Varför måste just jag vara utsatt (för mobbning)?
107 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
varför måste just jag vara utsatt
KrigarSjäl skrev:-Jag flyttade upp till Gävle från bondvischan när jag var 17. Först då någon gång hörde jag ordet indie första gången, det var snubbar som såg ut som tjejer och jag tyckte det verkade allmänt ZTV och skumt. Sen har jag förstått att det handlar mycket om det du säger, små bolag, börja från grunden, det ska vara genuint etc. Eller nåt ditåt.
Men det är inget jag egentligen kan eller förstår, det är för mycket City, för mycket credd och för mycket Trend för att det ska vara nåt jag intresserar mig för eller identifierar mig med.
Är det inte mycket kajalsmink, dreads och sånt?
-Inget för en riktig karl.
Att få vara sig själv och alltså inte behöva vara en "riktig karl" är en del av det. Precis som med de flesta subkulturer har det dock bildats hierarkier, trender och olika sätt man "ska" vara på för att vara "äkta". Därav det ironiska i att säga att något är indie. Att tala om för andra hur de ska vara är så långt från ursprunget man kan komma. Dock är det inte värre inom den världen än inom andra, vad jag märkt. Osäkra trendnissar finns tyvärr överallt.
Kajalsmink är det väl folk som har, men dreads är knappast indie. I övrigt är jag ganska stilblind, så jag kan nog inte svara på särskilt mycket om hur "indie-utseendet" ter sig. För mig har det alltid varit musiken som stått i centrum. Jag kommer för övrigt också från landet.
Det börjar bli ganska OT här, vilket är bra, för då får jag en ursäkt att använda ännu en smiley.
KrigarSjäl skrev:-Du skulle haft bättre dressyr menar du?
Dressyr?
Vet inte vad du menar med just ordet *dressyr* men jag får anta att du syfter till min hemsitvation.Ta gärna och utveckla ditt svar.
Ja. En dålig uppväxt kan aldrig vara en ursäkt för att bete sig som ett svin.
Du är som många andra snabb och döma ut andra människor, som mig och kan inte se hur omständigheter runt om spelar en stor betydelse för hur andra, dvs hur jag betedde mig.
Naturligtvis är det inte en ursäkt, det skrev jag men en rimlig orsak.
Två helt skilda saker.
Det jag gjorde kan inte ändras, det som ska vara viktigt i sammanhanget är hur jag hanterar mitt misslyckade beteende, brottsliga mobbing förr nu.
Att inse sina misstag och se till att det aldrig görs om och i nutid se till sin ödmjukhet mot människor i helhet och mot de som har det sämre i synnerhet.
Att någon mobbar eller beter sig dåligt borde vara ett varningstecken för dens mående och ska direkt uppmärksammas i skolan.
Den största omsorgen skall enligt mig ligga hos den som mobbas självklart, men mobbaren behöver hjälp den med.
Det räcker inte att flytta skola på den som mobbar som har gjorts ofta, problemen i beteendet flyttas med.
Livet är ingen gulligullupplevelse för någon, varken för den som mobbas eller mobbaren.
Mobbaren kommer att komma ikapp sitt samvete, förhoppningsvis, och alla måste inse att det vi gör, utsätter andra för biter en själv i arslet någon gång.
- Svart el Vitt - On el Off
- Anslöt: 2009-05-05
Bra talat Svart el Vitt! Det du berättar är nog inte alltför ovanligt.
Jag tror själv att jag lätt hade kunnat bli en mobbare. Det var jag aldrig, men min taktik att slå tillbaka stenhårt mot den som försökte mobba mig gjorde att jag ofta var betydligt elakare (och orsakade värre skada) än mobbaren gjorde. Man kan fråga sig vad det säger om mig.
Jag tror själv att jag lätt hade kunnat bli en mobbare. Det var jag aldrig, men min taktik att slå tillbaka stenhårt mot den som försökte mobba mig gjorde att jag ofta var betydligt elakare (och orsakade värre skada) än mobbaren gjorde. Man kan fråga sig vad det säger om mig.
