Jag vill inte vara med på idrotten
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har alltid haft svårt för idrott. Jag hatar det och hänger inte med ö.h.t. Men enda sen jag började gymnasiet så hade varit ännu jobbigare. Det tär på psyket och jag mår riktigt dåligt av det.
Det jag undrar är vad som händer om man skolkar från idrotten. Jag funderar på att helt enkelt inte vara med och bara skolka. Vad är det värsta som kan hända om man får ett F? Man kan fortfarande plugga vidare eller måste man vara godkänd i alla ämnen för att kunna göra det?
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Det jag undrar är vad som händer om man skolkar från idrotten. Jag funderar på att helt enkelt inte vara med och bara skolka. Vad är det värsta som kan hända om man får ett F? Man kan fortfarande plugga vidare eller måste man vara godkänd i alla ämnen för att kunna göra det?
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Skit i det och gå till gymmet istället. Där kan du köra i din egen takt plus att du visar idrottslärarn att du gör nåt. Lagidrott (som jag gissar att ni tvingas hålla på med) är överskattat och passar inte alla.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Skit i det och gå till gymmet istället. Där kan du köra i din egen takt plus att du visar idrottslärarn att du gör nåt. Lagidrott (som jag gissar att ni tvingas hålla på med) är överskattat och passar inte alla.
Det får man inte, alla måste vara med och är man inte det kommer läraren fram till en och frågar varför man inte var med på idrotten. Läraren är oförstående och dryg.
Ge honom fingret, skolka och dra till gymmet istället. Det är inte så att hela din framtid står och faller med om du är med på skolidrotten eller ej, sen är han en inskränkt jävel om han tror att han kan forma alla till lagspelare.
Vi aspergare är ju oftast individualister av naturen och om vi inte får den frihet vi behöver får vi se till att ta den själva.
Stå på dig och skit i honom, han är ändå ingen livsviktig person i ditt liv.
Vi aspergare är ju oftast individualister av naturen och om vi inte får den frihet vi behöver får vi se till att ta den själva.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Ge honom fingret, skolka och dra till gymmet istället. Det är inte så att hela din framtid står och faller med om du är med på skolidrotten eller ej, sen är han en inskränkt jävel om han tror att han kan forma alla till lagspelare.
Ok du har helt rätt i det du skriver, förutom att det är en hon, en hon som är väldigt ung och umgås typ med dem "populära" eleverna som om hon vore deras bästa vän. Mycket attityd har hon också.
Jag drar hellre till gymmet som du föreslog.
Ta reda på vad konsekvenserna kan tänkas bli, är mitt råd. Hur jobbigt det än är att vara med på idrotten så kanske det inte är värt att få ett ofullständigt betyg, och därmed inte komma in på den utbildning du vill sedan.
Jag vet inte hur det funkar men det är värt att ta reda på.
Om du har en AS-diagnos så kanske det finns möjlighet att få dispens från skolgympan för att istället t.ex. gå till gymmet och träna självständigt? Finns det någon lärare eller annan skolpersonal som du känner förtroende för, som du skulle kunna fråga? Eller kanske dina föräldrar kan undersöka saken för din räkning?
Jag vet inte hur det funkar men det är värt att ta reda på.
Om du har en AS-diagnos så kanske det finns möjlighet att få dispens från skolgympan för att istället t.ex. gå till gymmet och träna självständigt? Finns det någon lärare eller annan skolpersonal som du känner förtroende för, som du skulle kunna fråga? Eller kanske dina föräldrar kan undersöka saken för din räkning?
Vatten skrev:KrigarSjäl skrev:Skit i det och gå till gymmet istället. Där kan du köra i din egen takt plus att du visar idrottslärarn att du gör nåt. Lagidrott (som jag gissar att ni tvingas hålla på med) är överskattat och passar inte alla.
Det får man inte, alla måste vara med och är man inte det kommer läraren fram till en och frågar varför man inte var med på idrotten. Läraren är oförstående och dryg.
Det verkar inte som att du behöver ha avgångsbetyg i idrott. Men att du måste komma upp i 2250 poäng.
Men som KS sa prata med en SYO för jag kan ha missuppfattat det. Och jag vill inte att du får fel information pga mej.
För dig som läser Gy 2011 och Vux 2012
Detta gäller för dig som går i gymnasiet från och med läsåret 2011/2012 eller på komvux från och med läsåret 2012.
Du har grundläggande behörighet om du har en
högskoleförberedande examen på gymnasial nivå från gymnasiet eller från komvux eller
yrkesexamen på gymnasial nivå från gymnasiet eller från komvux. Du måste även ha lägst betyget E i de kurser i svenska eller svenska som andraspråk och engelska som krävs för en högskoleförberedande examen i gymnasieskolan.
