Skydda bredbandet från intrång

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2013-02-22 10:44:37

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag försökte använda Google Cloud Print, och datorn sa att jag var admin och jag fattade det som att jag kunde skriva ut, men det gick inte.

Google Cloud Print fick jag alltså inte att fungera. Det fungera säkert, precis som det fungerar att ansluta skrivaren till nätverket, det är bara det att jag inte vet hur man gör.

Lilla Gumman

Låter som att antingen datorn eller skrivaren inte hade internet.

När du testade, hur var skrivaren uppkopplad? För att det ska fungera måste både datorn man printar ifrån och skrivaren ligga anslutna mot på internet, eftersom Google Cloud Print ligger och kör på googles servrar.

Rent allmänt (alltså inte bara i ert fall), här är tre tänkbara scenarion som borde fungera:

A) dator och skrivare ligger direkt anslutna mot internet.

B) dator och skrivare ligger på samma wifinät som i sin tur är anslutet till internet.

C) dator och skrivare ligger på olika wifinät, vilka i sin tur är anslutna till internet.

Istället för dator kan man skriva enhet (device) eftersom GCP även fungerar från smartphone/surfplatta mm.

Exempel: Du går på stan med din smartphone. Du kör internet på något sätt, t ex 3G eller ett gratis wifi nånstans exempelvis på biblioteket eller tågstationen. Hemma är din skrivare på och ansluten till internet. Då kan du från smartphonen skriva ut nånting hemma hos dig! :D

Alternativ C kom jag just på, men det borde rimligen fungera.
Senast redigerad av barracuber 2013-02-22 10:57:32, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2013-02-22 10:53:14

Miche skrev:
barracuber skrev:(Exempelvis funderar jag på att köpa en extra router och kedjekoppla med modemet för att få till en range extension av bredbandssignalen inom huset, eftersom modemets nuvarande räckvidd inte når upp på hela andra våningen.)

Du kan annars skaffa en trådlös repeater som du slipper dra kabel till (som du ser av länken är de inte så dyra, jag köpte en för 348:- igår eftersom jag har en tjock armerad betongvägg i lägenheten som saboterar signalen till stationära datorn med WiFi vars antenner sitter på baksidan av datorn och får usel signal annars, knappt kontakt, nu är anslutningen felfri omkring 10 MBit).

OT visserligen men..

[OT-nätverk]

Tack för tipset. Jag har läst den här artikeln: How to Increase the Range of your Wireless Network. De två setupperna du och jag beskriver ligger båda under rubriken Extend the range of WiFi signals with Hardware. Du beskriver Option #1 och eventuellt även #3 (jag är dåligt insatt i begreppen).

Det jag beskriver är #2. Comhem gav mig detta tips (inofficiellt), jag har inte tagit tag i det ännu, enligt gamingfolket här i huset är bredbandet bra just nu, efter att Comhem skruvat lite, bland annat på channel (iofs har jag glömt vad de sade) :D
[/OT-nätverk]
Senast redigerad av barracuber 2013-02-22 11:05:30, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Inläggav Miche » 2013-02-22 10:58:38

:-)043
Den jag köpte går in under #3 (fast lösningen jag sökte var #1) i och med att den har en extra LAN-port som funkar alldeles utmärkt att ansluta med. Just nu har jag inte den inkopplad så eftersom jag dels behöver dra en extra kabel, dels så fick jag inte upp hastigheten det minsta med kabeln inkopplad.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2013-02-22 11:04:40

barracuber skrev:...
Rent allmänt (alltså inte bara i ert fall), här är tre tänkbara scenarion som borde fungera:

A) dator och skrivare ligger direkt anslutna mot internet.

B) dator och skrivare ligger på samma wifinät som i sin tur är anslutet till internet.

C) dator och skrivare ligger på olika wifinät, vilka i sin tur är anslutna till internet.

Istället för dator kan man skriva enhet (device) eftersom GCP även fungerar från smartphone/surfplatta mm.

Exempel: Du går på stan med din smartphone. Du kör internet på något sätt, t ex 3G eller ett gratis wifi nånstans exempelvis på biblioteket eller tågstationen. Hemma är din skrivare på och ansluten till internet. Då kan du från smartphonen skriva ut nånting hemma hos dig! :D

Alternativ C kom jag just på, men det borde rimligen fungera.

En sak till om GCP. Utan att ha kollat så gissar jag att man behöver ligga på samma Wifi när man gör själva ihopkopplingen mellan skrivaren och "dig". Hur ska annars Google veta vilka skrivare du vill ha åtkomst till? Den ihopkopplingen gör man ju dock bara en gång, sedan finns ju kopplingen, och när man sedan använder tjänsten kan man ligga ansluten på olika sätt, på olika wifi osv. FWIW.. :)
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 11:10:41

Hej!

