Korruption överallt - även inom Reumatikerförbundet
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad lever de på? Medlemsavgifter, donationer och skattemedel bl a. Men vart går pengarna?
Ja, t ex till gratis bostad i Stockholms innerstad för ordföranden. Som även får gratis städning, telefon, bredband och SJ-kort till hemmet i Karlstad.
Och det som alltid har varit, det ifrågasätter man inte. Hon var tidigare kommunalpolitiker, borde man inte vara medveten om detta då.
På DN:s fråga om hon aldrig tänkt på att hon skulle betala skatt svarar hon:
Men hon har ju inte jobbat gratis! Att hon fått tjänstebostad i Stockholm är i sig inte konstigt men att varken hon el Reumatikerförbundet. inte insåg att det var en skattepliktig förmån? Med sin lön borde hon rentav haft råd att betala hyra.
Det finns kanske många sådana fall. Här har iaf tydligen någon inom förbundet reagerat och tagit kontakt med DN.
Ja, t ex till gratis bostad i Stockholms innerstad för ordföranden. Som även får gratis städning, telefon, bredband och SJ-kort till hemmet i Karlstad.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hon-st ... -och-resorDN skrev:Bostaden ska enligt Skatteverket betraktas som förmån och därför beskattas som lön. Det innebär att Anne Carlsson ska betala skatt och Reumatikerförbundet stå för arbetsgivaravgifter. Men varken skatt eller arbetsgivaravgifter har betalats in under de drygt sju år som hon disponerat lägenheten.
– Vi har inte varit medvetna om det. Det är oerhört tragiskt och sorgligt. Vi ska prata med Skattemyndigheten om detta och det ska ordnas, säger Anne Carlsson när DN konfronterar henne med uppgifterna.
Reumatikerförbundets årsstämma har tagit beslut om att hon som ordförande ska ha en lön som motsvarar tolv inkomstbasbelopp i årslön, vilket i år innebär 56 600 kronor i månaden. Utöver lönen finns inga beslut om att hon har rätt till en fri lägenhet i Stockholm. Vem som har bestämt att hon ska få bo i lägenheten vet hon inte.
– Jag utgår ifrån att så har vi gjort i alla evinnerliga tider. Så har det varit, säger Anne Carlsson.
Och det som alltid har varit, det ifrågasätter man inte. Hon var tidigare kommunalpolitiker, borde man inte vara medveten om detta då.
Enligt DN:s beräkning är förmånsvärdet för lägenheten på två rum och kök cirka 65 000 kronor om året. Utöver förmånsvärdet tillkommer kostnader för el, hemtelefon, bredband och städning.
– Det finns inga undantag för föreningar, fri lägenhet är en förmån som ska beskattas, säger Olle Thelin, handläggare på Skatteverket.
På DN:s fråga om hon aldrig tänkt på att hon skulle betala skatt svarar hon:
– Jag har inte haft en endaste tanke på det. Eftersom min bild var att jag har ett förtroendeuppdrag och att det inte skulle kosta mig något.
– Det är dumt, obetänksamt och djupt olyckligt. Det är klart att jag borde ha tagit reda på det själv, men det har jag inte gjort.
Men hon har ju inte jobbat gratis! Att hon fått tjänstebostad i Stockholm är i sig inte konstigt men att varken hon el Reumatikerförbundet. inte insåg att det var en skattepliktig förmån? Med sin lön borde hon rentav haft råd att betala hyra.
Det finns kanske många sådana fall. Här har iaf tydligen någon inom förbundet reagerat och tagit kontakt med DN.
Det kommer mera:
Det är ju egentligen ännu värre, pengar från ett 90-konto får inte användas hur som helst.
Detta gör ju inte bara att man tvivlar på Reumatikerförbundet utan på 90-konto överlag.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/atta-m ... ingsfondenDN skrev:DN kan i dag avslöja att pengar som är öronmärkta för forskning används för att täcka Reumatikerförbundets underskott. Under 2011 slussades i tysthet flera miljoner kronor från Reumatikerfonden till föreningen.
Det är ju egentligen ännu värre, pengar från ett 90-konto får inte användas hur som helst.
Reumatikerförbundet är Sveriges största handikapporganisation med 50 000 medlemmar. Förbundet består enligt ordföranden Anne Carlsson av två delar. Det ena uppdraget, som finansieras med medlemsavgifter, gåvor och statsbidrag, är att verka för att öka kunskapen om reumatiska sjukdomar.
Den andra delen av organisationens verksamhet är Reumatikerfonden, en insamlingsfond vars medel uteslutande ska gå till forskning. Fonden är ett så kallat 90-konto, en kvalitetsstämpel som ska garantera givare att skänkta medel går till vad de är avsedda för.
Detta gör ju inte bara att man tvivlar på Reumatikerförbundet utan på 90-konto överlag.
Med utgångspunkt i årsredovisningen kan vi nu visa att omkring åtta miljoner kronor har försvunnit från fonden bara under 2011. Bilden bekräftas också av flera källor med insyn i förbundet, och enligt uppgiftslämnare slussades miljonbelopp över även 2010. Nu förs det en intern diskussion om hur förbundsledningen ska redovisa 2012 års underskott.
Polisen är vänskapskorrumperad. Det är inte bara kriminella (tjallare) som tipsar polisen, polisen tipsar kriminella också.
Jag tycker att just poliser borde dra en skarp gräns mellan lagligt och olagligt. Men tydligen inte.
"En medlem i ett mc-gäng idrottar i samma förening som en polisman. Vid ett tillfälle planeras ett tillslag mot en klubblokal där polisen har fått in uppgifter om att det finns knark och vapen. Polisemannen varnar då sin kriminella bekant.
Lokalen töms och tillslaget misslyckas." (TT/UNT "Kriminella får tips direkt från polisen")
Sen finns det ju poliser som läcker info från polisutredningar till media. Men där är det nog snarare tipspengar än vänskap som är orsaken.
Ack, vem i hela världen kan man lita på?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5353540SR skrev:Kriminella kommer undan när poliser tipsar dem före ett tillslag, visar en rapport som Säpo presenterade i dag. Oftast handlar det om att den tipsade polisen är vän eller bekant med den kriminella.
---
– Man är barndomskamrater till exempel. Den ena har blivit polis och den andra har blivit kriminell, man kanske springer på varandra senare i livet, säger Johanna Skinnari.
Säpos chefsanalytiker Ahn-Za Hagström anser att det är mycket skadligt för rättsväsendet.
– Det får stora konsekvenser både när det gäller förtroendet för rättsväsendet och så klart att det får stora ekonomiska konsekvenser. Och i förlängningen kan det ju leda till en passivitet både i beslutsfattandet och när det gäller att verkställa de här besluten, säger Ahn-Za Hagström, Säpos chefsanalytiker.
Jag tycker att just poliser borde dra en skarp gräns mellan lagligt och olagligt. Men tydligen inte.
"En medlem i ett mc-gäng idrottar i samma förening som en polisman. Vid ett tillfälle planeras ett tillslag mot en klubblokal där polisen har fått in uppgifter om att det finns knark och vapen. Polisemannen varnar då sin kriminella bekant.
Lokalen töms och tillslaget misslyckas." (TT/UNT "Kriminella får tips direkt från polisen")
Sen finns det ju poliser som läcker info från polisutredningar till media. Men där är det nog snarare tipspengar än vänskap som är orsaken.
Ack, vem i hela världen kan man lita på?