Patientsäkerheten i fara? (KS i Solna m fl sjukhus)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2013-01-04 21:52:49

Det är inte så mycket läkaren som att media skriver. Då går det ta mig tusan undan såpass att ljuset ter sig långsamt ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2013-01-05 2:36:24

Media skriver nog hellre också om sagesmannen träder fram och låter sig intervjuas och fotograferas. Och det gör man lättare om man sitter säkert. Inget som t ex en städerska vågar göra.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Red and green » 2013-01-05 12:10:44

Alien skrev:Kan man lita på att besparingar inte går ut över patientsäkerheten?

Rak och ärlig svar på din fråga är NEJ.

Hälsar en som har jobbat länge med säkerheten och har gedigen utbildning om ämnet.

PS. Jobbar inte längre med saken eftersom jag kom på vilken bluff, okunskap och skenhelighet kännetecknar säkerhetsarbetet inom vården. Jag som regelrätt aspie stog inte ut lögner i slutet. Hoppade av med buller och bång.

Jag är för ärlig för att kunna jobba med saken. Jag tar upp orättvisor och det accepteras inte. Hierarkin försvårar vägen med för säkerheten. Det tas för givet att en läkare som befinner sig högre i (sjukvårdens stel uråldrig system) hierarkin vet mera om säkerheten än en annan som befinner sig 'lägre i hierarkin' (?) men har gedigen utbildning och hade gedigen engagemang med. Jag fattar inte det. Hur kan en läkare som uppenbarligen begriper inte ens det mest basala grundbegrepp inom patientsäkerhet, hur kan denna anses veta mera/veta 'allt'? För så är det ofta.
Eller någon annan som har jobbat länge på samma ställe och nått 'position' som har makt men ändå begriper inte grunder?

Jag var way före min tid och fick kämpa blodigt mot hierarkin. Jag är stenhård att kämpa, gör saker som få vågar göra men i långa loppet tär det ändå mitt eget inre. I slutendan gav jag upp för min hälsans skull och lät kompetensen rinna ut i sanden (det var ändå min arbetsgivare som stod på min studienotan, tack o lov inte jag själv !).

Jag kan säga att i dag har jag sinnesfriden som jag inte kände till under alla mina år jag kämpade för rättvisan.
Jag skulle inte ha kunnat göra bättre än att ge upp.

Eldsjälen kan komma långt men inte om ledningen har tummen djupt in i okunskapens arslet och stirrar blind på ekonomin samt försöker vara till lags med alla som har lite mera makt i hierarkin än dom borde ha. Då blir det omöjligt.

Jag skulle kunna skriva en bok om detta. Så mycket har jag varit med om.

Gör inte det för min egen skull. Får kraftigt höjd blodtryck varje gång jag tänker på saken.

Ledningen är ytterst ansvarig för säkerheten och får absolut inte motarbeta. Att motarbeta det gjorde ledningen i mitt fall.

Jag har hoppat av och jag mår bra i dag. Det är viktigare för mig än patientsäkerheten. Innan var det tvärtom.
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav plåtmonster » 2013-01-05 12:15:57

Skriv en bok vettja. Mer pengar i kistan samtidigt du ger sjukvårdsbyråkraterna en känga och kanske åstadkommer förändring.. ;)

Du kan kalla den för "Den hemliga sjuksköterskan" apropå den hemlige kocken.

Några råd om man är så dum att man blir sjuk? :D
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-01-29 16:00:31

Ja, rangordningstänkandet förhindrar effektiviteten. Den som har högst rang (och lön) anses automatiskt veta bäst, även om det inte gäller hens specialområde.

I UNT idag finns en debettartikel om besparingar på Infektionsavd, UAS, undertecknad av 32 infektionssjuksköterskor.

UNT skrev:På fredag försvagas bemanningen på infektionsavdelningen vid just den tidpunkt som där behövs mest personal. Det är resultatet av sjukhusledningens ”produktionsanpassning”, skriver 32 infektionssjuksköterskor.
http://www.unt.se/debatt/vi-vagar-inte- ... 46723.aspx

Majoriteten av patienterna på infektionsavdelningen kräver regelbunden övervakning samt mediciner och antibiotika på specifika tider. Den försvagade kvällsbemanningen kommer att medföra att arbetsuppgifter behöver prioriteras om och i värsta fall prioriteras bort.
- - -
Vidare kommer besparingarna dessutom innebära att infektionskliniken från och med 1 februari förlorar trettio procent av sina vårdplatser, då tio vårdplatser försvinner. I dag är det redan ett stort patientflöde på infektionskliniken och många patienter tvingas att flytta till andra avdelningar. I och med dessa nedskärningar kommer fler infektionspatienter att tvingas till omflyttningar.