Högskoleförberedande examen från gymnasieskolan
För att få en högskoleförberedande examen från gymnasiet måste du ha godkända betyg i minst 2 250 av 2 500 gymnasiepoäng.
Du måste få lägst godkänt i:
Svenska 1-3, alternativt svenska som andraspråk 1-3
Engelska 5 och 6
Matematik 1b eller 1c
Gymnasiearbetet
http://www.studera.nu/omstudier/omstudi ... 04005.html
Nå, det finns inskränkta honor också. Men det är saksamma, skit i henne och gå till gymmet istället. Man behöver inte göra all skit folk säger åt en att göra. Själv kan jag bara ångra att jag inte skolkade mer än vad jag gjorde.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Gymnastik- och idrottshögskolan kan det kanske bli svårt att komma in på...
Vatten skrev:Det jag undrar är vad som händer om man skolkar från idrotten. Jag funderar på att helt enkelt inte vara med och bara skolka. Vad är det värsta som kan hända om man får ett F? Man kan fortfarande plugga vidare eller måste man vara godkänd i alla ämnen för att kunna göra det?
Om du nu väljer att skolka, se till i förhand att läraren har nog med underlag för att kunna betygsätta dig med ett F. Om det inte finns något underlag för bedömning så kommer du få ett streck och därefter bara ett samlat betygsdokument i slutändan och inte ett slutbetyg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slutbetyg
"Betygen i samtliga kurser som ingår i slutbetyget räknas med. Betyg i Idrott och hälsa räknas bara med om det krävs för behörighet och/eller höjer jämförelsetalet."
Källor:
http://studera.nu/omstudier/omstudier/h ... 03781.html
http://studera.nu/download/18.64c5e8ee1 ... nasiet.pdf
Mao, om du är helt säker på att du inte vill söka en utbildning som kräver idrottsbetyg och att du klarar bra meritpoäng med de andra skolämnena så kan hoppa över att lägga energi på ett bra idrottsbetyg. Men se till att få ett betyg iaf. Kolla om det går att byta lärare..
Utgå från att syo/studievägledaren på gymnasiet är inkompetent. Utan fråga istället en studievägledare på ett universitet/högskola som håller den typen av utbildning du vill gå. Så det behöver alltså inte vara just den läroanstalt du vill gå på utan det viktiga att de håller rätt typ av utbildning och därmed vet vad de håller på med.
Det du skall fråga denna och gärna en till för att vara säker på svaret är vilka specifika krav de ställer för att anta dig utöver meritpoäng. Därefter är det i stort sett en fråga om att uppfylla dessa krav.
Låter nästan som några AF medlemmar skulle behöva ta ett snack med denna idrottslärare och lära denne att vara dryg med attityd inte uppskattas.
Rent legala trix är att skaffa ett läkarintyg som visar att du har skäl som enligt skolförordningen befriar dig från gymnastiken. Har du korrekt intyg och idrottsläraren vägrar så kan du gå till rektorn och vägrar denne kan du anmäla till JO/skolverket/förvaltningsrätten. Men oftast biter intyg utan krångel.
Vilken utbildning går du?, vad är dina eftergymmnasiala planer?
"Betygen i samtliga kurser som ingår i slutbetyget räknas med. Betyg i Idrott och hälsa räknas bara med om det krävs för behörighet och/eller höjer jämförelsetalet."
Källor:
http://studera.nu/omstudier/omstudier/h ... 03781.html
http://studera.nu/download/18.64c5e8ee1 ... nasiet.pdf
Mao, om du är helt säker på att du inte vill söka en utbildning som kräver idrottsbetyg och att du klarar bra meritpoäng med de andra skolämnena så kan hoppa över att lägga energi på ett bra idrottsbetyg. Men se till att få ett betyg iaf. Kolla om det går att byta lärare..
Utgå från att syo/studievägledaren på gymnasiet är inkompetent. Utan fråga istället en studievägledare på ett universitet/högskola som håller den typen av utbildning du vill gå. Så det behöver alltså inte vara just den läroanstalt du vill gå på utan det viktiga att de håller rätt typ av utbildning och därmed vet vad de håller på med.
Det du skall fråga denna och gärna en till för att vara säker på svaret är vilka specifika krav de ställer för att anta dig utöver meritpoäng. Därefter är det i stort sett en fråga om att uppfylla dessa krav.
Låter nästan som några AF medlemmar skulle behöva ta ett snack med denna idrottslärare och lära denne att vara dryg med attityd inte uppskattas.