@ KrigarSjäl
Detta skrev du om hur andra väljer att leva.
Detta är också en typ av mobbing enligt mig.
Att låta andra veta att man inte är en riktig karl genom att bete sig på ett visst sätt är att på ett nedlåtande sätt döma ut andras behov att få leva på sitt sätt.
Detta sätt att se ner på andra och döma är något jag aktar mig för, dvs aldrig gör.
När man inser sina misstag från det förflutna så är detta ett erkännande i nutid för hur jag var förr, en mobbare som stod över andra och dömde, uttalade sig nedlåtande för andras val i livet.
Detta är läxan jag lärt mig.
Vem bestämmer vad som är *en riktig karl* ? Du ?
-Inget för en riktig karl.
Att låta andra veta att man inte är en riktig karl genom att bete sig på ett visst sätt är att på ett nedlåtande sätt döma ut andras behov att få leva på sitt sätt.
Detta sätt att se ner på andra och döma är något jag aktar mig för, dvs aldrig gör.
När man inser sina misstag från det förflutna så är detta ett erkännande i nutid för hur jag var förr, en mobbare som stod över andra och dömde, uttalade sig nedlåtande för andras val i livet.
Gafsan skrev:Bra talat Svart el Vitt! Det du berättar är nog inte alltför ovanligt.
Tack men det är inte min mening att vara någon sorts hjälte i detta sammanhang, det är den som mobbas som vi ska tänka på i första hand.
Rätten att få vara den man är, med stolthet och helt utan dömande från andra.
Jag tycker inte att det säger mer om dig mer att du är männsklig.
Att man går i försvar måste anses vara ens rätt, att man sen kanske har svårt att hålla sig på bra nivå är helt orimligt att kräva.
Se det som en ren nödvärnsrätt!
Svart el Vitt - On el Off skrev:KrigarSjäl skrev:-Du skulle haft bättre dressyr menar du?
Dressyr?
Vet inte vad du menar med just ordet *dressyr* men jag får anta att du syfter till min hemsitvation.Ta gärna och utveckla ditt svar.
Min gissning: Att någon skulle åstadkommit smärta när du mobbade så att du till slut lät bli sådan aktivitet.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Svart el Vitt - On el Off skrev:Se det som en ren nödvärnsrätt!
Jo, visst är det så... men en del saker har jag ändå svårt att känna mig OK med.
En av dem som var taskiga mot mig var en kille som vi kan kalla J. Han var den lojale vapendragaren åt killen E, som var den som var mest aktiv och tog mest initiativ. J tog inga egna initiativ till att mobba någon men när E startade så hakade han på.
J hade det svårt i skolan, han var nog inte överdrivet intelligent och hade inget vidare stöd hemifrån. Föräldrarna var skiljda och pappan dök bara upp sporadiskt och mamman verkade ha fullt upp med sitt kärleksliv med olika karlar. Vi bodde på en liten ort där folk visste det mesta om varandra.
Jag förföljde J skoningslöst med antydningar om hur korkad han var och elakheter om hans mamma. Det fungerade. Efter ett tag lämnade de mig ifred. Men att tänka tillbaka på det känns ändå inte bra. Jag hade ett underläge, men det hade J också. Och jag var smartare och modigare. Jag borde inte ha gått så långt i mina attacker på honom.
Jag vet att det inte har gått så bra för J i livet, och ibland tänker jag på det och skäms lite. Vi var bara barn. Jag önskar att någon vuxen hade stoppat oss. Inte bara dem, utan mig också.
@ Gafsan
Ditt samvete finns där, bra, men du ska veta att det inte är så lätt för någon.
Man skapar sina överlevnadsstrategier och som barn, utan stöd från sunda vuxna är det inte så lätt.
Det finns ju inte några givna moraliska instinkter vi föds med, det lärs vi av omgivningen eller det hårda livet.
Fortfarande är det av betydelse vad vi gör av framtiden, ska vi skylla på andra eller ta vårat ansvar för hur vi beter oss, vårat mående nu. Jag kan som ett exempel inte skylla på min dåliga uppväxt nu och fortsätta bete mig eller må dåligt.
