Vilka regler gäller för bostödsbedömning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav aspiequeer » 2013-02-07 11:05:34

Jag har tidigare blivit bedömd enligt Lss, personkrets 1, pga min Aspergers syndrom-diagnos. På senare tid har jag bedömts enligt någon annan regel, som ger mindre stöd, när stadsdelsförvaltningens handläggare har bedömt mitt behov av boendestöd. De ger inget bra svar på varför, när jag väl får tag i handläggaren. Jag orkar inte jaga hen och vet inte vart jag ska vända mig för att få bättre svar -och stöd. Vart vänder jag mig?

Grejen är den, att för varje gång som jag har ansökt om mer stöd och fler timmar, har de dragit ner antalet timmar. Numera är jag nere på 3h/vecka, vilket gör att ingenting fungerar längre. Deras idé om att jag minsann kan leva ett drägligt liv med så lite hjälp, stämmer inte alls. Jag har andra besvär, som också bidrar till att jag behöver hjälp med en massa saker.

Hur får jag reda på vad jag har rätt till och hur får jag hjälp att bråka mig till det?
aspiequeer
Ny medlem

Anslöt: 2013-02-07

Inläggav Flinta » 2013-02-07 19:16:06

Har du bett boendestödet om hjälp att kommunicera dina behov med handläggaren (eller varför inte: handläggarens chef om du "försökt allt")? Om inte så be boendestödet om hjälp, det här är en av de saker som ingår i deras arbete!
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav marxisten » 2013-02-07 21:58:13

Begär att få deras bedömning skriftlig. Det har du enligt lag rätt till att få.

Jag skulle rekommendera du ringer eller mailar till de som har hand om LSS-handläggningen i din kommun. Om fel person svarar så kan de utan problem koppla dig vidare till rätt person och att du sedan begär ett möte där ni går igenom vad som är ditt behov för hjälp och vad som är bakgrunden till till beslutet. Du kan finna deras nummer på din kommuns hemsida.

Gällande vad för hjälp du har rätt att få så är det enklaste svaret att du har rätt att få den hjälp som krävs för att uppfylla ditt behov. Det du får göra är att tala med din handläggare i ett möte där du tar upp de saker du känner du behöver stöd inom och därefter får ni gemensamt utarbeta en plan som fungerar.

Kommunen kan inte neka dig nödvändig hjälp, då begår de lagbrott. LSS är en rättighetslag för dig och en tvingande lag för kommunen. Att den är tvingande betyder att de måste ge dig den hjälp du behöver och att hjälpen skall vara individuellt anpassad efter just dina svårigheter.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav aspiequeer » 2013-02-11 13:13:09

Hur får jag tag i biståndshandläggarens chef?

Jag har fått skriftligt på besluten, efter att jag har tjatat om det, men har tappat bort papprena rätt snabbt. Har fått hjälp att överklaga, av mitt personliga ombud, men utan att det har hjälpt. Varken han eller mitt boendestöd kan något om byråkratin och vad jag har rätt till.

Utöver det har jag som sagt bara 3 h/vecka i boendestöd och det räcker inte ens för att få tillvaron att gå runt, än mindre att röja ur bostaden eller slåss för mina rättigheter...
aspiequeer
Ny medlem

Inläggav aspiequeer » 2013-02-11 13:21:23

Efter samtal med mitt personliga ombud: han säger att biståndshandläggaren har sagt att boendestöd alltid bedöms enligt SoL. Jag bad honom att ta fram de olika lagparagraferna, så att jag kan få läsa dem själv. Han skulle ta med en sammanfattning av Lss och SoL.
aspiequeer
Ny medlem

Inläggav Flinta » 2013-02-11 16:20:43

aspiequeer skrev: Varken han eller mitt boendestöd kan något om byråkratin och vad jag har rätt till.

Det är inte ok att de inte kan byråkratin o vad du har rätt till - be dom informera sig i detta - det ingår i deras arbete, ff a i personliga ombudets.
Flinta

Inläggav Flinta » 2013-02-11 16:22:46

aspiequeer skrev:Efter samtal med mitt personliga ombud: han säger att biståndshandläggaren har sagt att boendestöd alltid bedöms enligt SoL. Jag bad honom att ta fram de olika lagparagraferna, så att jag kan få läsa dem själv. Han skulle ta med en sammanfattning av Lss och SoL.

Be en handläggare om lagparagraferna om du inte hittar något själv efter att du googlat etc.
Flinta

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in