Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars
117 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars
Fråga doktorn på SVT1 Del 9 av 19 som antagligen sänds 11 mars kommer att handla om Asperger. Och någon kvinna om att planera för kärlek.
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Moderator atoms - förtydligade rubriken.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka
Tycker det är fel program för att diskutera AS. Vi är som bekant inte sjuka och käcka livsråd är jag allmänt utled på. Kul om det är en aspergare som är med, inte kul om det är en vanlig vitrock.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-03-04 23:07:42, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Min tanke var mer att kolla hur det presenteras än att det skulle framkomma något användbart.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Min tanke var mer att kolla hur det presenteras än att det skulle framkomma något användbart.
Jo samma här. Jag är tacksam för alla tips om AS i medierna och så även för detta - men jag ser på allt genom mina kritiska glasögon.
Blir det dåligt kommer jag maila redaktionen.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kanske dags att göra film om asperger där massmedias version kommer på skam. Gärna på ett sådant sätt att dito media inte kan låta bli att snacka om det
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Kanske dags att göra film om asperger där massmedias version kommer på skam. Gärna på ett sådant sätt att dito media inte kan låta bli att snacka om det
Hur gör man det då? Tydligen stämmer ingenting om Asperger. Härinne har jag lärt mig att min Asperger är en stereotyp som allmänheten inte ska matas med eftersom det ger dem fel bild av aspergare...
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
KrigarSjäl skrev:Tycker det är fel program för att diskutera AS. Vi är som bekant inte sjuka och käcka livsråd är jag allmänt utled på. Kul om det är en aspergare som är med, inte kul om det är en vanlig vitrock.
Med tanke på att aspergare i media ofta är kvällspressens mordlystna galningar (de brukar ju ha asperger mer eller mindre allihopa, åtminstone när journalisterna får spekulera fritt och de får de ju tyvärr alldeles för ofta), så tycker jag att det är bra när AS diskuteras i ett seriösare sammanhang.
Har inget emot vitrockar heller för den delen, i så fall känner jag mig snarast mindre bekväm med att representeras av nån random aspie. Man blir inte expert på ett funktionshinder bara för att man råkar ha det själv och det finns ju jättemånga aspergare som har ytterst bristfälliga kunskaper om vad funktionshindret innebär (dels för att man har dålig självinsikt vilket ju är ett asperger-karakteristikum och dels för att man har svårt att förstå hur andra (även andra aspergare) uppfattar saker och ting). Är det något funktionshinder som hellre bör beskrivas av någon icke drabbad så är det väl detta?
Så länge man inte talar över vårt huvud. Har sett Temple Grandin i ngt liknande program på SVT och efter inslaget stod det två tanter i studion och log konstigt, hon var sååå duktig och man kunde se hennes funktionshinder genom att studera hennes avsaknad av ansiktsmimik etc. Som om hon vore ett objekt.
Då tyckte jag SVT misslyckats fullständigt. Först tar man med en genomkompetent människa som Grandin, sen förminskar man henne och alla andra aspergare/autister genom att ta in två förståsigpåare utan diagnos som talar om oss över våra huvuden.
Det finns gott om aspergare att ringa och fråga om man vill ha intervjuer eller kommentarer.
Då tyckte jag SVT misslyckats fullständigt. Först tar man med en genomkompetent människa som Grandin, sen förminskar man henne och alla andra aspergare/autister genom att ta in två förståsigpåare utan diagnos som talar om oss över våra huvuden.
Det finns gott om aspergare att ringa och fråga om man vill ha intervjuer eller kommentarer.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Har sett Temple Grandin i ngt liknande program på SVT och efter inslaget stod det två tanter i studion och log konstigt, hon var sååå duktig och man kunde se hennes funktionshinder genom att studera hennes avsaknad av ansiktsmimik etc. Som om hon vore ett objekt.
Det låter ju inget vidare. Ska man porträttera människor så bör man självklart göra det på ett respektfullt sätt. Men jag tror att just autismspektrumproblematik är ett svårt ämne att greppa för många och därför kan det nog lätt bli fel (och därför behövs det också mer kunskap i samhället).
