Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav gadas » 2013-01-24 19:12:47

Alien skrev:
Det är en fullständig misstolkning att se det se det som någonting positivt att vi inte utkräver skadestånd. Det föreläggande som huvudmannen i det här fallet har fått emot sig är det allvarligaste man kan få. Bristen är oerhört stor och bedrövlig.


Skönt att någon inspektion någon gång gör klart för överslätande skolledare att det är allvar!


treeman skrev:Det enda sättet jag funnit som fungerar, när det gäller stoppande av mobbning, är utdelande av smärta gentemot mobbaren. Att vara för blyg och snäll är nog många aspergerbarns öde. Att då kunna freda sig med våld är ett bra sätt tycker jag. Så mycket alternativ finns inte. Mobbarna kommer inte sluta förrän det kostar för mycket.


Skönt att någon säger det - behövs bland alla oupplysta som politiskt korrekt orerar om att "det är viktigt att skapa en positiv miljö för barnen", jo det är säkert, en kommentar från en skolminister!! För att avsluta med ett både trevligare, justare och mer verklighetsförankrat citat (av Jan Guillou):

Slå tillbaka första gången!

PS. Tänk på att "mindre våld än nöden kräver" är meningslöst våld. Slå hellre så hårt att bödeln inte klarar av att slå en gång till!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 3:23:25

gadas skrev:Tänk på att "mindre våld än nöden kräver" är meningslöst våld.

:wink:

treeman skrev:En pratkärring/pratgubbe som röker för mycket och inte gör sitt jobb utan pratar med sina arbetskamrater istället tycker jag personligen kan straffas


Ordna en videoupptagning där man kan se rastvakten och mobbningen på samma film så kan skolan skämmas inför hela landet..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav treeman » 2013-01-25 3:27:15

plåtmonster skrev:
gadas skrev:Tänk på att "mindre våld än nöden kräver" är meningslöst våld.

:wink:

treeman skrev:En pratkärring/pratgubbe som röker för mycket och inte gör sitt jobb utan pratar med sina arbetskamrater istället tycker jag personligen kan straffas


Ordna en videoupptagning där man kan se rastvakten och mobbningen på samma film så kan skolan skämmas inför hela landet..


Bra inlägg.
:D
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 3:34:37

Gör gärna flera filmer. Några fler kan du släppa när skolan intygat att det minsann bara var engångsföreteelse.. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav treeman » 2013-01-25 3:39:46

plåtmonster skrev:Gör gärna flera filmer. Några fler kan du släppa när skolan intygat att det minsann bara var engångsföreteelse.. :twisted:


HAHAHA
:lol:

Låter som en väldigt bra idé!!

plåtmonster, vi är inte politiskt korrekta nu, men jag antar du vet om det.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 3:47:11

PK fungerar ej när förståelsen ej finns och man behöver få till en förändring.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-25 6:41:22

treeman skrev:Det enda sättet jag funnit som fungerar, när det gäller stoppande av mobbning, är utdelande av smärta gentemot mobbaren. Att vara för blyg och snäll är nog många aspergerbarns öde. Att då kunna freda sig med våld är ett bra sätt tycker jag. Så mycket alternativ finns inte. Mobbarna kommer inte sluta förrän det kostar för mycket.

Det är den nakna sanningen. Väl funnet!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav Jagers » 2013-01-25 11:28:32

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16125129.ab

-kokar av ilska- :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Detdär kommer vara jag om ungefär 10-20 år
Jagers
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav Frimodig » 2013-01-25 11:30:51

KrigarSjäl skrev:
treeman skrev:Det enda sättet jag funnit som fungerar, när det gäller stoppande av mobbning, är utdelande av smärta gentemot mobbaren. Att vara för blyg och snäll är nog många aspergerbarns öde. Att då kunna freda sig med våld är ett bra sätt tycker jag. Så mycket alternativ finns inte. Mobbarna kommer inte sluta förrän det kostar för mycket.

Det är den nakna sanningen. Väl funnet!


