev:Om man kollar på facebooksidan jag länkade till så står det Organiserade Aspergare. :wink:

Tack för upplysningen, jag använder själv inte facebook.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Zima33 » 2013-03-05 23:48:28

Wine skrev:
Zima33 skrev:Om man kollar på facebooksidan jag länkade till så står det Organiserade Aspergare. :wink:

Tack för upplysningen, jag använder själv inte facebook.

Verkar som om sidan är offentlig, så alla kan se den, man behöver inte vara inloggad på facebook. :-)Happy
Zima33

Inläggav plåtmonster » 2013-03-06 1:55:58

Kattmamma skrev:
plåtmonster skrev:Snacka om NT-tolkningsföreträde.

Vill du förklara hur du menade? Om du känner för det allså!
Jag brukar vara frågvis när jag ej förstår .
Min kille har ett gudomligt tålamod , standard frågan från mig är varför.
Hur han vet det, eller vart har du hört det.
Inte av misstro utan för jag är nyfiken på kunskap och vart jag kan forska mer i ämnet .

Hur situationer skall tolkas.
Vad som står mellan raderna osv.

Vem har bestämt att hur mår du betyder "du är okej" och inte "hur mår du?".

osv..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-06 2:50:08

Använder inte fejsbok, får fråga i OAs forum eller avvakta svar här.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav kiddie » 2013-03-06 17:33:55

Har inte heller FB. Kommer aldrig skaffa.

Men kom på vad de egentligen sa på Fråga doktorn den gången. Innan de sa vad nästa gång skulle handla om så pratade de om vitaminer. Då säger programledaren att "Ja, det är därför man ger barnen ADHD-droppar", eller något i den stilen. :-)005 Mm... det känns som de kan sina saker.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Gafsan » 2013-03-06 17:37:56

kiddie skrev:Då säger programledaren att "Ja, det är därför man ger barnen ADHD-droppar",

Ahaaaaa... det är alltså DÄRFÖR som bokstavsdiagnoser har blivit så vanliga - det är de där jäkla ADHD-dropparnas fel?! :mrgreen:
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav slackern » 2013-03-06 17:39:19

Gafsan skrev:
kiddie skrev:Då säger programledaren att "Ja, det är därför man ger barnen ADHD-droppar",

Ahaaaaa... det är alltså DÄRFÖR som bokstavsdiagnoser har blivit så vanliga - det är de där jäkla ADHD-dropparnas fel?! :mrgreen:

Fiskolja kanske? Som kan lindra för vissa med ADHD?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Wine » 2013-03-06 17:40:41

Gafsan skrev:

Jag fick faktiskt AD-droppar som barn. :wink:
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kiddie » 2013-03-06 17:41:04

Gafsan skrev:Ahaaaaa... det är alltså DÄRFÖR som bokstavsdiagnoser har blivit så vanliga - det är de där jäkla ADHD-dropparnas fel?! :mrgreen:

Precis så gick snacket här i TV-soffan. *Fniss*
kiddie
Inaktiv

Inläggav Sredna » 2013-03-10 12:04:21

Det som är viktigt för allenheten att förstå är att vi med asperger och autism är lika olika som alla andra. I media målas ofta aspies upp som bra på teknik, matte och dylikt. Än värre är att folk tror att vi inte har känslor.

Själv är jag extremt känslig, och väldigt mottaglig för andras känslor också. Är intresserad av abstrakta ämnen, som filosofi, konst och allt som är kreativt. Också det här att vi inte skulle uppskatta färger? Jag älskar färger, så länge inte färgerna skär sig.
Sredna

Anslöt: 2013-03-09

Inläggav Schmetterling » 2013-03-10 12:44:31

Sredna skrev:Det som är viktigt för allenheten att förstå är att vi med asperger och autism är lika olika som alla andra. I media målas ofta aspies upp som bra på teknik, matte och dylikt. Än värre är att folk tror att vi inte har känslor.

Själv är jag extremt känslig, och väldigt mottaglig för andras känslor också. Är intresserad av abstrakta ämnen, som filosofi, konst och allt som är kreativt. Också det här att vi inte skulle uppskatta färger? Jag älskar färger, så länge inte färgerna skär sig.

Inte uppskatta färger, minsann? Den har jag aldrig hört. Ska såklart genast sluta uppskatta färger (gäller det alla färger, gillar vi autister bara olika nyanser av svart och grått eller hur funkar det?) så att jag är en ordentlig autist. :-)040
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Sredna » 2013-03-10 12:59:21

Schmetterling skrev:
Sredna skrev:Det som är viktigt för allenheten att förstå är att vi med asperger och autism är lika olika som alla andra. I media målas ofta aspies upp som bra på teknik, matte och dylikt. Än värre är att folk tror att vi inte har känslor.

Inte uppskatta färger, minsann? Den har jag aldrig hört. Ska såklart genast sluta uppskatta färger (gäller det alla färger, gillar vi autister bara olika nyanser av svart och grått eller hur funkar det?) så att jag är en ordentlig autist. :-)040

Många jag träffat i vården har nämnt det. Att vi inte skulle gilla starka färger. Jag själv klär mig så färgglatt jag kan.
Sredna

Inläggav Schmetterling » 2013-03-10 14:00:05

Sredna skrev:
Schmetterling skrev:

Många jag träffat i vården har nämnt det. Att vi inte skulle gilla starka färger. Jag själv klär mig så färgglatt jag kan.