Det måste vara oerhört svårt att beskriva en kompetent och intelligent person som samtidigt saknar stora delar av det "normala" mänskliga tänket. Å ena sidan kan det lätt upplevas som kränkande att uppehålla sig vid hur avvikande och märkligt någons intellekt och känsloliv fungerar, men å andra sidan är det ju exakt det som gör högfungerande autister så intressanta. Om vi fungerade exakt som andra skulle det inte finnas skäl att göra TV-program om oss...
Gafsan skrev:kan det lätt upplevas som kränkande att uppehålla sig vid hur avvikande och märkligt någons intellekt och känsloliv fungerar, men å andra sidan är det ju exakt det som gör högfungerande autister så intressanta.
Det beror på hur det framställs. T.ex annorlunda och intressant. Eller som en mindervetande observationsobjekt för multipla tant(tm).
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Gafsan skrev:kan det lätt upplevas som kränkande att uppehålla sig vid hur avvikande och märkligt någons intellekt och känsloliv fungerar, men å andra sidan är det ju exakt det som gör högfungerande autister så intressanta.
Det beror på hur det framställs. T.ex annorlunda och intressant. Eller som en mindervetande observationsobjekt för multipla tant(tm).
Det som är lurigt här är ju att vi ÄR mindre vetande i vissa avseenden. Själv har jag väldigt svårt för aspergerskildringar som fastnar i "annorlunda-men-minst-lika-bra-träsket". Då blir det lätt att man tassar som katten kring het gröt och inte vågar prata om de nackdelar som asperger faktiskt innebär. Visst, vi är fantastiska och hejsan tjosan men vi har också problem, och de problem vi har orsakas av störningar i våra hjärnors sätt att processa information. Det är det som är vårt funktionshinder, och om man då inte kan prata om hur det är att leva med ett annorlunda (och på många sätt dåligt fungerande) sätt att tänka och vad det får för konsekvenser för en, så blir det väldigt ointressant.
Klart det finns problem, men man kan ju välja om man fokuserar på de positiva sidorna och ser problemen mer som en bieffekt. Istället för problemen som huvudsaken och de positiva egenskaperna som en bisak.
- plåtmonster
Det blir förhoppningsvis ett intressant program med tanke på temat, men jag kommer inte att se det i alla fall, med tanke på den dåliga erfarenhet jag har av de enligt min åsikt minst sagt mindre seriösa programledarna (jag har dessutom haft tillfälle att se de "live" när de medverkade i ett arrangemang här i staden för kanske ett par år sedan. Sedan dess bojkottar jag "Fråga doktorn").
Visserligen får sjuka människor hjälp och tips i programmet, men det trams och flams som de båda programledarna stundvis ägnar sig åt i program efter program hör inte hemma där alls, anser jag.
Visserligen får sjuka människor hjälp och tips i programmet, men det trams och flams som de båda programledarna stundvis ägnar sig åt i program efter program hör inte hemma där alls, anser jag.
plåtmonster skrev:Klart det finns problem, men man kan ju välja om man fokuserar på de positiva sidorna och ser problemen mer som en bieffekt. Istället för problemen som huvudsaken och de positiva egenskaperna som en bisak.
Vilka är de positiva sidorna av asperger?
- Schmetterling
Det finns tillräckligt med källor till det för att jag inte skall behöva rapa upp den informationen.
- plåtmonster
Schmetterling skrev:Vilka är de positiva sidorna av asperger?
