"An apple a day keeps the doctor (stroke) away"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-01-25 14:33:45

Det gamla talesättet har visst fog för sig fast man får väl ändra till "7-8 fruits a day keeps the stroke away".

UNT skrev:I vart fall är risken för att insjukna i stroke lägre för personer som dagligen äter något äpple eller päron jämfört med för dem som sällan äter dessa frukter. De visar en studie bland närmare 75 000 kvinnor och män i Uppsala, Västmanlands och Örebro län, som publiceras i facktidskriften Atherosclerosis.
– Våra resultat talar för att det finns goda hälsoskäl att äta mycket äpplen och päron. De underbygger också Livsmedelsverkets rekommendation att äta frukt och grönsaker minst fem gånger per dag, säger professor Alicja Wolk vid Karolinska institutet.
http://www.unt.se/uppsala/paron-kan-sky ... 38151.aspx

Forskarnas analys visar att ju oftare deltagarna åt frukt och grönsaker, desto lägre var risken för stroke. Bland dem som dagligen åt frukt och grönt sju till åtta gånger var andelen som fick stroke en femtedel lägre än bland dem som åt frukt och grönt någon enstaka gång eller inte alls.
Att äta mycket äpplen, päron och gröna bladgrönsaker var starkast kopplat till sänkt risk för stroke.

Men vad är nu "bladgrönsaker", ser för mig ett salladshuvud. Men även grönkål, spenat och mangold räknas dit.
http://veganisverige.blogspot.se/2008/0 ... r-det.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav barracuber » 2013-01-25 14:42:01

Jag är lite fundersam över fruktosen i frukt och kolhydraterna i grönsaker. Allt det andra nyttiga i frukt o grönsaker - mineraler, vitaminer osv - ska man naturligtvis inte föringa. Men just fruktosen och de snabba kolhydraterna (även om grönsaker iofs har mest långsamma, som är bättre) ska man vara försiktig med för sina blodkärls skull IMO.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Alien » 2013-01-25 14:56:55

Det är väl inte så mycket kolhydrater i bladgrönsaker, däremot i rotfrukter (potatis, morot, lök, kålrot, palsternacka, rödbeta m fl). Det är "di under jordi" som man ska undvika i LCHF-dieten.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-01-25 15:02:43

Svart te är också bra för att förebygga stroke (den tredje vanligaste dödsorsaken).

UNT skrev:Kvinnor och män som dricker några koppar vanligt svart te per dag insjuknar mindre ofta i stroke jämfört med personer som konsumerar mindre mängder eller inget te alls.

Det framgår av en studie bland närmare 75 000 kvinnor och män i Uppsala, Västmanlands och Örebro län, som publiceras på nätet i facktidskriften Annals of Epidemiology.
– Våra resultat ger ytterligare stöd för fynden från några mindre studier, som också pekat på att några koppar te per dag kan ha en måttlig, men ändå betydelsefull skyddande effekt mot stroke, säger professor Alicja Wolk vid Enheten för nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet.
http://www.unt.se/uppsala/svart-te-kan- ... 32304.aspx

Beror det på just teet el på att de som dricker mycket te öht lever mer sunt än andra?

– En hel del talar dock för att det kan röra sig om ett orsakssamband. Bland annat innehåller te en sorts antioxidanter som kallas flavonider vilka kan minska risken för att blodkärlen skadas av så kallade syreradikaler, säger hon.

Men det står inte varför det bara gäller svart te och inte grönt te.

Enligt omröstningen på samma sida dricker 59% te varje dag.
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 15:04:55

För mycket antioxidanter kan också vara dåligt har jag läst.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav earlydayminer » 2013-01-25 15:05:51

Gött! Då är jag "good to go". :-)018 :roll: :-)056
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 15:35:49

Lagom är bäst .. ;)
plåtmonster

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-25 15:59:47

Enda frukten jag orkar äta regelbundet är avokado, man bara skär den i mitten och äter med sked. Orka skala äpplen liksom.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Sv: Re:

Inläggav barracuber » 2013-01-25 16:33:50

sugrövmanövern skrev:Enda frukten jag orkar äta regelbundet är avokado, man bara skär den i mitten och äter med sked. Orka skala äpplen liksom.

