Haren, sköldpaddan och omöjligheten att få något gjort.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Tallbarr » 2013-02-25 16:01:04

Haren och sköldpaddan är en paradox beskriven av Zenon där en hare och en sköldpadda befinner sig i en tävling. Sköldpaddan får ett försprång p.g.a. att den antas vara långsammare än haren. För att haren ska hinna ikapp eller springa förbi måste haren först komma till den punkt sköldpaddan befann sig när tävlingen startade. Sköldpaddan har då hunnit en bit längre. Haren måste då komma dit men när haren kommer dit har sköldpaddan hunnit ytterligare en bit o.s.v. Hur kan haren komma förbi sköldpaddan?

Jag tycker detta på något sätt kan likna vad jag ibland uppfattar som omöjligheten att få något gjort eller komma vidare med något.

Ska jag fixa golvet i hallen så måste jag ju veta hur det är tänkt att hallen ska se ut och för att veta hur hallen ska se ut sedan måste jag veta hur anslutande rum ska se ut. Varje utrymme ska givetvis vara optimerat för sitt ändamål utan några överflödiga saker. I många fall slutar det med att jag i veckor funderar på rent filosofiska och existensiella frågor innan jag kan finna någon grund för ett beslut. Vad är ett golv? Kan jag hugga ner en tall och hugga till brädorna och sedan fräsa in spår i dem? Vad är en hall? Vad fyller de för funktion? Varför lever människor i hus? Bäst att läsa om mänsklighetens historia och husets historia på wikipedia. Det borde rimligtvis vara både billigare och enklare att bo i tält. Wikipedia igen. Ahh, en Yurt! Kan man beställa en yurt? Hur ser världen ut om 10 år? Behöver jag el? Kan jag göra el? Behöver jag dra in vatten eller kan jag använda regnvatten? Hur bygger jag en tunna att fästa på taket? Jag kan ju måla tunnan svart så får jag lite hjälp med uppvärmningen när det är soligt. Hur ska varmvattenberedaren då kopplas in?

Jag har faktiskt köpt en timmerbila för att kunna timmra själv! Golvet har det däremot inte hänt någonting med.
Tallbarr

Anslöt: 2012-01-11

Inläggav gitarrmongot » 2013-02-25 16:06:48

En maratonlöpare har 1/4 km kvar till mål. Han når halva sträckan efter 1 minut och halva nästa sträcka efter 1/2 minut. Detta mönster fortsätter tills han når målet. När går han i mål?
gitarrmongot
Ny medlem

Anslöt: 2013-02-24

Inläggav Tallbarr » 2013-02-25 16:14:35

gitarrmongot skrev:En maratonlöpare har 1/4 km kvar till mål. Han når halva sträckan efter 1 minut och halva nästa sträcka efter 1/2 minut. Detta mönster fortsätter tills han når målet. När går han i mål?

Inom två minuter :D från 1/4 km om det är 1/8 som tar 1 minut och 1/16 som tar 1/2 minut
Tallbarr

Inläggav weasley » 2013-02-25 16:38:23

Ställ upp sakerna. Hallsaker i hallen.

Gå runt bland dem. Låt sakerna "tala till" dej några dagar.

Snart märker du var de egentligen borde stå. När du har märkt det tar det inte lång stund att flytta dem rätt. En del saker kanske inte ens borde finnas i hallen. Gör då om proceduren i ett annat rum. Några grejer är ibland helt ovilliga att låta sej möbleras ordentligt. Sådana trilskare får man ge till Myrorna.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Tallbarr » 2013-02-25 16:44:26

weasley skrev:Ställ upp sakerna. Hallsaker i hallen.

Gå runt bland dem. Låt sakerna "tala till" dej några dagar.

Snart märker du var de egentligen borde stå. När du har märkt det tar det inte lång stund att flytta dem rätt. En del saker kanske inte ens borde finnas i hallen. Gör då om proceduren i ett annat rum. Några grejer är ibland helt ovilliga att låta sej möbleras ordentligt. Sådana trilskare får man ge till Myrorna.

Det låter intressant. "Vad är hallsaker?" var det första jag tänkte men då kan jag ju faktiskt bara ställa dit saker och se om de är hallsaker eller om de bara står där och inte används i hallen. Saker som inte finns där men som borde finnas där i framtiden kan jag kanske ha någonslags platshållare för?

Tack!
Tallbarr

Inläggav gitarrmongot » 2013-02-25 17:42:43

Tallbarr skrev:
gitarrmongot skrev:En maratonlöpare har 1/4 km kvar till mål. Han når halva sträckan efter 1 minut och halva nästa sträcka efter 1/2 minut. Detta mönster fortsätter tills han når målet. När går han i mål?

Inom två minuter :D från 1/4 km om det är 1/8 som tar 1 minut och 1/16 som tar 1/2 minut

Oändligt nära 2 minuter, och oändligt nära mållinjen (men tar sig aldrig i mål)!

