Vilken mat är tabu för er?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-05 0:30:53

Trollmor skrev:Jag har för mig (rätta mig, någon, om du vet) att inte alla judar följer alla dessa regler. Bara de allra strängaste håller alla regler. Jag såg inget i din uppräkning om slaktmetoden, var jag partiellt blind, eller fick du inte med den, trots den långa texten? (Vilken stor mängd regler som stränga judar iakttar!)


Ja, du var partiellt blind. :wink: Jag citerade ju detta:
Det innebär att en särskilt utbildad slaktare (shochet) säger en speciell välsignelse (bracha) och därefter med en rakbladsvass kniv, med ett enda snitt skär av båda halspulsådrorna och luftstrupen på djuret. Innan djuret hinner känna att det gjorde ont, har därvid blodtillförseln till hjärnan avbrutits och djuret känner ingen smärta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2013-03-05 11:20:21

Väldigt fint uttryckt, Flawed! Får jag citera dig för mina vänner?

Flawed skrev:Jag såg ett paket med bläckfisk i fiskdisken där bläckfiskarna liksom tittade tillbaka anklagande och ångestfullt och deras ögon såg väldigt intelligenta ut.


Moderator Alien: Lade till citatet, eftersom det finns på förra sidan. I sådana fall bör man citera det inlägg man svarar på.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2013-03-05 11:23:00

Alien, tack för citatet! Hur ska jag nu förhålla mig till den texten ... Ren lögn, hur vacker den än är. För det för långt i den här tråden att förklara hur det är?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-05 14:06:24

Trollmor skrev:Hur ska jag nu förhålla mig till den texten ... Ren lögn, hur vacker den än är. För det för långt i den här tråden att förklara hur det är?


Du kan ju starta en ny tråd, som handlar om "koshermat" el "judisk och muslimsk slakt".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Gafsan » 2013-03-05 14:11:33

Flawed skrev:Jag såg ett paket med bläckfisk i fiskdisken där bläckfiskarna liksom tittade tillbaka anklagande och ångestfullt och deras ögon såg väldigt intelligenta ut.
Annars är det jättegott.


Men, alltså, om bläckfiskarna var döda, hur kan man då uppfatta en eventuell intelligens i deras blick? Att blickar kan förmedla mycket hos levande varelser håller jag med om, men när man är död? Jag har aldrig sett någon död varelse där jag uppfattat någon intelligens i blicken (fast jag har mest sett döda fiskar, fåglar och smådjur iofs).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-05 14:56:59

Här skriver socialantropologen Maria Sandberg om varför hästkött är tabu:

SVT skrev:I Kina äter de hundar, för att ta ett populärt och ständigt återkommande exempel, medan hunden i Sverige är människans bästa vän och aldrig behöver oroa sig för att hamna i grytan. Hund är ju rent biologiskt en ypperlig protein- och näringskälla, men trots det är hund inte mat i Sverige. Det har att göra med hur vi ordnar världen – människan gör världen begriplig genom klassificering och kategorisering. Vi bestämmer vad som är mat och vad som inte är det, vilka djur vi ”kan” äta och vilka vi inte kan äta.

Häst återfinns för de flesta svenskar inte i kategorin mat.

Ur det perspektivet är upprördheten över hästköttet i maten inte alls orimlig. Och även om det är högst godtyckligt vad som faller under begreppet ”mat”, så fyller det funktionen att det hjälper oss att göra världen begriplig och hanterbar. Oordning skapar oro. Just oron inför maten vi äter tycks vara den moderna människans lott.
http://debatt.svt.se/2013/02/25/hastarn ... thyckleri/

Men nu är matvanorna olika i olika delar av Kina; det finns kineser som aldrig smakat varken hund el orm. Däremot sägs det att kantoneserna äter allt som har fyra el två ben och även sådant som saknar ben. Grodor äter man också liksom i Frankrike. Grodor skulle inte vara absolut tabu för mig men jag känner ingen entusiasm inför det. I Kina finns också buddister, som äter vegetarisk mat.
http://www.svt.se/kinas-mat/kinas-mat-i-bilder

Åas äter man hund i andra länder förutom Kina (Korea, Vietnam etc).

