Patrik och Johanna (dokumentär om serieskapare med asperger)
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Patrik Rochling och Li Österberg har tillsammans skapat seriefiguren Johanna. För Patrik blir seriernas värld en tillflykt, som han kan använda sig av för att sortera intryck och skapa ordning i tillvaron.
http://www.svt.se/dokumentarfilm/patrik-och-johanna
Sändningstider:
SVT2 tor 21 feb kl 20.00
SVT2 lör 23 feb kl 17.00
SVT2 sön 24 feb kl 23.05
Moderator Alien: Slog ihop två trådar om samma ämne.
Väldigt sympatisk dokumentär om två skickliga tecknare. Ganska lågmäld i tonen, och intressant att ta få del av deras historia.
Kände igen mig ganska mycket i hans upplevelser och berättelser, och i hur hans AS påverkar honom i vardagen.
Kände igen mig ganska mycket i hans upplevelser och berättelser, och i hur hans AS påverkar honom i vardagen.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
En väldigt bra dokumentär på det viset att den verkligen gav utrymme för Patrik.
Det måste finnas en rättighet för människor att dra sig tillbaka utan att stressas ut till samhället.
Det måste finnas allternativet att inte delta i livet där ute om man inte kan.
Jag hoppas det blir en uppföljning? Av programmet.
Det måste finnas en rättighet för människor att dra sig tillbaka utan att stressas ut till samhället.
Det måste finnas allternativet att inte delta i livet där ute om man inte kan.
Jag hoppas det blir en uppföljning? Av programmet.
Dokumentär om en tecknare med AS
Sändes nu i torsdags på SVT! Jag har inte sett hela än, men tipsar ändå.
"Patrik Rochling och Li Österberg har tillsammans skapat seriefiguren Johanna. Patrik har Aspergers syndrom och använder sin känslighet för intryck i gestaltningen av serierna."
http://www.svtplay.se/video/1048226/patrik-och-johanna
"Patrik Rochling och Li Österberg har tillsammans skapat seriefiguren Johanna. Patrik har Aspergers syndrom och använder sin känslighet för intryck i gestaltningen av serierna."
http://www.svtplay.se/video/1048226/patrik-och-johanna
Dokumentär om en tecknare med AS
Väldigt ledsen, jag missade att det redan fanns en tråd om detta... sorry!
Jag tyckte först att Patrik lät som en smålänning, men han kommer faktiskt ursprungligen från Skåne (Simrishamn). Han ser egentligen bra ut, men det man först märker är det speciella och sårbara, de stora ögonen som ser förskräckta och vaksamma ut.
Li Österberg verkar misstänka att hon också har något NPF. Så här skriver hon i sin blogg:
Spoiler: visa
Li Österberg verkar misstänka att hon också har något NPF. Så här skriver hon i sin blogg:
http://www.liosterberg.se/Apropå neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så försökte jag nyligen ta reda på vad som egentligen händer med min egen utredning. Eller rättare sagt när jag får komma på utredning. Jag pratade med en vänlig själ på Sandvikens psykiatriska mottagning och det verkar som att min remiss åkt fram och tillbaka mellan Gävle och Sandviken de senaste åren. 2009 inkom den till Gävle, 2010 fick jag veta att utredningen skulle ske i Sandviken istället, 2011 blev det åter flyttat till Gävle (det var då jag fick komma till ett kartläggningssamtal för att de skulle veta hur pass mycket de skulle prioritera mitt fall) och nu i mars skulle det kanske flyttas tillbaka till Sandviken igen. Vidare besked i mars alltså. Nå, det var ju skönt att höra att man inte blivit bortglömd i alla fall.
Jag älskar Johannasviten och tycker väldigt mycket om Lis tecknarstil. Misstänkte att Patrik hade AS redan innan han sade det; har väl utvecklat en typisk "aspergerradar".
Först blev jag jätteglad och tänkte att jag skulle skriva till Patrik, men de allra sista filmrutorna föreställde hur han gifte sig och allt var lycka och gulligull, så då blev jag bara nedslagen igen. Jag önskar att jag också fick vara en sådan där "lyckad" aspergare...
Jag missunnar alltså inte andra att vara lyckliga, jag är bara avundsjuk...
Först blev jag jätteglad och tänkte att jag skulle skriva till Patrik, men de allra sista filmrutorna föreställde hur han gifte sig och allt var lycka och gulligull, så då blev jag bara nedslagen igen. Jag önskar att jag också fick vara en sådan där "lyckad" aspergare...
Jag missunnar alltså inte andra att vara lyckliga, jag är bara avundsjuk...
Men vaf... jag hade ju givit mig själv postningsförbud till 1 mars! Verkar min kropp utan min hjärna!?
Såg den ikväll och känner igen mig i en hel del.