"Jobbcoaching bättre än vanlig arbetsförmedling"

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-02-16 2:24:51

Det påstår iaf ett jobbcoachföretag i en debattartikel i DN. Inte så förvånane precis. Och visst tror jag dem, den vanliga arbetsförmedlingen har inte så mycket tid för varje arbetssökande.

De exempel som de tar fram visar att bäst är de privata jobbcoacherna, därefter kommer AF egna jobbcoacher och sist de vanliga handläggarna.

Här står om de mentala hinder som de arbetssökande måste komma över. Gäller väl de som aldrig haft ett jobb el som varit arbetslösa länge:

DN skrev:1. "Jag behöver vara hemma när barnen kommer från skolan!" Detta är en vanlig kommentar från någon som vant sig vid att styra sin egen tid och finnas tillgänglig för vänner och familj. Detta kan även yttra sig i utryck som "jag måste gå ut med hunden" eller "jag behöver hjälpa min sjuka mor att ta sig till sjukhuset".

Vår uppgift som jobbcoacher är att hjälpa den arbetssökande att hitta lösningar på de eventuella problem som kan uppstå. En arbetsgivare som möter denna inställning kommer inte att tycka detta är en intressant kandidat.

2. "Jag har svårt att komma upp på morgonen!" En vanlig kommentar är att man vant sig vid att sova länge. Vissa har till och med helt vänt på dygnet. De vardagliga rutinerna är viktiga för att kunna sköta ett arbete. Att sova ordentligt, äta bra och regelbundet samt passa tider är viktigt om man ska prestera på en arbetsplats.

För att komma till rätta med detta brukar vi successivt lägga möten tidigare och tidigare. Vi är väldigt konkreta i vårt stöd som att till exempel skicka sms och påminna om att det är dags att vakna. En arbetsgivare vill inte vara "förälder" till sin personal. Därför är det viktigt att rutiner och vardag fungerar innan man kommer ut på arbetsplatsen.

3. "Jag förlorar ekonomiskt på att ta det där jobbet!" Att ta en praktikplats, gå en utbildning eller ta en timanställning betyder ofta på kort sikt att man får ökade kostnader. Kanske behöver man fritids till sina barn eller köpa en bil. En person som från början har en ansträngd privatekonomi är ofta rädd för ytterligare kostnader.

En av våra viktigaste uppgifter är att diskutera privatekonomin. Det är viktigt att visa på hur en investering på kort sikt faktiskt leder till en bättre privatekonomi på sikt.
http://www.dn.se/debatt/jobbcoachning-b ... formedling

Låter rimligt om man verkligen vill ha ett arbete.

IFAU konstaterade i sin rapport att jobbcoachning fungerar bäst för dem som står närmast arbetsmarknaden. I dag har AF ett tydligt uppdrag att arbeta med prioriterade grupper – det innebär till exempel de som är långtidsarbetslösa.

Ja, annars får de långarbetslösa aldrig jobb. Men så här kommenterar jobbcoachföretaget:
Det är bättre att snabbt hjälpa en nyarbetslös med en jobbcoach än att vänta till dess han eller hon blivit ”prioriterad grupp”.

Vilket också låter rimligt. Men man måste väl jobba med båda grupperna, det går ju inte att prioriera alla lika mycket. En del nyarbetslösa kanske klarar av att skaffa sig nytt jobb på egen hand.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2013-02-16 11:50:06

Det där med ekonomin har jag råkat ut för, jag gick på soc och började jobba, socbidraget minskade då men tog ingen hänsyn till att mina kostnader ökade (bensinkostnader som jag fick ersättning för från jobbet men som även soc drog av). Soc motverkade alltså mina möjligheter att lyckas med jobbet, inte minst eftersom jag blev orolig och därmed misslyckades med det jag skulle göra...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav rapchic » 2013-02-16 13:23:53

Miche skrev:Det där med ekonomin har jag råkat ut för, jag gick på soc och började jobba, socbidraget minskade då men tog ingen hänsyn till att mina kostnader ökade (bensinkostnader som jag fick ersättning för från jobbet men som även soc drog av). Soc motverkade alltså mina möjligheter att lyckas med jobbet, inte minst eftersom jag blev orolig och därmed misslyckades med det jag skulle göra...

lite ungefär som när min man fick timvick 8 mil bort (enkel väg) han ringdes ut ofta eftersom ingen annan ville ha det vicket men eftersom det var så långt bort var det inte många hundralappar han tjänade/dag och eftersom han hade/har vick på andra ställen också så sa han upp sig från det vicket.
men då har ju han möjligheten till det
(han går inte på arbetsförmedlingen för får han bara 4-5 dagars vick/månad går det runt bra för oss, ett fast vick på 50% skulle ge mindre)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-16 20:28:26

Okej och vad har man för nytta av att gå upp på morgonen om de största chanserna man har att få jobb är på kvällar, nätter och obekväm arbetstid?

Vi ska inte ha en massa betalda moralister som tjänar pengar på att utdöma de sätt som arbetslösa organiserar sin vardag.

Tror att det är viktigare att vara utvilad och ha återhämtat sig ordentligt inför ett nytt jobb än att man har stressats av en massa för situationen inadekvata disciplinkrav.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-16 20:31:55

Jag hade också vikariat ca 8 mil bort under en period och jag valde att säga nej till enstaka pass eftersom det gick jämnt upp i förhållande till vad jag fick i a-kassa.
Då lade de om schemat och såg till att jag hade fler timmar varje gång jag kom dit. Så man ska inte vara för jävla flat heller utan klargöra sin situation för arbetsgivaren.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav rapchic » 2013-02-16 22:11:00

Bjäbbmonstret skrev:Jag hade också vikariat ca 8 mil bort under en period och jag valde att säga nej till enstaka pass eftersom det gick jämnt upp i förhållande till vad jag fick i a-kassa.
Då lade de om schemat och såg till att jag hade fler timmar varje gång jag kom dit. Så man ska inte vara för jävla flat heller utan klargöra sin situation för arbetsgivaren.

det var ju det han gjorde, vägrade efter ett tag (samma chef som har hemtjänsten 1 mil bort också så dom försökte länge få han till å åka 8 mil bort eftersom det var ju "samma område")
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Kristofer » 2013-02-16 23:37:35

Bjäbbmonstret skrev:Okej och vad har man för nytta av att gå upp på morgonen om de största chanserna man har att få jobb är på kvällar, nätter och obekväm arbetstid?

Arbetssökande har förmodligen bäst förutsättningar att få arbete om de är vakna och verksamma under kontorstid. Det är främst då som arbetsgivare ägnar sig åt rekrytering, myndigheter har öppet osv. Ett nytt arbete kan sedan innebära att man får justera sin dygnsrytm. Om det krävs för att man ska fylla den efterfrågade funktionen/arbetsuppgiften.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Huggorm » 2013-02-16 23:58:45

En gång när jag var på anställningsintervju så anmärkte faktiskt rekryteraren på att ansökningen kommit in klockan två på natten, och han undrade om jag klarade upprätthålla en normal dygnsrytm :D
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in