Någon som vet något om den här sajten?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-27 21:13:53

http://www.bokborsen.se/page-start

Jag hittade den här sajten när jag googlade på några gamla böcker. Skulle gärna vilja registrera mig som kund och köpa (kanske även sälja) några böcker, men jag vet inte om sajten är att lita på. Sedan vet jag inte om man kan handla via faktura (för jag vill inte lämna ut kontouppgifter)?
Någon som kan ge mig goda råd?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-27 21:38:33

Jo jag har handlat därifrån några gånger och inte haft otur hittills. Jo i ett fall så kom det svar om att två böcker inte fanns och att uppgifterna alltså inte stämde men det var innan jag hade betalat något.

Det går inte att säga något allmänt om det fungerar eftersom varje säljare bestämmer hur de går till väga just sina böcker. På bokbörsen finns både antikvariat och privata säljare som säljer av sina boksamlingar.
Vissa vill att man ska betala i förskott till ett postgiro medan andra accepterar faktura för större eller mindre belopp. Du kan helt enkelt skaffa konto och registrera dina adressuppgifter och sen får du avgöra från fall till fall om du vågar handla av just den säljaren eller inte.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-27 21:46:49

OK, tack! :-)Happy
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav barracuber » 2013-02-27 21:56:49

Jag tror också att sajten är "kosher" dvs ingen bluffsajt. Bjäbbis´ förbihåll är viktigt att tänka på - att alla arrangemang angående betalning och leverans sköts direkt mellan säljaren och köpare utan inblandning från sajten.

Sajten är som sagt egentligen en stor katalog, ett stort index över både begagnade bokaffärer över hela landet och privatpersoner som själva säljer. Jag gjorde några sökningar och fick massvis med träffar på flera av mina favoritförfattare.

Sökte på asperger och fick 42 träffar, väldigt många på engelska (vilket inte nödvändigtvis är bra). När det gäller kurslitteratur allmänt hittade jag massvis, verkar finnas en del vetenskaplig litteratur som uppsatser, tidskrifter mm.

När det gäller musik sökte jag på Elton John och David Bowie av nyfikenhet. Mängder med träffar, inte så mycket skivor, som noter, poptidningar, biografier, idolböcker, till och med gamla artiklar från Aftonbladet mm.

Sajten verkar på vissa sätt vara rena guldgruvan för samlare.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Moggy » 2013-02-27 22:19:21

Jag har beställt några böcker där. Fick tag i nån som sålde ett par udda böcker som annars är väldigt svåra att hitta. (Inget dyrt och inget eftertraktad samlarmatieral, bara ett smalt ämne)

Funkat bra de få gånger jag beställt. Tror dom har nåt system där man ser om nån är en som säljer mycket på sajten och som anses seriös och dom är ju måna om att affären ska funka.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Frimodig » 2013-02-27 22:25:21

Om man vill köpa böcker, så gör man så här:

Först kollar man bokus och adlibris, pris och leveransvillkor.

Sen kollar man Bokbörsen.

Sen kollar man antikvariat.net.

Sen kollar man AbeBooks för engelsk-språkig litteratur från alla tider.

Till slut kollar man lokala bokhandlar och antikvariat.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Frimodig » 2013-02-27 22:30:43

Frimodig skrev:Om man vill köpa böcker, så gör man så här:

Först kollar man bokus och adlibris, pris och leveransvillkor.

Sen kollar man Bokbörsen.

Sen kollar man antikvariat.net.

Sen kollar man AbeBooks för engelsk-språkig litteratur från alla tider.

Till slut kollar man lokala bokhandlar och antikvariat.

Lennart Frimodig

Jag glömde en sak.

Alla vägarna har alltid funkat för mig, jag har aldrig blivit lurad.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in