Avokado är väldigt köttig i konsistensen, och ganska mättande. Gott m majonäs o stenbitsrom.

Flavonider? Är det det som finns även i rödvin? Lär vara nyttigt har man hört, ffa den alkoholfria.
barracuber

Inläggav Alien » 2013-01-25 19:13:22

Det går fort att skala med potatisskalare. Men jag brukar äta äpplena med skal på. Däremot klarar jag inte att äta päron med skal på (*rys*). Bananer och klementiner är lätta att skala.

Fast jag borde nog undvika just äpplen och päron. Synd, jag gillar verkligen äpplen (särskilt Ingrid Marie).

- Man ska undvika det som kan utlösa gallbesvär, till exempel rökt och fet mat, äpplen, päron och grön paprika.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10192724.ab
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 23:52:51

Det aftondyngan inte nämner är att det är äppleskalen som orsakar gallan..
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-01-26 12:41:46

plåtmonster skrev: det är äppleskalen som orsakar gallan..

Var har du det ifrån? Äpplen nämndes även av en sköterska på sjukhuset, och hon sa inget om bara skalet.

OT: Jag ogillar öknamn på tidningen; det är bara så Flashback.
Alien
Moderator

Inläggav barracuber » 2013-01-26 13:06:42

barracuber skrev:Flavonider? Är det det som finns även i rödvin? Lär vara nyttigt har man hört, ffa den alkoholfria.

Nix, barracuber, inte alls flavonider. utan polyfenoler.
..
Forskarnas slutsats är att det är polyfenoler och inte alkohol i det röda vinet som har en skyddande effekt.
..

http://www.accentmagasin.se/forskning/s ... t-forstas/
barracuber

Inläggav kullan » 2013-01-26 13:11:52

Från fruktriket är det endast hallon och jordgubbar som är godkända av LCHF om man ska följa alla listor strikt. All annan frukt eller alla andra bär anses innehålla för mycket kolhydrater i form av fruktsocker. Och helst ska man inte nån frukt alls. Tina hallon med vispad grädde kan va istället för kladdkaka och grädde till kaffet någon gång ibland. I alla fall om jag läser dom böcker jag har.

Frukt innehåller dessutom fruktsyra som fräter hål på tandemaljen och dessa skador går ej att laga utan tanden försvinner i stort sett. Därför äter inte jag frukt öht.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav barracuber » 2013-01-26 13:48:25

kullan skrev:Från fruktriket är det endast hallon och jordgubbar som är godkända av LCHF om man ska följa alla listor strikt. All annan frukt eller alla andra bär anses innehålla för mycket kolhydrater i form av fruktsocker. Och helst ska man inte nån frukt alls. Tina hallon med vispad grädde kan va istället för kladdkaka och grädde till kaffet någon gång ibland. I alla fall om jag läser dom böcker jag har.

Frukt innehåller dessutom fruktsyra som fräter hål på tandemaljen och dessa skador går ej att laga utan tanden försvinner i stort sett. Därför äter inte jag frukt öht.

Även björnbär är ok. Det äter jag till frukost ihop med kiwi och turkisk yougurt och blir stormmätt - inget behov av mackor längre utom finncrisp!

