Ska få kontaktperson - är skrajsen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

kontaktperson.

Inläggav Jagers » 2013-03-02 23:06:29

En kontaktperson har ingen utbildning i huvudtaget, dem är en kompis, helt vanlig kompis, fast dem får betalt för det, om du är osäker på vad kontaktpersonen får och inte får göra så kontakta din lss/sol-handläggare

och du får byta kontaktperson när du vill och helt utan anledning.
Jagers
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

kontaktperson.

Inläggav vallesmamma » 2013-03-05 10:40:46

Jag har kontaktperson. Vi träffas en gång i veckan. Hur länge varierar. Vi åker och kollar på hästar eller tar en fika, går på loppis mm.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

kontaktperson.

Inläggav Crow_ » 2013-03-05 10:48:18

Jag har en kontaktperson via SOC, vi ska enligt överenskommelse träffas varannan vecka, pratas vid i telefon den andra. Det funkar inte, alls. Hon är JÄMT upptagen, träffar jag henne varannan månad är det bra liksom. Innan kunde hon skilja på avståndet (vi bodde ~10 mil ifrån varann) nu när jag flyttat funkar inte ens det.

Mina systrar, som också har/haft kontaktpersoner, har det inte riktigt heller funkat för..
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

kontaktperson.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-05 21:22:36

Min man är kontaktperson åt en kille med asperger. Han får drygt 900 kronor i månaden för det. De ses några timmar 2-3 gånger i månaden (eller mer sällan om det inte går att få ihop, vilket oftare beror på brukaren än min man, ska jag tillägga) och hörs däremellan av på telefon/sms/mejl efter behov.

Det låter som om du och din kontaktperson behöver planera bättre, vad ni ska göra och hur länge. Kontaktpersonen kan inte stå till förfogande hur som helst men att hen bara går sin väg låter ju inte bra. Jag tycker också att du ska kontakta din kontakt, den som håller i det här med kontaktpersoner där du bor (här är det stadsdelen), kanske be om ett gemensamt möte.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ska få kontaktperson - är skrajsen

Inläggav lillao » 2013-03-21 16:16:05

Hej! Jag ska bli utredd som kontaktperson på måndag. Har ännu inte fått något specifikt uppdrag men har efterfrågat att få bli kontaktperson åt en person med antingen AS eller ADHD, vilket det även finns stort behov av i min kommun. Jag tänkte därför vända mig till experterna. Om jag får ett uppdrag åt en person med AS, vad ska jag tänka på? Vad ska jag absolut undvika? Vad hade ni uppskattat hos en kontaktperson? Jag vill att mitt uppdrag ska bli så värdefullt som möjligt för den person som blir tilldelad mig som kontaktperson så alla tips är varmt välkomna.
lillao
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-03-21

Ska få kontaktperson - är skrajsen

Inläggav Kattmamma » 2013-03-21 18:40:46

Jag har också funderat på att bli kontaktperson i framtiden.
När jag flyttat klart och kommit i ordning.
Att jag själv har diagnoser tror jag är en fördel för att få större förståelse.
Vad tror ni?
Jag jobbar ju och gillar människor och är en social person. :wink:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in