Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)
Kan man äta choklad med gott samvete?
gadas skrev:Och de med 6000 i månaden kan göra en minst lika god insats genom att inte alls köpa chokladen, varför skulle det vara självklart att de har råd med 4:90 bara för att de eventuellt INTE har råd med 25 kronor?
Jag har 6000 i månaden före skatt och har råd med KRAV- mat och Fairtrade. Det handlar om noll kompromiss och prioriteringar.
Rättvisemärkt choklad finns att köpa i Globalen inne i stan. Men finns den i den vanliga affären?
Jag har ingen möjlighet att stå och grundligt gå igenom chokladhyllan i min vanliga affär. Chokladen och allt godis finns precis före kassan. Står jag för länge där står jag i vägen för dem som vill fram till kassan. Är det kö, så får jag öht inte plats där. Så jag brukar slita åt mig den vanliga chokladen (Fazer blå).
Här står om rättvisemärkt choklad men jag ser inte något märke jag känner igen: http://www.fairtrade.se/produkter/kakao-choklad/
Mascao är ett märke: http://www.northsouth-fairtrade.se/chokladkakor.htm
Jag har ingen möjlighet att stå och grundligt gå igenom chokladhyllan i min vanliga affär. Chokladen och allt godis finns precis före kassan. Står jag för länge där står jag i vägen för dem som vill fram till kassan. Är det kö, så får jag öht inte plats där. Så jag brukar slita åt mig den vanliga chokladen (Fazer blå).
Här står om rättvisemärkt choklad men jag ser inte något märke jag känner igen: http://www.fairtrade.se/produkter/kakao-choklad/
Mascao är ett märke: http://www.northsouth-fairtrade.se/chokladkakor.htm
http://www.miljojulkalendern.se/vad-ar- ... kt-chokladDet kanske inte är någon skillnad i smaken, men den Fairtrade-märkta chokladen kan du njuta av med gott samvete.
Kakao var en av de första produkterna som det utarbetades Fairtrade-kriterier för. Det första kooperativet certifierades av Fairtrade Sveriges systerorganisation i Holland 1993 som en följd av kakao-odlarnas svåra ekonomiska och sociala situation. Idag finns det ett tjugotal certifierade producentorganisationer för kakao i Afrika och Latinamerika, med Peru som största enskilda producentland.
Kakao odlas huvudsakligen i familjejordbruk. Därför kan endast kooperativ, eller liknande organisationsformer, certifieras enligt internationella Fairtrade-kriterier.
elle skrev:gadas skrev:Och de med 6000 i månaden kan göra en minst lika god insats genom att inte alls köpa chokladen, varför skulle det vara självklart att de har råd med 4:90 bara för att de eventuellt INTE har råd med 25 kronor?
Jag har 6000 i månaden före skatt och har råd med KRAV- mat och Fairtrade. Det handlar om noll kompromiss och prioriteringar.
Och du har också två barn?
Mitt matkonto är på 4000 kr i månaden, minst. Få se, 6000 kr minus skatt och hyra, lite tillägg och bidrag..? många som har det så.
Eller vad sägs om: efter 25 år på snålnivåer, börjar man vilja leva också. Det var hur enkelt som helst att spara och prioritera när jag var upp till 30-35, sedan började livet kännas bra torftigt.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jodå, fair trade är lätt att hitta. Men sedan ska det ju vara äkta choklad, samt hälsosamt OCKSÅ, många prioriteringar där allt ska klaffa alltså.
Sedan står man ju där och ska välja rätt kycklingvingar till hunden, rätt färskfoder, rätt kött, hitta blodet, var är KRAV-bananerna, glöm inte tandtråden, stretcha hunden (det tar ju bara 5 minuter haha, ingen tid alls), gör magövningarna, men först: kör barnen till porkestern, kören, pianot, saxen, trumpeten, simskola, trumpetläger, BACH-trumpeten kostade 15 000 kr. Men jag ska prioritera choklad framför allt det där!
Sedan står man ju där och ska välja rätt kycklingvingar till hunden, rätt färskfoder, rätt kött, hitta blodet, var är KRAV-bananerna, glöm inte tandtråden, stretcha hunden (det tar ju bara 5 minuter haha, ingen tid alls), gör magövningarna, men först: kör barnen till porkestern, kören, pianot, saxen, trumpeten, simskola, trumpetläger, BACH-trumpeten kostade 15 000 kr. Men jag ska prioritera choklad framför allt det där!
