HJÄLP! Någon har kapat min hotmail!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 14:37:14

Häromdagen fick jag ett jättekonstigt mail. Det stod att det var från min körledare, men innehöll nån länk som hette "Private Mail" eller liknande. Jag, som är dum i huvet, misstänkte förstås ingenting, utan klickade på länken. Då visade det sig att den sidan var spärrad på Kommunens server. Min kollega sade: "Gå inte på det där, det är förmodligen en trojan!" Jag mejlade min körledare och varnade honom att hans dator kunde vara smittad, men mejlet studsade tillbaka!
Och nu står det att någon använder min hotmail! Datorn sade att den skulle skicka en säkerhetskod till min pappas adress, men den lyckades jag inte komma in på. Jag tryckte på "jag fick ingen kod", varpå datorn ville att jag skulle lämna privata uppgifter.
Det gjorde jag inte, utan försökte klicka mig vidare. Det gick inte, så jag skrev ett nonsensnamn. Det gick inte heller, plötsligt skulle datorn ha kreditkortsnummer och allt möjligt. Då gav jag upp, för det måste ju vara nåt lurendrejeri!
Vad skall jag göra nu!? Är helt förtvivlad och förbannar min ständiga otur och min idiotiska dumhet! Jag går verkligen på allting! :-)Crying
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Re: HJÄLP! Någon har kapat min hotmail!

Inläggav Moggy » 2013-02-15 15:30:57

Du har fått det där viruset som det stått om en hel del, dom vill ha pengar för att släppa datorn. Verkar lite krångligt att fixa...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2013-02-15 16:43:23

Tror inte det, då kan man inte göra ett skit på datorn.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav joey_truelove » 2013-02-15 17:06:31

Borde gå att åtgärda med ett vanligt antivirus-program. Finns bra så'na som shareware idag, även om jag skulle rekommendera ett bättre köpesprogram.

I annat fall: försök att använda återställningskonsollen eller vad den kan heta, och välj då att återställa datorn till ett datum då du vet att den fungerade rent. Förmodligen är den senaste förändringen detta virus du nämner. Skulle någon annan uppdatering försvinna går dessa alltid att ladda ner igen, antingen automatiskt eller manuellt.

Om det skulle vara svårt att göra detta genom att starta datorn normalt så kör henne i felsäkert läge när du gör detta.

Håller med Miche om att det förmodligen inte är en total kapning av datorn, för då skulle man inte kunna använda datorn alls utan bara få ett fönster som täcker allt annat med uppgifter om hur man låser upp datorn.
joey_truelove

Anslöt: 2011-09-28

Inläggav Alien » 2013-02-15 17:13:07

Antivirusprogrammet kan väl lägga trojanen el vad det är i karantän, om det inte kan ta bort otyget helt?

Låter hemskt om någon kapar ens dator som då kan ingå i hackerattacker, förutom att de kan se alla ens koder till bank etc
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2013-02-15 17:58:37

@Katten, är det bara hotmail som inte funkar eller är det andra grejer med?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 22:53:00

Jag fick en kod skickad till min pappas adress. Via den kunde jag byta lösenord och har bytt till en riktigt konstig radda, så nu hoppas jag att allt skall funka.
Skall gå in och kolla nu för säkerhets skull...
Jo, nu verkar det funka...
Förresten, har jag min egen idioti att skylla, eller kan det här hända även intelligenta människor? :(
Kahlokatt

Inläggav Ardryn » 2013-02-15 23:07:12

Kahlokatt skrev:Förresten, har jag min egen idioti att skylla, eller kan det här hända även intelligenta människor? :(

Att bli infekterad händer den bästa, men jag hoppas att du lär dig av denna händelse och när du ska klicka på udda länkar så håll först muspekaren över den och se vart den leder. Om det är till någon obskyr hemsida, ta inte risken med att trycka dig dit.

Kom ihåg att nu även söka igenom din dator med ditt antivirus-program. Om du blev infekterad av detta så kan du även ha blivit infekterad av en keylogger, och att byta ett lösenord hjälper ingenting då en keylogger vet om det nya lösenordet.
Ardryn

Anslöt: 2012-12-13

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 23:16:39

Jag tolkar det som att jag har mig själv att skylla. :cry:
Kahlokatt

Inläggav Ardryn » 2013-02-15 23:18:35

Kahlokatt skrev:Jag tolkar det som att jag har mig själv att skylla. :cry:

Om jag får fråga, vilket antivirus-program använder du på datorn?
Ardryn

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 23:20:57

Ardryn skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tolkar det som att jag har mig själv att skylla. :cry:

Om jag får fråga, vilket antivirus-program använder du på datorn?

Ingen aning. Vet inte. Och jag sitter inte vid min egen dator just nu.
Du ser, jag kan ingenting om datorer.
Kahlokatt

Inläggav Ardryn » 2013-02-15 23:38:38

Kahlokatt skrev:Ingen aning. Vet inte. Och jag sitter inte vid min egen dator just nu.
Du ser, jag kan ingenting om datorer.

Inga problem alls med att inte kunna så mycket om datorer, vi har alla våra olika intressen!

Men som en framtida säkerhetsåtgärd, när du väl kommer hem så se över om du har ett stabilt antivirus-program. För att veta om du har ett installerat så brukar ikonen för programmet alltid placera sig i högra botten av ditt skrivbord som en ikon. Om du inte hittar någon så är det extremt rekommenderat att installera ett då det kommer skydda dig enormt mycket.

Ett gratis alternativ som fungerar ypperligt:
http://www.avast.com/en-se/free-antivirus-download

Låt oss hoppas att du slipper såna här länkar i mail i framtiden! :-)Happy

Admin: fixade citatet
Ardryn

Inläggav Pieohpah » 2013-02-16 0:03:40

Byt bara lösenord så borde det lösa sig. Gärna ett lite svårt... Och lägg ev siffror först i stället för sist.
Pieohpah

Anslöt: 2012-01-05

Inläggav Alien » 2013-02-16 0:50:53

Det här väl mer med impulsivitet och dåligt minne att göra än intelligens. Dessutom tror jag alla vet att man inte ska klicka på länkar från okända, men man tänker inte på att vara lika försiktig när man - till synes - får ett mail från någon man känner.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till IT-forum

Logga in