Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Fulaste namnen?

Inläggav Zima33 » 2013-02-14 23:42:33

Kahlokatt skrev:
OT: Jag går f-n alltid på din Spoiler! :lol:
Jag känner mig som en unge som slickar på en isig lyktstolpe inte bara EN utan TVÅ gånger! :oops:

:lol: :mrgreen:
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Fulaste namnen?

Inläggav La Toya » 2013-02-15 17:45:21

ok. förr i tiden var man ju inte så smart men att döpa en pojke idag till Liam eller Kevin är nog det elakaste man kan göra! tycker jag. :-)051
La Toya

Anslöt: 2013-02-04

Fulaste namnen?

Inläggav Nummer13 » 2013-02-15 18:34:54

Vet inte om jag ska tycka om denna tråden eller inte, blev slagen på grund av att dom tyckte mitt namn var så fult så vet inte om jag ska gilla denna tråden eller inte.
Nummer13
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-02-02

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 22:49:35

Nummer 13, det finns alltid någon som tycker att ens namn är fult. Jag blir också jätteledsen om folk tycker mitt namn är fult, men det är också många som tycker att det är fint. Det finns säkert folk som tycker om ditt namn också!
Om namn är fula eller fina är ju förresten bara tycke och smak, inga absoluta lagar.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2013-02-18 19:21:14

Malkolm
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Fulaste namnen?

Inläggav Nummer13 » 2013-02-18 19:55:35

Kahlokatt: såren finns kvar och det gör fortfarande ont , så jag fattar inte ens varför den här tråden finns .
Nummer13
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-02-02

Fulaste namnen?

Inläggav Gafsan » 2013-02-19 12:45:35

Nummer13 skrev:Kahlokatt: såren finns kvar och det gör fortfarande ont , så jag fattar inte ens varför den här tråden finns .

Jag kan hålla med dig. Det är jättetråkigt att bli retad för sitt namn, egentligen är det dumt med en sån här tråd (fast jag har svarat i den själv).

I alla fall så är det ju viktigt att inse att bara för att någon eller några tycker att ens namn är fult eller konstigt så betyder det inte att det är så. Det är ju bara en fråga om åsikter och människor kan tycka olika.

Mitt namn var mycket ovanligt när jag var liten. Barn retade mig och vuxna frågade "jamen vad heter du på riktigt?" Uppenbarligen var det helt otroligt för dem att någon kunde heta som jag gjorde. Det var inte kul.

Nu är mitt namn rätt så populärt och vanligt att döpa barn till och ingen tycker att det är konstigt alls... det är lite märkligt. När jag var liten var mitt namn så fult, och nu är det så vackert ;) Det handlar ju bara om vad som är modernt och populärt för stunden.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-19 14:44:00

Skall vi be moderatorerna stänga tråden, då? Jag är jätteledsen om jag har sårat någon med det jag har skrivit.
Kahlokatt

Fulaste namnen?

Inläggav Gafsan » 2013-02-19 14:56:44

Kahlokatt skrev:Skall vi be moderatorerna stänga tråden, då? Jag är jätteledsen om jag har sårat någon med det jag har skrivit.

Mäh, vi är ju jättemånga som skrivit inlägg här, i så fall är vi ju lika skyldiga allihopa! Var inte ledsen, Kahlokatt...

Jag vet inte om jag tycker att tråden bör stängas. Ett annat alternativ är ju faktiskt att den som känner att namn är ett känsligt kapitel läser i andra trådar istället?
Gafsan

Fulaste namnen?

Inläggav Kostymhippie » 2013-02-19 20:51:45

Tycker också det är dumt att låsa den här tråden, gillar man inte ämnet skiter man i det. Skulle jag säga vad jag tycker i alla gnälltrådar skulle jag blivit varnad och bannad för länge sen. Men jag skiter i sånt jag inte gillar, enkelt. Eller hur?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Fulaste namnen?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2013-02-20 17:06:45

Lillemor
Valborg
Burt
Eskil
Justin
Dagobert
Ulrik/ Ulrich
Salazar
DefinitivtInteAnonym

Anslöt: 2009-11-29

Fulaste namnen?

Inläggav kiddie » 2013-02-26 6:54:35

Ofta ljudkombinationerna som inte låter fint, eller att man associerar till något.

Tycker det norska namnet Stian klingar fint, och i nästa sekund kommer tanken på en gris i sin stia. Suck.

Casper tycker jag oxo är fint men kasperdockor gillar jag inte.

Det är synd att Muhammed är så populärt på muslimska pojkar. Dels måste det vara jobbigt med flera som heter lika, men arabiskan har fina namn, tycker jag iallafall.

Aziz, Nadir, Saad, Wahid, Zafar, Fadi, Jamaal. De låter mystiska.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Fulaste namnen?

Inläggav alixha » 2013-02-26 10:06:45

Finns det någon "finaste namnen" tråd istället? Hade varit roligare :-)Happy

... jag tycker dock synd om folk som heter Ann Ahl (för att göra en lite snällare stavning).
Varför gör man så som förälder? :-)056
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Fulaste namnen?

Inläggav Meppe » 2013-02-26 10:09:45

alixha skrev:Finns det någon "finaste namnen" tråd istället? Hade varit roligare :-)Happy

... jag tycker dock synd om folk som heter Ann Ahl (för att göra en lite snällare stavning).

vackraste-fornamnen-t30572.html
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-27 14:35:59

alixha skrev:... jag tycker dock synd om folk som heter Ann Ahl (för att göra en lite snällare stavning).

Många kvinnor med en pinsam namnkombination har förmodligen gift sig till namnet, i och med att det länge var lag på att kvinnan måste ta mannens efternamn.
Kahlokatt

Fulaste namnen?

