Skydda bredbandet från intrång

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zirre » 2013-02-21 17:42:37

kullan skrev:Men om det bara skapar problem när man lösenordsskyddat sitt nätverk så är man kanske beredd på att ta smällen för vad grannen kan hitta på. Har man nyss köpt en ny skrivare och har haft ett oskyddat nätverk så länge vill man nog fortsätta att kunna bruka sin nya skrivare istället för att skydda nätverket mot intrång.

för om lösenordet gör att skrivaren inte hittar nätverket vad ska man då med nätverket till? Jag skulle tänka son Lilla Gumman och strunta i att skydda det om det är det som krävs för att bruka skrivaren.

Varför prata om saker du inte kan nåt om? (Det syns i inlägget att du inte kan nåt om det)

Jag har trådlös skrivare och är nätverket skyddat med lösenord skriver man bara det i skrivarens display så ska allt vara frid och fröjd :)
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Kimmelie » 2013-02-21 17:42:53

barracuber skrev:Jag läste lite om eran router. Den har verkligen stöd för WPS.
... osv ...

Missade du det jag skrev tidigare om hur osäkert WPS är?

Ett litet citat fråm Wikipedia, om det verkar trovärdigare:
WPS has been shown to easily fall to brute-force attacks.[2] A major security flaw was revealed in December 2011 that affects wireless routers with the WPS feature, which most recent models have enabled by default. The flaw allows a remote attacker to recover the WPS PIN in a few hours and, with it, the network's WPA/WPA2 pre-shared key.[3] Users have been urged to turn off the WPS feature,[4] although this may not be possible on some router models.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zirre » 2013-02-21 17:54:40

Med öppet nätverk kan någon fildela via det och sen är det väl ägaren till nätverket som åker dit. (rätta mig om jag har fel)
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Moggy » 2013-02-21 17:59:02

Parvlon skrev:
Moggy skrev:Du kan sätta upp MAC accessfilter och köra oskyddat trådlöst.
Ganska dåligt förslag. http://www.zdnet.com/blog/ou/the-six-du ... ess-lan/43

Visst. Men det är en ok lösning om man inte får lösen på trådlösa att funka. Stoppar iaf snytande grannar med medelmåttiga kunskaper.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-21 18:53:11

Hej!

Jag har fått svar av svärmors barnbarn. Han säger att det verkar som om jag gkort rätt, men att jag ska prova att använda WPA istället och koppla skrivaren till routern med sladd.

Jag brukar inte lyckas särskilt väl när det gäller att dona med datorns inställningar. Även om det går att ansluta skrivaren till WPA2-nätverk trådlöst, så är det inte säkert att jag lyckas.

Skyddar nätverk eller ej, skrivaren fungerar inte lik förbaskat därför att jag inte klarar av att ställ in den. Jag kommer ine ut på nätet. Jag börjar tröttna på att sitta och felsöka datorn och skrivaren. Jag har annat att göra. Jag har ju Internet i mobilen, så jag ska väl inte klaga. Dessutom kan jag komma åt Internet bia mitt Wii, men tsngentbordet jag köpte på loppis har jag lånat ut till geocache så det blir nog för drygt att surfa via Wii:wt, som dessutom inte har flash etc.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Parvlon » 2013-02-21 19:03:47

Moggy skrev:Visst. Men det är en ok lösning om man inte får lösen på trådlösa att funka. Stoppar iaf snytande grannar med medelmåttiga kunskaper.
Menar du att det verkar som en ok lösning om samma metod toppar listan "6 dumbest way to secure a wifi-network"?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-21 19:11:04

Hej!

Nu har jag kopplat mobilen till datorn och använt usb-sammanlänkning. Då kan jag surfa på Internet med min laptop. Eftersom jag kan ansluta till vårt bredband via telefonen utan problem, så har jag valt wifi på den, och inaktiverat mobildata. Då borde jag kunna använda vårat Tyfon bredband på laptopen, fast det går via mobiltelefonen.

