Extremt svårt att bryta vanor.... Någon???
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej,
jag har extremt svårt att bryta vanor. Jag är en allt eller inget människa.
Allt ska fungera/vara perfekt i vardagen enligt mig osv. Av lilla minsta händelse eller fel som förstör min "perfekta" spiral så bryts jag ner totalt. Jag slutar helt plötsligt att vara social, svarar inte på sms eller pratar ens med min familj. Jag bara ligger i sängen, vaknar, går upp, äter, tittar på film och sover. Och så håller det på i 1-2 veckor, (så lång tid tar det ungefär att bryta cirkeln) Sedan funkar allt igen och allt ska vara perfekt enligt mig.. Håller några dagar sen är jag nere i skiten igen av lilla minsta fel.
SNÄLLA, Någon här som känner igen sig? Är det här typiskt asperger?
Jag har både ADHD och ASPERGER, samt massa ångest och social fobi..
jag har extremt svårt att bryta vanor. Jag är en allt eller inget människa.
Allt ska fungera/vara perfekt i vardagen enligt mig osv. Av lilla minsta händelse eller fel som förstör min "perfekta" spiral så bryts jag ner totalt. Jag slutar helt plötsligt att vara social, svarar inte på sms eller pratar ens med min familj. Jag bara ligger i sängen, vaknar, går upp, äter, tittar på film och sover. Och så håller det på i 1-2 veckor, (så lång tid tar det ungefär att bryta cirkeln) Sedan funkar allt igen och allt ska vara perfekt enligt mig.. Håller några dagar sen är jag nere i skiten igen av lilla minsta fel.
SNÄLLA, Någon här som känner igen sig? Är det här typiskt asperger?
Jag har både ADHD och ASPERGER, samt massa ångest och social fobi..
Jag är precis likadan, allt eller inget, skitjobbigt!
Har inte kommit på hur jag ska bryta det än.
Jag har ett tankemönster där jag innan tänker ut hur saker och ting ska ske eller vad människor ska säga, blir det inte så då är det fel enligt mig och jag blir ledsen, frustrerad, arg etc. vilket kan leda till att jag stänger in mig och avbryter alla kontakter under en period.
Vet inte om det är typiskt Aspergers men jag känner definitivt igen mig.
Har Aspergers, depression, ångest, social fobi etc.
Har inte kommit på hur jag ska bryta det än.
Jag har ett tankemönster där jag innan tänker ut hur saker och ting ska ske eller vad människor ska säga, blir det inte så då är det fel enligt mig och jag blir ledsen, frustrerad, arg etc. vilket kan leda till att jag stänger in mig och avbryter alla kontakter under en period.
Vet inte om det är typiskt Aspergers men jag känner definitivt igen mig.
Har Aspergers, depression, ångest, social fobi etc.
jag är lite samma, jag kan inte ha scheman (som alla med AS "ska" ha)
för blir det minsta lilla fel eller försening så bryter jag ihop och kan inte fortsätta dagen (så jag sitter då bara framför TV:n/datorn).
jag vet inte hur jag kan hjälpa däremot, när det gäller att göra saker funkar listor bättre för mig (det känns mindre krav och jag skriver sakerna huller om buller inte i ordning med mening för att det inte ska kännas som om jag gör fel om jag skippar nått)
och när det gäller städning har jag börjat med FLYlady
hennes metod kanske skulle funka på annat än städning egentligen, hon gör pyttesmå ändringar som hon gör varje dag för att få det till en rutin. men hur man skulle konvertera det till annat än städning får nån smartare ta hand om.
för blir det minsta lilla fel eller försening så bryter jag ihop och kan inte fortsätta dagen (så jag sitter då bara framför TV:n/datorn).
jag vet inte hur jag kan hjälpa däremot, när det gäller att göra saker funkar listor bättre för mig (det känns mindre krav och jag skriver sakerna huller om buller inte i ordning med mening för att det inte ska kännas som om jag gör fel om jag skippar nått)
och när det gäller städning har jag börjat med FLYlady
hennes metod kanske skulle funka på annat än städning egentligen, hon gör pyttesmå ändringar som hon gör varje dag för att få det till en rutin. men hur man skulle konvertera det till annat än städning får nån smartare ta hand om.
Jag har helt klart tendenser åt det hållet. Egentligen har jag inte så värst strikta rutiner i vardagen utan är nog någotsånär flexibel, MEN när någonting blir för "fel" och jobbigt så reagerar jag som du gör. Isolerar mig och blir helt handlingsförlamad. Sen tar det ett tag att "kravla sig upp" ur svackan igen...
Så du är helt klart inte ensam om det här.
Jag försöker att identifiera vad det är som får mig att reagera på det här viset och undvika situationer som utlöser beteendet, men det är ju inte alltid så lätt.