Men öht känns det tabu att äta köttätande djur, däremot går gräsätande och allätare (svin) bra. Har för mig att man åt grävling i Sverige under andra världskriget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav DIProgan » 2013-03-05 15:00:16

Eftersom jag är en logisk människa först o främst kan jag äta allt jag tycker verkar nyttigt och gott helt oavsett. Det är redan dött, känner inget osv. Japp det inkluderar precis allt. Langa fram spädbarnen bara.

Undantaget är om agerandet orsakar följder i samhälle osv.
Senast redigerad av DIProgan 2013-03-05 15:02:56, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2013-03-05 15:02:52

DIProgan skrev:Eftersom jag är en logisk människa först o främst kan jag äta allt jag tycker verkar nyttigt och gott helt oavsett.


Jo det är väl därför våran art är så pass sprid över världen för att vi är allätare. Samma sak med råttor dom bor överallt där människor bor pga att dom är allätare.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Miche » 2013-03-05 15:03:26

nallen skrev:
kiddie skrev:[...] intelligenta djur som apa och bläckfisk.

Är bläckfisken intellegent? Jag hade för mig de har nervsystem som fem daggmaskar ungefär.

Har du levt under en sten eller? Det är välkänt att bläckfiskar är ypperliga när det gäller problemlösning för att komma åt mat.

Sökning på Google
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav DIProgan » 2013-03-05 15:07:01

Miche skrev:
nallen skrev:
kiddie skrev:[...] intelligenta djur som apa och bläckfisk.

Är bläckfisken intellegent? Jag hade för mig de har nervsystem som fem daggmaskar ungefär.

Har du levt under en sten eller? Det är välkänt att bläckfiskar är ypperliga när det gäller problemlösning för att komma åt mat.

Sökning på Google


"In some countries, octopuses are on the list of experimental animals on which surgery may not be performed without anesthesia. In the UK, cephalopods such as octopuses are regarded as 'honorary vertebrates' under the Animals (Scientific Procedures) Act 1986 and other cruelty to animals legislation, extending to them protections not normally afforded to invertebrates."

http://en.wikipedia.org/wiki/Octopus
DIProgan
 
Inlägg: 4559
Anslöt: 2008-10-14

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Braincandy » 2013-03-05 16:38:01

Är nog en hel del, skulle få problem om jag flyttade till ett oliktänkande land där helt andra matvanor finns... är redan petig med det utbud vi har i Sverige :-)006
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kiddie » 2013-03-05 18:12:00

Blev sugen på bläckfisk nu.....

Känner mig extremt okinkig med mat. Är nog bara hund och katt som jag inte vill äta och kroppsdelar är heller inte tabu, tunga är OK t ex. Men tänker jag djupare så ogillar jag över huvudtaget tanken på att det kött jag äter har haft ett liv någon tyckte var OK att ta bara sådär. Trots att jag själv slaktat djur och inte tycker det är äckligt. Men just faktumet att man bestämmer att Nehej du nu får du inte leva mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Parvlon » 2013-03-05 18:16:10

Trollmor skrev:Har haft ett ansikte? Då undrar jag hur du definierar ett ansikte?
Vet inte om jag hade en definition innan men när jag ser ett ansikte så känner jag igen mig (kanske) 1000 ggr mer än när jag ser en sten, eller morot eller svamp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Flawed » 2013-03-06 1:06:21

Gafsan skrev:
Flawed skrev:Jag såg ett paket med bläckfisk i fiskdisken där bläckfiskarna liksom tittade tillbaka anklagande och ångestfullt och deras ögon såg väldigt intelligenta ut.
Annars är det jättegott.


Men, alltså, om bläckfiskarna var döda, hur kan man då uppfatta en eventuell intelligens i deras blick? Att blickar kan förmedla mycket hos levande varelser håller jag med om, men när man är död? Jag har aldrig sett någon död varelse där jag uppfattat någon intelligens i blicken (fast jag har mest sett döda fiskar, fåglar och smådjur iofs).