Inläggav kiddie » 2013-02-27 16:19:01

Jag ogillar mitt namn och hittar det ibland på listor över fula namn. Det är så... tråkigt är inte rätt ord. Använder bara mitt förnamn i officiella samband och med familjen. Sedan blir det väl extra känsligt när man själv heter så, hade någon annan gjort det hade man väl inte brytt sig.

Tycker alla barn ska få välja sitt eget namn!!! :-)114
kiddie
Inaktiv

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-27 19:32:07

OT: Vilken söt katt i din avatar, kiddie. Din egen? Den liknar min katt Zorba som "gick över regnbågsbron" i somras.
Kahlokatt

Fulaste namnen?

Inläggav kiddie » 2013-02-27 20:26:25

Nä, inte min... vill helst inte igenkännas om någon stalkerusling skulle komma hit.
kiddie
Inaktiv

Fulaste namnen?

Inläggav Sheyen » 2013-03-05 13:25:54

"Makke Marcus Britt-Henrik Per Wers Wärn" (ja, det är sant...)
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Fulaste namnen?

Inläggav Gafsan » 2013-03-05 13:42:12

kiddie skrev:Jag ogillar mitt namn och hittar det ibland på listor över fula namn. Det är så.... tråkigt är inte rätt ord. Använder bara mitt förnamn i officiella samband och med familjen. Sedan blir det väl extra känsligt när man själv heter så, hade någon annan gjort det hade man väl inte brytt sig.

Tycker alla barn ska få välja sitt eget namn!!! :-)114

Nu blir jag nyfiken, vad kallar du dig annars då? Alltså i mindre formella sammanhang, och tillsammans med andra än din familj? Har du något smeknamn eller något annat namn som du använder dig av då?

Jag vet rätt många som bytt förnamn just av såna skäl, alltså att de i de flesta sammanhang kallats för något annat än sitt dopnamn. De har helt enkelt lagt till sitt valda tilltalsnamn till de förnamn som de hade innan. Du har inte haft några funderingar åt det hållet?

Jag har en syster som brukar använda sitt "riktiga" förnamn i jobbsammanhang och så, och det känns jättekonstigt för vi i familjen har alltid kallat henne vid hennes smeknamn :) Jag fattar oftast inte först vad folk menar när de använder hennes riktiga förnamn: "vilken Ann-Christine? ...aha, Stina menar du?" :)

(nu har min syster inte exakt det förnamnet eller det smeknamnet, för jag vill inte outa henne här, men du förstår nog hur jag menar iaf...)
Gafsan

Fulaste namnen?

Inläggav Mymlan » 2013-03-05 14:21:36

Jag har en bekant som använder både sitt riktiga namn samt ett smeknamn hon själv lagt till, beroende på vem hon har att göra med. Själv lärde jag känna henne som smeknamnet, och när jag sedan pratade med en gemensam kompis till oss nämnde han henne som Sanne, hennes riktiga namn. "Vilken Sanne?" undrade jag. Efter lite kom vi fram till att det var hon med smeknamet han menade. Så.. det var rätt förvirrande. :P
Mymlan

Anslöt: 2011-08-06

Fulaste namnen?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-05 14:26:20

Jag har åkt på en nit när det gäller smeknamn. Jag hade två kamrater vilka båda kallade den enes flickvän för lilla My. När jag sedan träffade henne så sade jag "Hej, är det du som är My?". Hon hette inte My utan Fanny.
Tallbarr

Anslöt: 2012-01-11

Fulaste namnen?

Inläggav kiddie » 2013-03-05 17:56:19

Gafsan skrev:Nu blir jag nyfiken, vad kallar du dig annars då? Alltså i mindre formella sammanhang, och tillsammans med andra än din familj? Har du något smeknamn eller något annat namn som du använder dig av då?

Jag vet rätt många som bytt förnamn just av såna skäl, alltså att de i de flesta sammanhang kallats för något annat än sitt dopnamn. De har helt enkelt lagt till sitt valda tilltalsnamn till de förnamn som de hade innan. Du har inte haft några funderingar åt det hållet?

Vänner använder ett smeknamn. Jag har funderat på att byta mitt andranamn mot ett andra- och ett tredjenamn och kallas andranamnet lite mer. Men det har lixom inte blivit av. Annars hade jag nog gjort det. Vet redan vad jag skulle välja. Tyvärr har ett av namnen blivit ett sånt där poppisnamn att kalla barn, så det är inte speciellt längre.
kiddie
Inaktiv

Fulaste namnen?

Inläggav Gafsan » 2013-03-08 15:28:06

kiddie skrev:
Gafsan skrev:Nu blir jag nyfiken, vad kallar du dig annars då? Alltså i mindre formella sammanhang, och tillsammans med andra än din familj? Har du något smeknamn eller något annat namn som du använder dig av då?

Vänner använder ett smeknamn. Jag har funderat på att byta mitt andranamn mot ett andra- och ett tredjenamn och kallas andranamnet lite mer. Men det har lixom inte blivit av. Annars hade jag nog gjort det. Vet redan vad jag skulle välja. Tyvärr har ett av namnen blivit ett sånt där poppisnamn att kalla barn, så det är inte speciellt längre.

Tack för att du svarade! Tänk vad olika vi är! Mitt tillvalsnamn (som var rejält "udda" när jag var liten) är idag mycket populärt att döpa barn till, och jag tycker att det är jätteskönt. Äntligen har jag ett "normalt" namn som folk inte undrar över. :) För mig var det mest jobbigt att ha ett "speciellt" namn.
Gafsan

Återgå till Språket

Logga in