Aspie-kriterierna
A. En kvalitativ fördel vid social interaktion, vilket visar sig på de flesta av följande sätt:
Vänskapsrelationer karakteriseras av total lojalitet samt oklanderlig pålitlighet
Frånvaro av sexism, ”ålders-ism”, fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor ”så som de faktiskt är”
Står för sina åsikter oberoende av socialt sammanhang eller av vad andra tycker
Förmåga att hålla fast vid egna teorier eller perspektiv trots att fakta talar emot
Söker åhörare eller vänner som förmår:
- vara entusiastiska för specialintressen och unika ämnen;
- ta detaljer i beaktande;
- ta sig tid med att diskutera ämnen som de flesta inte skulle orka intressera sig för
Lyssnar utan att hela tiden kritisera eller ta saker för givet
I första hand intresserad av det som verkligen tillför samtalet något; föredrar att undvika ”ritualistiskt småprat”, triviala kommentarer och ytlig samtal
Söker uppriktiga, positiva och genuina vänner med ett förutsättningslöst sinne för humor
B. Talar ”Aspergeriska” flytande, ett socialt språk som karaktäriseras av minst tre av följande uttryck:
Inriktning på att söka sanningen
Samtal utan dolda budskap
Ett väl utvecklat ordförråd samt intresse för ord
Fascination för språklig humor, som ordlekar
Avancerat bruk visuella metaforer
C. Kognitiva färdigheter som karaktäriseras av åtminstone fyra av följande uttryck:
Stark förkärlek för detaljer framför helhet
Originellt, ofta personligt perspektiv vid problemlösning
Sällsynt bra minne och/eller förmåga att minnas detaljer som andra oftast glömmer bort eller förbiser: exempelvis, namn, datum, scheman och rutiner
Extrem idoghet när det gäller att samla och katalogisera information om ämnesområden som intresserar personen i fråga
Står helt fast vid sina åsikter och tankar
Som ett ”levande lexikon” när det gäller kunskaper inom ett eller flera områden
Kunskap om rutiner samt en absolut önskan att upprätthålla regler, ordning och noggrannhet
Tydlighet gällande egna värderingar/beslut, vilka ej påverkas av politiska eller ekonomiska faktorer
D. Övriga möjliga drag:
En mycket utvecklad känslighet för specifika sensoriska upplevelser och stimuli, exempelvis: hörsel, beröring, synintryck och/eller lukt
Styrka i individuella idrottsgrenar och spel, särskilt de som kräver uthållighet och visuell precision, exempelvis rodd, simning, bowling och schack
”Socialt obesjungen hjälte” med tillitsfull optimism som utmärkande egenskap: faller ofta offer för andras sociala brister, men är ändå orubblig i sin tro att det går att finna en verklig vän
Ökad sannolikhet, jämfört med den övriga befolkningen, att påbörja universitetsstudier
Tar ofta hand om de som faller utanför ramen för typisk utveckling
Tack till Tony Attwood för tillståndet att publicera denna artikel.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Tack Svante för du alltid är så hjälpsam och visar fakta som man behöver.
Du är så snäll ! / kattmamma ( Kaninmamma )
Du är så snäll ! / kattmamma ( Kaninmamma )
Det var ett inslag om en kille som bodde i grupbostad som de intervjuat och filmat.
Såg reklam inslag på fråga doktorn vad som skulle visas nästa vecka.
Många hade visst skrivit och velat att de pratade om just asperger.
Jag som aldrig brukar kolla på tv satt och gläpte runt på kanalerna och hamnade där.
Det är ju inte lätt att beskriva en sådan bred diagnos.
Han bodde visst på grupbostad. En del här är ju medlemar i mensa, en del jobbar, en del av oss har sjukbidrag och svårigheter.
Jag har ju själv jobb men behöver handledning, jag har barn men behövde stödfamilj.
Så vi är ju så många unika människor.
Så det är nog smått omöjligt att göra ett inslag som vi alla kan känna oss hemma med.
Man får istället försöka tänka att det ändå är fint av svt att de lyssnade på tittarnas önskningar om att ta upp asperger.
För hade de beskrivit någon som varit högfungerande med jobb och höll föreläsningar, skulle många av oss känna nä så där har inte jag det.
Med mitt boendestöd och Lss .
Man får nog ta det för det är.
Det är ju inte direkt diabetes de ska beskriva.
Mer att de visar sin goda vilja att försöka göra ett inslag.
Och jag kan skämmas för att jag har adhd när var och varannan kändis går ut med och säger att de har det.
Och de har gjort hur mycket tok som helst!
Bytt jobb, karlar, gjort stora bröst , små bröst, knarkat och varit brottslingar.
Jag menar inte att jag skäms för min adhd men jag kan känna , oj oj vad visar media för bild.
