Frågor om matematik/ matematiska problem
27 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Frågor om matematik/ matematiska problem
Jag har fått hem lite böcker om matematik och elektronik, och märkte ganska snabbt att de innehåller mycket som jag inte har lärt mig ännu. Här är ett exempel på en formel:
Det enda jag känner igen är "cos", resten är helt nytt. Någon som är villig att förklara kortfattat?
Jag kommer troligen skriva lite mer sen, men jag är för trött för det nu...
Admin: Ändrade rubriken lite. I den här tråden passar det bra att skriva om matematiska problem.
Det enda jag känner igen är "cos", resten är helt nytt. Någon som är villig att förklara kortfattat?
Jag kommer troligen skriva lite mer sen, men jag är för trött för det nu...
Admin: Ändrade rubriken lite. I den här tråden passar det bra att skriva om matematiska problem.
- Autismsmurfen
- Inlägg: 525
- Anslöt: 2012-05-20
Lite frågor till matteintresserade
Hej, Autismsmurfen!
Om jag inte minns fel från matematiklektionerna i skolan så är den där "dubbelkroken" mellan 0 och T ett integraltecken http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngt_s där 0 är minimivärdet, och T maximivärdet, och det lilla "w"-liknande tecknet har jag för mig symboliserar en konstant (elektrisk?).
Men andra här kan säkert beskriva mycket bättre och mycket exaktare än vad jag kan.
Om jag inte minns fel från matematiklektionerna i skolan så är den där "dubbelkroken" mellan 0 och T ett integraltecken http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngt_s där 0 är minimivärdet, och T maximivärdet, och det lilla "w"-liknande tecknet har jag för mig symboliserar en konstant (elektrisk?).
Men andra här kan säkert beskriva mycket bättre och mycket exaktare än vad jag kan.
Lite frågor till matteintresserade
Det där är en integral som geocache säger. Kommer i matte d, möjligtvis lite i c.
Senast redigerad av Hundralappen 2013-02-23 0:57:15, redigerad totalt 1 gång.
- Hundralappen
- Inlägg: 2043
- Anslöt: 2009-01-16
- Ort: Landet där kropparna vissnar?
Lite frågor till matteintresserade
Kan ha med växelströmslära att göra, brukar vara knepig matematik förknippad med den, men i övrigt ingen aning.......
- arbogaerik
- Inlägg: 334
- Anslöt: 2012-11-23
Lite frågor till matteintresserade
arboraerik, Autismsmurfen; kanske "w" symboliserar växelströmmens fasvinkel? Jag har läst lite grann ellära, men dels var det inte riktigt "mitt" ämne, och dels var det 30 år sedan jag läste ellära, så jag minns praktiskt taget inte någonting av det jag läste.
Rättelse: "w" är vinkelfrekvensen i radianer/sekund (http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m)
Rättelse: "w" är vinkelfrekvensen i radianer/sekund (http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m)
Lite frågor till matteintresserade
geocache skrev:arboraerik, Autismsmurfen; kanske "w" symboliserar växelströmmens fasvinkel? Jag har läst lite grann ellära, men dels var det inte riktigt "mitt" ämne, och dels var det 30 år sedan jag läste ellära, så jag minns praktiskt taget inte någonting av det jag läste.
Rättelse: "w" är vinkelfrekvensen i radianer/sekund (http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelstr%C3%B6m)
Tror mer o mer på att formeln har med växelströmsläran att göra, speciellt då både cos och komplexa tal, "i", verkar vara med.......
- arbogaerik
- Inlägg: 334
- Anslöt: 2012-11-23
Lite frågor till matteintresserade
Autismsmurfen skrev:
Det enda jag känner igen är "cos", resten är helt nytt. Någon som är villig att förklara kortfattat?
Toppvärdet för An är lika med 2/T gånger integralen från 0 till och med T av funktionen i(t) gånger cosinus av n gånger vinkelhastigheten nummer 1 där vinkelhastigheten är upphöjt till förändringen (derivatan) av t.
T är ofta detsamma som periodtid.
n är sannolikt förändring av vinkelhastigheten, t.ex att den ska gå dubbelt så snabbt.
t/dt är lite oklart men bör vara derivatan av t.
t står sannolikt för tiden.
