MRI scanning på Aspergerhjärnor
8 inlägg
• Sida 1 av 1
MRI scanning på Aspergerhjärnor
Här var den forskning som jag såg att man tänkt göra med hjälp av MRI, magnetkamera.
http://www.udel.edu/bkirby/asperger/shr ... earch.html
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:07:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: MRI scanning på Aspergerhjärnor
Aspkvinna skrev:Här var den forskning som jag såg att man tänkt göra med hjälp av MRI, magnetkamera.
Intressant, jag klarar precis övre åldersgränsen, men jag antar att de inte betalar flygbiljetten.
Det där är i alla fall klart intressant forskning som man bör hålla ögonen på, fast det lär väl dröja ett antal år innan det finns ens något preliminärt resultat av undersökningarna.
Jag har en gång länkat till en annan studie (orkar inte leta efter den nu), dock bara på en enda individ, och som har en viss relevans i sammanhanget. I det fallet använde man PET-scanning av hjärnan hos en autistisk pojke för att studera förändringar i hjärnan före och efter ljudterapi. Man såg då förändringar i aktiviteten i olika delar i hjärnan som man ansåg korrelera mot observerade förändringar i beteendet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:07:31, redigerad totalt 1 gång.
Om jag inte har fel så har man köpt in en sådan tredimmensionell magnetkamera till Lindköping, kan ha fel stad, och dom ingår i ett stort projekt världen över att studera hur hjärnan fungerar, vet dock inte om dom tittar på Asperger specifikt men man kan ju maila och fråga..
Har även frågat mina tibetanska vänner som har suttit och klurat i Himalaya på hur hjärnan fungerar och han ska se med sina "läkare" hur dom ser på Asperger. Finns ju skrift på alla tankar hos dom också och någon borde ju ha Asperger.
Har även frågat mina tibetanska vänner som har suttit och klurat i Himalaya på hur hjärnan fungerar och han ska se med sina "läkare" hur dom ser på Asperger. Finns ju skrift på alla tankar hos dom också och någon borde ju ha Asperger.
Lindköping? Jag antar att du menar Linköping eller Lidköping.
Alla MRI-kameror ger tredimensionella "bilder" genom att skikta på samma sätt som i datortomografer, och att det skulle röra sig om någon helt ny typ av MRI-utrustning såg jag inget om i din länk. MRI-kamerer är numera standardutrustning på många av de större sjukhusen i landet, eller i alla fall på universitetssjukhusen. Vissa sjukhus har flera stycken. I Linköping har man t.o.m. en enbart för för forskning i MRI-metoder i sig, men det är väl finansierad utanför landstinget, tror jag.
PET-kameror däremot är ovanliga. Uppsala har haft en för forskning i bortåt 30 år eller så, men jag tror det är först nyligen som något eller några sjukhus har börjat köpa in sådana för kliniskt bruk, eller om kanske även de är för forskningsbruk.
Alla MRI-kameror ger tredimensionella "bilder" genom att skikta på samma sätt som i datortomografer, och att det skulle röra sig om någon helt ny typ av MRI-utrustning såg jag inget om i din länk. MRI-kamerer är numera standardutrustning på många av de större sjukhusen i landet, eller i alla fall på universitetssjukhusen. Vissa sjukhus har flera stycken. I Linköping har man t.o.m. en enbart för för forskning i MRI-metoder i sig, men det är väl finansierad utanför landstinget, tror jag.
PET-kameror däremot är ovanliga. Uppsala har haft en för forskning i bortåt 30 år eller så, men jag tror det är först nyligen som något eller några sjukhus har börjat köpa in sådana för kliniskt bruk, eller om kanske även de är för forskningsbruk.
Där har du helt rätt, en garanterad felstavning så jag kunde ha rätt i båda fallen....
Jag menar den kameran som spelar in som "film" hur det rör sig ifrån ena centrat till det andra och visar själva reaktionen och inte bara gör en tredimmensionell bild. SÅ jag vet inte längre vilken som jag syftar på. Får undersöka det vid ett piggare tillfälle. Tack.
Jag menar den kameran som spelar in som "film" hur det rör sig ifrån ena centrat till det andra och visar själva reaktionen och inte bara gör en tredimmensionell bild. SÅ jag vet inte längre vilken som jag syftar på. Får undersöka det vid ett piggare tillfälle. Tack.
Aspkvinna skrev:Där har du helt rätt, en garanterad felstavning så jag kunde ha rätt i båda fallen....
Det var nästan säkert en felstavning, men det finns någon tokig skåning som har fått för sig att namnet Linköping är ett missförstånd och det borde heta Lindköping. Han hade någon helt annan etymologisk teori än den vanliga, och vi Linköpingsbor har inte hörsammat hans krav att ändra skyltarna vid stadens infarter. Du kunda ju ha råkat gå på hans idéer, fast det var knappast sannolikt.
OK, då förstår jag. Gissningsvis gör de ändå på vanligt sätt och scannar skiktvis och sedan börjar om igen så de får en ny tredimensionell "bild" och så om igen, fast då blir det förstås en väldigt långsang "film". Har de någon helt ny teknik här för att göra det snabbt så vore det intressant, men jag tvivlar på att så är fallet. Det skulle också kunna vara så att de koncentrerar sig på att studera ett enda skikt genom hjärnan och följer det i realtid. Det skulle kunna ge intressant information också om man skiktar på ett genomtänkt sätt.
Det vore onekligen intressant att veta mera om detta.