Vänskap.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Vänskap.

Inläggav PaiMei » 2013-03-01 21:03:57

Vill man pola med mig så gör man bäst i att bara vara sig själv, rakt av. Hos mig når ingen socialstatus fram ändå oavsett om den är positivt eller negativ betingad enligt andra jordlingar :) Jag är helt blind inför sociala etiketter och beteenden, subkulturella personliga stilar och sociala beteenden anpassade till olika sociala evenemang, jag klär mig och tycker om det jag tycker om, har ingen som helst överblick kring hur andra ser på mig, det är oväsentliga detaljer för mig, onödigheter . . det där med finlir och subkulturella fack är inget för mig, jag älskar det jag älskar, på samma sätt är det med människor, jag har bekanta från alla hörn och kanter som inte liknar varandra i beteende överhuvudtaget, inte en röd tråd gör att hitta, det de har gemensamt är att de är omtyckta av mig, that is all.

Har aldrig förstått de sociala koderna och grupperingarna av subkulturella fenomen, sitta där och tycka samma saker, klä sig likadant och kopiera varandra i rörelser, ansiktsmimik och meningar, ordval, personligheter.. Extremt opersonligt och dödfött, nej jag samlar på original, jag skulle bli tokig av att umgås med folk som var exakt som mig i åsikter, kläder, musiksmak, personlighet. . ja allt det som rör en människas liv, inte för att jag inte skulle njuta av mitt eget sällskap för det skulle jag, som liten drömde jag ofta om en planet fylld med kloner av mig själv men det skulle bli jävligt tråkigt bara, inga missförstånd givetvis men jävligt tråkigt, lite kontraster och dynamik är ju så smaskigt, snälla var inte som mig, dela inte mina åsikter, min filmsmak, min musiksmak, min personlighet var helt egen och unik! Då fångar du mitt intresse, kära kära jordling.

Med andra ord fångar du inte mitt intresse genom att vara "kontroversiell" gay, trans, vänstervriden eller högerfascist, fladdermussugande gothare eller gapig hiphopare som knullar slynor, jag lägger ingen moralisk värdering i människors tankar och beteenden ändå, och ingenting chockar mig, någonsin kring människors beteenden, jag ser ingenting som är mänskligt som något, uppseende väckande eller "konstigt", jag kan på min höjd bli fascinerad och en aningens intresserad, men chockad eller rörd.. aldrig.

Du fångar mitt intresse genom att bara vara naken, avklädd själsligt utan sociala lager och Ikea-kits personligheter som sätts på i skydd, försvarsmekanism för att dölja ditt riktiga jag, bakom cement- jargongerna som du klätt på dig för att klara av att vara bland människor som dig själv.

Jag blir inte intresserad av människor pga av att de är sina benämningar, jag blir intresserad av deras personligheter, många människor bygger upp sina personligheter utefter en norm, dvs att man är trans, gothare, hiphopare, finkulturell akademiker oavsett sociala-etiketter så intresserar jag mig inte av människor som bygger upp sin personlighet kring ett fenomen, jag intresserar mig av människor som plockar ihop det som de tycker om av allt som de tycker om och där med gör en egen version av sig själv, inte bygger upp sig själva utefter en stereotyp som tex; en ftm, en trans, en kommunist, en akademiker, ska vara och förhålla sig till, människor tenderar att begränsa sig så förbannat mycket, de bygger upp barriärer och massa sociala-NEJ , massor med regler att förhålla sig till, hur man får eller inte får vara inom sin/sina etiketter.

Det är skillnad på att använda sig av sociala etiketter för att navigera sig bland sociala massor och att definiera sig för att bli förstådd än att göra tvärt om, använda sig själv och anpassa sig själv för att passa in i sociala etiketter konstruerade av andra.

Etiketten ska alltså skapas och definieras av personen som anammar och skapar etiketten, etiketten ska inte skapa och begränsa människan med redan utmätta och utsagda normer.