Nätverket är inte skyddat och ingen av oss kan skriva ut. För närvarande är det viktigast att vi kan använda Internet bägge två. Det retar mig att vi har köpt nya patroner till skrivaren, som vi troligen inte får att fungera igen. Kopiatorn fungerar, men det är ju inte så ofta som det behöver kopieras något. Ibland startar skrivaren och det verkar som om den rengör sig själv, så det ska nog gå bra att kopiera papper de gånger det behövs utan att vara rädd för att bläcket har torkat.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-21 19:42:35

Hej!

Jag fick tips att reseta routern, så det är gjort. Nu kommer ingen av oss ut på nätet. Vårt nätverk går inte att hitta.
Att använda mobilen som dongel (usb-sammanlänkning) fungerar ens om jag väljer mobilt Internet.

Nu har geocache provat att koppla ur routern och sätta i den igen.

Jag har googlat på datorsupport i Ludvika, verkar som om sånt mest riktar sig till företag.

Jag orkar egentligen inte mer nu. :-)004
Hade jag låtit bli att reseta routern hade geocache kommit ut på nätet som vanligt och jag hade kunnat komma ut på nätet genom stt använda mobilen som dongel. Nu funkar ingenting.

Jag vill givetvis ha tips oå hur vi kan få igång allt igen, men det känns samtidigt som om allt blir etter värre när jag följer tips jag får. Fast det kan ju inte gärna bli värre ...

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Moggy » 2013-02-21 19:43:09

Parvlon skrev:
Moggy skrev:Visst. Men det är en ok lösning om man inte får lösen på trådlösa att funka. Stoppar iaf snytande grannar med medelmåttiga kunskaper.
Menar du att det verkar som en ok lösning om samma metod toppar listan "6 dumbest way to secure a wifi-network"?

Jämfört med att köra helt oskyddat, ja.
Moggy

Inläggav Moggy » 2013-02-21 19:44:46

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag fick tips att reseta routern, så det är gjort. Nu kommer ingen av oss ut på nätet. Vårt nätverk går inte att hitta.

Du måste nog ansluta till routern via kabel först och slå på det trådlösa. En reset brukar leda till att det trådlösa inte är påslaget.
Moggy

Inläggav barracuber » 2013-02-21 19:50:42

Moggy skrev:

Du måste nog ansluta till routern via kabel först och slå på det trådlösa. En reset brukar leda till att det trådlösa inte är påslaget.

På mitt bredbandsmodem (från Comhem) finns dels en knapp (som ibland kärvar) för att slå på trådlöst. Man kan även slå på trådlöst i webbinterfacet.

Modemet är extremt långsamt vid omstart; det brukar ta åtminstone 10 minuter innan man kan gå ut på internet. Det är bredband via Comhem kabelnät.

Lilla Gumman,

Om inte internet funkar efter omstart av routern måste ni ringa er bredbandssupport och felanmäla. Om de lyckas få kontakt med routern kan de avläsa hur det ser ut fram till byggnaden.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-21 22:34:36

Hej!

Igår ringde jag Tyfon. De sa att det beror på routern, och att de i sånt fall inte kan hjälpa till.

Nu har jag ju mixtrat med routern (resetat den) så Tyfon kan inte hjälpa till. Kan iofs ringa igen, eftersom idag kommer ingen ut, igår kom en ut. Men felet ligger enbart hos mig, det är jag som har schabblat bort så det inyw går att hitta vårt nätverk.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2013-02-21 22:54:36

När man gör reset på en router kan man göra det på två sätt.
  1. Man startar om routern snabbt och den behåller sina inställningar.
  2. Man gör en total reset och den tappar därmed bort alla inställningar man gjort.
Det låter som om du gjorde den andra varianten och det innebär att du behöver konfigurerar routern från grunden vilket kanske var lika bra.

