Bokcirkel
94 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Bokcirkel
lillmupp skrev:Najs!
Då har vi ensats om två böcker:
1) GEB (Gödel, Echer, Bach)
2) The Selfish Gene
Någon mer? Nämndes "Felicia försvann" ovan. Är den bestämd?
Jag föreslog Felicia försvann av Felicia Feldt. Sen föreslog jag lite lösare Gustavs grabb, av GW Persson.
Men det är kul om andra föreslår böcker till cirkeln.
Lennart Frimodig
Bokcirkel
Jag skulle gärna läsa Felicia försvann, om den fanns att låna på biblioteket. (Alltid utlånad!) Speciellt intressant att läsa den om man läst Anna Wahlgrens bok om sin egen uppväxt (Mommo – Det var en gång). Den slutar just med Felicias födelse. Anna Wahlgren hade mycket att kritisera betr sina egna föräldrar, men blev ingen perfekt förälder själv (fast hon tydligen trodde det).
Några böcker på engelska vill jag inte läsa, tar för lång tid.
Gustavs grabb skulle jag också kunna tänka mig att läsa.
Är det underförstått att man antingen ska läsa facklitteratur el självbiografiskt, ingen skönlitteratur?
Är det underförstått att man antingen ska läsa facklitteratur el självbiografiskt, ingen skönlitteratur?
Bokcirkel
Alien skrev:Jag skulle gärna läsa Felicia försvann, om den fanns att låna på biblioteket. (Alltid utlånad!) Speciellt intressant att läsa den om man läst Anna Wahlgrens bok om sin egen uppväxt (Mommo – Det var en gång). Den slutar just med Felicias födelse. Anna Wahlgren hade mycket att kritisera betr sina egna föräldrar, men blev ingen perfekt förälder själv (fast hon tydligen trodde det).
Alltså,
man kan föreslå vad som helst. Diktsamlingar, vetenskapliga berättelser, vad som helst.
Allt som helst under månen.
Jag och Tallbarr är extremt toleranta. Sen kanske vi inte är den smartaste grabb du mött i livet. Men, then again,who cares?
Lennart Frimodig
Bokcirkel
Jag har inga synpunkter på förslag
Kan tycka att Tallbarr, som TS, kan få ha en åsikt i eventuell avgränsning. Vi andra får delta efter eget val utifrån det.
Läser gärna något rent skönlitterärt!
Men jag tänker att vi kanske ska ha en begränsad mängd böcker per varv i cirkeln.
Kan tycka att Tallbarr, som TS, kan få ha en åsikt i eventuell avgränsning. Vi andra får delta efter eget val utifrån det.
Men jag tänker att vi kanske ska ha en begränsad mängd böcker per varv i cirkeln.
Bokcirkel
Vid närmare eftertanke känns skönlitteratur för svårt för en så disparat samling som vi är här på AF. Jag t ex föredrar mer el mndre bortglömda klassiker från 1800- el 1900-talet, deckare (men de passar inte i en bokcirkel; slutet bör inte avslöjas) el böcker av kvinnor och om kvinnor. Jag misstänker att män inte vill läsa om kvinnor (men det kan ju vara en fördom).
Men efter att ha läst igenom förslagen i tråden blev jag inspirerad till dessa:
Lasse Berg: Gryning över Kalahari
Karen Armstrong: Historien om Gud
Om man vill köpa sina böcker finns ytterligare inspiration i bokreaatalogen (biografier och historiska faktaböcker):
Henrik Berggren: Underbara dagar framför oss (om Olof Palme)
Om Strindberg (essäer av Susanna Alakoski, Eva Borgström, Ernst Brunner, Clarence Crafoord, Johan Cullberg, Lena Einhorn, David Gedin, Ulrika Knutson, Lisbeth Larsson, Rebecka Lennartsson, Ann-Sofie Lönngren, Eivor Martinus, Björn Meidal, Jan Myrdal, Björn Ranelid, Ludvig Rasmusson, Nathan Shachar, Nina Solomin, Göran Söderström, Ebba Witt-Brattström och Leif Zern.)
Anders Wahlgren: Sigrid och Isaac (Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald)
Dee Brown: Månaden när hjorten fäller sina horn (om Fettermanmassakerna)
Paul A. Levine: Raoul Wallenberg i Budapest (tidigare nämnd i tråden)
Peter Olausson: Tredje rikets myter
Elisabeth Åsbrink: Och i Wienerwals står träden kvar
Klas Åmark: Att bo granne med ondskan (Sverige under 2:a världskriget)
Om man vill köpa sina böcker finns ytterligare inspiration i bokreaatalogen (biografier och historiska faktaböcker):
Om Strindberg (essäer av Susanna Alakoski, Eva Borgström, Ernst Brunner, Clarence Crafoord, Johan Cullberg, Lena Einhorn, David Gedin, Ulrika Knutson, Lisbeth Larsson, Rebecka Lennartsson, Ann-Sofie Lönngren, Eivor Martinus, Björn Meidal, Jan Myrdal, Björn Ranelid, Ludvig Rasmusson, Nathan Shachar, Nina Solomin, Göran Söderström, Ebba Witt-Brattström och Leif Zern.)
