Skydda bredbandet från intrång

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2013-02-20 12:41:31

På samma manualsida, står om en förenklad inställning som heter Wireless Protected Setup (WPS). Då slipper man fippla med SSID-namn, passphrase osv.

Ni ser de tre etiketterna ?

Ifall eran router stödjer WPS så har den nån av de etiketterna.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-20 13:26:36

Hej!

Nej, så enkelt var det inte.
Den första koden till nätverket var 11 siffror.
Sen bytte jag till en kod med 12 siffror och bokstäver.

Tack för länken, men manualen har jag i pappersformat. Jodå, ASCII-tecken känner jag till sen datorns barndom. Eftersom det stod ASCII-tecken, så tänkte jag att då går det väl bra med de 11 siffror jag valt. ASCII-tecken är ju även siffror. Men det gick som sagt inte med varken 11 siffror eller 12 siffror + bokstäver i en blandning.

Visserligen tog jag bara små bokstäver för enkelhetens skull, inga versaler. Men det ska väl inte spela nån roll, tycker jag. Jag tog slumpvis siffror och bokstäver, typ de koder man brukar få automatiskt av olika bolag/hemsidor. Normalt sett så väljer jag oftast ett riktigt ord, typ ett namn eller ett substantiv eller något, och om det krävs siffror i lösenordet så lägger jag till typ ett årtal eller något före eller efter. Den här gången valde jag nåt slumpvis, som jag var tvungen att skriva upp i min lösenords-bok för att komma ihåg.

Man kan ju skriva till Lexmark och fråga. Det finns ett formulär på deras hemsida, där man ska ange skrivarens serienummer, Windows-version, vilken typ av problem det är och ditten och datten, innan man slutligen kan beskriva problemet i en ruta. På engelska, som det brukar vara. Det är väl det enda jag kan tänka mig, typ. Såvida du inte har andra förslag, barracuber.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav kullan » 2013-02-20 13:41:55

Skulle det knipa finns det en bra skrivare längre upp i backen och ägaren tar inte 3 spänn för varje utskrift. :)
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-20 13:48:26

kullan skrev:Skulle det knipa finns det en bra skrivare längre upp i backen och ägaren tar inte 3 spänn för varje utskrift. :)

Det låter bra. Jag har faktiskt ett usb-minne. Tack! :D
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2013-02-20 13:53:28

WPS, som jag skrev om nyss, verkar ju bra för att man slipper en massa fippel, men det kanske inte eran router har. Om det har det ska den ha en av de tre etiketterna på sig.
barracuber skrev:På samma manualsida, står om en förenklad inställning som heter Wireless Protected Setup (WPS). Då slipper man fippla med SSID-namn, passphrase osv.

Annars är det säkert bra att fråga Lexmark.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-20 14:53:17

barracuber skrev:WPS, som jag skrev om nyss, verkar ju bra för att man slipper en massa fippel, men det kanske inte eran router har. Om det har det ska den ha en av de tre etiketterna på sig.
barracuber skrev:På samma manualsida, står om en förenklad inställning som heter Wireless Protected Setup (WPS). Då slipper man fippla med SSID-namn, passphrase osv.

Annars är det säkert bra att fråga Lexmark.

Jag är inte hemma nu. Det är ju klart enklast med WPS. Men skrivaren vill att vi håller in nån knapp på routern, och den knappen finns inte. Jag kollar på etiketter när jag kommer hem.
Lilla Gumman

Inläggav Ardryn » 2013-02-20 15:48:10

Du har banne mig en underlig skrivare! När jag själv köpte min skrivare så behövde jag bara skriva in lösenordet på mitt bredband på den lilla displayen på skrivaren så den kunde nå datorerna. :-)006
Ardryn

Anslöt: 2012-12-13

Inläggav Miche » 2013-02-20 16:25:59

Lexmark är ju tyvärr inte kända för sin kvalitet... snarare tvärtom, de är ökända för att de håller ner priserna genom att producera undermåliga produkter, bl.a. har de en prissättning som går ut på att det är billigare att köpa en ny skrivare istället för nya bläckpatroner vilket gör att många av deras skrivare bara används x antal månader istället för x antal år (bland konkurrenterna), sen att kunderna blir lurade med bläckpatroner som medföljer bara innehåller en tredjedel bläck (jämfört med de man köper lösa), konkurrenterna har minst halvfyllda bläckpatroner.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kimmelie » 2013-02-20 20:27:39

barracuber skrev:WPS, som jag skrev om nyss, verkar ju bra för att man slipper en massa fippel, men det kanske inte eran router har. Om det har det ska den ha en av de tre etiketterna på sig.