Ha det gott kram / kattmamma
Såg reklam inslag på fråga doktorn vad som skulle visas nästa vecka.
Många hade visst skrivit och velat att de pratade om just asperger.
Jag som aldrig brukar kolla på tv satt och gläpte runt på kanalerna och hamnade där.
Det är ju inte lätt att beskriva en sådan bred diagnos.
Han bodde visst på grupbostad. En del här är ju medlemar i mensa, en del jobbar, en del av oss har sjukbidrag och svårigheter.
Jag har ju själv jobb men behöver handledning, jag har barn men behövde stödfamilj.
Så vi är ju så många unika människor.
Så det är nog smått omöjligt att göra ett inslag som vi alla kan känna oss hemma med.
Man får istället försöka tänka att det ändå är fint av svt att de lyssnade på tittarnas önskningar om att ta upp asperger.
För hade de beskrivit någon som varit högfungerande med jobb och höll föreläsningar, skulle många av oss känna nä så där har inte jag det.
Med mitt boendestöd och Lss .
Man får nog ta det för det är.
Det är ju inte direkt diabetes de ska beskriva.
Mer att de visar sin goda vilja att försöka göra ett inslag.
Och jag kan skämmas för att jag har adhd när var och varannan kändis går ut med och säger att de har det.
Och de har gjort hur mycket tok som helst!
Bytt jobb, karlar, gjort stora bröst , små bröst, knarkat och varit brottslingar.
Jag menar inte att jag skäms för min adhd men jag kan känna , oj oj vad visar media för bild.
Ha det gott kram / kattmamma
plåtmonster skrev:Det finns tillräckligt med källor till det för att jag inte skall behöva rapa upp den informationen.
Ursäkta då.
Senast redigerad av Schmetterling 2013-03-05 9:41:08, redigerad totalt 2 gånger.
- Schmetterling
Savanten Svante skrev:Schmetterling skrev:Vilka är de positiva sidorna av asperger?
Aspie-kriterierna
A. En kvalitativ fördel vid social interaktion, vilket visar sig på de flesta av följande sätt:
Vänskapsrelationer karakteriseras av total lojalitet samt oklanderlig pålitlighet
Frånvaro av sexism, ”ålders-ism”, fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor ”så som de faktiskt är”
Står för sina åsikter oberoende av socialt sammanhang eller av vad andra tycker
Förmåga att hålla fast vid egna teorier eller perspektiv trots att fakta talar emot
Söker åhörare eller vänner som förmår:
- ta sig tid med att diskutera ämnen som de flesta inte skulle orka intressera sig för
Lyssnar utan att hela tiden kritisera eller ta saker för givet
I första hand intresserad av det som verkligen tillför samtalet något; föredrar att undvika ”ritualistiskt småprat”, triviala kommentarer och ytlig samtal
Söker uppriktiga, positiva och genuina vänner med ett förutsättningslöst sinne för humor
B. Talar ”Aspergeriska” flytande, ett socialt språk som karaktäriseras av minst tre av följande uttryck:
Samtal utan dolda budskap
Ett väl utvecklat ordförråd samt intresse för ord
Fascination för språklig humor, som ordlekar
Avancerat bruk visuella metaforer
C. Kognitiva färdigheter som karaktäriseras av åtminstone fyra av följande uttryck:
Originellt, ofta personligt perspektiv vid problemlösning
Sällsynt bra minne och/eller förmåga att minnas detaljer som andra oftast glömmer bort eller förbiser: exempelvis, namn, datum, scheman och rutiner
Extrem idoghet när det gäller att samla och katalogisera information om ämnesområden som intresserar personen i fråga
Står helt fast vid sina åsikter och tankar
Som ett ”levande lexikon” när det gäller kunskaper inom ett eller flera områden
Kunskap om rutiner samt en absolut önskan att upprätthålla regler, ordning och noggrannhet
Tydlighet gällande egna värderingar/beslut, vilka ej påverkas av politiska eller ekonomiska faktorer
D. Övriga möjliga drag:
En mycket utvecklad känslighet för specifika sensoriska upplevelser och stimuli, exempelvis: hörsel, beröring, synintryck och/eller lukt
Styrka i individuella idrottsgrenar och spel, särskilt de som kräver uthållighet och visuell precision, exempelvis rodd, simning, bowling och schack
”Socialt obesjungen hjälte” med tillitsfull optimism som utmärkande egenskap: faller ofta offer för andras sociala brister, men är ändå orubblig i sin tro att det går att finna en verklig vän
Ökad sannolikhet, jämfört med den övriga befolkningen, att påbörja universitetsstudier
Tar ofta hand om de som faller utanför ramen för typisk utveckling
Tack till Tony Attwood för tillståndet att publicera denna artikel.
