Hur kan man organisera sina intressen?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Mina intressen är smink, att måla, skriva, göra nagellackskonst, bygga robotar och annat tekniskt, matematik, fysik och dansa. Jag skulle dessutom vilja lära mig att spela piano eller gitarr (lärde mig spela på en dag som yngre, men har inte fortsatt) och något annat språk. I skolan är jag 10 timmar per dag och jag är fri från läxor när jag kommer hem. Jag försöker att skriva minst en sida på min bok per dag, som tar ungefär en timma.
Har ni något förslag på hur man kan organisera detta? Jag får ingen ordning på det alls.
Har ni något förslag på hur man kan organisera detta? Jag får ingen ordning på det alls.
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Det första alternativet är att ge upp på sömn helt, då ditt dygn inte har nog med timmar!
Men det realistiska valet är att göra ett intresse eller några få per dag, istället för att försöka göra allting, på dina alla fria timmar. Som en grov förklaring, på Måndagar så dansar du och tränar på ditt instrument, på Tisdagar så tränar du på språk, på Onsdagar så målar du och gör nagellackskonst; etc.
Själv är jag lyckad nog (i detta fall) att bara ha några få intressen jag verkligen brinner för, men i ditt fall så skulle ett strukturerat schema förmodligen vara ett mycket bra tips som du kan prova på.
Men det realistiska valet är att göra ett intresse eller några få per dag, istället för att försöka göra allting, på dina alla fria timmar. Som en grov förklaring, på Måndagar så dansar du och tränar på ditt instrument, på Tisdagar så tränar du på språk, på Onsdagar så målar du och gör nagellackskonst; etc.
Själv är jag lyckad nog (i detta fall) att bara ha några få intressen jag verkligen brinner för, men i ditt fall så skulle ett strukturerat schema förmodligen vara ett mycket bra tips som du kan prova på.
Ardryn skrev:Men det realistiska valet är att göra ett intresse eller några få per dag, istället för att försöka göra allting, på dina alla fria timmar. Som en grov förklaring, på Måndagar så dansar du och tränar på ditt instrument, på Tisdagar så tränar du på språk, på Onsdagar så målar du och gör nagellackskonst; etc.
Jag håller med. Det är nog vettigt att göra så.
Sen är det viktigt att komma ihåg att det är helt normalt att inte hinna göra allt man vill. Så är det att vara människa, helt enkelt. Till viss del måste man välja om man vill hålla på lite grann med en massa olika saker (och inte hinna fördjupa sig eller bli riktigt bra på något) eller om man vill prioritera det som känns viktigast för tillfället och satsa ordentligt på det. Man får försöka se lite realistiskt på hur mycket tid man har att disponera och hur mycket tid som krävs för att åstadkomma det man vill på olika områden.
Lycka till, hoppas att du hittar någon lösning som du blir nöjd med!
Det där med att ta ett intresse per dag låter bra, men problemet är att jag behöver sova cirka 10 timmar också, så jag har knappt 4 timmar på mig...
Ett intresse per vecka kanske...

- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Autismsmurfen skrev:Det där med att ta ett intresse per dag låter bra, men problemet är att jag behöver sova cirka 10 timmar också, så jag har knappt 4 timmar på mig...Ett intresse per vecka kanske...
Oj! Tio timmar sömn per dygn, aldrig hört att någon behöver så många timmar.
Ja du, det begränsar alternativen en del..
Kanske lägga flertal av dina intressen åt sidan medan du fortfarande går i skolan och bara fokusera på två/tre intressen du mest brinner för under dessa fyra timmar?
Kör ett intresse tills du känner behov av byte? för sådant som måste schemaläggas så dugar veckodagsmodellen.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Övriga Aspergerfrågor