Förslag på information till diagnosställarna!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Förslag på information till diagnosställarna!

Inläggav weasley » 2008-05-10 23:01:13

Snart är det dags igen!

Jag ska till den månatliga undersökningen huruvida jag blivit mer eller mindre tjingeling i knoppen sen senast. Den här gången ska jag verkligen försöka komma ihåg det lilla häfte jag har samlat blandade AVIDENTIFIERADE citat och inlägg från det här forumet. Alla nick är borttagna, alla ortnamn borttagna, namn på behandlingshem är borttagna, etc osv mm.

Nu tänkte jag bara slänga ut en fråga till er.... har ni någon egen favoritformulering jag borde skriva ut och plocka med i mitt lilla häfte? Länka till tråden det handlar om, citera ur boken du har läst, hänvisa till artiklar ur random dagstidning eller bara tala direkt ur hjärtat!

På förekommen anledning: Milyc gyllene "tvärtomlista" är naturligtvis redan inkluderad! ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-10 23:15:56

Tvärtomlista? Vilken är det?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Kvasir » 2008-05-10 23:24:18

Ursäkta weasley, men jag förstår inte riktigt vad för slags citat det är du efterfrågar och vad du ska använda dem till?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav weasley » 2008-05-11 0:37:54

Hmmm..

Ok, vi har ju vid flera tillfällen diskuterat AS för/emot. Vi har diskuterat de märkliga frågor man förväntas svara på (Går du hellre på teater eller museum?) och vi har diskuterat huruvida aspergare har humor/empati/motoriska problem/mm.

Jag nämnde någonstans att jag tänkte ta med ett litet häfte med många kloka ord som sagts på det här forumet och/eller på¨länkar jag följt från diskussionerna. Som jag skrev i trådstarten så avidentifierar jag naturligtvis allt jag hittat hittills.

Ett exempel på det jag har med mej är Milycs lista på kriterier enligt DSM samt de positiva egenskaper som hör samman med kriterierna.. Ett annat exempel är de frågeformulär de flesta av oss fick svara på under utredningen, där frågorna var väldigt märkliga. MsTibbs gjorde en otroligt rolig och träffande sammanfattning av dem, den har jag också med.

Vad jag vill göra är alltså att ta med dessa AVIDENTIFIERADE inlägg till Expertisen och försöka bidra till att Expertisen inte bara sitter med DSM och pekar på Problem, utan att de får se att det Expertisen tycker är Problem faktiskt kan vara oerhörda tillgångar.

Jag tror att jag personligen egentligen har en väldigt vidsynt Expertis i mitt fall, men jag har också läst här på forumet att det finns en del riktiga bottennapp. Så någonstans har jag en förhoppning att min lilla insats i den begränsade värld jag lever i, kanske kan fortplanta sej via nån sorts kaosteori så att Expertisen även i andra landsting blir av med sina fördomar om AS-nörd-stereotypen. Det kanske är en fåfäng önskan, men det är åtminstone något jag kan bidra med!
weasley

Inläggav Pemer » 2008-05-11 1:18:42

Det är en underbar idé!! All heder åt dig för ett sådant initiativ!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kvasir » 2008-05-11 1:19:43

OK, nu klarnar det. Synd bara att man inte kommer ihåg så många frågor från alla de där frågeformulären man fyllde i under utrediningen. Ska försökat tänka till och fungera lite i alla fall.

Förresten, borde vi i så fall egentligen inte försöka göra någon sådan sammanställning och publicera som något slags öppet brev till psykiatrin i allmänhet eller så? Men då ska det väl inte vara något förhastat utan något vi tänker till om på allvar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 2 gånger.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Zombie » 2008-05-11 1:19:55

Pemer skrev:Det är en underbar idé!! All heder åt dig för ett sådant initiativ!!

Jaa! :D
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2008-05-11 1:35:54

Pemer och Zombie

Tack för entusiasmen! Det var roligt att höra att jag kan ha en liten poäng med mitt projekt!

Alla:

Det gäller inte nödvändigtvis citat ur trådar/bloggar/artiklar.... det kan ju även vara egna personliga betraktelser och upplevelser, anekdoter och funderingar.
(Hihi, jag skrev "fungeringar" där först, och kom sen på att det ju faktiskt också vore en intressant grej att ta med!)