Tack!
- Schmetterling
plåtmonster skrev:Det finns tillräckligt med källor till det för att jag inte skall behöva rapa upp den informationen.
Jag tycker att det här svaret var drygt. Du kan inte förvänta dig att alla ska ha råkat på samma information (även om det är ett klassiskt autistiskt misstag att tro att alla vet det man själv vet). Det kommer ständigt nya människor till "aspergerkollektivet" som inte har samma erfarenheter som du. Att vara autist inkluderar svårighet att sålla i information, vilket kan göra det svårt att googla. Om det finns en massa källor kan du ju ge mig dem om du inte orkar rapa (?) i stället för att skriva ovanstående.
- Schmetterling
Aspie-kriterierna
skrev: A. En kvalitativ fördel vid social interaktion, vilket visar sig på de flesta av följande sätt:
Knappast. Eftersom NT ofta inte förstår hur vi fungerar uppfattar de oss snarare som illoja, irrationella och opålitliga.
Aspiekriterierna skrev: Frånvaro av sexism, ”ålders-ism”, fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor ”så som de faktiskt är”
Man behöver inte läsa särskilt länge här på forumet för att inse att aspies kan vara minst lika benägna till rasism, sexism, främlingsfientlighet och åldersdiskriminering som andra människor. Dessutom är vi ofta mera envisa och framhärdar i våra åsikter även när de döms ut som osympatiska eller ogrundade av omgivning.
Aspiekriterierna skrev: Står för sina åsikter oberoende av socialt sammanhang eller av vad andra tycker
Se ovan.
Aspiekriterierna skrev: Förmåga att hålla fast vid egna teorier eller perspektiv trots att fakta talar emot
Se ovan.
Aspiekriterierna skrev: Söker åhörare eller vänner som förmår:
Det här är en lista på krav som behövs för att stå ut med oss, och talar inte särskilt mycket till vår fördel.
Aspiekriterierna skrev: Lyssnar utan att hela tiden kritisera eller ta saker för givet
Det här är helt enkelt inte sant. Vi kan vara exakt lika kritiska som andra, och att vi inte tar saker för givet är isf bara för att vi missar sammanhanget. Annars tycks aspies lika benägna att ta saker för givet och dra förhastade slutsatser som andra.
Aspiekriterierna skrev: I första hand intresserad av det som verkligen tillför samtalet något; föredrar att undvika ”ritualistiskt småprat”, triviala kommentarer och ytlig samtal
Det här betyder att vi inte har förmågan att förstå vad småprat tillför en relation, och det är ett av skälen till våra svårigheter i relationer. Det är således knappast någon fördel.
Aspiekriterierna skrev: Söker uppriktiga, positiva och genuina vänner med ett förutsättningslöst sinne för humor
Återigen, detta är en kravspec på våra vänner och talar inte till vår fördel. Dessutom tror jag att NT´s också vill ha såna vänner så det är inte särskilt specifikt aspigt att vilja ha det.
Aspiekriterierna skrev: B. Talar ”Aspergeriska” flytande, ett socialt språk som karaktäriseras av minst tre av följande uttryck:
Eller rättare sagt vad vi själva uppfattar som "sanningen" vilket verkligen inte alltid överensstämmer med fakta eller andras uppfattning.
Aspiekriterierna skrev:Samtal utan dolda budskap
Ett finare sätt att säga att vi uppfattar budskap som "dolda" när de är uppenbara för NT's. Detta är knappast till vår fördel.
