CSN försörjde terroristen i England
4 inlägg
• Sida 1 av 1
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sjalvm ... 0-fran-csnDN skrev:Självmordsbombaren Taimour Abdulwahab fick nära 750.000 kronor i svenskt studiestöd under sin tid i England. Drygt 54.000 kronor betalades ut strax efter bombattacken i Stockholm. Efter hans död efterskänkte Centrala studiestödsnämnden pengarna.
DN kan i dag avslöja att Taimour Abdulwahab fick betydligt mer pengar i svenskt studiestöd än vad hans finansiär i Skottland ska ha betalat till honom. I augusti i fjol dömde en skotsk domstol Nesserdine Menni till sju års fängelse för att ha betalat 60.000 kronor till Abdulwahabs terrorverksamhet.
Men en betydligt större del av Taimour Abdulwahabs ekonomi kom från de studiebidrag och lån han fick från Sverige. Det visar en kartläggning som författaren Mats Ekman har gjort och som DN har tagit del av. Mats Ekman har också skrivit boken ”På uppdrag från Bagdad”, som beskriver den forne diktatorn Saddam Husseins agentverksamhet i Sverige. Han har sammanställt alla Abdulwahabs ansökningar om studiemedel och de utbetalningar som har gjorts.
Jag tycker CSN är väl mesigt. En sak är att det inte går att driva in de pengar som redan gått åt. Men den summan som utbetalades efter hans död kunde de väl kräva in. Finns väl ingen anledning att betala ut studiemedel till dödsbon!
CSN kanske vill vara finkänsligt, men det är skattebetalarnas pengar och jag är inte alls finkänslig. Dessa pengar kan säkert gå till bättre ändamål.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ingen- ... abdulwahabLagen säger att avlidna personers studielån ska efterskänkas. Ibland hinner en sista utbetalning gå ut innan skulden avskrivs. Enligt Elfving brukar CSN med hänsyn till de döda och deras efterlevande ha en generös inställning och även avskriva de pengar som hamnat i dödsbon.
Det är förstås bekvämt att bli försörjd av svenska skattebetalare samtidigt som man kan planera att döda så många svenskar som möjligt. Det kunde terroristen göra i lugn och ro. Ingen tänkte på att noggrant kontrollera om han verkligen studerade.
Inte visste jag att CSN var så mesiga och lättlurade, jag hade fått intrycket att de var hårda. Känns så typiskt svenskt godtroget "va, inte kan di väl vara så räliga att di ljuger om att di studerar utomlands".
I alla fall där det finns möjlighet att sno åt sig pengar, kommer folk att göra det.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sjalvm ... tudieintygDN skrev:I dag kan DN avslöja att Abdulwahab fått ut studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) på drygt 450.000 kronor med förfalskade intyg från universitetet i Luton norr om London. DN har presenterat all den dokumentation som CSN har kring Abdulwahabs studier för universitetsledningen. Patricia Murchie bekräftar bilden av att Abdulwahab förfalskat en lång rad dokument under åren 2008–2010. Enligt Murchie sökte Abdulwahab och blev antagen till en utbildning kallad Medical science 2008.
– Men han skrev aldrig in sig vid universitetet och efter antagningsbrevet har vi ingen dokumentation kring honom. Alla de dokument som ni har visat oss efter antagningsbrevet är förfalskade, säger Murchie.
För att få ut studiemedel var Abdulwahab tvungen att visa upp en plan för utbildningen och betyg på att han klarat kurserna. Det senaste intyget till CSN är undertecknat den 9 november 2010, drygt en månad före självmordsattentatet. Flera av dokumenten är underskrivna med förfalskade namnteckningar och stämplade med en stämpel som inte används av universitetet.
Inte visste jag att CSN var så mesiga och lättlurade, jag hade fått intrycket att de var hårda. Känns så typiskt svenskt godtroget "va, inte kan di väl vara så räliga att di ljuger om att di studerar utomlands".
I alla fall där det finns möjlighet att sno åt sig pengar, kommer folk att göra det.
Alien skrev:I alla fall där det finns möjlighet att sno åt sig pengar, kommer folk att göra det.
Det där borde upphöjas till ordspråk! Typ krösus lag om det inte redan finns.
Alien skrev:Känns så typiskt svenskt godtroget "va, inte kan di väl vara så räliga att di ljuger om att di studerar utomlands".
Jag tror att det är rätt så känt i många andra länder att svenskar kan vara rätt så naiva och godtrogna.