Njae, så bra är det inte, enligt vad jag har läst. VPS funkar så att det har ett hårdkodat lösenord, som oftast brukar vara "012345678" (eller nåt sånt), och alltså inte går att ändra... Det var rätt mycket skriverier om det för ett år sen, då alla som hade det uppmanades att stänga av det - om det gick...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-20 22:56:53

Hej!

Jag känner mig som en stor bov, som försökte skydda vårat nätverk och istället bara ställde till en massa krångel.

Jag har gått in i routern och tagit bort WPA2 och lösenordet. Nu kan vem som helst använda vårat nätverk igen, som det var förut. Den enda skillnaden är att geocache inte kan komma ut på Internet, och skrivaren fungerar inte (vilket den gjort förut, utan problem).

Geocache kan inte komma ut på Internet. Bara jag. Geocache kör Windows Vista. När han ska ansluta till vårt nätverk, står det "Dina inställningar som har sparats på den här datorn för nätverket motsvarar inte nätverkets krav". Sen är det ett rött kryss till höger istället för signalstaplarna, och det går inte att ansluta till nätverket.

Det verkar som om geocaches dator vill ha lösenordet för nätverket, det som jag tog bort. Och det får den, men det hjälper inte. Jag vet inte om jag lyckats ta bort lösenordet eller ej.

All hjälp att återställa till ett oskyddat nätverk omgående mottages tacksamt.
Jag kommer inte att försöka att skydda nätverket med WPA eller WPA2 igen. Det är viktigt för oss att bägge kommer ut på Internet och att skrivaren fungerar. Det värsta som kan hända med att ha ett oskyddat nätverk, är väl att någon tullar lite på bandbredden så att det går segt att surfa. Det överlever vi.

Det skulle vara bra om någon support-nisse kom hit och skyddade nätverket, och samtidigt fixade så att bägge två kan surfa på Internet och skriva ut trådlöst med wifi. Jag är beredd att betala för det, men vet inte vart jag ska vända mig. Därför är det inget alternativ, såvida ingen har nåt bra förslag. Nu behöver jag snabbt hjälp att återställa allt som det var innan jag började krångla med att skydda nätverket.

1. Hur hittar man systemåterställning i Windows Vista? Direkt i Windows, alltså. Finns det alls, eller måste man gå via kommandoprompten (ni vet, det som ska efterlikna DOS, instruktioner finns i datorns hjälp).

2. Varför lyckades inte min systemåterställning i Windows 7? Om den hade gjorts korrekt, så hade ju datorn återställts som det var innan jag mixtrade med att skydda routern. Eller hur? Och då hade geocache kommit ut på nätet. Eller är jag fel ute?

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2013-02-20 23:00:02

Lilla Gumman skrev:Jag kommer inte att försöka att skydda nätverket med WPA eller WPA2 igen.
Känner du ingen som kan datorer och nätverk och som kan hjälpa er? Att tumma på säkerheten p.ga att man är okunnig är ingen bra metod.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-20 23:08:21

Hej!

Tydligen verkar det som om jag lyckades få bort skyddet från routern. På något sätt lyckades jag att ta bort kravet på inloggning i geocaches dator, och nu kan han automatiskt ansluta till nätverket igen.

Det poppar upp irriterande rutor på geocaches skärm, där det står "Välj den tjänst som du vill ansluta till", gråa Windows-rutor. De är bara att stänga, men de är irriterande.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-20 23:14:58

Parvlon skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag kommer inte att försöka att skydda nätverket med WPA eller WPA2 igen.
Känner du ingen som kan datorer och nätverk och som kan hjälpa er? Att tumma på säkerheten p.ga att man är okunnig är ingen bra metod.

Vad är det värsta som kan hända med oskyddat nätverk?

Vi köpte en Lexmark S315 i somras. Den kan kopiera, scanna och skriva ut. Den har wifi, så vi slipper ha en sladd till routern. Det verkar som om skrivaren inte klarar av WPA eller WPA2-skyddat nätverk utan en massa krångel. När vi köpte skrivaren tänkte vi inte på detta, eftersom vi aldrig skyddat vårat nätverk. Och nätverk har vi haft i ungefär 12 år. Vi har ingen lust att köpa en ny skrivare. Det är svårt att veta vilken skrivare man ska välja. Vi vill ha en skrivare med precis de funktionerna som vår skrivare har. Vi hade ingen tanke på att Lexmark var dåliga och krångliga när det gäller att ansluta till ett skyddat nätverk.

Jag kan alltid fråga en av mina svägerskors barn, han är datasnille och kan via fjärrstyrning fixa det mesta.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2013-02-20 23:20:22

Lilla Gumman skrev:Vad är det värsta som kan hända med oskyddat nätverk?
Värsta vet jag inte i ditt fall men ganska vanligt att folk åker snålskjuts på andra.