Aspiekriterierna skrev: Ett väl utvecklat ordförråd samt intresse för ord
Detta stämmer faktiskt. Typiskt för aspergare är en verbal förmåga som överstiger den allmänna begåvningen.
Aspiekriterierna skrev: Fascination för språklig humor, som ordlekar
Detta verkar också vara hyfsat typiskt aspigt.
Aspiekriterierna skrev:Avancerat bruk visuella metaforer
Eller (enligt vissa källor) sämre förmåga att förstå visuella metaforer... antagligen är vissa bra och andra sämre på detta.
Aspiekriterierna skrev: C. Kognitiva färdigheter som karaktäriseras av åtminstone fyra av följande uttryck:
Javisst, det är ju en logisk följd av oförmåga att uppfatta och förstå helheter.
Aspiekriterierna skrev: Originellt, ofta personligt perspektiv vid problemlösning
Som ofta innebär att vi kapitalt misslyckas med att lösa problemet öht. Det är ingen slump att vi har problem i våra vardagsliv.
Aspiekriterierna skrev: Sällsynt bra minne och/eller förmåga att minnas detaljer som andra oftast glömmer bort eller förbiser: exempelvis, namn, datum, scheman och rutiner
Eftersom vi inte uppfattar och minns det som andra uppfattar som relevant så har vi tillgängligt minne för såna här saker.
Aspiekriterierna skrev: Extrem idoghet när det gäller att samla och katalogisera information om ämnesområden som intresserar personen i fråga
Detta verkar stämma.
Aspiekriterierna skrev: Står helt fast vid sina åsikter och tankar
En upprepning av det som stod i första stycket och som sagt, inte nödvändigtvis någon positiv egenskap.
Aspiekriterierna skrev: Som ett ”levande lexikon” när det gäller kunskaper inom ett eller flera områden
Sant. Men återigen, detta en effekt av vårt annorlunda sätt att hantera intryck och information och kompenserar knappast för de problem som detta medför.
Aspiekriterierna skrev: Kunskap om rutiner samt en absolut önskan att upprätthålla regler, ordning och noggrannhet
Eftersom vi saknar förmåga att uppfatta verkligheten tillräckligt väl för att fatta vettiga beslut är vi utelämnade till att följa regler och rutiner, även när resultaten blir katastrofala.
Aspiekriterierna skrev: Tydlighet gällande egna värderingar/beslut, vilka ej påverkas av politiska eller ekonomiska faktorer
Återigen en upprepning av saker som redan sagts.
Aspiekriterierna skrev:D. Övriga möjliga drag:
Eller tvärtom extrem underkänslighet. I vilket fall som helst tycks den annorlunda perceptionen mycket sällan vara till någon som helst fördel utan tvärtom.
Aspiekriterierna skrev: Styrka i individuella idrottsgrenar och spel, särskilt de som kräver uthållighet och visuell precision, exempelvis rodd, simning, bowling och schack
Tror knappast att det stämmer att aspies skulle vara duktigare eller mera framgångsrika än NT i sådana idrotter. Däremot är vi definitivt avsevärt sämre i lagidrotter.
Aspiekriterierna skrev: ”Socialt obesjungen hjälte” med tillitsfull optimism som utmärkande egenskap: faller ofta offer för andras sociala brister, men är ändå orubblig i sin tro att det går att finna en verklig vän
Detta verkar vara totalt önsketänkande. Optimism är knappast en egenskap som framstår som typiskt aspig, snarare det motsatta.
Aspiekriterierna skrev:Ökad sannolikhet, jämfört med den övriga befolkningen, att påbörja universitetsstudier
Det kan hända, men hur många av oss lyckas genomföra utbildningen?
Aspiekriterierna skrev: Tar ofta hand om de som faller utanför ramen för typisk utveckling
I verkligheten är många aspies tämligen isolerade och snarast mottagare av omhändertagande.
Jag tycker att Tony Attwood är bra på att prata strunt... Blir riktigt arg när jag läser sånt här.
Återgå till Att leva som Aspergare