Sen är riktig mental smärta effektivare än fysisk smärta. Om man vill ändra människors beteende.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-25 11:40:41

-Kan stämma.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav Alien » 2013-01-25 11:41:04

Jagers skrev: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16125129.ab

-kokar av ilska- :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Detdär kommer vara jag om ungefär 10-20 år

Mer om fallet:
Aftonbladet skrev:Dottern ringde pappan och berättade att hon blivit mobbad – igen.
Han blev rasande, åkte till skolan och läxade upp mobbarna.
Nu har han dömts för olaga hot och misshandel.
- - -
Läraren förklarade att saken var löst eftersom hon tidigare den veckan talat med pojkarna, efter att en annan förälder påpekat att pojkarna trakasserat vissa tjejer.
En av pojkarna uppgav att pappan tagit hårt tag om hans arm och sedan greppat tag om hans hals.
Enligt pappan kan ha tagit grepp om pojkens arm men att det i så fall inte var ett hårt tag.
Samhällstjänst och skadestånd
Den andre pojken uppgav att pappan greppat hans hår och sagt: "Ni ska ge fan i min dotter". Den tredje pojken uppgav att han också blivit dragen i håret, något som den förste pojken säger att han inte såg.
Efter händelsen ringde pappan till de inblandade och läraren och bad om ursäkt för sitt agerande.
Skolan valde att polisanmäla honom.
Falu tingsrätt ansåg att de tre pojkarna lämnade en trovärdigt beskrivning av händelsen och dömde pappan för misshandel och olaga hot till 75 timmars samhällstjänst.
Han ska även betala skadestånd till de tre pojkarna på sammanlagt 17 000 kronor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16125129.ab

Det lönar sig att vara mobbare - man kan t o m få skadestånd. Och för en förälder är det omöjligt att försvara sitt barn. Då är man busen som hotar små oskyldiga barn. Det borde finnas någon "nödvärnsrätt när ens barn mobbas".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-25 11:44:33

Jagers skrev: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16125129.ab

-kokar av ilska- :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Detdär kommer vara jag om ungefär 10-20 år

Farsan ifråga gjorde rätt, skolan däremot är pinsam som först struntar i att agera och sedan polisanmäler den som gör någonting åt mobbingen.
Pinsamt, ta mig fan. Svenska skolor är rena skämten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav treeman » 2013-01-25 11:45:08

Frimodig skrev:Sen är riktig mental smärta effektivare än fysisk smärta. Om man vill ändra människors beteende.

Lennart Frimodig


Instämmer också.


Jagers skrev: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16125129.ab

-kokar av ilska- :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Detdär kommer vara jag om ungefär 10-20 år


Får jag barn nån gång och den/dom mobbas så kommer jag också ingripa... det är ett rätt känsligt område för mig. Mobbning. Jag skulle aldrig palla med att veta att det pågick.

Dock kanske det är mer taktiskt att åka hem till föräldrarna och ta det med dom. Dom ser till så det slutar och så är det bara. Nåt annat finns inte. Det brukar finnas nåt någorlunda smidigt sätt att hantera saker på.

KrigarSjäl skrev:Farsan ifråga gjorde rätt, skolan däremot är pinsam som först struntar i att agera och sedan polisanmäler den som gör någonting åt mobbingen.
Pinsamt, ta mig fan. Svenska skolor är rena skämten.


Just nu är svenska skolor rena skämten ja. Det är mycket snack och lite verkstad när det gäller mobbning.
Senast redigerad av treeman 2013-01-25 11:54:57, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-25 11:50:20

-Det är ta mig fan bara snack!