Eller hur? :-D
gitarrmongot
Ny medlem

Anslöt: 2013-02-24

Inläggav Tallbarr » 2013-02-25 17:57:21

gitarrmongot skrev:Oändligt nära 2 minuter, och oändligt nära mållinjen (men tar sig aldrig i mål)!

Ja, använder vi algebra blir det så. :)
Tallbarr

Inläggav lillmupp » 2013-02-25 19:17:47

gitarrmongot skrev:
Tallbarr skrev:

Oändligt nära 2 minuter, och oändligt nära mållinjen (men tar sig aldrig i mål)!

Nja, häll på en droppe kvantteori så löser det sig ;)

Dvs, det finns ett minsta avstånd som vi överbryggar utan tidsspillan, kvantavståndet. Och vips har både två minuter förlupit och målgången uppnådd! *häpp*
lillmupp

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Dagobert » 2013-02-25 20:13:13

Pratar du om möblering eller husbygge?
Vill du bara ha en bostad eller vill du ägna din tid åt alternativboende?
Var inte för noga. Förutsättningarna förändras ändå med tiden.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Tallbarr » 2013-02-25 21:21:38

lillmupp skrev:Nja, häll på en droppe kvantteori så löser det sig ;)

Dvs, det finns ett minsta avstånd som vi överbryggar utan tidsspillan, kvantavståndet. Och vips har både två minuter förlupit och målgången uppnådd! *häpp*

Kanske, och jag säger kanske för att jag är endast säker på att det verkligen gäller om rummet är begränsat. Lustigt nog så hörde jag just denna paradox på en studentfest och min omedelbara reaktion var densamma. Rummet borde vara kvantiserat, även om det är mycket litet energiavstånd så ändock kvantiserat.
Tallbarr

Inläggav Tallbarr » 2013-02-25 21:26:34

Dagobert skrev:Pratar du om möblering eller husbygge?
Vill du bara ha en bostad eller vill du ägna din tid åt alternativboende?
Var inte för noga. Förutsättningarna förändras ändå med tiden.

Husbygge men "möbleringen" såg jag som ett sätt att hjälpa till med optimeringen. När optimeringen är klar, då är jag nära att skrida till verket.

Jag vill faktiskt ägna tiden åt alternativboende men förutsättningarna förändras snabbare än jag gör och just nu är allt halvdant.

Att inte vara för noga kan jag förstå är klokt men jag har något internt motstånd mot det.
Tallbarr

Inläggav Dagobert » 2013-02-25 22:02:57

Tallbarr skrev:Att inte vara för noga kan jag förstå är klokt men jag har något internt motstånd mot det.

Samma här. Det är svårt att slarva.

Det finns väl standardmått för bostäder, gå efter dem. Eget tänkande är nog bra men min erfarenhet säger att det ofta har nackdelar man inte tänkt på, och att "det vanliga sättet" ofta funkar bra.

Jag har renoverat allt som går i min kåk under 15 år med resultatet att inget är helt färdigt trots allt jobb och alla kostnader. När jag började var jag intresserad, och det ena drog med sig det andra så... Men jag tröttnade långt innan jag var klar.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav weasley » 2013-02-25 22:08:09

@Tallbarr.

Berätta gärna hur det gick sen när du fått ordning på sakerna. Foton på resultatet uppskattas.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Tallbarr » 2013-02-26 9:29:25

Tallbarr skrev:Kanske, och jag säger kanske för att jag är endast säker på att det verkligen gäller om rummet är begränsat.

Tänkte fel här. Jag är endast säker på att det gäller energinivåer och inte något annat. Rum/rymd är ett mycket märkligt fenomen.
Tallbarr

Inläggav Tallbarr » 2013-02-26 9:47:04

Dagobert skrev:Det finns väl standardmått för bostäder, gå efter dem. Eget tänkande är nog bra men min erfarenhet säger att det ofta har nackdelar man inte tänkt på, och att "det vanliga sättet" ofta funkar bra.

Ja, jag har faktiskt haft samma erfarenhet men jag har så svårt att förstå det förrän efteråt. Jag återuppfinner saker hela tiden och sen när jag berättar om mitt problem och min lösning så får jag veta "Ja, det är så man SKA göra".

Dagobert skrev:Jag har renoverat allt som går i min kåk under 15 år med resultatet att inget är helt färdigt trots allt jobb och alla kostnader. När jag började var jag intresserad, och det ena drog med sig det andra så... Men jag tröttnade långt innan jag var klar.

Skulle du gjort annorlunda nu i efterhand?
Tallbarr

Inläggav Tallbarr » 2013-02-26 9:47:51

weasley skrev:@Tallbarr.

Berätta gärna hur det gick sen när du fått ordning på sakerna. Foton på resultatet uppskattas.

Före och efter menar du? Jag ska fundera på det, är lite paranoid ang. foton.
Tallbarr

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in