Gör då så här:
Anslut router till din dator med en nätverkskabel.
Gå till sidan 192.168.0.1 (det finns varianter på detta så som 192.168.1.1, 192.168.0.254 eller 192.168.1.254) vad som gäller för din router står i manualen.

Då kommer du troligen till en inloggning på routern, många routrar har som standardinloggning användarnamnet admin och utan lösenord, det finns varianter på det vad som gäller för din router står i manualen.

Därifrån kan du ställa in allt som det ska vara från början, läs lite i manualen vad som föreslås.

Välj gärna säkerhet WPA2 (din skrivare ska klara av det) och prova med olika längd på lösenordet tills du ser att skrivaren kan ansluta, jag skulle tippa att 8 eller 16 tecken är bra. Anslut sedan din och makens dator med samma lösenord så ska det funka sen.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2013-02-21 23:09:04

Igår ringde jag Tyfon. De sa att det beror på routern, och att de i sånt fall inte kan hjälpa till.

Men nånting måste de ju göra! Det är väl ändå dom som levererat routern till er?

Lilla Gumman skrev:Nu har jag ju mixtrat med routern (resetat den) så Tyfon kan inte hjälpa till. Kan iofs ringa igen, eftersom idag kommer ingen ut, igår kom en ut. Men felet ligger enbart hos mig, det är jag som har schabblat bort så det inyw går att hitta vårt nätverk.

Lilla Gumman

Säger dom att de inte kan hjälpa till??

Alla bredbandsleverantörer jag haft har kunnat resetta på distans. Comhem har gjort det några gånger när jag ringt dem och klagat på farten.

Och jag har svårt att se att det skulle kunna sätta garantin ur spel att man som kund resettar sin router själv. Det står ju i manualen hur man gör.
barracuber

Inläggav Moggy » 2013-02-21 23:18:53

barracuber skrev:

Men nånting måste de ju göra! Det är väl ändå dom som levererat routern till er?

Leverantörerna brukar inte hjälpa till med handhavandeproblem...
Moggy

Inläggav kullan » 2013-02-21 23:26:22

barracuber skrev:Men nånting måste de ju göra! Det är väl ändå dom som levererat routern till er?

Det är inte säkert. Är själv på väg att privat köpa mig en router då ingen operatör delar ut sådana här.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav barracuber » 2013-02-21 23:32:19

Jag tänkte att routern ingick i själva bredbandstjänsten.

Däremot om man har ett eget modem/router eller köper extrautrustning själv och kopplar på, så klart att bredbandsleverantören inte kan ta ansvar för det. (Exempelvis funderar jag på att köpa en extra router och kedjekoppla med modemet för att få till en range extension av bredbandssignalen inom huset, eftersom modemets nuvarande räckvidd inte når upp på hela andra våningen.)
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-21 23:47:31

Hej!

Någon sådan där sladd att koppla mellan routern och datorn har vi konstaterat att vi ingen har. Mycket sladdar har vi, men ingen sån.

Nu kommer bägge ut på Internet igen. Nätverket är oskyddat, och skriva ut går inte.

Vi har ett datajack i hallen, fiberkabel eller vad det kallas. En sladd går till en router som tillhör lägenheten. Den routern har fyra utgångar. En för dator, en för TV o.s.v. En sladd går från den routern till våran egna router. Vår egen router ska trådlöst kommunicera med våra respektive datorer, skrivaren och Wii:et. Skrivaren klarar absolut av att kommunicera med routern via wifi, den är gjord för det och det har fungerat när skrivaren var ny. Men nu när jag har schabblat bort mig, så kan skrivaren inte längre hitta routern via wifi. Det kunde den från början. Det spelar ingen roll att nätverket är oskyddat. Jag har sabbat det hela så att skrivaren och routern inte längre kan kommunicera med varandra. Och alltså kan ingen av oss skriva ut.
¨
Det går förstås att avinstallera skrivaren på bägge datorerna och installera den igen. Men det är en procedur som tar en del tid i anspråk, eftersom man måste ställa in tid och en massa annat (det är en multifunktionsskrivare, som går in i viloläge automatiskt, inte bara att plugga in och köra alltså).