Idioter till vältalare som inte begriper vad det handlar om för fem öre!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 12:23:45

Hadde han hållit sig ifrån att agera fysiskt utan bara dykt upp och skällt ut så kanske han hadde klarat sig juridiskt?
Att ta det med mobbarnas föräldrar är också lagligt och förmodligen en bra början.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav Alien » 2013-01-25 12:33:16

Även om pappan inte tagit någon i armen (= misshandel) så hade han dömts för hot. Antar att inte ens "Ge fan i att mobba min dotter!" godkänns om det sägs med hög röst och hotfull uppsyn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav treeman » 2013-01-25 12:40:45

Alien skrev:Det lönar sig att vara mobbare - man kan t o m få skadestånd. Och för en förälder är det omöjligt att försvara sitt barn. Då är man busen som hotar små oskyldiga barn. Det borde finnas någon "nödvärnsrätt när ens barn mobbas".


"nödvärnsrätt när ens barn mobbas".

Mycket bra förslag. Det är ju nödvärn.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 12:59:33

Det finns iofs visst stöd i lagen:

https://lagen.nu/1962:700#K24P1

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
* 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, /../

5 § Om någon enligt 1--4 §§ detta kapitel eller enligt 10 § polislagen (1984:387) har rätt att begå en annars straffbelagd handling, har var och en som hjälper honom samma rätt. Lag (1994:458).

6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Lag (1994:458).


Det som saknas är att lagen endast ger stöd för ett överhängande eller pågående förlopp. Man kan inte komma efteråt och hävda nödvärn. Det är endast polis som har rätt att ingripa i det läget.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav Jagers » 2013-01-25 13:13:46

treeman skrev:
Alien skrev:Det lönar sig att vara mobbare - man kan t o m få skadestånd. Och för en förälder är det omöjligt att försvara sitt barn. Då är man busen som hotar små oskyldiga barn. Det borde finnas någon "nödvärnsrätt när ens barn mobbas".


"nödvärnsrätt när ens barn mobbas".

Mycket bra förslag. Det är ju nödvärn.

Den skriver jag under på utan att tveka.
Jagers
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 13:27:29

Det finns inget lagstöd för det. Men däremot får man överväga konsekvenserna av att inte agera, jämfört med att göra så.
Men i denna situation tog nog pappan i mer än vad som behövdes för att uppnå frid för sin dotter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav elle » 2013-01-25 13:55:40

Alien skrev:Det lönar sig att vara mobbare - man kan t o m få skadestånd.

helt absurd. och samtidigt har man meningslösa anti-mobbing kampanjer .
Bild
http://maukonen.wordpress.com/2011/01/2 ... -i-skolan/
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav Jagers » 2013-01-25 17:08:28

Lösningen: lär era barn att slå tillbaka med fysiskt våld, och häng gärna med och observera när det ska ske utifall mobbarna börjar använda fysisk våld tillbaks så att du isåfall kan hoppa emellan och spöa skiten ur dem.

Det borde inte bryta mot några lagar (om vi bortser från att jag skrev att man ska hoppa emellan som vuxen och spöa skiten ur dem, det räcker nog att man skrämmer dom med rösten om dom börjar använda fysisk våld) mer än att socialen kommer bli inkopplade och vi vet alla hur mycket jobb socialen gör, så dem behöver man inte oroa sig för.
Jagers
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav treeman » 2013-01-25 17:11:49

Jagers skrev:Lösningen: lär era barn att slå tillbaka med fysiskt våld, och häng gärna med och observera när det ska ske utifall mobbarna börjar använda fysisk våld tillbaks så att du isåfall kan hoppa emellan och spöa skiten ur dem.


HAHA
:lol:
Det lät kul. Såg det framför mig. Jag är störd helt klart.

Man får dock ha i åtanke att om man som förälder använder våld mot mobbarna så slutar man antagligen som dömd i domstol. Men att gå emellan och sära på parterna utan att dra hårt i någon borde fungera. Ryta till med "lägg av för helvete" kan ju också ha effekt, om nu mobbarna tar till våld tillbaka.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Sonen mobbades i 4 år i två skolor

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-25 17:40:44

Jagers skrev:Lösningen: lär era barn att slå tillbaka med fysiskt våld
Absolut, och gärna övervåld. Knuffa folk utför stentrappor, sticka pennor i ryggen, sparka tills de ligger still etc.

Barn får ändå inget straff. Barn är barn som de vuxna brukar säga.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in