- Bror Duktig
Ja just ja, jag måste äta dåliga järntabletter (tvåvärt järn proppade med färgämnen), eller lägga 500 kr i månaden på järn, eftersom blodet blandas, så det existerar inget kravmärkt blod i Sverige. har kollat med Gröna gårdar.
- Bror Duktig
Det fungerar inte att gå och tänka på var alla varor kommer ifrån när man köper dem i butik, ska vi hålla på så leder det tillslut till tankar som:
"bör jag verkligen äta kött?, det har varit en del av en levande varelse en gång, möjligtvis det enda livet det någonsin kommer ha..."
"Bör jag verkligen köpa de här potatisarna?, förmodligen har de blivit besprutade med kemiska bekämpningsmedel som förorenar naturen"
"den här paprikan ser god ut, men bör jag verkligen köpa den då den flugits från andra sidan jordklotet?"
"bör jag verkligen äta grillat? forskare har ju sagt att grillning skapar cancerframkallande ämnen?"
Med andra ord skapar man onödig ångest utöver saker som en människa inte kan förändra och inte förbättrar nånting genom att gå runt och oroa sig.
"bör jag verkligen äta kött?, det har varit en del av en levande varelse en gång, möjligtvis det enda livet det någonsin kommer ha..."
"Bör jag verkligen köpa de här potatisarna?, förmodligen har de blivit besprutade med kemiska bekämpningsmedel som förorenar naturen"
"den här paprikan ser god ut, men bör jag verkligen köpa den då den flugits från andra sidan jordklotet?"
"bör jag verkligen äta grillat? forskare har ju sagt att grillning skapar cancerframkallande ämnen?"
Med andra ord skapar man onödig ångest utöver saker som en människa inte kan förändra och inte förbättrar nånting genom att gå runt och oroa sig.
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Braincandy skrev:Med andra ord skapar man onödig ångest utöver saker som en människa inte kan förändra och inte förbättrar nånting genom att gå runt och oroa sig.
Klart vi kan förändra det, men jo visst ger det ångest.
Fast jag försöker iaf köpa Fair Trade och sånt men inte alltid jag kan av olika anledningar.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Sv: Kan man äta choklad med gott samvete?
För låg kakaohalt och innehåller lecitin och troligen aromer.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:För låg kakaohalt och innehåller lecitin och troligen aromer.
Det viktigaste är att den är Krav och Fairtrade. Den är god i smaken .
elle skrev:Bror Duktig skrev:För låg kakaohalt och innehåller lecitin och troligen aromer.
Det viktigaste är att den är Krav och Fairtrade. Den är god i smaken .
Inte för sockerkänsliga, 30 % socker är inget för mig. Och jag köper inte fuskmat (om det nu är det - blir vanligare mer bättre mat allteftersom folk kräver bättre).
- Bror Duktig
kullan skrev:Jag är storkund hos Marabou och tänker fortsätta med det.
Det gör du rätt i.
Orka betala onödigt mycket för lite godis....
Criollo-chokladen (Sydam), är den "finaste", 2-3% av den totala årliga produktionen endast.
Men kostar också därefter.
ca 15$/50gram, alltså kilopris på nästan 2000sek
(om man översätter det till en vanlig Fazer 200gr skulle den kosta 400kr)
Har smakat billigare varianter av Criollon (alltså uppblandad med Forastero), finns ibland på Maxi/Hemköp etc. i specialhyllorna. Har provat dessa ibland, kostar väl mellan 40-50sek för 75-100gr,och gillar man mörk choklad, kan man faktiskt känna att den är finare i smaken, än den där "vanliga" billiga.
Men kostar också därefter.
ca 15$/50gram, alltså kilopris på nästan 2000sek
(om man översätter det till en vanlig Fazer 200gr skulle den kosta 400kr)
Har smakat billigare varianter av Criollon (alltså uppblandad med Forastero), finns ibland på Maxi/Hemköp etc. i specialhyllorna. Har provat dessa ibland, kostar väl mellan 40-50sek för 75-100gr,och gillar man mörk choklad, kan man faktiskt känna att den är finare i smaken, än den där "vanliga" billiga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- arbogaerik
- Anslöt: 2012-11-23
Miche skrev:Fin??? Vad är de resterande 30%-en för något???