Ingen frukt alls är väldigt strikt LCHF. Jag kör lite mildare. Men äter inte så mycket frukt då jag sällan tycker den frukten vi har i Sverige är riktigt gott tyvärr. Äter en banan och clementin varannan dag ungefär.
barracuber

Inläggav kullan » 2013-01-26 13:59:36

barracuber skrev:Ingen frukt alls är väldigt strikt LCHF. Jag kör lite mildare. Men äter inte så mycket frukt då jag sällan tycker den frukten vi har i Sverige är riktigt gott tyvärr. Äter en banan och clementin varannan dag ungefär

Just nu äter jag väl inte alls enligt LCHF men ska ta tag i det efter flytten och nu är det allvar.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Kanin » 2013-01-26 14:45:05

Främst frukt och grönsaker (främst korsblommiga grönsaker, gröna bladgrönsaker och citrusfrukter) har visats skydda mot stroke, men även faktorer som skyddar mot högt blodtryck (såsom minskad saltkonsumtion, viktminskning, kalium) samt fisk, fullkorn och möjligen omega 3-fettsyror. De mer beprövade rekommendationerna för kranskärlssjukdomar (t.ex. mindre mättat fett, kolestrol, salt och mer frukt och grönsaker, fleromättat fett, fibrer, fullkorn) är relevanta även för stroke.

WHO och FAO rekommenderar för övrigt att 50-75% av vår energi ska komma från kolhydrater (men mindre än 10% från "fritt" socker - tillsatt och i honung, sirap och fruktjuicer) för att undvika kroniska sjukdomar.

(Källa: "Essentials of Human Nutrition", 4:e utgåvan)
Senast redigerad av Kanin 2013-01-26 14:58:11, redigerad totalt 1 gång.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Alien » 2013-01-26 14:57:14

kullan skrev:Från fruktriket är det endast hallon och jordgubbar som är godkända av LCHF om man ska följa alla listor strikt. All annan frukt eller alla andra bär anses innehålla för mycket kolhydrater i form av fruktsocker. Och helst ska man inte nån frukt alls. Tina hallon med vispad grädde kan va istället för kladdkaka och grädde till kaffet någon gång ibland. I alla fall om jag läser dom böcker jag har.

Ja, nu föredrar jag "anti-stroke" före LCHF. "Frukt är godis" stämmer på gott och ont. Frukt innehåller socker, men också en massa nyttigheter. Och det är ju inte tänkt att man ska äta 7-8 frukter om dagen utan också bladgrönsaker. Än så länge har inget något negativt att säga om bladgrönsaker.

Och betr syran, så kan man skölja munnen med vatten efteråt. Dessutom avtar syran efter ett tag, så om man inte småäter en massa frukter tror jag inte det är någon fara för tänderna.
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2013-01-26 15:22:39

Alien skrev:OT: Jag ogillar öknamn på tidningen; det är bara så Flashback.

Dessvärre håller den tidningen en väldigt låg nivå. De jagar folk i deras hem och ringer dygnet runt för att få fram ett scoop mitt i deras livskriser. Om sanningen inte är bra nog så förbättras den. Faktakontrollen är undermånlig. Sidorna fylls med en massa sensationer som egentligen inte har någon betydelse i det stora hela.
plåtmonster

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-26 21:51:57

barracuber skrev:Men äter inte så mycket frukt då jag sällan tycker den frukten vi har i Sverige är riktigt gott tyvärr. Äter en banan och clementin varannan dag ungefär.
Håller med! Frukten är aldrig fräsch och smakrik. Snarare blaskig, rutten, möglig eller omogen.

Vore nog en annan femma att plocka apelsiner direkt från trädet tex. Varje gång jag köper apelsiner slutar det med att jag pressar dem till juice istället. Är ju så tradigt att äta klyfskinn som är som ett tuggummi.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav rapchic » 2013-01-26 22:38:39

Alien skrev:Svart te är också bra för att förebygga stroke (den tredje vanligaste dödsorsaken).

UNT skrev:Kvinnor och män som dricker några koppar vanligt svart te per dag insjuknar mindre ofta i stroke jämfört med personer som konsumerar mindre mängder eller inget te alls.