Gissningsvis beräkning av laddningsflöde, ström, effekt, energi etc i en växelströmskrets. Sammanhang krävs för att kunna säga något egentligen. dt skulle kunna avse att integralen är med avseende på t. Bilden är lite otydlig.
För att kunna beräkna något användbart måste man veta vad i(t) är definierat till.
På det stora hela så ser det ut som om man multiplicerar ström med tidsberoende amplitud som i sin tur integreras. Så det skulle mycket väl kunna vara laddning (coloumb) som räknas fram dvs ström * tid.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Lite frågor till matteintresserade
plåtmonster skrev: dt skulle kunna avse att integralen är med avseende på t. Bilden är lite otydlig.
Jag tror bilden måste vara otydlig och att integralen är med avseende på t.
Lite frågor till matteintresserade
Autismsmurfen skrev:Jag har fått hem lite böcker om matematik och elektronik, och märkte ganska snabbt att de innehåller mycket som jag inte har lärt mig ännu. Här är ett exempel på en formel:
Det enda jag känner igen är "cos", resten är helt nytt. Någon som är villig att förklara kortfattat?
Jag kommer troligen skriva lite mer sen, men jag är för trött för det nu...
Har du inte fler frågor? Mycket bra och intressant tråd!
Lite frågor till matteintresserade
en liten omega (ω) är oftast en mätning av en 'angular velocity' på engelska... tror det heter vinkelhastighet på svenska, dvs, hur fort någonting snurrar eller vrids. jag kan ha fel pga sammanhanget, men det brukar vara så. plåtmonster hade ju samma definition.
Lite frågor till matteintresserade
Det där ser misstänkt mycket ut som Fourier-koefficienter tycker jag.
Lite frågor till matteintresserade
Chaos skrev:en liten omega (ω) är oftast en mätning av en 'angular velocity' på engelska... tror det heter vinkelhastighet på svenska, dvs, hur fort någonting snurrar eller vrids. jag kan ha fel pga sammanhanget, men det brukar vara så. plåtmonster hade ju samma definition.
Det är korrekt.
En fördel med att använda vinkelhastighet (vinkelenhet per tidsenhet, ofta radianer per sekund) istället för "sedvanlig" hastighet är att alla punkter (på ett roterande plan) har samma vinkelhastighet oavsett avståndet till rotationscentrum.
Däremot är hastigheten (tillryggalagd sträcka per tidsenhet) större desto längre bort från rotationscentrum punkten befinner sig.
Vinkelhastigheten är densamma för alla punkter på det roterande planet medan hastigheten ökar proportionellt (linjärt) med avståndet från rotationscentrum.
Hoppas jag inte snurrat till det för mycket.
Matematik 3c derivator
Hej!
Kan ngn hjälpa mig med en matte-uppgift?
Beräkna f ' (4) genom numerisk derivering och algebraisk derivering
x/ x^2 +1
Steg för steg tack!
Moderator atoms - den här tråden/inlägget kommer närmast ifrån avdelningen, Aspergare och vården, men då trådämnet har föga med det ämnesområdet att göra slog jag ihop det med en annan tråd.
Kan ngn hjälpa mig med en matte-uppgift?
Beräkna f ' (4) genom numerisk derivering och algebraisk derivering
x/ x^2 +1
Steg för steg tack!
Moderator atoms - den här tråden/inlägget kommer närmast ifrån avdelningen, Aspergare och vården, men då trådämnet har föga med det ämnesområdet att göra slog jag ihop det med en annan tråd.
- schwartz28
- Inlägg: 28
- Anslöt: 2012-11-29
Lite frågor till matteintresserade
Algebraisk derivering:
f(x) = x/ x^2 +1
Dela bråket med x i täljare och nämnare:
f(x) = 1/x +1 ; x!=0
1/x samma som x^-1:
f(x) = x^-1 +1
Derivata av x^-1 och 1:
f'(x) = -1*x^-2 +0
Förenkling:
f'(x) = -x^-2
Sätter in x=4:
f'(4) = -4^-2 = -1/4^2 = -1/16
Någon annan får ta det numeriska..
f(x) = x/ x^2 +1
Dela bråket med x i täljare och nämnare:
f(x) = 1/x +1 ; x!=0
1/x samma som x^-1:
f(x) = x^-1 +1
Derivata av x^-1 och 1:
f'(x) = -1*x^-2 +0
Förenkling:
f'(x) = -x^-2
Sätter in x=4:
f'(4) = -4^-2 = -1/4^2 = -1/16
Någon annan får ta det numeriska..
