FörsäkringsKassan - Tidsplaner Aktivitetsersättning.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav AlfaOmega » 2013-01-29 17:46:07

Hejsan, har sökt Aktivitetsersättning, och min Handläggare på FK sa att dom som gör beslutet hade tills Tisdagen förra veckan på sig.

Och när vi ringde nu, har dom inte äns skickat brevet om beslutet, vilket tyder på att dom inte äns är klara med det.

Undrar va man ska göra då. För dom måste väl följa tisdplanerna, dom dröjer bara ut på det hela tiden, vet inte va ja ska göra:(
AlfaOmega
Ny medlem

Anslöt: 2012-11-01

Inläggav Zima33 » 2013-01-29 17:58:16

Ca 4 månader kan det ta att få beslutet.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav AlfaOmega » 2013-01-29 19:07:11

Jo det vet ja, eller dom sa inom 3 månader för mig;S

Men om dom säger, Dom har tills på Tisdag, och det inte äns är kollat på och gått en vecka över det, borde man inte kunna göra nånting, eller kan dom bara ignorera tiderna och dröja hur som helst?
AlfaOmega
Ny medlem

Inläggav Zima33 » 2013-01-30 16:54:45

Du kan väl fråga dem? Förmodligen är det bara att vänta.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Jagers » 2013-01-30 17:21:23

ligg på, ring var 3'e dag eller nått sånt och fråga hur det går med beslutet lite fint och snällt, tillslut gör dem det på en gång för att dem tröttnar på ditt tjat :D
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav marxisten » 2013-01-30 17:51:12

AlfaOmega skrev:Jo det vet ja, eller dom sa inom 3 månader för mig;S

Men om dom säger, Dom har tills på Tisdag, och det inte äns är kollat på och gått en vecka över det, borde man inte kunna göra nånting, eller kan dom bara ignorera tiderna och dröja hur som helst?

Jag ser det som två delfrågor, dvs. om kontakt med myndigheten och tiden. Försäkringskassan är som sagt en myndighet och går därav under Förvaltningslagen (1986:233). Den säger följande saker om kontakt med de, och om tiden..

5 § Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt.
Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt.
En myndighet skall ha öppet under minst två timmar varje helgfri måndag-fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag samtidigt är midsommarafton, julafton eller nyårsafton. Lag (2003:246).

7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att göra.

Således så finns ingen direkt lag om att det får ta en viss tid. Det kan ta ett halvår ibland för varje runda (vid överklagan) och ibland en månad. En månad tog det för Förvaltningsrätten att ge mig rätt gällande min aktivitetsersättning. Medan båda FK:s inkompetent skrivna beslut om avslag tog 4-6 månader. Så det beror på, lagen är öppen för tolkning. Dock så kan du ligga på dem.

Däremot så bör du kontakta de med dina frågor snarast. En myndighet (oavsett vilken) är skyldig att besvara dina frågor så snabbt och tydligt som det bara går för att underlätta för dig som privatperson. Så jag rekommenderar dig att ringa till dem.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav arbogaerik » 2013-01-30 18:11:36

AlfaOmega skrev:Hejsan, har sökt Aktivitetsersättning, och min Handläggare på FK sa att dom som gör beslutet hade tills Tisdagen förra veckan på sig.

Och när vi ringde nu, har dom inte äns skickat brevet om beslutet, vilket tyder på att dom inte äns är klara med det.

Undrar va man ska göra då. För dom måste väl följa tisdplanerna, dom dröjer bara ut på det hela tiden, vet inte va ja ska göra:(

Har haft liknande ersättning, tog inga månader, endast 1-2 veckor typ.

Du ska som nämnt i tidigare inlägg, LIGGA PÅ, gjorde jag varannan dag, tag ALLTID namn på ansvarig handläggare, när du pratar gör det TREVLIGT men BESTÄMT.

Det som jag gjort nån gång med FK/AF i annat ärende, som kanske inte många vill eller kanske i första hand tänker på är: tycker du handläggaren masar eller inte verkar bry sig, fråga denne om du kan få prata med överordnande om att byta handläggare, det fick i mitt fall fart på den ursprunglige handläggaren.
arbogaerik

Anslöt: 2012-11-23

Inläggav marxisten » 2013-01-30 18:35:33

Har du provat kolla på FK:s sida när du är inloggad med en e-legitimation? När du är inloggad kan de nämligen visa handlingar osv som FK fått in eftersom de vet du är du. Det kanske även står någonting där om beslut har fattats eller beräknad handläggningstid.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav AlfaOmega » 2013-01-30 18:42:55

Har kollat på min inloggning typ varje dag, tyvärr går det inte mycket bättre där:(

Men får hoppas att det blir klart denna eller nästa vecka, men ska försöka stå in med ringandet:)
AlfaOmega
Ny medlem

Inläggav AlfaOmega » 2013-01-30 18:51:17

Okej loggat in och ser en utbetalning, så antar att jag är godkännd:)?

Kan man se vilken % det är, eller måste man räkna ut själv? (eller vänta på posten).
AlfaOmega
Ny medlem

Återgå till Aspergare och vården

Logga in