Inte konstigt att se döda?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte konstigt att se döda?

Inläggav ElsaS » 2013-03-01 23:00:52

Frimodig
Du förlöjligar andras tro :-)056
Fråga respektfullt istället så får du bättre svar.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-01 23:05:52

ElsaS skrev:Frimodig
Du förlöjligar andras tro :-)056
Fråga respektfullt istället så får du bättre svar.


Joo, du tänker så.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-01 23:16:31

Moggy och Nibor och Miches exfru och barn ser människor efter att de är döda.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-01 23:31:54

Jag har aldrig sett några "spöken" (hoppas jag slipper), men jag har tyckt mig se mina nu bortgångna katter svepa förbi. Det känns bara fint och tryggt.
En gång när jag var jätteledsen upplevde jag att någon lade en hand, eller kanske en mjuk tass, på mitt huvud. Jag blev inte rädd då heller, bara tröstad.
En gång besökte min mormors bror mig i en dröm (han var alltså död då). Först blev jag jätterädd, men när han sade "Bli inte rädd, det är bara morbror XX!" var jag inte så rädd längre. Han bad mig hälsa till mormor att han hade det bra. Det gjorde jag, och mormor tyckte att det var jättefint. Jag ser det inte som att det var bara en dröm, jag tror verkligen att mormors bror besökte mig.
Min mamma har träffat mormor i en dröm strax efter att mormor dog. Det var en väldigt bra dröm, men den tänker jag inte berätta mer om, det är en hemlighet mellan mamma och mig.
En barndomskompis till min mamma såg sin farmor och farfar flera gånger, fastän de var döda sedan länge.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Trollmor » 2013-03-02 0:14:37

Åkej då, men det här är ganska privat. Jag bodde några somrar på ett ställe som hade varit torp på 1700-talet. Huset stod mellan två gamla grunder, ett som tydligen varit hus, ett som varit lagård. När allt var tyst, kunde man ibland höra steg på vinden, men alltid när någon var ensam i huset. Vi uppfattade det inte som gengångare, mera som något slags eko av sådant som hänt många gånger. Som att gå mellan hus och lagård.

Men en psykolog som tycker att det är helt normalt att se döda och levande människor blandade i en folkmassa, kommer mig mera att tänka på spöktåget i Stockholms tunnelbana.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-02 0:15:08

Kahlokatt skrev:Jag har aldrig sett några "spöken" (hoppas jag slipper), men jag har tyckt mig se mina nu bortgångna katter svepa förbi. Det känns bara fint och tryggt.
En gång när jag var jätteledsen upplevde jag att någon lade en hand, eller kanske en mjuk tass, på mitt huvud. Jag blev inte rädd då heller, bara tröstad.
En gång besökte min mormors bror mig i en dröm (han var alltså död då). Först blev jag jätterädd, men när han sade "Bli inte rädd, det är bara morbror XX!" var jag inte så rädd längre. Han bad mig hälsa till mormor att han hade det bra. Det gjorde jag, och mormor tyckte att det var jättefint. Jag ser det inte som att det var bara en dröm, jag tror verkligen att mormors bror besökte mig.
Min mamma har träffat mormor i en dröm strax efter att mormor dog. Det var en väldigt bra dröm, men den tänker jag inte berätta mer om, det är en hemlighet mellan mamma och mig.
En barndomskompis till min mamma såg sin farmor och farfar flera gånger, fastän de var döda sedan länge.


Kära nån. Du ser döda varelser. Hur funkar det?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-02 2:23:13

Det här är en totalsjuk tråd.

Folk ser döda människor. De kan ringa mig, 0709-687536.
Jag skulle gärna möta de här döda människorna. Väldigt gärna. Ring mig, snälla. ¨
bara ring.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Trollmor » 2013-03-02 16:16:45

Liknelse: Om jag ser en lo genom fönstret, så blir jag upphetsad, och ringer min vän. Hän blir lika upphetsad och kommer för att titta på den. När vi blir två i huset, uppfattar lon vår närvaro, och väljer en annan promenadväg. Då ser vi ingen lo.

