Ang. försäkringskassan och att byta stad
10 inlägg
• Sida 1 av 1
är det nån som vet hur det fungerar med att byta stad och att ha kvar det man har från försäkringskassan? Kommer förmodligen flytta och jag vill gärna veta om jag kan ha kvar mina pengar som jag får från försäkringskassan.
Spelar inte det minsta roll. Sedan jag fick Aktivitetsersättningen godkänd har jag flyttat två gånger till nya städer utan att det påverkat någonting. Har då flyttat inom samma län förstås, men om du flyttar till nytt län får du nog på sin höjd en ny handläggare.
- Narkeremiten
- Anslöt: 2013-01-31
Narkeremiten skrev:Spelar inte det minsta roll. Sedan jag fick Aktivitetsersättningen godkänd har jag flyttat två gånger till nya städer utan att det påverkat någonting. Har då flyttat inom samma län förstås, men om du flyttar till nytt län får du nog på sin höjd en ny handläggare.
Om man ens får nån ny handläggare. Pengar fick jag, men handläggare fick jag kämpa för att få. Media is the shit!
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Fighterbabe skrev:Narkeremiten skrev:Spelar inte det minsta roll. Sedan jag fick Aktivitetsersättningen godkänd har jag flyttat två gånger till nya städer utan att det påverkat någonting. Har då flyttat inom samma län förstås, men om du flyttar till nytt län får du nog på sin höjd en ny handläggare.
Om man ens får nån ny handläggare. Pengar fick jag, men handläggare fick jag kämpa för att få. Media is the shit!
Nyfiken, vad hade de för argument för att inte ge dig en ny och varför ville du ha en?
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Schmetterling skrev:Fighterbabe skrev:Narkeremiten skrev:Spelar inte det minsta roll. Sedan jag fick Aktivitetsersättningen godkänd har jag flyttat två gånger till nya städer utan att det påverkat någonting. Har då flyttat inom samma län förstås, men om du flyttar till nytt län får du nog på sin höjd en ny handläggare.
Nyfiken, vad hade de för argument för att inte ge dig en ny och varför ville du ha en?
Tidsbrist...? En ny handläggare skulle kontakta mig på den nya orten, månaderna gick och ingen kontaktade mig.
Det är en handläggare som beslutar/godkänner och beviljar aktiviteter och därför måste man ha en sån. Med aktivitetsersättning får man inte göra vad som helst -för då kan ersättningen ryka!
- Fighterbabe
Fighterbabe skrev:Schmetterling skrev:Fighterbabe skrev:
Tidsbrist...? En ny handläggare skulle kontakta mig på den nya orten, månaderna gick och jag och ingen kontaktade mig.
Det är en handläggare som beslutar/godkänner och beviljar aktiviteter och därför måste man ha en sån. Med aktivitetsersättning får man inte göra vad som helst -för då kan ersättningen ryka!
Men vad drygt när de ska göra något och inte gör det.
Just det, aktiviteter. Då förstår jag.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Schmetterling skrev:Fighterbabe skrev:Schmetterling skrev:
Tidsbrist...? En ny handläggare skulle kontakta mig på den nya orten, månaderna gick och jag och ingen kontaktade mig.
Men vad drygt när de ska göra något och inte gör det.
Just det, aktiviteter. Då förstår jag.
Ja, som tur var hade jag kontakt med tidigare handläggaren på den andra orten och skickade in kvitton till henne.
- Fighterbabe
Vad slags aktiviteter handlar det om?
Är det att få lov att göra de?
Få ersättning för det?
Eller att få klartecken att tjäna viss del?
Få ersättning för det?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Vad slags aktiviteter handlar det om?
Få ersättning för det?
Svar JA, på alla frågor...
Oavsett vad det är för aktiviteter så måste du nästan be om lov... För att få tjäna pengar, för att aktiviteter som är kostnadsfria kan jämställas med arbete i deras värld, eller för att få dyrare aktiviteter betalda...
Att läsa en kurs på högskola/universitet är "jobb" (även fast det inte ger någon utbildning) men att läsa en motsvarade kurs på ABF/medborgarskolan etc. är OKEJ.
- Fighterbabe
Återgå till Övriga Aspergerfrågor