Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens
82 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Jag har också avsevärt lägre arbetsminne, vilket drog ner mitt resultat på IQ-testet. Hade det minnet varit bättre (vilket jag tror att det var för några år sen), hade jag kunnat söka medlemskap i Menca. (vilket jag gärna hade gjort, för att se om jag finner några likasinnade). Det får olika effekter i vardagen. Men jag har upptäckt två kul grejer. Jag har ett hörselminne, som jag inte var medveten om för några år sen. Upptäckte det när hjärnan pressades under NP-utredningen. Jag kan komma ihåg namn som någon sa för tjugo år sen, genom att jag hör personen säga namnet. Och så har jag upptäckt att hjärnan ibland ger mig svar på frågor som jag knappt hunnit ställa. Det har hänt flera gånger. Ett ex: jag tittade på frågesport på tv. En melodi spelades och man skulle svara vilka som spelade. Jag tänkte att "det vet inte jag". Men då dyker det upp någonstans i hjärnan "The Bangles". Jag vet inte vilka de är, men det var rätt!
Om jag kan låta bli att pressa fram svar, dyker de upp i skallen. Det funkar dock inte alltid.
Om jag kan låta bli att pressa fram svar, dyker de upp i skallen. Det funkar dock inte alltid.
Jag hade en sammanräknad IQ på 127.
Mitt verbala arbetsminne låg på 104-117 (övre delen av normalzonen)
Visuospatialt arbetsminne "på gränsen till lågt" (vilket IQ-mässigt borde innebära någonstans under 80 antar jag (psykologen skrev inte ut det värdet. Tror att hon ville "skona mig" från den låga siffran kanske... )
Även mitt visuospatiala långtidsminne var lågt. (det mättes med RCFT och låg på 35;34;38 (medelvärde 50), så jag antar att det motsvarar ett IQ på runt 70.... ) Detta test är dock inte en del av WAIS så det räknas inte in i IQ-värdet (tur för mig )
Så mitt verbala arbetsminne är inget problem men däremot det visuospatiala, både arbetsminnet och långtidsminnet.
Visuospatialt arbetsminne "på gränsen till lågt" (vilket IQ-mässigt borde innebära någonstans under 80 antar jag (psykologen skrev inte ut det värdet. Tror att hon ville "skona mig" från den låga siffran kanske... )
Även mitt visuospatiala långtidsminne var lågt. (det mättes med RCFT och låg på 35;34;38 (medelvärde 50), så jag antar att det motsvarar ett IQ på runt 70.... ) Detta test är dock inte en del av WAIS så det räknas inte in i IQ-värdet (tur för mig )
Så mitt verbala arbetsminne är inget problem men däremot det visuospatiala, både arbetsminnet och långtidsminnet.
Gafsan skrev:Jag hade en sammanräknad IQ på 127.
127 är övre delen utav normalzonen. 104 räknas inom medelvärdet och 117 räknas som övre delen utav normalzonen i och med att gränsen går vid 115.
slackern skrev:127 är övre delen utav normalzonen. 104 räknas inom medelvärdet och 117 räknas som övre delen utav normalzonen i och med att gränsen går vid 115.
OK, jag skrev bara av det som stod i min utredning.
Har du koll även på hur man värderar resultat av RCFT? Jag misstänker att man egentligen inte kan göra som jag gjorde och bara dubbla medelvärdet av RCFT-resultaten (WAIS har ju 100 som medelvärde medan RCFT har 50, men å andra sidan så tror jag att standardavvikelsen för båda är 15? Och 70 är ju två standardavvikelser nedanför genomsnittet på WAIS men 35 borde alltså bara vara en standardavvikelse från 50?)
Enligt utredningen skulle RCFT-resultatet ligga bland de 10-25 sämsta i min åldersgrupp så kanske det inte motsvarar 70 utan nånstans runt 80-90. Nåja. Särskilt bra vad det iaf uppenbarligen inte...
Senast redigerad av Gafsan 2013-02-18 16:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Gafsan skrev:slackern skrev:127 är övre delen utav normalzonen. 104 räknas inom medelvärdet och 117 räknas som övre delen utav normalzonen i och med att gränsen går vid 115.
Har du koll även på hur man värderar resultat av RCFT?
Tyvärr inte. Det har jag inte ens hört talas om vad det är .
slackern skrev:Gafsan skrev:slackern skrev:127 är övre delen utav normalzonen. 104 räknas inom medelvärdet och 117 räknas som övre delen utav normalzonen i och med att gränsen går vid 115.
Har du koll även på hur man värderar resultat av RCFT?
Tyvärr inte. Det har jag inte ens hört talas om vad det är .
Nu vet jag var det är. Det är ett test som ingår i WAIS-3 NI.
Rey Complex Figure Test
slackern skrev:Nu vet jag var det är. Det är ett test som ingår i WAIS-3 NI.
Rey Complex Figure Test
Det stämmer att det är det som förkortningen står för, men jag är mindre säker på att testet verkligen ingår i WAIS-3 NI. Jag tror inte att det gör det.
Gafsan skrev:slackern skrev:Nu vet jag var det är. Det är ett test som ingår i WAIS-3 NI.
Rey Complex Figure Test
Det stämmer att det är det som förkortningen står för, men jag är mindre säker på att testet verkligen ingår i WAIS-3 NI. Jag tror inte att det gör det.
Jag ber om ursäkt. Jag som inte läste på ordentligt. Dom använder det precis som dom gör med WAIS-3 NI för att utreda komplexa störningar.
Här har du något som kanske är intressant. En produktbeskrivning på testet.
http://www.hogrefe.se/Klinisk-psykologi ... ial--RCFT/
Gafsan skrev:slackern skrev:Nu vet jag var det är. Det är ett test som ingår i WAIS-3 NI.
Rey Complex Figure Test
Här har du hur skalorna ska tolkas på WAIS-4.
Det står på sidan 10 olika skalor.
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... IElR96xRWg
slackern skrev:Gafsan skrev:slackern skrev:Nu vet jag var det är. Det är ett test som ingår i WAIS-3 NI.
Rey Complex Figure Test
Här har du hur skalorna ska tolkas på WAIS-4.
Det står på sidan 10 olika skalor.
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... IElR96xRWg
Tack, fast egentligen var det ju som sagt tolkningen av RCFT jag var ute efter...
Återgå till Aspergare och vården