Kolonialismen och Gandhi [avdelad tråd]
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Kolonialismen och Gandhi [avdelad tråd]
Alien skrev:Att det funkade för Ghandi och hans anhängare berodde på att engelsmännen hade någon gentlemannamässig motvilja mot att slakta obeväpnade och fredliga civila. Diktatorerna har inga sådana hämningar. Många gånger har upproren börjat just med fredliga demonstrationer, som brutalt slagits ned i blod. Så oppositionen inser att tyrannen bara kan störtas med våld.
Yeah right. Kanske borde läsa på lite om hur pass gentlemannamässiga Britterna egentligen var.
In Amritsar, India's holy city of the Sikh religion, British and Gurkha troops massacre at least 379 unarmed demonstrators meeting at the Jallianwala Bagh, a city park. Most of those killed were Indian nationalists meeting to protest the British government's forced conscription of Indian soldiers and the heavy war tax imposed against the Indian people
http://www.history.com/this-day-in-hist ... r-massacre
Ending the war
By March 1901, the South African War was costing the British £2.5 million a month and General Kitchener was under increasing pressure to bring it to a speedy conclusion. He instituted a new policy that involved systematically clearing South Africa of Boer guerillas by establishing chains of blockhouses and barbed wire fences; burning farms and destroying livestock inside these areas; and then combing them out using mobile columns and irregular troops.
Concentration camps
'Concentration' camps were established by the British in South Africa for Boer families who had been expelled from areas being swept clear of Boer commandos (or guerillas) by British troops, as well as for Africans who had been displaced by the war. In both black and white camps many died from disease, due in part to insanitary conditions and overcrowding. The Liberal politician Sir Henry Campbell-Bannerman openly condemned what he called 'methods of barbarism'.
On the other side, British forces were also accused of committing atrocities, the most famous of all being the Breaker Morant case, the subject of an Australian film in 1980. Morant was an officer serving with an irregular cavalry unit, the Bushveldt Carbineers. In August 1901, he ordered the shooting of a number of Boer prisoners of war in the northern Transvaal and, although he claimed that he was obeying orders, was later executed. One of his co-accused, George Witton, however, went on to write a book called Scapegoats of the Empire in which he claimed that:
"It was customary in outlying districts during the latter stages of the war to shoot as many of the enemy as possible. Vaguely-worded orders were issued that "All officers should strive to the utmost to bring the war to a speedy termination"…These orders were interpreted in only one way by the officers, and that was "No quarter, no prisoners."
http://www.nationalarchives.gov.uk/path ... itain7.htm
Moderator Alien: Avdelat från denna tråd: blodbadet-i-syrien-tycks-aldrig-ta-slut-t31899.html
Blodbadet i Syrien tycks aldrig ta slut
Man får förstås skilja på den engelska allmänheten, de engelska politikerna och den engelska militären. I ett (någorlunda) demokratiskt land kan man inte undertrycka sanningen, och kritik kommer. Dessutom inser de styrande det olämpliga i att det styrda folket börjar hata dem (ännu mera). Ghandi hade otroligt många följeslagare. Det finns inte så många som han.
Typiskt nog blev Ghandi själv mördad, inte av kolonialmakten, utan av en landsman. Och när Indien äntligen blev självständigt utbröt ett blodbad mellan hinduer och muslimer. Tyvärr var inte hela folket så fredsälskande som Ghandi. Och religionen är ofta en orsak att utrota.
Jag vidhåller att icke-våld och icke-samarbete enbart fungerar i demokratier, där de styrande måste ta hänsyn till både den inhemska och den utländska opinionen. Med en diktator som al-Assad, Khadaffi etc fungerar det inte.
Typiskt nog blev Ghandi själv mördad, inte av kolonialmakten, utan av en landsman. Och när Indien äntligen blev självständigt utbröt ett blodbad mellan hinduer och muslimer. Tyvärr var inte hela folket så fredsälskande som Ghandi. Och religionen är ofta en orsak att utrota.
Jag vidhåller att icke-våld och icke-samarbete enbart fungerar i demokratier, där de styrande måste ta hänsyn till både den inhemska och den utländska opinionen. Med en diktator som al-Assad, Khadaffi etc fungerar det inte.
Alien skrev:Man får förstås skilja på den engelska allmänheten, de engelska politikerna och den engelska militären. I ett (någorlunda) demokratiskt land kan man inte undertrycka sanningen. och kritik kommer. Dessutom inser de styrande det olämpliga i att det styrda folket börjar hata dem (ännu mera). Ghandi hade otroligt många följeslagare. Det finns inte så många som han.