Just den här förpackningen måste man ha sett för att förstå.
Det var väl en speciell sort och de hade en speciell blick även i dött skick liksom.
Det var väl också hur de liksom låg huller om buller.
Det var lite som en HR giger tavla eller så.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav ragnevi » 2013-03-06 2:04:48

Allt som innehållet ättika. Jag brukar skrika att ättika egentligen är djävulen och då tittar människor verkligen skumt på mig.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2013-03-06 10:04:56

(Jag har ännu inte hittat citatknappen)
Ansikte: Hur blir det med en docka som är gjord av marsipan?
Flaweds bläckfiskar: Helt logiskt. Ett anonymt köttpaket däremot kan inte "titta tillbaka", lika lite som "judetvålen" kunde under den tid sådan användes. Jag tycker det verkar som om Flawed har en stor förmåga att leva sig in i hur andra känner.
Bläckfiskar: Om de plågas, så är de förbjudna för mig. Om de plågas mycket, så är de riktigt tabu för mig. Jag har fått ny information i den här tråden. Tack! :)
Ordet "tabu": Egentligen ett religiöst ord, men jag antar att diskussionen här avser vad vi känner och hur vi gör rent praktiskt, vad vi äter och inte äter.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Miche » 2013-03-06 10:51:05

Citatknappen sitter till höger ovanför respektive inlägg, om du inte ser den kan det bero på att din webbläsare inte visar bilder. Se även Om hur man citerar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2013-03-06 21:09:32

Miche skrev:Citatknappen sitter till höger ovanför respektive inlägg, om du inte ser den kan det bero på att din webbläsare inte visar bilder. Se även Om hur man citerar.
Aaahhh! :) :) Nu fungerade det. Tack! /Trollmor
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-07 0:13:45

Mats skrev:Det finns mycket jag inte kan tänka mig att äta för att det verkar så äckligt att jag får kväljningskänslor, till exempel sniglar, maskar, insekter, ostron eller ögon, hjärnor, pungkulor från djur. Dessutom klarar jag inte av att äta spenat, broccoli och fettränder på kött. De är saker jag vet smakar så äckligt att det vänder i magen och kommer upp igen. :(

Men ingenting av detta låter jag bli att äta för att det skulle vara tabu.


Iofs tror jag att kväljningar också kan bero på kulturella skäl. Vissa saker ser man inte som "mat". Därför kan vi inte äta sniglar, maskar, hjärnor etc. De är tabu.

Broccoli, spenat och fettränder låter däremot mer som personliga smakpreferenser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-07 0:18:02

DIProgan skrev:Eftersom jag är en logisk människa först o främst kan jag äta allt jag tycker verkar nyttigt och gott helt oavsett. Det är redan dött, känner inget osv. Japp det inkluderar precis allt. Langa fram spädbarnen bara.

Undantaget är om agerandet orsakar följder i samhälle osv.


Du låter rent skrämmande logisk. Hoppas du inte menar allvar.

Att äta människokött är tabu i vår västerländska kultur. Undantag är extrema situationer som denna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Uruguayan_ ... Flight_571
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2013-03-07 0:21:29

ragnevi skrev:Allt som innehållet ättika. Jag brukar skrika att ättika egentligen är djävulen och då tittar människor verkligen skumt på mig.


Fast det beror väl på att du ogillar lukten och smaken av ättika, inte på något kulturellt tabu.

Ättikströmming är gott, tycker jag. Men jag skulle inte vilja äta surströmming. Kanske det är en kuturell fråga, jag är inte uppvuxen med surströmming. Men jag ser det som ovana och motvilja mot lukten än kulturellt tabu.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Flawed » 2013-03-07 19:52:41

Sniglar är inte tabu i vår kultur bara om man är fattig.
Bild
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 20:02:31

Mat är intressant, som en del av en kulturbeskrivning.

Sen kan det vara intressant som en sjukdomsbeskrivning.

Jag är laktosintolerant sen 2002, en stor operation. Det är skapligt irriterande. Även om utbudet av laktosfria produkter har blivit mycket bättre på senare år.

Men det är piss att inte kunna äta viss sorts mat.

Ingen mat är tabu för mig.

Var och en som låter nån sorts normal mat vara tabu, är en idiot. Det är en självdefinition. Det är ett sätt att tänka som var adekvat för 60000 år sedan.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav elle » 2013-03-07 20:17:38

Bild
färdiglagad industriell lunchmat.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in