Jobbigt att vara med andra trots att mamma vill
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
människor
Pieohpah skrev:Man kan välja allt i sitt liv själv!
Amen, och inget skolan lär ut
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Tyvärr måste man befatta sig med andra personer här i livet och jag tycker att det är en bra idé att lära sig hantera det redan i ungdomen eftersom du inte kommer ifrån det sedan när du är vuxen och ska ut i det "verkliga" livet. Du bör dock få lära dig på dina villkor och inte tvingas ut på äventyr utan att du är förberedd på det. Dock måste du våga göra det fast det tar emot en del, annars utvecklar du inte din sk. "sociala kompetens" - detta är något man inte kan läsa sig till utan man måste tvinga sig in i situationer där man känner obehag.
- Juggernawt
- Anslöt: 2011-04-14
Jag anser inte att man " måste" ha med andra att göra. Vill man inte ha vänner ger man tusan i det. Men det där kan ändras med tiden oxå. I flera år gick jag och lurade mig att tro att jag inte behöver vänner eller partner. Pang! Så åker man på en livskris av en orsak. Just det, ensamheten. Men i sak anser jag att man ska göra som man vill. Vill man stänga in sig med datorspel så gör det. Alla kan inte vara sociala individer.Även om det stämmer att vi människor i grunden är just flockdjur.
Juggernawt skrev:"sociala kompetens" - detta är något man inte kan läsa sig till
Skulle nog säga att det lönar sig att läsa på en del psykologi så kan man undvika en del misstag.
- plåtmonster
kullan skrev:Jag anser inte att man " måste" ha med andra att göra. Vill man inte ha vänner ger man tusan i det. Men det där kan ändras med tiden oxå. I flera år gick jag och lurade mig att tro att jag inte behöver vänner eller partner. Pang! Så åker man på en livskris av en orsak. Just det, ensamheten. Men i sak anser jag att man ska göra som man vill. Vill man stänga in sig med datorspel så gör det. Alla kan inte vara sociala individer.Även om det stämmer att vi människor i grunden är just flockdjur.
Givetvis måste du ha med andra att göra; du behöver handla mat, laga tänderna, gå till doktorn, ringa och felanmäla bredbandet, bråka med försäkringskassan, gorma på arbetsförmedligen osv. Allt det kräver någon sorts socialt interagerande. Men ska du bara ligga och ruttna i ett hörn så spelar det kanske ingen roll.
- Juggernawt
- Anslöt: 2011-04-14
Eller så köper man en stuga i ingenstans som kostar såpass lite att man slipper skatt och odlar sin egen mat
- plåtmonster
Återgå till Att leva som Aspergare