När jag startade datorn idag sade den att den hade ett meddelande att visa. Jag valde att visa meddelandet. Det är skrivaren som meddelar att wifi-utskriften har misslyckats. På datorn står det att VPN-anslutningen hindrar skrivaren från att kommunicera med datorn. Jag får två förslag, det ena är att bryta VPN-anslutningen och det andra är att koppla skrivaren till datorn med en sladd.

VPN-anslutningen är väl Viritual Private Network, alltså att våra bägge laptops och Wii:et är kopplade trådlöst till routern så att vi kommer ut på Internet?

Hur ska jag göra nu?

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2013-02-22 11:37:13

Kan ytterst lite om VPN (har kört Hamachi en gång i ett litet projekt och det funkade bra) men i det här fallet känns det faktiskt som lite overkill. Såvida ni inte har det för att man ska kunna fjärrköra era datorer eller om ni vill komma åt era hemdatorer när ni inte är hemma, då är det lämpligt.

Skrivaren får tydligen nobben av VPN. Ett sätt vore väl att stänga av VPN. Men innan ni gör det - vänta på fler svar, från folk som kan mer nätverk än jag. Jag vet t ex inte hur förhållandet är mellan att kryptera ett nät (dvs WPA/WPA2 osv) och VPN. Nu kör ni ju för tillfället okrypterat och då vet jag inte vad VPN skulle kunna tillföra (frånsett det jag skrev ovan).

Angående GCP:
Enligt artikeln nedan (handlar visserligen om en Epson) har vissa skrivare begränsningen att de inte kan vara direkt anslutna till internet, utan de måste lik förbannat vara kopplade via nån dator (som alltså måste stå på när man inte är hemma). Man skulle kunna kolla upp detta för eran lexmarkmodell...
http://www.makeuseof.com/answers/print- ... s-printer/
barracuber

Inläggav Tallbarr » 2013-02-22 11:47:42

Lilla Gumman skrev:VPN-anslutningen är väl Viritual Private Network, alltså att våra bägge laptops och Wii:et är kopplade trådlöst till routern så att vi kommer ut på Internet?

Hur ska jag göra nu?

Lilla Gumman

Vad är det för VPN-lösning du använder? Du kan behöva ändra inställningar på klienten så att sådan trafik som inte nödvändigtvis behöver gå via VPN inte gör det. Ett vanligt exempel är surf/http.

Har du uppringt VPN, dvs via telefonlinje så kan du behöva det för att nå internet men det är inte så vanligt nuförtiden.

Jag skulle råda dig att testa utan VPN-kopplingen först och se om det gör någon skillnad. Fungerar det utan så vet du att det är något i.o.m. VPN-tjänsten.
Tallbarr

Anslöt: 2012-01-11

Inläggav kullan » 2013-02-22 11:53:48

Detta är väl lite krångligt men måste ni ha skrivaren på Wifi? När en av er ska skriva ut nåt går det ju att koppla den till den datorn via sladden. Då borde den funka. Det är väl bättre det än att inte kunna bruka skrivaren alls?

Själv har jag en stor klump som heter Brother MFC-J410Printer. Den har även en Fax- del. Den har jag kopplad till datorn med en USB - kabel.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 14:02:40

Hej!

Om vi kopplar skrivaren med sladd till en dator så fungerar det lik förbaskat inte.
Skrivaren ska känna av vårat nätverk. Ingen av datorerna måste stå på för att det ska funka.
Skrivaren fungerade via wifi och med sladd fram till jag började trixa med att skydda nätverket. Efter det fungerar inte skrivaren alls.

Jag har inte medvetet valt WPS. Jag vet knappt vad det är. När jag fick veta att WPS störde skrivaren gissade jag på att WPS är det trådlösa nätverk vi har hemma. WPS kan lika gärna vara nåt annat. Jag vet intw vad det öe eller om jag använder det eller ej.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 17:57:32

Hej!

Eftersom skrivaren inte ens fungerar när den är kopplad med usb-sladd till någon av våra datorer, och ptersyällningspunkt inte fungerar, är det väl bara att installwra om skrivaren.

Jag tror inte jag törs prova att WPA-skydda vår router. Det verkar so om geocaches dator med Windows Vista int gillar detta, och jag orkar inte med mer krångel i helgen

Hur gör vi med Wii:et om vi skyddar nätverket? Det måste förstås gå att skriva in koden nånstans och ansluta även Wii:et. Antar jag.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2013-02-22 18:52:28

Lilla Gumman skrev:Hej!