Rent legala trix är att skaffa ett läkarintyg som visar att du har skäl som enligt skolförordningen befriar dig från gymnastiken. Har du korrekt intyg och idrottsläraren vägrar så kan du gå till rektorn och vägrar denne kan du anmäla till JO/skolverket/förvaltningsrätten. Men oftast biter intyg utan krångel.
Vilken utbildning går du?, vad är dina eftergymmnasiala planer?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Hade jag gått gymnasiet idag hade jag utan tvekan bojkottat gymnastiken, jag förstår inte vad den har i gymnasiets läroplan att göra
Huggorm skrev:Hade jag gått gymnasiet idag hade jag utan tvekan bojkottat gymnastiken, jag förstår inte vad den har i gymnasiets läroplan att göra
Jag läste nånstans att idrott är ett kärnämne.
Vatten skrev:Huggorm skrev:Hade jag gått gymnasiet idag hade jag utan tvekan bojkottat gymnastiken, jag förstår inte vad den har i gymnasiets läroplan att göra
Jag läste nånstans att idrott är ett kärnämne.
Det tycker jag är lite märkligt på gymnasienivå. Då är man så pass vuxen att man kan välja att gå på ett gym istället eller om man föredrar promenader. Om man går en idrottrelaterad utbildning ja det känns ju logiskt men går typ samhällsvetenskapligt program eller dyl. så vete tusan.
Det är en massa ideologiska vanföreställningar som begåvat eleverna med det dysfunktionella idrottsämnet, inte alltför sällan i just hälsovådliga lokaler.
Systemet suger, men dessvärre existerar det och man får agera utifrån det. Målsättningen bör vara att skaffa sig så högt meritpoäng med minst psykisk skada som möjligt.
Systemet suger, men dessvärre existerar det och man får agera utifrån det. Målsättningen bör vara att skaffa sig så högt meritpoäng med minst psykisk skada som möjligt.
- plåtmonster
Jag tycker att det är jättebra att idrott ingår som en del av läroplanen även i gymnasiet. Stillasittande är ett enormt folkhälsoproblem och att hålla unga människor aktiva är oerhört viktigt.
Däremot tycker jag att ämnet är helt fel utformat. Fokus borde ligga på funktionell träning (alltså träning som ger den styrka, balans och kondition man behöver för att må bra) istället för att vara nån sorts försök att prova på alla möjliga och omöjliga sporter (vilket inte många elever är intresserade av). Dessutom borde idrotten vara betydligt mer flexibel än de övriga ämnena och utgå från den enskilda elevens intresse och förutsättningar.
Däremot tycker jag att ämnet är helt fel utformat. Fokus borde ligga på funktionell träning (alltså träning som ger den styrka, balans och kondition man behöver för att må bra) istället för att vara nån sorts försök att prova på alla möjliga och omöjliga sporter (vilket inte många elever är intresserade av). Dessutom borde idrotten vara betydligt mer flexibel än de övriga ämnena och utgå från den enskilda elevens intresse och förutsättningar.
När jag gick gymnasiet under de sista åren på nittiotalet så hette det inte gymnastik utan "Idrott och hälsa" och innehöll även en minimal mängd teori. Det blev ett litet prov på slutet, och när vi skulle skriva det lämnade läraren oss ensamma i klassrummet. Någon plockade fram sin lärobok och läste högt och samtliga fick alla rätt på det provet...
Huggorm skrev:När jag gick gymnasiet under de sista åren på nittiotalet så hette det inte gymnastik utan "Idrott och hälsa" och innehöll även en minimal mängd teori. Det blev ett litet prov på slutet, och när vi skulle skriva det lämnade läraren oss ensamma i klassrummet. Någon plockade fram sin lärobok och läste högt och samtliga fick alla rätt på det provet...
Men herregud jag har fått för mej att du var betydligt äldre än så. Typ att du tog studenten i slutet utav 60-talet eller något.
@Gafsan, Tanken är god men det blir dessvärre en traumatisk upplevelse för många.
- plåtmonster
Gafsan skrev:Jag tycker att det är jättebra att idrott ingår som en del av läroplanen även i gymnasiet. Stillasittande är ett enormt folkhälsoproblem och att hålla unga människor aktiva är oerhört viktigt.
+1
Idrotten skrämmer bort dem som behöver den och man belönar dem som redan är fysiskt aktiva.
Idrottslärare ska lägga av med att se sig som nånsorts jävla talangscouter för idrottsrörelsen och värna om elevernas hälsa och välmående.
Men deras smutsiga fascist idrotts ideal ifrån 1800 talet sitter väl i för mycket fortfarande.
Återgå till Studier och arbetsliv