Är ni tacksamma?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

är ni tacksamma?

Inläggav Frimodig » 2013-02-15 23:29:54

Som utomstående blir man lätt förundrad över hur ni tänker.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

är ni tacksamma?

Inläggav Mats » 2013-02-15 23:34:31

Gafsan skrev:Återigen: gatan är tillverkad av människor i samhället, pengarna man tigger, tigger man från människor i samhället. Ett utanförskap är det, men det handlar inte om att man "står utanför samhället".

"Stå utanför samhället" ska inte tolkas bokstavligt. Det är bara det att jag inte kan komma på något bättre uttryck för människor som är kraftigt drabbade av sammhällelig orättvisa. Har du något förslag på ett sådant uttryck?
Mats

Anslöt: 2007-04-09

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-15 23:43:38

Mats skrev:
Gafsan skrev:Återigen: gatan är tillverkad av människor i samhället, pengarna man tigger, tigger man från människor i samhället. Ett utanförskap är det, men det handlar inte om att man "står utanför samhället".

"Stå utanför samhället" ska inte tolkas bokstavligt. Det är bara det att jag inte kan komma på något bättre uttryck för människor som är kraftigt drabbade av sammhällelig orättvisa. Har du något förslag på ett sådant uttryck?

Jag förstår hur du menar (tror jag).

Jag antar att problemet är att "samhället" är ett komplext begrepp. Man kan uppleva utanförskap på många plan samtidigt som man är djupt involverad och beroende på andra plan.

Att vara underpriviligierad i samhället är kanske ett mera rättvisande uttryck för människor som i hög grad är beroende av samhället men inte får sina behov uppfyllda i samma grad som andra... jag vet inte. Det är svårt att hitta bra uttryck.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

är ni tacksamma?

Inläggav Frimodig » 2013-02-15 23:45:49

Titti har naturligtvis rätt.

Fast jag är mest upptagen av att hantera Avanti.

Det finns skäl varför han är så här säregen.

Han är inte nåt net-troll, det var min primitiva idé.

Han har levt i en helt annan värld, och jag fattar zilch.

Lennart Frimodig
Frimodig

är ni tacksamma?

Inläggav Huggorm » 2013-02-15 23:46:37

Kahlokatt skrev:Jag önskar att samhället kunde skjuta av mig. Det skulle förmodligen rädda hela mänskligheten.
Du har inte funderat på att byta namn från "Kahlokatt" till "Muntergök"? :wink:
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

är ni tacksamma?

Inläggav elle » 2013-02-15 23:46:48

Gafsan skrev:
elle skrev:
Gafsan skrev:
Om de t.ex. bor i hus som andra människor byggt och hyr ut, äter mat som förädlats av andra människor, har på sig kläder som tillverkats av människor etc etc så står de inte utanför samhället.

De har en roll i samhället som inte är avundsvärd, men de står inte utanför samhället.

visserligen lever de inte som eremiter men en del av dem är hemlösa ( alltså bor inte i hus ) och vad gäller mat ..nollklassade som tigger ute på gatan . samhället är skoningslös. det tål inte svaghet.

Återigen: gatan är tillverkad av människor i samhället, pengarna man tigger, tigger man från människor i samhället. Ett utanförskap är det, men det handlar inte om att man "står utanför samhället".

Nej. Det fungerar inte på det sättet. Gatan är tillverkat av människor som har jobb. Pengar tigger man av människor som har pengar. Ett utanförskap betyder att man " står utanför dem som har ". Man bidrar med ingenting .
elle

Anslöt: 2011-01-09

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-15 23:49:12

elle skrev:
Gafsan skrev:
elle skrev:visserligen lever de inte som eremiter men en del av dem är hemlösa ( alltså bor inte i hus ) och vad gäller mat ..nollklassade som tigger ute på gatan . samhället är skoningslös. det tål inte svaghet.

Återigen: gatan är tillverkad av människor i samhället, pengarna man tigger, tigger man från människor i samhället. Ett utanförskap är det, men det handlar inte om att man "står utanför samhället".

Nej. Det fungerar inte på det sättet. Gatan är tillverkat av människor som har jobb. Pengar tigger man av människor som har pengar. Ett utanförskap betyder att man " står utanför dem som har ". Man bidrar med ingenting .

Att man inte bidrar (i betydelsen att man inte förvärvsarbetar) innebär ju inte nödvändigtvis att man står utanför samhället. I så fall skulle ju alla barn, ungdomar, pensionärer, hemmafruar och sjuka anses stå utanför samhället. Det resonemanget är inte rimligt.
Gafsan

är ni tacksamma?