Saker som ni tycker att Expertisen har missat helt enkelt. Ännu ett exempel på något jag tar med mej (om jag kommer ihåg häftet alltså!!) är Zombies härligt ironiska inlägg över huruvidare aspergare har humor eller inte.

Kanske något av inläggen i specialintressetråden kan vara intressanta? Någon artikel här på forumet som ni tycker kan vara med? Jag kommer naturligtvis inte ta med ALLT men det är bra att försöka få med lite av varje.

Måhända även andra än jag skulle kunna ha nytta av den här tråden nästa gång de besöker Expertisen i sitt respektive landsting?
weasley

Inläggav Ganesh » 2008-05-11 1:43:40

Kan just nu inte slita mig från min deckare och sitter uppe men kastar ett getöga på skärmen ibland. (Den blir litet kladdig givetvis, men det får man ta. :wink: )

Vill bara föra fram en sak som kom upp i en pm-diskussion med en forum-kamrat:

Man kanske skulle ha en dokumentavdelning. Som artikelavdelningen, men med fiffiga dokument. Som det Weasley pratar om och Attwoods Aspiekriterier och litet annat smått och gott vi kan komma på. Sånt som kan vara nyttigt att ta till vid såna härna Weasley-pratar-med-terror(flåt terapeut)-typer.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Zombie » 2008-05-11 2:03:35

Ja - det här är en väldigt bra idé till "resurstråd"!!!

Som vanligt (skrev jag sånär) kommer jag ju inte på något konkret när det behövs...
men bredden bland våra personer och förmågor, för tusan, som en medveten tanke vid sammanställningen och om någon kommer på någon text just om det också!

Här finns t.ex. utpräglade empatiker och känslomänniskor som däri är mer än det normala och vad jag förstår är levande belägg för att känsloregleringen kan vara klen åt ömse håll, inte alls bara åt det "överintellektuella". En del vidsynt Expertis tycks ha sett det, faktiskt; men det verkar ju inte vara många. Schablonen om den känslolöse nörden verkar vara något folk behöver.

Och en skala mellan, faktiskt, också. Som gör att vi för mig ser ut som ett parallellspår väl så mycket som någon hopklumpning vid ena änden av enternas spår.

*äh, blir man korkad av Concerta? kan det vara bara trötthet? Eller ålder?? Känner mig amputerad på idéer som min organism är van vid att ha...*

Väldigt bra idé, Ganesh & forumkamrat!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Pemer » 2008-05-11 2:12:40

Dokumentavdelning - mycket bra idé!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Ganesh » 2008-05-11 2:16:41

Ville bara säga att forumkamraten var alfapetsmamma. Så credden hamnar rätt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Mardröm » 2008-05-11 3:30:31

Nja, DSM kan man nog kasta i sopetunenn vad gäller NPF numer.

Vad som gäller är mutatismen. Med AS är man remarkabelt anorlunda, man brukar också ha ngn form av problem, för att be om diagnos/komma till psyke så man har ngn nytta av att vara pappersfraek.
Så ska man ha ojämn intelligens, sociala svårigheter, inte social fobi utan ofta en oförmåga att förstå skämt tex. Sådant kan ju leda till social fobi.
Gå in i "intressen". Fast det vill de väl inte höra, jag har bara sett glimtar av vad man kommer att göra och hur npfspektrumstörning blir den nya huvuddiagnosen. Troligen har man sen en rad underdiagnoser. Jämför med depresssion, det finns agresiv depresson, psykotisk depression, dyshymi, lätt och måtlig depresssion, utmattningssdepression osv.
Förmodligen kommer det sen bli affektivt spektrum och de bipolära och depressiva slås samman.

Jag tycker man borde fokusera mer på annat än asperger, reala för aspergaran och hjälparen vardagsproblem och andra psykiska svårigheter än justde uppradade, tex ångest, sömnsvårigheter, night terors, eviga nedstämdhet.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mats » 2008-05-11 8:43:54

weasley:
I väntan på en eventuell dokumentavdelning, har du tid, lust och ork att publicera ditt häfte som en artikel? Det skulle jag i så fall uppskatta. Jag tror nämligen att det skulle bli en artikel som jag (och kanske fler) skulle må bra av att läsa lite då och då. Jag tror dessutom att ditt häfte som artikel skulle ge ett mer enhetligt budskap än en dokumentavdelning, där åsikterna förmodligen skulle spreta mer åt olika håll, och där det då bleve svårare att hitta guldkornen.

