Erfarenheter av Cogmed?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Erfarenheter av Cogmed?

Inläggav Gryningsflickan » 2013-01-30 12:21:01

Min utredning visade på urkasst arbetsminne och jag har blivit erbjuden av arbetsterapeuten att använda cogmed för att träna upp det (http://www.cogmed.com/).

Någon som har erfarenhet av det? Åsikter?

Jag har provat demoversionen för att se vad det handlar om och om jag förstår det rätt kommer man där upp till ungefär nivå 3 av 6 i svårighetsgrad. Det hade jag inga som helst problem med. Om nivå 3 var så lätt borde väl inte nivå 6 vara helt omöjlig? Eller är det stor skillnad mellan nivåerna?

För om det inte blir så mycket svårare än demoversionen tror jag inte det kommer att ge mig speciellt mycket och funderar på om det är värt att prova det. Kanske har jag ändå inte så dåligt arbetsminne som de kommit fram till...
Gryningsflickan

Anslöt: 2008-11-20

Erfarenheter av Cogmed?

Inläggav Chaos » 2013-02-11 17:24:44

Hej jag har tränat med Cogmed och det funkar tycker jag. Jag har ett starkt arbetsminne men det spelar ingen roll, det är avsedd mest för folk som har svårigheter med detta. I början, dvs första 3 dagarna, så kommer du upp till en viss nivå och sedan så blir det bara svårare och svårare tills du träffa någon gräns. Efter 25 träningstillfällen du borde se själv att den där gränsen har blivit högre.

Jag skrev till Pearson för att få mer information om det här, och dem svarade aldrig, men det jag har läst om Cogmed är att man börjar någonstans och sedan vanligtvis förbättrar sig ungefär 20 poäng. Svårighetsgraden är liksom lika med antal element man måste komma ihåg. Att klarar av tre är helt lätt för nästan alla för att vi kan komma ihåg tre symboler eller bokstäver osv, och sedan sex går bra för en hel del (sekvenser i 6), men på det riktiga träningen så blir dem svårare. Vissa uppgifter träffar ett tak vid 12 (inget utrymme på skärmen till 13, t.ex.), andra går annu högre, men jag tycker att det funkar för de flesta.
Chaos

Anslöt: 2012-12-01

Återgå till Aspergare och vården

Logga in