Inläggav Huggorm » 2013-02-15 23:50:13

elle skrev:Nej. Det fungerar inte på det sättet. Gatan är tillverkat av människor som har jobb. Pengar tigger man av människor som har pengar. Ett utanförskap betyder att man " står utanför dem som har ". Man bidrar med ingenting .

Att vara i utanförskap är inte det samma som att leva utanför samhället, det är bara en aspekt av samhället man är utanför
Huggorm

är ni tacksamma?

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 23:51:49

Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Jag önskar att samhället kunde skjuta av mig. Det skulle förmodligen rädda hela mänskligheten.

Fy fan vad jävla onödigt sagt.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

är ni tacksamma?

Inläggav elle » 2013-02-15 23:52:17

Huggorm skrev:
elle skrev:Nej. Det fungerar inte på det sättet. Gatan är tillverkat av människor som har jobb. Pengar tigger man av människor som har pengar. Ett utanförskap betyder att man " står utanför dem som har ". Man bidrar med ingenting .

Att vara i utanförskap är inte det samma som att leva utanför samhället, det är bara en aspekt av samhället man är utanför

nej, tolka det inte bokstavligt. det kan bli galet.
elle

är ni tacksamma?

Inläggav Huggorm » 2013-02-15 23:55:09

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:

Fy fan vad jävla onödigt sagt.
Förlåt, det var inte illa menat :(
Huggorm

är ni tacksamma?

Inläggav Frimodig » 2013-02-15 23:59:33

Fan, ni är liksom offer.

Hur känns det?

Om man nu tänker sig att stå på egna ben?

Lennart Frimodig
Frimodig

är ni tacksamma?

Inläggav Mats » 2013-02-16 0:06:07

Frimodig skrev:Fan, ni är liksom offer.

Hur känns det?

Lennart Frimodig

Det känns lite sorgligt men det är inget jag kan göra något åt.

Jag är alltför handikappad för att kunna stå på egna ben.

/Mats
Mats

är ni tacksamma?

Inläggav elle » 2013-02-16 0:13:41

Kahlokatt skrev:Jag önskar att samhället kunde skjuta av mig

jag ställer inte upp.
elle

är ni tacksamma?

Inläggav Frimodig » 2013-02-16 0:15:11

Mats skrev:

Hur känns det?

Lennart Frimodig

/Mats

Jag tror du underskattar dig själv.

Lennart Frimodig
Frimodig

är ni tacksamma?

Inläggav Mats » 2013-02-16 10:37:21

Frimodig skrev:Jag tror du underskattar dig själv.

Lennart Frimodig

Mmm... Folk tror en massa utan att ta reda på fakta.

Min ojämna begåvningsprofil verkar vara oerhört svår att förstå sig på. Därför blir jag ifrågasatt när jag berättar hur jag har det. Folk fattar inte.

Jag är utestängd från väsentliga delar av samhället på grund av mitt handikapp. Men det är OK. Jag kan leva så här.

Men om jag nu skulle önska någonting... De skulle underlätta för mig om folk slutade ifrågasätta mina svårigheter. Det skulle göra mitt liv lättare.

/Mats
Mats

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-16 12:13:02

Mats skrev:Men om jag nu skulle önska någonting... De skulle underlätta för mig om folk slutade ifrågasätta mina svårigheter. Det skulle göra mitt liv lättare.

Medhåll på det. Jag antar att jag kanske är lindrigare handikappad av AS än du (jag fungerar hjälpligt om än långt ifrån bra i de flesta sammanhang), men jag tycker också att ifrågasättandet är jobbigt.

Det finns säkert människor som överdriver sina svårigheter för att få fördelar eller för att få uppmärksamhet, men jag gissar att de flesta av oss tvärtom kämpar hela tiden med att fungera så "normalt" vi kan trots våra svårigheter.
Gafsan

är ni tacksamma?

Inläggav Mats » 2013-02-16 12:28:33

@Gafsan:
Tack! Dina ord värmer. Mer än du kanske anar.
Mats

är ni tacksamma?

Inläggav barracuber » 2013-02-16 13:27:32

Gafsan skrev:
Mats skrev:Men om jag nu skulle önska någonting... De skulle underlätta för mig om folk slutade ifrågasätta mina svårigheter. Det skulle göra mitt liv lättare.

Medhåll på det. Jag antar att jag kanske är lindrigare handikappad av AS än du (jag fungerar hjälpligt om än långt ifrån bra i de flesta sammanhang), men jag tycker också att ifrågasättandet är jobbigt.

Det finns säkert människor som överdriver sina svårigheter för att få fördelar eller för att få uppmärksamhet, men jag gissar att de flesta av oss tvärtom kämpar hela tiden med att fungera så "normalt" vi kan trots våra svårigheter.