Du bör nog läsa på om Brittisk kolonial-politik och hur dom slog ner upproren.
Man bygger inte världens största kolonialvälde genom att vara "gentlemannamässig" man var säkert mer "gentlemannamässig" än belgarna i Afrika men det säger inte så mycket.
Den radikalisering av islam som senare ledde till att Talibanerna bildades var en reaktion på den brittiska repressionen av Indien.
Den radikalisering av islam som senare ledde till att Talibanerna bildades var en reaktion på den brittiska repressionen av Indien.
slackern skrev:Alien skrev:Man får förstås skilja på den engelska allmänheten, de engelska politikerna och den engelska militären. I ett (någorlunda) demokratiskt land kan man inte undertrycka sanningen. och kritik kommer. Dessutom inser de styrande det olämpliga i att det styrda folket börjar hata dem (ännu mera). Ghandi hade otroligt många följeslagare. Det finns inte så många som han.
Jag tycker jag är tillräckligt beläst redan. Men nu börjar vi gå off topic. Min fråga är dels varför sköt inte engelsmännen bara ned Ghandi och följdfrågan tror ni verkligen att al-Assad skulle låta sig stoppas av en syrisk Ghandi?
För övrigt, om folk inte ska vara våldsamma för att vara redo för demokrati, så var väl inte indierna heller redo mtp det blodbad som följde på självständigheten för Indien och Pakistan 1947.
Alien skrev:slackern skrev:Alien skrev:Man får förstås skilja på den engelska allmänheten, de engelska politikerna och den engelska militären. I ett (någorlunda) demokratiskt land kan man inte undertrycka sanningen. och kritik kommer. Dessutom inser de styrande det olämpliga i att det styrda folket börjar hata dem (ännu mera). Ghandi hade otroligt många följeslagare. Det finns inte så många som han.
Jag tycker jag är tillräckligt beläst redan. Men nu börjar vi gå off topic. Min fråga är dels varför sköt inte engelsmännen bara ned Ghandi och följdfrågan tror ni verkligen att al-Assad skulle låta sig stoppas av en syrisk Ghandi?
För övrigt, om folk inte ska vara våldsamma för att vara redo för demokrati, så var väl inte indierna heller redo mtp det blodbad som följde på självständigheten för Indien och Pakistan 1947.
Britterna i Indien. Ja du läs på lite som jag sa. Miljontals döda i slutet utav 1870-talet pga folkmord utförda utav Briterna.
When an El Nino drought destituted the farmers of the Deccan plateau in 1876 there was a net surplus of rice and wheat in India. But the viceroy, Lord Lytton, insisted that nothing should prevent its export to England. In 1877 and 1878, at height of the famine, grain merchants exported a record 6.4 million hundredweight of wheat. As the peasants began to starve, government officials were ordered “to discourage relief works in every possible way”(2). The Anti-Charitable Contributions Act of 1877 prohibited “at the pain of imprisonment private relief donations that potentially interfered with the market fixing of grain prices.” The only relief permitted in most districts was hard labour, from which anyone in an advanced state of starvation was turned away. Within the labour camps, the workers were given less food than the inmates of Buchenwald. In 1877, monthly mortality in the camps equated to an annual death rate of 94%.
As millions died, the imperial government launched “a militarized campaign to collect the tax arrears accumulated during the drought.” The money, which ruined those who might otherwise have survived the famine, was used by Lytton to fund his war in Afghanistan. Even in places which had produced a crop surplus, the government’s export policies, like Stalin’s in the Ukraine, manufactured hunger. In the North-western provinces, Oud and the Punjab, which had brought in record harvests in the preceding three years, at least 1.25m died.
http://www.monbiot.com/2005/12/27/how-b ... olocausts/
Här är en artikel om hur trevliga Briterna var. Hur fan man kan försvara det och säga att Briterna var bättre. Undgår mitt förstånd.
http://www.guardian.co.uk/commentisfree ... ainsection
Mer sakerna Britterna har gjort.