Att flytta svårt sjuka patienter till andra avdelningar med annan personaltäthet, annan kompetens och andra rutiner innebär förstås att patientsäkerheten äventyras.
- - -
Vi vågar inte ens tänka på hur stor risken för smittspridning på sjukhuset kommer att bli med alla dessa omflyttningar.

Ja, de borde väl veta vad de skriver om. Men jag antar att de kan avfärdas med att de bara tänker på sin egen arbetssituation.
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2013-01-29 16:14:47

Alien/UNT skrev:Vi vågar inte ens tänka på hur stor risken för smittspridning på sjukhuset kommer att bli med alla dessa omflyttningar.

Mao..

Bild

Inga onödiga uppehåll vid sjukhuset.
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-02-12 14:06:11

De flesta av oss kommer att hamna på akuten, förr el senare.

Kan barnafödande räknas som akut? Både kvinnan och sjukhuset vet ju om det månader i förväg. Åas, vet ingen exakt när det sker, och då kan det vara fullt. Inte vet någon heller om det blir akutsnitt. Törs man föda barn i Stockholm idag? Ja, man har ju inget val som gravid stockholmska.

DN skrev:Nu har barnmorskorna fått nog. Från i dag inleder de ett uppror.

– Vi kan inte garantera en trygg och säker vård för de kvinnor som kommer, säger Eva Nordlund helt frankt.

Hon är en av alla barnmorskor i Stockholm som länge bitit ihop för att inte skrämma blivande föräldrar, men som nu bestämt sig för att agera.
http://www.dn.se/sthlm/sa-har-kan-vi-in ... det-langre

Barnmorskorna har planerat en protest i månader, det är inte något tillfälligt. Det är kris inte bara under somrarna.

Antalet kvinnor som hänvisas till ett annat sjukhus när de ringer in till ”sin” förlossningsklinik ökar. Dessutom blev nästan dubbelt så många kvinnor (94) skickade till Uppsala, Nyköping eller andra sjukhus utanför länet förra året jämfört med 2011 (57).

Ett annat mått på den pressade situationen är antalet akuta kejsarsnitt. Det handlar om förstföderskor där graviditeten varit normal och förlossningen kommit i gång spontant, men som ändå slutar i ett akut snitt. Något som ofta är en traumatisk upplevelse för kvinnan. Här ligger samtliga sjukhus i Stockholm över riks­genomsnittet, och några långt över.

Barnmorskorna vittnar om hur det ser ut på klinikerna:

– Vi hinner bokstavligt talat inte gå på toaletten. Du är glad – verkligen – om du hinner äta på sju minuter. När man sedan jobbat i ett sträck hela dagen och ska sy en kvinna vid 20-tiden, då kommer undersköterskan med ett glas saft så att man inte ska skaka så mycket på handen, säger Ia Jeppsson.

– Kvinnor med värkar ringer in på natten – men ingen hinner svara. Då står de plötsligt här, och anledningen till att vi inte hann prata med dem var att vi hade fullt. Men bebisen kanske är på väg ut, och du har inte ens ett rum. Då har det hänt att vi hamnat på handikapptoaletten, säger Ia Jeppsson.

När man ska föda barn känner man sig rätt utlämnad. Då vill man inte ligga ensam (utan barnmorska el annan personal) el byta barnmorska.
Varje barnmorska har nästan alltid minst två kvinnor i aktivt värk­arbete som de ansvarar för, ibland tre eller fyra. Om förlossningen går in slutskedet samtidigt är det omöjligt att vara på plats hos båda. Då får en kollega ta vid som kvinnan inte sett tidigare.

– De knyter an till en barnmorska som sedan försvinner. Det är hemskt när de tar tag i din hand och säger: ”Kan du inte stanna kvar här” och så måste man ändå skynda därifrån, säger Anna Akselsson.

Forskning visar att när en barnmorska är på plats under hela värkarbetet minskar andelen kejsarsnitt, användningen av smärtlindring liksom andelen instrumentella förlossningar då man tvingas använda exempelvis sugklocka. Och kvinnan har efteråt en mer positivt upplevelse av sin förlossning.

Stockholms barnmorskor kräver nu att ha maximalt en kvinna i aktivt värkarbete per barnmorska. Deras paroll lyder: ”Stockholms barnmorskor kräver förutsättningar för trygg och säker vård.”