Hur förhåller ni er, hur tänker ni kring detta? :)
PaiMei

Anslöt: 2013-02-15

Vänskap.

Inläggav Gafsan » 2013-03-01 21:12:03

Jag tycker att det låter som du har väldigt bra koll på sociala grupperingar för att vara
PaiMei skrev:helt blind inför sociala etiketter och beteenden

Själv har jag svårt för människor som har ett behov att höras och synas om de inte har något (som jag uppfattar som) relevant att säga. Människor får väl ha vad de vill på sig och göra vad de vill (så länge som de inte skadar andra) men vill de ha min uppskattning måste de ha ett budskap, inte bara ett uttryckssätt.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Vänskap.

Inläggav PaiMei » 2013-03-01 21:42:24

Gafsan skrev:Jag tycker att det låter som du har väldigt bra koll på sociala grupperingar för att vara

PaiMei skrev:helt blind inför sociala etiketter och beteenden

Själv har jag svårt för människor som har ett behov att höras och synas om de inte har något (som jag uppfattar som) relevant att säga. Människor får väl ha vad de vill på sig och göra vad de vill (så länge som de inte skadar andra) men vill de ha min uppskattning måste de ha ett budskap, inte bara ett uttryckssätt.

Jag har svårigheter i att läsa av sociala etiketter och beteenden när jag är mitt i dem och vet inte hur jag ska passa in när det händer, dvs det kommer inte automatiskt utan jag har som en liten regissör som spelar upp vad jag ska säga, och hur jag ska röra mig etc långt innan jag agerar, jag kan inte vara här och nu bland folk utan allting är genomtänkt innan, där av blindheten inför spontan socialinteraktion.

Det irriterar mig när människor tror att autism och Aspergers handlar om att man inte har en susning om hur andra människor fungerar. Jag har ett enormt detaljseende och mönsterseende har väldigt lätt för att psykoanalysera beteenden och vanor hos andra människor och hos mig själv.

Jag är 27 år gammal det jag har skrivit ovanför är saker jag studerat sedan jag var jätteliten, människor fascinerar mig, bara för att man har Aspergers syndrom så betyder det inte att man inte kan sammanställa olika personlighetstyper och beteenden, Carl jung, psykoanalytikern samt Nietzsche sägs varit autistiska samt haft Aspergers drag, Hans Asperger själv var en psykiatriker och psykoanalytiker.

Min poäng är att för oss med Aspergers syndrom så är det oerhört svårt att läsa av människor i nuet,i interaktionen medan den pågår, men genom observationer och informationssamlande blir man skulle jag säga bättre än icke autistiska personer på att identifiera människotyper och beteenden just för att det inte kommer automatiskt för oss. Vi behöver studera människor för att förstå dem i och med att det sociala inte automatiseras hos oss. Se Carl Jungs personlighetstyper och informationssamlandet han gjorde av olika personligheter.

Det jag funderat och lagt märke till sedan jag var väldigt liten är att människor i grupp härmar varandra, kopierar varandra likt djur. Det är roligt.
PaiMei

Vänskap.

Inläggav Gafsan » 2013-03-01 21:47:10

PaiMei skrev:Det irriterar mig när människor tror att autism och Aspergers handlar om att man inte har en susning om hur andra människor fungerar.

Ja, det kan jag hålla med om :) Fast mest tycker jag synd om dem. Jag vet hur de funkar, men de förstår inte hur jag fungerar...
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Vänskap.

Inläggav PaiMei » 2013-03-01 21:48:14

Gafsan skrev:
PaiMei skrev:Det irriterar mig när människor tror att autism och Aspergers handlar om att man inte har en susning om hur andra människor fungerar.

Ja, det kan jag hålla med om :) Fast mest tycker jag synd om dem. Jag vet hur de funkar, men de förstår inte hur jag fungerar...

Exakt så är det, det är sinnessjukt enerverande. :-)063
PaiMei

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in