Annorlunda uttryckt: Det finns företeelser som man inte kan undersöka utan att påverka skeendet.

De rapporter jag hört eller sett har samtliga handlat om personer som upplevt något som föreföll icke-normalt helt spontant. Att framkalla dessa upplevelser verkar vara en helt annan sak. Men att vår hjärna producerar tröstande minnesbilder när vi som bäst behöver, det är väl bra?

Men jag har tänkt på den där psykologen. Det var psykologen som tog upp ämnet, eller hur? Kan hän ha försökt provocera TS till att prata om saker som kan ge anledning till en "tyngre" diagnos?

(Patienterna hos en enskild psykolog borde inte motsvara ett genomsnitt av svenska folket.)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Inte konstigt att se döda?

Inläggav hp555 » 2013-03-02 16:17:45

Du kanske är motaglig för den andra sidan .
hp555
 
Inlägg: 99
Anslöt: 2013-02-02

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-02 16:24:40

Men, som sagt, om ni ser nån död, ring gärna mig. Jag är jätteintresserad av sånt.

Eller om ni möter nåt från andra sidan, bara ring. Snälla.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Moggy » 2013-03-02 16:43:51

Frimodig skrev:Men, som sagt, om ni ser nån död, ring gärna mig. Jag är jätteintresserad av sånt.

Eller om ni möter nåt från andra sidan, bara ring. Snälla.

Lennart Frimodig



Om det dyker upp nåt som busar och bråkar i min garderob så kan jag tala om för den att du gärna vill ha besök? Är det okej även om det skulle vara nån annan varelse än en död människa?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-02 16:52:53

Moggy skrev:
Frimodig skrev:Men, som sagt, om ni ser nån död, ring gärna mig. Jag är jätteintresserad av sånt.

Eller om ni möter nåt från andra sidan, bara ring. Snälla.

Lennart Frimodig



Om det dyker upp nåt som busar och bråkar i min garderob så kan jag tala om för den att du gärna vill ha besök? Är det okej även om det skulle vara nån annan varelse än en död människa?


Absolut. Ring 0709-687536.

Sen kan du be dem komma hem till Linnégatan 19 i Uppsala.

Alla är hjärtligt välkomna.

Alla från andra sidan och alla döda. Hjärtligt välkomna.

Sen är alla varianter av Gudar också hjärtligt välkomna.

Dvs, alla utom nu levande människor, är hjärtligt välkomna.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Thurizas » 2013-03-02 17:49:44

Tikki skrev:Var hos min psykolog på vuxenhab.
Hon berättade att hon har flera patienter som ser döda gå omkring.
Ungefär som i filmen Sjätte sinnet.
Jag blev förvånad av två anledningar.
Dels trodde jag det var mycket ovanligt.
Dels så ansåg psykologen att patienterna inte hade hallisar utan att det verkligen går omkring döda som bara vissa kan se.
:-)154


Går omkring kanske det inte är för mig. Men visst händer det.

Jag förstår inte riktigt tråden. Är det en debatt du ville ha eller var det så att du bara ville berätta att du blev förvånad? Och så lägger jag till en till fråga av ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att din psykolog berättade detta för dig, hur kom ämnet upp?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Ardryn » 2013-03-02 18:26:15

Nej, man kan inte se döda människor.

Psykologen i fråga har valt fel yrke då hennes arbete inte är att stödja ovetenskapliga hypotser utan att grunda sitt arbete på vetenskapliga teorier.

Ingen aning vad du egentligen vill att vi ska diskutera i tråden. :p
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Inte konstigt att se döda?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-02 19:08:57

Psykologen har en spricka i bogvisiret, den saken är klar...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inte konstigt att se döda?

Inläggav kullan » 2013-03-02 19:14:04

Jag ser inte dom döda men jag känner av dess närvaro ibland. bla. känner jag av min morfars närvaro.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Zima33 » 2013-03-02 19:18:01

Ardryn skrev:Psykologen i fråga har valt fel yrke då hennes arbete inte är att stödja ovetenskapliga hypotser utan att grunda sitt arbete på vetenskapliga teorier.


Skulle det vara bättre med teorier? :wink:
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Inte konstigt att se döda?