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2013-02-21 23:48:15, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav kullan » 2013-02-21 23:47:53

barracuber skrev:Jag tänkte att routern ingick i själva bredbandstjänsten.

Det är något jag aldrig varit med faktiskt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav barracuber » 2013-02-22 0:11:25

kullan skrev:
barracuber skrev:Jag tänkte att routern ingick i själva bredbandstjänsten.

Det är något jag aldrig varit med faktiskt.

Egentligen borde jag nog säga modem och inte router. Men många bredbandsmodem har inbyggda routers numera.
barracuber

Inläggav barracuber » 2013-02-22 0:22:37

Lilla Gumman,

Undrar om skrivaren skulle kunna anslutas till Internet direkt via en tjänst som Google Cloud Print (ni behöver googlekonto isf). Jag har själv lyckats göra det med mina gamla svartvita Brotherlaser men den är ju sladdkopplad direkt till min macbook och ligger alltså direkt kopplad mot internet, utan wifi alltså (min skrivare har inte wifi). '

Om du är intresserad kan man ju fundera på hur man skulle göra. Jag har aldrig haft en router som tillhör en lägenhet/hus på det sättet, gissar att det bara finns i nyare bostäder. Istället för att koppla skrivaren till er egen router kanske ni skulle koppla den direkt till husroutern, då skulle ni nog ligga direkt på internet, fast då kanske det blir med sladd och det kanske ni inte vill? Man skulle kunna slippa sladd ifall husroutern klarar att köra trådlöst.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 0:47:46

Hej!

Routern som tillhör lägenheten är enbart till för att ge åtkomst till Internet, TV via bredband, kanske IP-telefoni och så nåt mer. Det går en sladd från den till vår trådlösa router.

Vår trådlösa router ska klara av att dela ut Internet till bägge våra datorer, och det funkar just nu så länge nätverket inte är skyddat. Det går så klart att koppla EN dator till routeern som tillhör lägenheten, om man köper en sladd, men det är inget alternativ eftersom vi har fyra enheter som måste kunna vara sammankopplade i ett nätverk: Min laptop, geocaches laptop, vår skrivare och Wii:et.

Det går att få våran skrivare att fungera i nätverket. Vi har fått det att fungera förut. Eftersom det har fungerat förut, går det att få det att fungera igen. Frågan är hur. Det är någon inställning som är fel nånstans. Varken geocache eller jag lär hitta den inställlningen själva.

Jag har ett Google-konto, men geocache har inget. Jag skulle kunna prova att dela ut skrivaren på Google Cloud, men jag antar att det bara blir jag som har tillgång till skrivaren i så fall.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-22 0:57:06

Hej!

Jag försökte använda Google Cloud Print, och datorn sa att jag var admin och jag fattade det som att jag kunde skriva ut, men det gick inte.

Google Cloud Print fick jag alltså inte att fungera. Det fungera säkert, precis som det fungerar att ansluta skrivaren till nätverket, det är bara det att jag inte vet hur man gör.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2013-02-22 10:22:14

barracuber skrev:(Exempelvis funderar jag på att köpa en extra router och kedjekoppla med modemet för att få till en range extension av bredbandssignalen inom huset, eftersom modemets nuvarande räckvidd inte når upp på hela andra våningen.)

Du kan annars skaffa en trådlös repeater som du slipper dra kabel till (som du ser av länken är de inte så dyra, jag köpte en för 348:- igår eftersom jag har en tjock armerad betongvägg i lägenheten som saboterar signalen till stationära datorn med WiFi vars antenner sitter på baksidan av datorn och får usel signal annars, knappt kontakt, nu är anslutningen felfri omkring 10 MBit).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in