Tyvärr kommer jag just nu inte på något som borde ingå i häftet. *drabbad av hjärnstopp*
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Re: Förslag på information till diagnosställarna!

Inläggav docfrasse » 2008-05-11 9:35:16

weasley skrev:Snart är det dags igen!

Jag ska till den månatliga undersökningen huruvida jag blivit mer eller mindre tjingeling i knoppen sen senast. Den här gången ska jag verkligen försöka komma ihåg det lilla häfte jag har samlat blandade AVIDENTIFIERADE citat och inlägg från det här forumet. Alla nick är borttagna, alla ortnamn borttagna, namn på behandlingshem är borttagna, etc osv mm.

Nu tänkte jag bara slänga ut en fråga till er.... har ni någon egen favoritformulering jag borde skriva ut och plocka med i mitt lilla häfte? Länka till tråden det handlar om, citera ur boken du har läst, hänvisa till artiklar ur random dagstidning eller bara tala direkt ur hjärtat!

På förekommen anledning: Milyc gyllene "tvärtomlista" är naturligtvis redan inkluderad! ;-D

Bra idé!

Ganesh har redan nämnt Attwoods (och Gray`s?) alternativkriterier, de borde vara givna. Malin Nordgren (samma som mnordgren här på forum?) refererar i sin bok "Jag avskyr ordet normal" begreppet "Neurotypiskt syndrom", som är en reaktion på oempatiska diagnoskriterier för spektrumtillstånd. I Neurotypiskt syndrom listas på samma negativa sätt egenskaper hos NT som vore det en sjukdom med mycket hög förekomst i befolkningen. Författaren är en kvinna (?) på spektrum - med humor! Direkt länk till hemsidan: http://isnt.autistics.org/dsn.html.

I övrigt tycker jag att Tony Attwood´s aspergerbok i sin senaste upplaga
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1843104954
är en mycket varm, insiktsfull och medkännande bok i ämnet. Den kan rekommenderas till vem som helst.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Mats » 2008-05-11 10:03:32

Okejdå,

Jag är inte alls förtjust i uttrycket: "unik individ med individuella begåvningar, styrkor och funktionsnedsättningar", ett uttryck som RFA:s ordförande verkar tycka är bättre än "aspergare" och uppenbarligen tycker är lämpligt att använda när man pratar om aspergare. :roll:
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-05-11 11:00:40

Ganesh skrev:Ville bara säga att forumkamraten var alfapetsmamma. Så credden hamnar rätt.

:) Vad rar du är!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sugrövmanövern » 2008-05-11 13:24:43

En uppmaning till diagnosställarna: Om patienten får diagnosen Aspergers syndrom, glöm då för bövelen inte bort de eventuella psykproblem patienten påtalat. Säg inte, jaha, för Aspergers finns ingen behandling, tag LSS-stöd eller spring och lek!

För mig var det så att i och med att jag fick diagnosen så glömdes min ångest och min sömnproblematik bort i samma veva, för nu halleluja! Hon har Aspergers! Då behövs ingen medicin. :evil:

Så jag måste hålla en väldigt låg profil angående att nämna min diagnos, annars börjar läkarna raljera om att jag har en personlighetstyp och det finns inga mediciner.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Karl » 2008-05-11 14:06:15

Några frågor som poppar upp hos mig här.

1. Vad är det för månatlig undersökning weasley pratar om?

Jag har inte träffat någon från mitt utredningsteamet efter det att diagnosen ställdes.

Sättet på hur diagnos ställs borde å andra sidan föras fram eftersom det verkar skilja markant hur utredningen görs i olika delar av landet. Ibland av en psykolog, ibland av en läkare och ibland, vilket jag tycker är det riktiga, av ett utredningsteam som bara sysslar med utredning.

2. Om det främst är positiva sidor som skall föras fram, är det inte media d v s allmänheten och arbetsgivare som är målgruppen?

Diagnosställares uppgift är ju just att se det negativa med A S, det är ju det som leder till diagnos.

Jag skulle kunna tänka mig en länk på forumet som man klicka på och där kunna läsa om våra positiva egenskaper(om vi nu kan enas om vilka de är :wink: ).