Eftersom skrivaren inte ens fungerar när den är kopplad med usb-sladd till någon av våra datorer, och ptersyällningspunkt inte fungerar, är det väl bara att installwra om skrivaren.

Det kan nog vara bra.

Lilla Gumman skrev:Jag tror inte jag törs prova att WPA-skydda vår router. Det verkar so om geocaches dator med Windows Vista int gillar detta, och jag orkar inte med mer krångel i helgen

Kolla att geocache verkligen har senaste service pack dvs SP2.

Vilket felmeddelande får han? Unidentified network eller Local access only eller vad man nu brukar få?

Kolla även att hans nätverkskort har uppdaterad drivrutin och att det inte finns gula varningstrianglar i Enhetshanteraren. Kolla gärna alla viktiga drivrutiner, som moderkort, grafikkort, processor mm. Särskilt viktigt om det är en äldre dator.

Här är en ganska aktuell diskussion men någon med liknande problem.
Is Windows Vista with Service pack 2 not compatible with WPA2?

I tråden är det en som lyckas få det att fungera i Vista genom att byta säkerheten från WPA/WPA2 till WEP. Hmm...Någon skrev väl tidigare i tråden att WEP egentligen inte är bra....

En annan person i tråden fick inte Vista att fungera ihop med sin router (ej Trendnet) utan betalade 40 dollar för att uppgradera till Win8. Låter iofs märkligt att Vista inte skulle fungera med vissa routrar men konstigare saker har väl hänt...

Fungerar det om geocache ansluter med sladd?

Lilla Gumman skrev:Hur gör vi med Wii:et om vi skyddar nätverket? Det måste förstås gå att skriva in koden nånstans och ansluta även Wii:et. Antar jag.

Den är en device som vilket annan device som helst. Sonen brukar ansluta sin PS3 till vårt wifi.
barracuber

Inläggav Miche » 2013-02-22 18:59:18

barracuber skrev:Sonen brukar ansluta sin PS3 till vårt wifi.

Själv anslöt jag nyss Wii till vårt trådlösa bredband där jag dolt SSID samt har WPA2.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 22:20:47

Hej!

Jag har installerat om skrivardrivrutinen i min dator, och den fungerar fortfarande inte ens med sladd. Det är något fel på nätverket.

Jag har alltså lyckats sabba vårat nätverk. Och det var inget jag rimligtvis kunde förutse.

Varenda en har skyddat sina nätverk, så det har jag alltid velat göra också. Men hur, har jag inte begripit. Så till slut skrev jag här och frågade hur man skulle göra. Sen följde jag instruktionerna jag fick. Resultatet blev att ingen av oss kunde komma ut på Internet. Jag resetade routern, något jag också fick tips om och som är helt rimligt att göra. Sedan kommer vi ut på Internet igen, men det är någon slags fel i nätverket så skrivaren kan inte skriva ut utan hänvisar till felet i nätverket. Och trots att skrivaren har sladd, så fungerar det inte att skriva ut med hjälp av den, trots att sladden är felfri.

Vi köpte skrivaren i fjol för ett fyrsiffrigt belopp, och de nya patronerna till den kom i tisdags. Och innan vi hann skriva ut det minsta lilla, sabbade jag alltihop genom att göra så att vi aldrig mer kan skriva ut från vårt nätverk. Hur dum får man bli, egentligen?

Att vi inte kan ha ett skyddat nätverk känns lite trist, geocaches dator verkar inte vilja ha det så och det är bara att acceptera faktum. Men trots allt är det faktum att jag sabbade nätverket så att skrivaren inte kan skruva ut något mera i just det här nätverket, det som känns allra hårdast. :-)004 :cry:

Jag ska betala räkningar i morgon och då ska jag även betala fakturan som kom med patronerna, vilken idiot jag var som pressade på att vi skulle köpa nya patroner till skrivaren. :-)004

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 22:32:48

Miche skrev:
barracuber skrev:Sonen brukar ansluta sin PS3 till vårt wifi.

Själv anslöt jag nyss Wii till vårt trådlösa bredband där jag dolt SSID samt har WPA2.

Okej, det verkar som om Wii:et inte är flaskhalsen då, utan geocaches gamla laptop med Windows Vista.

Jag har efter det att jag sabbade nätverket så att skrivaren inte fungerar. lovat mig själv att inte röra inställningarna i routern igen. Finns det någon som känner till en bra datorsupport? Jag hittar ingen i närområdet, de riktar sig till företag. Förresten, det kanske är billigare att köpa en ny, trådlös router än att kontakta nån som kommer hem och fixar detta.

Nån som har idéer?