Jo jag tror du har rätt i det. Tyvärr vill jag säga. Hänger upp mig på ordet kamp. För livet ska egentligen inte behöva vara en kamp enbart. Till viss del är det ju en kamp naturligtvis. Det handlar ju nånstans rent krasst om att överleva, försöka hålla sig mätt varje dag, lyckas ha tak över huvudet osv.

Men livet skulle nog bli outhärdligt om det enbart vore en kamp. Det blir en sorts pessimistisk psykologi. Snarare än den positiva psykologin som utvecklats i takt med högre levnadsstandard. Ursäkta om det blir flummigt... :oops: :)

För aspergare så blir det ju dock mycket en kamp så länge fördomar och okunskap om funktionshinder och psykisk ohälsa finns kvar.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-16 13:44:11

barracuber skrev:Men livet skulle nog bli outhärdligt om det enbart vore en kamp. Det blir en sorts pessimistisk psykologi.

Oj, nej så menade jag faktiskt inte. Livet är ju till för att njutas också, inte bara att kämpa sig igenom.

Jag menade att jag tror att de flesta aspergare hellre underdriver än överdriver sina svårigheter i kontakterna med andra. Det som syns utåt är inte alla problem som man i själva verket har. Sånt som är lätt och självklart för en NT kan kräva massor av energi för aspergare. Inte för att jag vill ha några applåder för det precis men det är jäkligt tråkigt när människor ifrågasätter ens svårigheter.

Jag menar absolut inte att jag tycker att människors liv ska vara en kamp, vare sig man har AS eller ej. Större delen av kämpandet tror jag att man väljer själv. Man vill ju så gärna klara sånt som andra kan... och det är ju jättebra, så länge man inte sliter ut sig totalt.
Gafsan

är ni tacksamma?

Inläggav Issa Jesus » 2013-02-16 16:58:59

det beror på om jag hör eller ser något jag utöver det vardagliga uppmärksammar?

det är mkt jag är tacksam över, och hur det kommer sig? Gud Herren Jesus är oss nära,

han inväntar hur ni hanterar hans frånvaro?

det är en prövning, allt som är i skeenderna nu, vänder ni er bort från honom?

eller bedjer?

Issa Jesus,
larjungen magnus.
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

är ni tacksamma?

Inläggav Frimodig » 2013-02-16 17:03:53

Mats skrev:

Hur känns det?

Lennart Frimodig

/Mats

Ok, då gäller det att designa en effektiv stödjande käpp.

Lennart Frimodig
Frimodig

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-16 17:09:15

Frimodig skrev:Ok, då gäller det att designa en effektiv stödjande käpp.

Att hjälpa funktionshindrade ut på arbetsmarknaden är självklart ett bra initiativ. Men det är viktigt att man är realistisk. Nu vet jag ju inte alls vad just Mats grad av funktionshinder innebär, men det finns ganska många funktionshindrade i dagens Sverige som har oerhört svårt att konkurrera om de jobb som finns. Att då envisas med att de borde jobba är mest bara stressande för de individer det berör och tillför inget till samhället (den enda finansiella effekten är att skattepengar går till de företag som tjänar pengar på att få dessa personer i arbete... )

Det är iaf min uppfattning. Ber om ursäkt om jag missförstått.
Gafsan

är ni tacksamma?

Inläggav Frimodig » 2013-02-16 17:20:46

Mats skrev:
Frimodig skrev:Jag tror du underskattar dig själv.

Lennart Frimodig

Mmm... Folk tror en massa utan att ta reda på fakta.

Min ojämna begåvningsprofil verkar vara oerhört svår att förstå sig på. Därför blir jag ifrågasatt när jag berättar hur jag har det. Folk fattar inte.

Jag är utestängd från väsentliga delar av samhället på grund av mitt handikapp. Men det är OK. Jag kan leva så här.

Men om jag nu skulle önska någonting... De skulle underlätta för mig om folk slutade ifrågasätta mina svårigheter. Det skulle göra mitt liv lättare.

/Mats

Jag hänger inte med. Jag skulle behöva sitta med dig ett par dar.

Du skulle kunna komma till Östra Ågatan 2 tr, i Uppsala. Portkoden är 1377, vi är på andra våningen.

Annars kan jag komma till nåt ställe du föreslår i Stockholms-trakten.

Fan, jag jobbade på C1 mans och C1 kvinns, på Ulleråker, jag är van vid allting.

Allt handlar om att du styr din omvärld. Hur man gör det.

Lennart Frimodig
Frimodig

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in