(med reservation för att jag missat information i någon annan tråd som det refereras till)
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:06:21, redigerad totalt 1 gång.
Karl

Anslöt: 2007-03-06

Inläggav Zombie » 2008-05-11 14:11:30

sugrövmanövern skrev:En uppmaning till diagnosställarna: Om patienten får diagnosen Aspergers syndrom, glöm då för bövelen inte bort de eventuella psykproblem patienten påtalat. Säg inte, jaha, för Aspergers finns ingen behandling, tag LSS-stöd eller spring och lek!

För mig var det så att i och med att jag fick diagnosen så glömdes min ångest och min sömnproblematik bort i samma veva, för nu halleluja! Hon har Aspergers! Då behövs ingen medicin. :evil:

Så jag måste hålla en väldigt låg profil angående att nämna min diagnos, annars börjar läkarna raljera om att jag har en personlighetstyp och det finns inga mediciner.

Om jag håller med. Vad i helvete är det för läkarskap eller mänsklighet att lämna direkt handikappande ångest, depression, tvång eller vad det nu är obeaktat med hänvisning till AS?

"Litet får man tåla".
Vi är ju så bortskämda och har ingenting att göra på dagarna.
Åter, åter, åter och åter: är det vi som har empatiproblem?

Några som inte är som man ska i huvudet kan och behöver man inte heller bedöma som människor likt dem som är lika en själv. Det är ett kulturellt axiom. Dessvärre säkert med en instinktkomponent i botten.
Men dessa högsvansade läkare etcetera har aldrig ens gjort sig medvetna om det!

[edit]
Mardröm, förra sidan, var också inne på (bl.a.) det, såg jag nu.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:06:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Mardröm » 2008-05-11 14:46:31

Men så är det Zombie.
Jag förvånar mig att det egentligen bara är jag och sugis som diskuterat detta.

Aspergern är nästan en negativstämpel mot behdling.
Det är boendestöd, kontaktperson och sysselsättning för att man ska få vara med och göra det man inte vill vara med om JÄTTEVIKTIGT.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:06:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Inläggav Zombie » 2008-05-11 14:57:08

Jag med, som sagt.
Det här är ämne för en egen stor kampanj + tråd.
Inklusive den aspekt både du och Debbido har varit inne på (och jag har sett följder av åtminstone hos andra), att det saknas forskning eller upplysning om den kunskap som redan finns om hur vi reagerar på olika kemiska ämnen m.m.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:06:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav Mardröm » 2008-05-11 15:09:54

Jo, Debbidoo har också varit med , hon har ju visat vad smärta betyder för doktorn numer - en naturlig process vid skada som inte kan botas. Inget att bry sig om. Minns Bejeroth...

Snart får vi se intervjuer med Bruce Lee när han skadad gör actionscener och säger :smärta sitter bara i skallen.

NUmer så är metylfendiat helt OK att ge, man bir inte "beroende", säger "Kåren av potentater", men ångest, smärta, sömnlöshet osv, nej.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:06:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Inläggav sugrövmanövern » 2008-05-11 15:31:48

Zombie skrev:att det saknas forskning eller upplysning om den kunskap som redan finns om hur vi reagerar på olika kemiska ämnen m.m.
Viktig punkt. Risken att saker som kraftig biverkningskänslighet och udda reaktioner på mediciner inträffar hos Aspergaren är hög bör tas i beaktning.

Det som fungerar okej för neurotypiska emos kan vara fruktansvärt för en Aspergare med känsligt nervsystem.

Vet inte hur många gånger de försökt pådyvla mig Propavan tex. Den är rena döden för mig och jag sitter och gråter med våldsamma smärtsamma muskelkramper och svåra restless legssymptom av sällan skådad art efter intag av detta rävgift. Men den är ju inte beroendeframkallande :roll: .

Och smärta ja, alltså när jag säger att jag har ont så menar jag inte att det ömmar litegrann, jag har piercat näsan och tatuerat mig med pokerface. När jag säger mensvärk så menar jag mensvärk som i krampande livmoder, så ont att jag svimmar eller kräks ibland. Och de snackar promenader och varm vattenflaska på magen :roll: . Jag skrek som en galning i luren när vårdcentralstanten sade att det inte finns någon behandling mot mensvärk. Fick Tradil på nåder. Herregud, skulle det vara så svårt att skriva ut det, som i princip är Ipren?! Vad gäller övrig smärtlindring är det kalla handen :-)054 . Funderar på att operera bort livmodern.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:06:23, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in