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Frågor om matematik/ matematiska problem
Har en fråga om vad en regel heter.
Ex: (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 kallas för kvadreringsregel och (a+b)(a-b) = a^2 - b^2 kallas för konjugatregel men vad kallas a^3 + b^3 = (a + b)(a^2 - ab + b^2) för?
Ex: (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 kallas för kvadreringsregel och (a+b)(a-b) = a^2 - b^2 kallas för konjugatregel men vad kallas a^3 + b^3 = (a + b)(a^2 - ab + b^2) för?
Frågor om matematik/ matematiska problem
Miche skrev:Har en fråga om vad en regel heter.
Ex: (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 kallas för kvadreringsregel och (a+b)(a-b) = a^2 - b^2 kallas för konjugatregel men vad kallas a^3 + b^3 = (a + b)(a^2 - ab + b^2) för?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Binomialsatsen
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 2690
- Anslöt: 2012-07-23
- Ort: Kibbutz.
Frågor om matematik/ matematiska problem
Varför lärs inte derivata/integraler ut i större utsträckning i Matematik 2 (f.d B)?
Menar, har en bara någorlunda hum om begreppen - så ter sig polynomberäkningar avsevärt enklare.
Menar, har en bara någorlunda hum om begreppen - så ter sig polynomberäkningar avsevärt enklare.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 2690
- Anslöt: 2012-07-23
- Ort: Kibbutz.
Frågor om matematik/ matematiska problem
Tack!dasunbedingte skrev:Miche skrev:Har en fråga om vad en regel heter.
Ex: (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 kallas för kvadreringsregel och (a+b)(a-b) = a^2 - b^2 kallas för konjugatregel men vad kallas a^3 + b^3 = (a + b)(a^2 - ab + b^2) för?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Binomialsatsen
Frågor om matematik/ matematiska problem
Vad är sambandet?dasunbedingte skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/BinomialsatsenMiche skrev: vad kallas a^3 + b^3 = (a + b)(a^2 - ab + b^2) för?
Frågor om matematik/ matematiska problem
En fråga är kanske lite off-topic, ...
men är det någon mer än jag som tror Högskolan kör med korvstoppning, så man lär sig exempelsamlingen, men utan riktig förståelse, som ju också utvecklar intuitionen. Och den är ruskigt viktig.
Universitetsmatte, misstänker jag, ger en bredare, mer stabil bas. Nå'n som har den bakgrunden?
Jag vet inget om Matematiklinjer, tänkte mer i allmänhet på att lära sig saker lite mer axiomatiskt och kanske med lite historisk anknytning.
(Om nå'n undrar, jag skryter inte med att jag orkade med Högskolan, för nu har jag glömt det mesta. För länge sen. )
/notwoodstock
men är det någon mer än jag som tror Högskolan kör med korvstoppning, så man lär sig exempelsamlingen, men utan riktig förståelse, som ju också utvecklar intuitionen. Och den är ruskigt viktig.
Universitetsmatte, misstänker jag, ger en bredare, mer stabil bas. Nå'n som har den bakgrunden?
Jag vet inget om Matematiklinjer, tänkte mer i allmänhet på att lära sig saker lite mer axiomatiskt och kanske med lite historisk anknytning.
(Om nå'n undrar, jag skryter inte med att jag orkade med Högskolan, för nu har jag glömt det mesta. För länge sen. )
/notwoodstock
- notwoodstock
- Inlägg: 3939
- Anslöt: 2013-12-22
- Ort: Stockholm
Frågor om matematik/ matematiska problem
nallen skrev:Det där ser misstänkt mycket ut som Fourier-koefficienter tycker jag.