Inläggav elle » 2013-03-02 19:51:14

Min brors flickvän tog livet av sig och jag såg henne i drömmen. Jag såg henne och hörde henne i drömmen.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-02 22:17:18

Trollmor skrev:Åkej då, men det här är ganska privat. Jag bodde några somrar på ett ställe som hade varit torp på 1700-talet. Huset stod mellan två gamla grunder, ett som tydligen varit hus, ett som varit lagård. När allt var tyst, kunde man ibland höra steg på vinden, men alltid när någon var ensam i huset. Vi uppfattade det inte som gengångare, mera som något slags eko av sådant som hänt många gånger. Som att gå mellan hus och lagård.


Mm, det var sådant min mammas kompis såg. Hur hennes farföräldrar gick mellan hus och lagård och gjorde vardagliga saker.
Min teori (som även är min mammas) är att det ibland blir "glapp" mellan olika dimensioner. Så vitt jag vet är forskarna överens om att det finns fler än fyra dimensioner. Saker kan alltså pågå samtidigt, fast ändå under helt olika tider. Ibland kan vi få en glimt av sådant som händer i en dimension där det fortfarande är tidigt 1900-tal, t.ex., och ibland av något som händer långt in i framtiden. Fast att saker kan "fastna" i luften kan nog också vara sant. Vi kan ju se filmer och foton av sådant som hände för länge sedan.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tikki » 2013-03-02 23:33:27

Thurizas skrev:Går omkring kanske det inte är för mig. Men visst händer det.

Jag förstår inte riktigt tråden. Är det en debatt du ville ha eller var det så att du bara ville berätta att du blev förvånad? Och så lägger jag till en till fråga av ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att din psykolog berättade detta för dig, hur kom ämnet upp?

Först; jag ser inte döda människor.

Det var en händelse jag ville dela med min av för att jag blev så förvånad.
Det är även intressant att få andras tankar och åsikter om detta.

"hur kom ämnet upp?"
Vi pratade bla om känslighet och för att förtydliga så tog jag filmen Sjätte sinnet som ett exempel. Jag brukar överdriva när jag ska förtydliga men säger också att det är en överdrift.
Det var då hon berättade om patienterna och sin egen syn på saken.
Hon sa också att eftersom det anses ovetenskapligt så fick jag inte berätta för de andra i personalen.
:-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Savanten Svante » 2013-03-03 0:17:41

Trollmor skrev:kommer mig mera att tänka på spöktåget i Stockholms tunnelbana.


http://missmagicgirl.wordpress.com/2008 ... s-spoktag/

Silvertåget, som fraktar de döda till de dödas station. Eller tåget som hade så mycket myter om sig att man fick ta det ur drift?

Kahlokatt skrev:Min teori (som även är min mammas) är att det ibland blir "glapp" mellan olika dimensioner. Så vitt jag vet är forskarna överens om att det finns fler än fyra dimensioner. Saker kan alltså pågå samtidigt, fast ändå under helt olika tider. Ibland kan vi få en glimt av sådant som händer i en dimension där det fortfarande är tidigt 1900-tal, t.ex., och ibland av något som händer långt in i framtiden. Fast att saker kan "fastna" i luften kan nog också vara sant. Vi kan ju se filmer och foton av sådant som hände för länge sedan.


Ska bi börja med de tre dimensioner vi känner till? upp-ner, höger-vänster, in-ut. Kan det bli glapp mellan dem?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Savanten Svante » 2013-03-03 0:21:20

Sånt här är ruskigt intressant. Jag skulle vilja undersöka nåt sånt under seriösa former.

Nåt i stil med http://sv.wikipedia.org/wiki/James_Randi fast utan miljonen.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-03 0:45:39

Alla de andra är hjärtligt välkomna.

So far har ingen showed up.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Moggy » 2013-03-03 0:59:04

Frimodig skrev:Alla de andra är hjärtligt välkomna.

So far har ingen showed up.

Lennart Frimodig



Inte?

Prova att gå in toaletten, stäng dörren, släck ljuset och knacka några gånger på badrumsspegeln.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in