Jaha. Ja, många autister har perceptuella svårigheter och kan uppfatta vissa färger som om de lyser, till exempel. Det blir ju jobbigt om röd färg är som en stark lampa. Väldigt svepande formulering från vården, dock. Jag gillar inte svepande formuleringar.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Sredna » 2013-03-10 14:16:36

Schmetterling skrev:
Sredna skrev:
Schmetterling skrev:Inte uppskatta färger, minsann? Den har jag aldrig hört. Ska såklart genast sluta uppskatta färger (gäller det alla färger, gillar vi autister bara olika nyanser av svart och grått eller hur funkar det?) så att jag är en ordentlig autist. :-)040

Jaha. Ja, många autister har perceptuella svårigheter och kan uppfatta vissa färger som om de lyser, till exempel. Det blir ju jobbigt om röd färg är som en stark lampa. Väldigt svepande formulering från vården, dock. Jag gillar inte svepande formuleringar.

För mig är det en styrka. Jag gillar när det lyser :).
Sredna

Inläggav maxholm » 2013-03-10 20:39:16

Jag ska titta på det.
maxholm

Anslöt: 2007-02-18

Inläggav Zima33 » 2013-03-10 21:08:49

Jag gillar inte vitt, helvita rum ger mig ångest, typ. Men färger gillar jag.
Zima33

Inläggav kiddie » 2013-03-11 3:19:17

Inte förtjust i rum utan färg och tycker spontant det nya modet att allt hemma ska vara grått är lite trist. Fast har varit lite överkänslig för vissa färger som orsakat mig illamående...
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2013-03-11 4:03:28

Fyrkantiga lådor med kommunalgrått för medborgarförvaring när de ej används :P

TV-Tablån:

2013-03-11 18:15-19:00 SVT1 Fråga doktorn
Del 9 av 19. Aspergers syndrom är en funktionsnedsättning som bl.a. påverkar hur man samspelar med andra människor. Andreas Brunnström från Stockholm vet själv vad det innebär och tycker att det borde pratas mer om detta dolda handikapp. Dessutom: Hur håller man kärleken vid liv? Författaren Gunilla Bergensten delar med sig av sina tankar om hur man kan hålla gnistan vid liv i långa förhållanden. Husläkaren Gunilla Hasselgren tar upp frågor om trötta tonåringar och ljumskbråck. Programledare är Suzanne Axell. Även i SVT24 senare i dag, SVT1 senare i natt och SVT1 12/3. Textat sid. 199. 5.1-ljud. HD. Visas i SVT Play.
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2013-03-11 4:12:25

Ifall ni undrar vilken färg som framkallade fysiska illamåendekänslor innan var det samma färg ungefär som citatrutan. :-)005
kiddie
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 10:29:03

kiddie skrev:Tycker en del av er är lite för krävande. Fråga doktorn är ett rätt hurtfriskt program som jag upplever jobbigt och någon ordentlig information om aspergers kan man nog inte förvänta sig därifrån. Trots det behöver inte alla inslag vara helt perfekta med fullständig information som vi kanske läst oss till under tiotals år, har erfarenhet av själva, känner andra som delar med sig av sin erfarenhet osv. Bara för att "vi" vet en del om aspergers så kan vi inte kräva att andra ska veta det eller kunna presentera det på ca 10 minuter.

Gör det något om det blir lite ytligt? Många vet ju inte ett dugg om aspergers så det kanske är läge just i ett sådant program att baa svepa över det lite så folk får ett hum. Jag ser det inte som något negativt. Vad vet ni om andra diagnoser? Vet ni allt om dem? Skulle ni vilja veta litegranna eller måste ni veta allt om alla diagnoser som finns?

Det viktigaste är ju att det blir ett litet personpporträtt, att det är en livslevande människa som presenteras som just människa. Blir det bara så är jag helt nöjd! Han kommer ju säkert inte ens vara ett skolboksexempel eller oxo kommer folk här uppleva honom som för aspig och dålig reklam för "oss"... osv.

Ibland blir jag trött på den totalt sönderplockande attityden här. Ingenting duger. Allt ska kritiseras och plockas isär.

Inte för att jag är bättre... nu har jag ju kritiserat en del av er.... Men jaja...

:-)002

Jag kan ta din kritik utan att känna mig sönderplockad. Jag känner mig i vart fall inte mer sönderplockad än jag brukar så här års.

Det jag menar är att det är vi själva som ska komma till tals.
Och att journalisterna (om de är seriösa) vänder sig direkt till oss istället för att gå vägen föräldrar-personalkategorier.
Om man började från rätt ända skulle mitt temperament svalna betydligt.

Men vi får se - återkommer när jag sett programmet.
Blir det dåligt säger jag att det är dåligt och varför det är dåligt.
Blir det bra säger jag varför det är bra.

Det finns ingenting som säger att kritik måste vara förment objektiv, dvs mjäkig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2013-03-11 19:23:05

BUMP!
Har handlat om spasmangina, hypertyreos hittills dock. Men nu!

"funktionhinder" och tänker och upplever världen annorlunda.
Sent med att knyta skor, knäppa knappar, osv
"vi" aspergare tänker inte ett steg längre. T.ex om man skall städa toaletten blir bara just toaletten och inte badrummet rengjort.
plåtmonster

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in