Det ser ju ut som en Fouriertransform (ser jag nu när det börjar klarna däruppe), fast man utelämnat att vänsterledet är en funktion av vinkelhastigheten. Vilket ju är finessen med det hela. Elektrotekniken kör ju med sådana, fast gärna skrivna som funktion av frekvensen. /kommentar: Jag konstaterar som nästa poäng att, nehe det undrar jag vad jag nyss skrev ihop - Fourier görs med komplexa funktioner./
Taket var nog det som alltid används på Fouriertransformens funktionsbokstav, Laplace är en besläktad historia, som väl kör med tilde (~) över. Den bygger också på Integraler, från -∞ till +∞ eller bara från 0. /nästa kommentar är att elläran känns lite främmande för mig nu, och ^ används också om toppvärden av saker - är lite uppsnurrad m.a.o./
Som påpekas som i annan sak som jag skrev här, så hamnar man inte i fortsättningskursen vid det här laget, när man inte ägnat sig mer åt förståelse än att bara hänga med på lektionerna.
Jag tror att transformer, och s.k. funktionsserier är intressanta för andra än Elektrotekniker. Men jag är tillräckligt mycket "fackidiot" för att nu bli lite nyfiken på ungefär "10 grundfundament som förklarar vad vi egentligen höll på med." /här kom jag på att jag är vimsig: skrev de två kommentarerna ovan/
Då kan den som doktorerar på Didaktik eller vad det heter, säkert lära sig något matnyttigt av mina kvardröjande minnesbilder ur Elläran, som man nog börjar med i Gymnasiet, och Högskolans införande av komplexa metoden eller vad det nu hette.
För i och I i gymnasiet blir sedan viktiga i och med att strömmen ju skrivs med den bokstaven. Och då får man snällt anpassa sig till att skriva den komplexa enheten i som j istället.
Men var man möter dessa saker bäst är nog bäst i pensionsåldern - för jag läste data- och programmeringsämnena i stället. Och det kraschade mig på ca 5 år, sedan blev det psykisk sjukdom som dominerade mitt liv. Alltså iofs lite kul med Elektroteknik, men jag kanske var predestinerad att få det trassligt i livet - hade ju inte en aning om Asperger förrän för ett år sedan ungefär, och då blev jag ju styrd sedan barndomen in i jobbiga tider (med och p.g.a kontaktsvårigheter).
Och nu fick ni höra om min livshistoria - off-topic om något, fast på rätt server.
Och om någon är intresserad av det jag "förklarade", så blir jag det lite också.
/notwoodstock
- notwoodstock
- Inlägg: 3939
- Anslöt: 2013-12-22
- Ort: Stockholm
Frågor om matematik/ matematiska problem
Menar du att det är skillnad på Högskola och Universitet?notwoodstock skrev:... högskolan kör med korvstoppning, ...
Universitetsmatte, misstänker jag, ger en bredare, mer stabil bas.
Vad tackar du för? Svaret är väl fel?Miche skrev:Tack!
Frågor om matematik/ matematiska problem
nescio skrev:Menar du att det är skillnad på Högskola och Universitet?notwoodstock skrev:... högskolan kör med korvstoppning, ...
Universitetsmatte, misstänker jag, ger en bredare, mer stabil bas.
Jag tror det är klar skillnad - Högskolan är ju en praktisk utbildning, och dom på Universitetet läser på ett annat sätt, vad jag kan förstå. Man kan ju bli teoretiker där, vilket nog är trassligare om man har fyllt huvudet med övningsexempel.
nescio skrev:Vad tackar du för? Svaret är väl fel?Miche skrev:Tack!
Jag skrev mitt inlägg som Didaktik i praktiken - vi kan eventuellt prata sådant här om jag tjuvtittar i någon bok. Fast jag tillstår att jag kom närmare svaret genom hjärngymnastiken när jag skrev.
edited: Tog bort glömsk kommentar om att det ju skall stå omega - hittade inte mitt på tangentbordet.
/notwoodstock
P.S. Jo, man kan öppna ett tangentbord i menyerna på Mac'en - men jag orkade inte leta just nu. D.S.
- notwoodstock
- Inlägg: 3939
- Anslöt: 2013-12-22
- Ort: Stockholm
Återgå till Intressanta intressen