Den tändande gnistan till upproret var när Eva Nordlund stod mitt i ­kaoset en dag i somras och hörde sig själv säga: ”Alla barnmorskor som inte kan högprestera får sluta, vi kan bara ha sådana som inte behöver kissa så ofta, som inte behöver äta och som kan jobba som slavar och hålla humöret uppe.”
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-02-12 14:28:59

DN skrev:i dag är det bara en liten privilegierad grupp kvinnor i Stockholm som får ha en barnmorska närvarande hela tiden. Det är blivande mammor med normala graviditeter bakom sig som fått en plats på Södra BB på Södersjukhuset.
http://www.dn.se/sthlm/sa-har-kan-vi-in ... det-langre

Om det är någon gravid kvinna i Stockholm bör kanske för sin egen sinnesfrids skulle inte läsa detta. Ankie födde sitt barn på Karolinska i Solna:

Som omföderska ska man åka in när värkarna kommer med 5 minuters mellanrum. Så då gjorde vi det. Men väl inne visade det sig att värkarna inte haft någon effekt, jag var inte ens öppen en centimeter.

Hon och hennes man skickades hem till Upplands Väsby igen, med information om att det skulle ta många timmar innan det var aktuellt att komma tillbaka.
http://www.dn.se/sthlm/ankie-tvingades- ... -bedovning

Så de åkte hem men efter några timmar var de tillbaka.

Spoiler: visa
Hon halvlåg i baksätet med nedvevad ruta, och hade fruktansvärt ont.

Hon togs in på mottagningsrummet och hörde sedan en barnmorska ropa ”Vi har ett barn på väg här”.

– För mig, som fått höra att det skulle ta så lång tid, blev det en chock. Det var för sent att få epi­dural, som jag hade velat, men jag bad om lustgas. Då gjorde de klart att det inte fanns i det här rummet. Men jag ska väl inte föda härinne, sa jag. ”Jo, du får ställa in dig på att göra det, vi har inget annat rum ledigt.”

Barnmorskan bad en kollega om skalpelektroder som används för att mäta barnets hjärtljud. Men inte heller det gick att få fram till det rum som Ankie Larsson låg i.

Ankie födde sitt barn inom en timme. Barnet var friskt så hon försökte glömma förlossningen.

En tid senare ringde det från ett dolt nummer vid 22-tiden flera kvällar i rad. När Anki valde att ta samtalet visade det sig vara barnmorskan, som undrade hur hon mådde. Hon sa att så här ska det inte gå till, och skrev sedan en remiss till Aurora så att Ankie Larsson fick börja i samtalsterapi.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-02-22 18:06:52

Mer om situationen på Akademiska sjukhuset i Uppsala:

UNT 2013-02-16 skrev:Vårdförbundet och Saco anmäler Akademiska sjukhuset till Arbetsmiljöverket. Överbeläggningar, stress och personalbrist har lett till en ohållbar arbetssituation för personalen.

Vårdförbundet anser att sjuksköterskorna inte längre kan göra ett bra jobb. Neddragningarna av antalet vårdplatser har lett till konstanta överbeläggningar och det äventyrar vården av patienterna.
Så här ser det ut på en av sjukhusets avdelningar i dag:
För att ha beredskap att klara överbeläggningarna har personalen inrett två extra rum, i ett kontor och i en dusch. I kontorsrummet får patienterna samsas med skrivbord, dator och några stolar.

Det vitkaklade duschrummet är nödtorftigt inrett med en läslampa hängande på en handdukstork. En meter från en toalett står ett rullbart sängbord där patienten förväntas inta sina måltider.
– Patienter kan ligga i en vecka så här. Det gör det svårare för personalen att ha koll och ger en mycket dålig arbetsmiljö, säger sjuksköterskan Christine Lindkvist, från Vårdförbundet.
Maj Wineström som är huvudskyddsombud tror inte allmänheten förstår hur illa det är.
–  Patienter placeras ut på avdelningar där inte personalen har rätt kompetens för att behandla dem. Det skapar både osäkerhet och stress. Risken för felbehandlingar ökar, säger hon.
http://www.unt.se/uppsala/riskanmalan-m ... 78798.aspx

När sjukhuset måste spara pengar samtidigt som det inte blir färre patienter, då måste personalen jobba "effektivare":

Vårdförbundet anser att botten är nådd, men att sjukhusledningen inte förstår det.
– De säger att vi ska bli effektivare. När vi frågar oss hur så får vi svaret att vi måste lösa det själva, säger Maj Wineström.
Nu har Vårdförbundet med stöd av Upplands allmänna läkarförening-Saco gjort en så kallad 6,6a-anmälan till Arbetsmiljöverket mot hela Akademiska sjukhuset.
Det innebär att sjukhusledningen måste göra riskanalyser och handlingsplaner för hur neddragningar och överbeläggningar som kan leda till arbetsmiljöproblem ska kunna undvikas.
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in