GEftersom skrivaren inte kan hitta nätverket, så hittar den inget Internet. Därför fungerar inte Google Cloud Print. Annars var tanken god. Geocache får (eller har fått) pop-up-rutor om att det inte fungerar som han får stänga ner. Jag får inga pop-up-fönster, annat än när jag försöker skriva ut, då får jag veta att det är fel på nätverket.

Men kommer ut på Internet gör vi bägge två i alla fall, så kanske tycker ni att lite felmeddelanden och att inte kunna skriva ut (ens om vi köpte en ny skrivare) på grund av fel i nätverket inte är i hela världen.

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2013-02-22 22:38:57, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav nallen » 2013-02-22 22:36:46

Lilla Gumman skrev:Jag har efter det att jag sabbade nätverket så att skrivaren inte fungerar. lovat mig själv att inte röra inställningarna i routern igen.

Vore det inte mera produktivt att ge sig på det och se till att det fungerar som ni vill?
Börja om från början och ordna en sak i taget.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 22:41:43

nallen skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag har efter det att jag sabbade nätverket så att skrivaren inte fungerar. lovat mig själv att inte röra inställningarna i routern igen.

Vore det inte mera produktivt att ge sig på det och se till att det fungerar som ni vill?
Börja om från början och ordna en sak i taget.

Jag har resetat routern.
Jag har avinstallerat skrivaren och installerat den igen.
Vad mer kan jag göra? Drar jag ur alla sladdar och väntar en stund, så är ju alla gamla inställningar kvar i alla fall.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav nallen » 2013-02-22 22:47:46

Tja, jag vet ju inte i detalj vilka steg du måste göra, men ordningen är väl ganska klar.
1 Ställa in routern som den ska vara.
2 Ställa in nätverket på alla anslutna enheter så att de kan prata via routern.
3 Slutligen meckla med skrivarinställningarna så att det fungerar.

Steg 3 är ju ingen idé att försöka med om inte nätverket fungerar på både datorn och skrivaren.
nallen

Inläggav kullan » 2013-02-22 22:55:37

nallen skrev:Tja, jag vet ju inte i detalj vilka steg du måste göra, men ordningen är väl ganska klar.
1 Ställa in routern som den ska vara.
2 Ställa in nätverket på alla anslutna enheter så att de kan prata via routern.
3 Slutligen meckla med skrivarinställningarna så att det fungerar.

Steg 3 är ju ingen idé att försöka med om inte nätverket fungerar på både datorn och skrivaren.

Som jag tolkar det Lilla Gumman skrivit så har hon ju testat allt det du skrev men det rasade ihop ändå. För dig kanske det är skitbaggis men för vissa är det inte det. Nu har hon ju misslyckats med det hon kan.

@ Lilla Gumman Ja det kanske är lika bra att köpa en ny router istället. Vad vet jag. Sedan är ju Vista ett knepigt operativsystem egentligen. Verkar kunna hitta på lite vad som helst ibland. Jag förstår din frustration.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 23:02:55

Hej!

Skrivaren kan inte ansluta till nätverket. Alltså är det där jag ska börja, att skrivaren hittar Internet. Men det är lättare sagt än gjort. Får väl testa lite, och hoppas jag inte förstör nåt mer nu.

Jag kör med Windows 7 och är mycket nöjd. Jag tror inte att geocaches dator skulle gilla Windows 7, den är rätt seg som den är.

Det är inget fel på routern. Det är bara jag som är tekniskt okunnig. Jag är inte säker på att en ny router löser problemet, eftersom den vi har inte alls är trasig utan bara felinställd.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav nallen » 2013-02-22 23:21:31

Internet behöver väl inte skrivaren komma åt, men väl ert WLAN.
nallen

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 23:25:54

Jag har återställt skrivaren till fabriksinställningarna. Det läge där man i skrivarens meny får välja menyspråk, land, datum, klocka etc. och så jobbar den med att plocka bort allt och återställa.

Skrivaren säger att signalkapaciteten är oacceptabel. I själva verket har vi full signalstyrka på vårat nätverk. Tror inte det går att komma så mycket längre. Skrivaren vill inte känna igen vårat nätverk, och kan inte komma ut på nätet. Sladden sitter i hela tiden nu, i min dator. Det hjälper nada.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 23:29:07

nallen skrev:Internet behöver väl inte skrivaren komma åt, men väl ert WLAN.

Skrivaren vill inte hitta nåt av det. Det borde ju fungera med sladd, det har ju inget med wifi att göra. Men det gör det.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 23:34:36

Hej!

Det blir kommunikationsfel varje gång jag försöker skriva ut. Men nu blinkar åtminstone wifi-lampan på skrivaren.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav nallen » 2013-02-22 23:37:11

I båda fallen borde du kunna se skrivaren i tabellen med utdelade adresser i routern.
nallen

Återgå till IT-forum

Logga in