Googlade och hittade det här:
Note: If your network uses WPA2 or WPA security, then select WPA Personal when you are prompted to select the type of security your network uses.
http://www.lexmark.com/publications/pdf ... index.html
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-20 23:29:26

Parvlon skrev:
Värsta vet jag inte i ditt fall men ganska vanligt att folk åker snålskjuts på andra.

Googlade och hittade det här:
Note: If your network uses WPA2 or WPA security, then select WPA Personal when you are prompted to select the type of security your network uses.
http://www.lexmark.com/publications/pdf ... index.html

WPA Personal har jag stött på, ja, men vad hjälper det när jag skrivit in lösenordet för det skyddade nätverket och sen slutar allting att fungera så att jag måste börja om.
Lilla Gumman

Inläggav Parvlon » 2013-02-20 23:32:31

Lilla Gumman skrev:WPA Personal har jag stött på, ja, men vad hjälper det när jag skrivit in lösenordet för det skyddade nätverket och sen slutar allting att fungera så att jag måste börja om.
Du får vänta en stund, kanske starta om skrivaren räcker.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2013-02-20 23:49:58

Parvlon skrev:
Lilla Gumman skrev:WPA Personal har jag stött på, ja, men vad hjälper det när jag skrivit in lösenordet för det skyddade nätverket och sen slutar allting att fungera så att jag måste börja om.
Du får vänta en stund, kanske starta om skrivaren räcker.

Efter det att lösenordet skrivits in står det att det inte funkade och allting avbryts. Efter lösenordet har skrivits in är det flera steg kvar i guiden som ska ansluta skrivaren till nätverket. Vi stänger då av skrivaren igen. Sen funkar det inte att skriva ut ändå.

Hursomhelst, eftersom det krånglade med Internet på geocaches dator är det inte aktuellt att vi skyddar nätverket igen på egen hand.

Min svärmor ska fråga ett av sina barnbarn om han kan tänka sig att hjälpa till att lösa problemet, med hjälp av fjärrstyrning. Jag har mejlat svärmor nu ikväll.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Moggy » 2013-02-21 0:42:30

Du kan sätta upp MAC accessfilter och köra oskyddat trådlöst.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2013-02-21 0:47:41

Moggy skrev:Du kan sätta upp MAC accessfilter och köra oskyddat trådlöst.
Ganska dåligt förslag. http://www.zdnet.com/blog/ou/the-six-du ... ess-lan/43
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Karlstad » 2013-02-21 2:52:22

Jag använder VPN För detta.
Karlstad

Anslöt: 2012-09-29

Inläggav Kimmelie » 2013-02-21 9:47:01

Vilket som är det värsta som kan hända vet jag inte, men det skulle nog inte vara så kul om nån använder ert nätverk till att ladda ner barnporr, och ni blir föremål för en långdragen polisutredning. Även om ni blir frikända i slutändan, så är det nog inte så kul att ha varit misstänkt för ett sånt brott...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav barracuber » 2013-02-21 11:08:41

Håller med Kimmelie. Risken är att någon i ert grannskap börjar utnyttja ert nät till både tunga och kanske olagliga applikationer och nedladdningar. Dels riskerar ni rättsproblem, dels går ert eget surfande långsammare.

Jag läste lite om eran router. Den har verkligen stöd för WPS. Du skrev att ni hittar ingen knapp och det kan nog hända att inte alla modeller har knapp, även om jag tyckte jag läste att er modell ska ha det.

Men det finns ett annat sätt att aktivera WPS utan knapp - via router login. Där, under Wireless Basic, finns "Enable WPS". Läs mer på den här sidan (kräver flash/swf).

Som synes använder WPS-aktivering med router login nån sorts PIN-kod-validering men det är säkert inga problem.

Det står även att WPS kräver WPA2 (WEP räcker inte).
barracuber

Inläggav kullan » 2013-02-21 11:16:00

Men om det bara skapar problem när man lösenordsskyddat sitt nätverk så är man kanske beredd på att ta smällen för vad grannen kan hitta på. Har man nyss köpt en ny skrivare och har haft ett oskyddat nätverk så länge vill man nog fortsätta att kunna bruka sin nya skrivare istället för att skydda nätverket mot intrång.

för om lösenordet gör att skrivaren inte hittar nätverket vad ska man då med nätverket till? Jag skulle tänka son Lilla Gumman och strunta i att skydda det om det är det som krävs för att bruka skrivaren.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav barracuber » 2013-02-21 11:23:53

Men både skrivaren och routern stödjer ju både det förenklade sättet (WPS) och det "normala" krångliga sättet (med SSID och lösenord osv). Så det borde kunna fungera.

Det är bara nånting som blir fel när Lilla Gumman håller på och donar. Gäller bara att komma på vad.
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in