Det framgår av en studie bland närmare 75 000 kvinnor och män i Uppsala, Västmanlands och Örebro län, som publiceras på nätet i facktidskriften Annals of Epidemiology.
– Våra resultat ger ytterligare stöd för fynden från några mindre studier, som också pekat på att några koppar te per dag kan ha en måttlig, men ändå betydelsefull skyddande effekt mot stroke, säger professor Alicja Wolk vid Enheten för nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet.
http://www.unt.se/uppsala/svart-te-kan- ... 32304.aspx

Beror det på just teet el på att de som dricker mycket te öht lever mer sunt än andra?

– En hel del talar dock för att det kan röra sig om ett orsakssamband. Bland annat innehåller te en sorts antioxidanter som kallas flavonider vilka kan minska risken för att blodkärlen skadas av så kallade syreradikaler, säger hon.

Men det står inte varför det bara gäller svart te och inte grönt te.

Enligt omröstningen på samma sida dricker 59% te varje dag.

antagligen väldigt enkelt svar ang grönt/svart te. eftersom vi främst dricker svart te här i väst forskas det mer på svart te här. i Kina och i Japan så forskas det mest på grönt te för det dricks mest där. även grönt te är bra mot stroke och div annat.
tex temästare som håller japanska teceremonier har 70% lägre risk att få cancer än kontrollgrupper (men då är det ju betoning på lugn, renlighet m.m. i teceremonin) i den japanska teceremonin dricks det Matcha som är pulveriserat grönt te.

ang äpplen/päron: :( och jag som inte tål (råa) äpplen och päron :-)Crying
som tur är så älskar jag mörka bladgrönsaker iallafall (särskilt nässlor och grönkål)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav plåtmonster » 2013-01-27 0:51:52

Nässelsoppa.. MUMS ;)
plåtmonster

Inläggav barracuber » 2013-01-28 1:33:45

Kostdoktorn.se: Är att bara äta frukt (socker) dåligt för hälsan?
artikeln skrev:Det här är läskigt. Apple-grundaren Steve Jobs var vegan och levde ibland på enbart frukt (socker). Ashton Kutcher spelar Jobs i den kommande filmen ”jOBS”. För att komma in i rollen provade Kutcher fruktdieten. Resultatet? Han hamnade på sjukhus med magsmärtor och en inflammerad bukspottskörtel. Organet kan ha fått jobba extra hårt för att ta hand om allt socker.

Det är läskigt, eftersom Jobs dog av cancer i bukspottskörteln.
barracuber

Inläggav barracuber » 2013-01-28 2:17:19

barracuber skrev:Kostdoktorn.se: Är att bara äta frukt (socker) dåligt för hälsan?
artikeln skrev:Det här är läskigt. Apple-grundaren Steve Jobs var vegan och levde ibland på enbart frukt (socker). Ashton Kutcher spelar Jobs i den kommande filmen ”jOBS”. För att komma in i rollen provade Kutcher fruktdieten. Resultatet? Han hamnade på sjukhus med magsmärtor och en inflammerad bukspottskörtel. Organet kan ha fått jobba extra hårt för att ta hand om allt socker.

Det är läskigt, eftersom Jobs dog av cancer i bukspottskörteln.

Min pappa dog (år 2000) 72 år gammal av samma sjukdom som tog Jobs (pancreascancer). Min pappa var väldigt måttlig med det mesta för att inte säga allt, dvs frukt, socker, godis, alkohol, kött, grönsaker. Men jag tror att cancer finns i släkten på hans sida så.... :roll:

Dessutom spelade antagligen negativ stress in, vi brukar säga att han kanske "sörjde" på sig cancern. Han tog hand om min mamma i hennes sjukdom (ep) hela livet, vilket gjorde honom uppvarvad, han kunde i princip aldrig vila. När jag var stor nog att ta hand om mamma kunde han komma iväg på en affärsresa till Asien när han var runt 55 år, vilket han var evigt tacksam för.
barracuber

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in