Bokcirkel
Alien skrev:Vid närmare eftertanke känns skönlitteratur för svårt för en så disparat samling som vi är här på AF. Jag t ex föredrar mer el mndre bortglömda klassiker från 1800- el 1900-talet, deckare (men de passar inte i en bokcirkel; slutet bör inte avslöjas) el böcker av kvinnor och om kvinnor. Jag misstänker att män inte vill läsa om kvinnor (men det kan ju vara en fördom).
Fuck,
du är ungefär som jag. Jag har de flesta i nån trave.
Nå, välj två.
Lennart Frimodig
Bokcirkel
lillmupp skrev:Najs!
Då har vi ensats om två böcker:
1) GEB (Gödel, Echer, Bach)
2) The Selfish Gene
Någon mer? Nämndes "Felicia försvann" ovan. Är den bestämd?
Jag föreslår följande ordning:
1. Felicia försvann (ganska kort bok där vi kan lära och anpassa reglerna för bokcirkeln)
2. GEB
3. The selfish gene
Sen läser jag gärna:
4. Gustavs grabb
Bokcirkel
lillmupp skrev:Jag har inga synpunkter på förslag
Vi måste ha någon typ av system som vi kan modifiera efter hand och föreslår följande:
* Vi bokar inte upp en alltför lång kö, högst 2 spikade böcker. Det skulle förhindra att nytillkomna kan påverka.
* Inga begränsningar på vad som får föreslås. Blir det ordlistor eller så så kommer de troligtvis inte komma med p.g.a. att ingen annan vill läsa boken.
* Någon typ av urval och sedan omröstning för att bestämma vad vi ska läsa. Jag vet inte hur än.
* Inte två böcker som kan sägas tillhöra samma kategori i rad. Leder till större variation och de som avskyr en kategori slipper vänta på att vara med och läsa en bok.
Jag är nu akut medveten om att den lista jag föreslog inte följer dessa regler
Istället:
1. Felicia försvann - start 1/3
2. GEB
* Diskussion kring boken sker i egen tråd.
Bokcirkel
Tack för tipset, Tallbarr!
Och reglerna är vettiga.
Kanske kan en lista som är längre få finnas (t.ex. längd 10) så att en kan köpa böcker i förväg men det ska vara tydligt vilka (längd 2) som ingår i det pågående varvet för att alla ska läsa det överenskomna.
Du säger ungefär det i reglerna.. men tydlighet, denna älskade tydlighet
Och reglerna är vettiga.
Kanske kan en lista som är längre få finnas (t.ex. längd 10) så att en kan köpa böcker i förväg men det ska vara tydligt vilka (längd 2) som ingår i det pågående varvet för att alla ska läsa det överenskomna.
Bokcirkel
lillmupp skrev:Tack för tipset, Tallbarr!
Och reglerna är vettiga.
Jättebra tillägg!
Bokcirkel
Tror "cirkel" i sammanhanget refererar till att ett antal personer läst samma bok och dessa sedan i tur och ordning lade fram tankar om denna bok. Kanske även att deltagarna, i tur och ordning, föreslog nästa bok att läsa. En metafor alltså.
Bokcirkel
lillmupp skrev:Tror "cirkel" i sammanhanget refererar till att ett antal personer läst samma bok och dessa sedan i tur och ordning lade fram tankar om denna bok. Kanske även att deltagarna, i tur och ordning, föreslog nästa bok att läsa. En metafor alltså.
Det låter rimligt och jag tror du har rätt men det stör mig. Jag tycker fortfarande inte att det är en cirkel. När du gått ett varv på en cirkel så är du ju tillbaka på precis samma ställe. Kanske en helix där kunskapen växer i y-led eller något. En bokhelix?
Bokcirkel
Moggy skrev:Den har jag läst med stor behållning. Läsvärd även om man är ateist då han tar upp argument och kommer med motargument på ett väldigt genomtänkt sätt som man själv kanske har missat även om man delar uppfattningen.
Ja, med tanke på det kaos som är ateisttråden så kanske det är värdefullt att på ett enklare sätt kunna sortera och förädla sina argument.
Återgå till Intressanta intressen