New documents reveal cover-up of 1948 British 'massacre' of villagers in Malaya
Foreign Office intervened to halt an investigation in the 1990s by Malaysian authorities into the deaths of 24 unarmed villagers
http://www.guardian.co.uk/world/2011/ap ... rs-coverup
Ja, barbariet tycks vara svårutrotat.
slackern, du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Vad britterna gjorde på 1800-talet är ovidkommande, Ghandi verkade under 1900-talet. Dvs civilisationen kanske gått framåt sedan 1800-talet.
slackern, du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Vad britterna gjorde på 1800-talet är ovidkommande, Ghandi verkade under 1900-talet. Dvs civilisationen kanske gått framåt sedan 1800-talet.
Alien skrev:Ja, barbariet tycks vara svårutrotat.
Du har inte läst sakerna jag länkade till ser jag. Britterna har slaktat folk ute i kolonierna efter andra världskriget. Malaysia 1948 Kenya 1959 och den kanske kändaste är Blodiga söndagen 1972 på Nordirland.
Finns säkert betydligt många fler än dom i våran nutidshistoria.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_blodiga_söndagen_(1972)
Sedan har vi neokolonialismen där man verkar med gammal SAS-personal som arbetar i privata företag som sandline.
Man planerade bla ex utplåna en by där invånarna hade ockuperat en gruva med en helikoptrar utrustade med thermobariska raketer på Papua Nya Guinea.
Kolonialismen ändrar ansikte utåt men skillnaderna är små i praktiken.
Europa vill fortfarande ha de fattiga ländernas strategiska resurser för kaffepengar och man vidtar de åtgärder som är nödvändiga för att uppnå detta.
Man planerade bla ex utplåna en by där invånarna hade ockuperat en gruva med en helikoptrar utrustade med thermobariska raketer på Papua Nya Guinea.
Kolonialismen ändrar ansikte utåt men skillnaderna är små i praktiken.
Europa vill fortfarande ha de fattiga ländernas strategiska resurser för kaffepengar och man vidtar de åtgärder som är nödvändiga för att uppnå detta.
Nu handlar inte tråden om britternas försyndelser utan om blodbadet i Syrien och vad (om något) som omvärlden kan göra åt dem. Ghandi togs som ett exempel. Jag påpekar att al-Assad och hans soldater knappast skulle visa sig lika civiliserade gentemot en syrisk Ghandi som britterna mot den riktige Ghandi. Och du hakar upp dig på ett sidospår. Du kanske skulle starta en egen tråd om just kolonialiseringen.
Ghandi inspirerade även Martin Luther King. Och han blev mördad. Att vara en fredlig motståndsman tycks vara minst lika farligt som att vara en våldsam och krigisk motståndsman.
Ghandi inspirerade även Martin Luther King. Och han blev mördad. Att vara en fredlig motståndsman tycks vara minst lika farligt som att vara en våldsam och krigisk motståndsman.
JA anledningen att Ghandi fick leva var väl helt enkelt att man var medveten om att man inte längre kunde uppehålla kolonialsystemet och att man måste se över sina intressen på andra sätt det hade nog inte så mycket med grad av civilisation att göra.
Förövrigt;om man fortsätter att driva en tes som sticker i ögonen på andra så får man nog finnas sig i att det som diskuteras i tråden inte är det som trådstataren avsedde.
Förövrigt;om man fortsätter att driva en tes som sticker i ögonen på andra så får man nog finnas sig i att det som diskuteras i tråden inte är det som trådstataren avsedde.
Senast redigerad av Flawed 2013-02-18 15:14:38, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Nu handlar inte tråden om britterns försyndelser utan om blodbadet i Syrien och vad (om något) som omvärlden kan göra åt dem. Ghandi tog som ett exempel. Jag påpekar att al-Assad och hans soldater knappast skulle visa sig liva civiliserade gentemot en syrisk Ghandi som britterna mot den riktige Ghandi. Och du hakar upp dig på ett sidospår. Du kanske skulle starta en egen tråd om just kolonialiseringen.
Nej jag har inte hakat upp mej. Men jag tyckte att du kom med att felaktigt påstående. Och ville bara upplysa dej om att Britterna är inte så goda som du tycks tro. För det kan bli ganska så jobbig situation om man uttalar sej så pass tvärsäkert i livet utan att ha hela bilden klar för sej. Man ses som trångsynt och naiv.
Alien skrev:Ghandi inspirerade även Martin Luther King. Och han blev mördad. Att vara en fredlig motståndsman tycks vara minst lika farligt som att vara en våldsam och krigisk motståndsman.
Här har du en massaker Britterna gjorde i Indien. Ghandi överlevde den tydligen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jallianwala_Bagh_massacre