Det lär väl va nåt skumt pulver typ mjölkpulver eller så.
Miche skrev:Fin??? Vad är de resterande 30%-en för något???
Socker, sojalecitin, och i värsta fall lite obestämbar vegetabilisk olja. I bästa fall är det bara 30 % socker.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Miche skrev:Fin??? Vad är de resterande 30%-en för något???
Socker, sojalecitin, och i värsta fall lite obestämbar vegetabilisk olja. I bästa fall är det bara 30 % socker.
-Nej, är faktiskt (enl tillverkaren iaf) fri från:
"PURO BURRO DI CACAO, SENZA LECITINA DI SOIA, SENZA GLUTINE, SENZA COLORANTI E AROMI ARTIFICIALI
PURE COCOA BUTTER, SOYA LECITHIN AND GLUTEN FREE, WITHOUT COLOURING AGENTS AND ARTIFICIAL FLAVOURS"
http://www.amedei.com/en/prod/bars.aspx?P=7
(Korrigering av tidigare inlägg; den kostar tydligen numera 16,50$/50gram.)
- arbogaerik
Då är det väl 30 % socker då, såvida det inte är 100 % kakao. Äkta choklad innehåller typ det där, plus socker för de procent som inte tillhör kakaohalten. Aware är 70 % kakao => 70 % riktiga ingredienser, och 30 % socker.
Men jag kör alltså för egen del gärna 100 % choklad, d.v.s. ren kakaomassa. Sedan tillsätter jag det jag vill ha själv. Kokosflingor, gojibär, rostat bovete, flisad mandel o.s.v. Köper på Crearome och har för mig att det är ekologisk. Jag är sockeravvand och tycker att 70 % kakao är hemskt sött, 90 är sött och ren kakao börjar smaka lite - osötat. Men det räcker med 3 st gojibär per knäckform med choklad för att det ska smaka ok.
Men jag kör alltså för egen del gärna 100 % choklad, d.v.s. ren kakaomassa. Sedan tillsätter jag det jag vill ha själv. Kokosflingor, gojibär, rostat bovete, flisad mandel o.s.v. Köper på Crearome och har för mig att det är ekologisk. Jag är sockeravvand och tycker att 70 % kakao är hemskt sött, 90 är sött och ren kakao börjar smaka lite - osötat. Men det räcker med 3 st gojibär per knäckform med choklad för att det ska smaka ok.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Då är det väl 30 % socker då, såvida det inte är 100 % kakao. Äkta choklad innehåller typ det där, plus socker för de procent som inte tillhör kakaohalten. Aware är 70 % kakao => 70 % riktiga ingredienser, och 30 % socker.
-Ja, de resterande 30% är kakaosmör, rörsocker och vanilj.
Vad kostar 100% du köper, vet du vilken av de tre sorterna det är?
- arbogaerik
Moggy skrev:kullan skrev:Jag är storkund hos Marabou och tänker fortsätta med det.
Det gör du rätt i.
Orka betala onödigt mycket för lite godis....
Hoppas du ironiserar.
Braincandy skrev:Det fungerar inte att gå och tänka på var alla varor kommer ifrån när man köper dem i butik, ska vi hålla på så leder det tillslut till tankar som:
Stockreaktionärt - eller är du ironisk?
Ingen annan än vi enskilda människor skapar de förhållanden som råder - alltså kan vi per definition ändra dem.
Det är bara patetiskt när människor säger att de inte kan när de menar inte vill.
Om det är någon gång ångest är nödvändig så är det här!
Bror Duktig skrev:Visst kan man välja att inte äta choklad, eller ägg, eller mejeri eller kött eller grönsaker eller bröd eller allt som tillverkats i en fabrik, eller spannmål. Allt förstör miljö eller skadar folk/djur.
Mycket bekväm, lat och ansvarslös inställning.
Nej, det är inte alls "allt" som förstör miljö eller skadar folk/djur. Om du inte menar att gräs blir nedtrampat...
Man börjar undra om detta är ett forum för konservatism...
elle skrev:gadas skrev:Och de med 6000 i månaden kan göra en minst lika god insats genom att inte alls köpa chokladen, varför skulle det vara självklart att de har råd med 4:90 bara för att de eventuellt INTE har råd med 25 kronor?
You've got it! Äntligen någon som talar om verkligheten och tar sitt ansvar - något som jag sedan länge sett som typiskt för AS.