Så du är helt klart inte ensam om det här.
Jag försöker att identifiera vad det är som får mig att reagera på det här viset och undvika situationer som utlöser beteendet, men det är ju inte alltid så lätt.
rapchic skrev:FLYlady
hennes metod kanske skulle funka på annat än städning egentligen, hon gör pyttesmå ändringar som hon gör varje dag för att få det till en rutin.
Har du något exempel? Det låter intressant!
@dadalife
Jag kan fastna i perfektion. Inget kan göras förrän alla tänkbara scenarior är avklarade och kompenserade för.
Ett exempel är att jag på jobbet gärna skapar lösningar (program, script) som ska fungera för alla liknande situationer vilket gör dem enormt komplicerade att använda i slutändan eftersom de saknar rimliga antaganden.
Tallbarr skrev:rapchic skrev:FLYlady
hennes metod kanske skulle funka på annat än städning egentligen, hon gör pyttesmå ändringar som hon gör varje dag för att få det till en rutin.
Har du något exempel? Det låter intressant!
@dadalife
Jag kan fastna i perfektion. Inget kan göras förrän alla tänkbara scenarior är avklarade och kompenserade för.
Ett exempel är att jag på jobbet gärna skapar lösningar (program, script) som ska fungera för alla liknande situationer vilket gör dem enormt komplicerade att använda i slutändan eftersom de saknar rimliga antaganden.
enklast är väl att kolla själv http://www.flylady.net/
jag är på dag 11 av 31 babysteps (http://www.flylady.net/d/getting-started/flying-lessons/babysteps/) så ja har inte hunnit jättelångt men tex igår var jag tvungen att storstäda (får besök idag eller imorgon) och det gick väl nästan dubbelt så snabbt pga att jag följer FLYlady
rapchic skrev:enklast är väl att kolla själv http://www.flylady.net/
jag är på dag 11 av 31 babysteps (http://www.flylady.net/d/getting-started/flying-lessons/babysteps/) så ja har inte hunnit jättelångt men tex igår var jag tvungen att storstäda (får besök idag eller imorgon) och det gick väl nästan dubbelt så snabbt pga att jag följer FLYlady
Tack! Jag trodde att det var en betaltjänst
Tallbarr skrev:rapchic skrev:enklast är väl att kolla själv http://www.flylady.net/
Tack! Jag trodde att det var en betaltjänst
som tur är är det inte det då skulle jag aldrig börjat med det
rapchic skrev:som tur är är det inte det då skulle jag aldrig börjat med det
Wow! Har bara kollat på dag 1 och dag 2 men jag har många gånger önskat att något sånt här fanns. Jag är mer tacksam än vad jag kan tydligt beskriva!
dadalife skrev: Jag bara ligger i sängen, vaknar, går upp, äter, tittar på film och sover.
Du beskrev just min vardag.
Jag har nog inga bra råd att ge dig eftersom att jag har lika svårt att bryta vanor som du har. Vanan som jag vill bryta är hur min vardag ser ut. Omöjligt.
Små förändringar kan fungera. Skulle du kunna få tanken att sluta göra som du gör när du är nere i denna "inget" period? Helt enkelt ta dig upp ur sängen och fortsätta din vardag..
Det tar tre månader att göra en förändring men eftersom detta inte är något som sker dagligen så vet jag att det inte skulle fungera på det sättet. Men kanske efter 6 månader heheh?
Lycka till iaf!
Jag är känslig för att bryta vanor, att gå från grundskolan
till gymnasiet var påfrestade t.ex. att lämna Övik och hamna på
ny ort var en stor påfrestning, snart kanske man flyttar igen.
till gymnasiet var påfrestade t.ex. att lämna Övik och hamna på
ny ort var en stor påfrestning, snart kanske man flyttar igen.
Jag jobbar med min allt eller inget-attityd. Främst gäller min städning faktiskt. Innan så ansåg jag det vara totalkaos om det inte var perfekt. Vilket innebar att ett verkligt kaos kändes precis som "lite skit i hörnen". Det blev oviktigt att städa eftersom jag ändå inte kunde göra det bra nog.
Fortfarande jobbigt.... det ser OK ut men det är oordning under en rätt så OK yta vilket är bättre än ett litet helvete... insett det... men det stör mig fortfarande. Men inte till den grad att jag anser att all städning är förgäves.
Har även denna attityd om.... allt egentligen. Bara att den lyser igenom mer på vissa områden.
Fortfarande jobbigt.... det ser OK ut men det är oordning under en rätt så OK yta vilket är bättre än ett litet helvete... insett det... men det stör mig fortfarande. Men inte till den grad att jag anser att all städning är förgäves.
Har även denna attityd om.... allt egentligen. Bara att den lyser igenom mer på vissa områden.
Återgå till Att leva som Aspergare