Alla har ett ansvar för ens psyke och balans i livet.
En skyldighet jämte ens egen person att må så bra vi kan och försöka leva ett bra liv, vad det nu innebär... att gå sin egen väg och stå för vem man är och gjort, är för mig viktigt.
Ditt samvete finns där, bra, men du ska veta att det inte är så lätt för någon.
Man skapar sina överlevnadsstrategier och som barn, utan stöd från sunda vuxna är det inte så lätt.
Det finns ju inte några givna moraliska instinkter vi föds med, det lärs vi av omgivningen eller det hårda livet.
Fortfarande är det av betydelse vad vi gör av framtiden, ska vi skylla på andra eller ta vårat ansvar för hur vi beter oss, vårat mående nu. Jag kan som ett exempel inte skylla på min dåliga uppväxt nu och fortsätta bete mig eller må dåligt.
Alla har ett ansvar för ens psyke och balans i livet.
En skyldighet jämte ens egen person att må så bra vi kan och försöka leva ett bra liv, vad det nu innebär... att gå sin egen väg och stå för vem man är och gjort, är för mig viktigt.
plåtmonster skrev:Svart el Vitt - On el Off skrev:KrigarSjäl skrev:-Du skulle haft bättre dressyr menar du?
Dressyr?
Min gissning: Att någon skulle åstadkommit smärta när du mobbade så att du till slut lät bli sådan aktivitet.
Hmm...nä, jag hänger inte med riktigt. Sorry. Jag slutade ju tyvär inte, jag blev flyttad till ett hemskt skolhem där allt eskalerade till droger, självskadeproblem mm mm.
Kanske kan KrigarSjäl utveckla.
Typer av mobbning
Mobbning kan indelas i olika kategorier:
Fysisk mobbning (slag, sparkar, knuffar, dra i håret, tafsa, trycka upp mot vägg, förstöra kläder, väskor eller skolarbeten med mera)
Verbal mobbning (rykten, hån, hot, glåpord, öknamn, klotter, nedsättande kommentarer)
Psykisk mobbning (blickar, suckar, kommentarer, imitationer (till exempel imitera någons haltande, sätt att tala, etc), vända ryggen till, inte lyssna på förslag, flytta sig om någon sätter sig bredvid, resa sig upp och lämna sällskap när någon anländer, ignorera, utfrysning, ogrundad portning och svartlistning)
E-mobbning (rykten via exempelvis chattprogram eller communityn, förtal via Internet-sidor, hot via SMS, spridning av bilder och filmer på till exempel Internet utan godkännande med mera, trakasserier på forum, bloggar och wikier)
Övriga former (beställa varor, göra ansökningar, skriva insändare och kontaktannonser i den mobbades namn, sprida den mobbades kontaktuppgifter)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobbning
emoheart skrev:hej hej, nu ska jag berätta om mitt liv. jag går nu i första ring på en skola i nyköping. när jag där blir mobbad. de skolorna jag gått i har jag varje läsår blivit mobbad och utsatt för det metsa. jag förstår inte varför egentligen efter som människor har exakt lika mycket värde.
Gärningsmännen är i klass med de värsta förbrytare världen skådat - att inte inse det är kardinalfelet som skolledare och skolministrar begår. Finns det något värre än att attackera ett oskyldigt och försvarslöst barn på en skolgård? Det är inte gärningsmännens ålder det handlar om.
Svart el Vitt - On el Off skrev:@ KrigarSjäl-Inget för en riktig karl.
Jag tror "riktig karl" var ett skämt.
Lennart Frimodig
@Frimodig
Visst, det kanske var ett skämt som inte tydliggjordes ordentligt men jag fick ett tillfälle att förklara vad jag kan anse är en typ av mobbing som folk i allmänhet kanske inte tänker på.
@ gadas
Jag håller med om brottet i sig men vad menar du med ålderns betydelse?
Jag kan tycka, om man nu ska gradera brott....att det som är värre är de vuxnas beteende mot barnen + illa beteenden mot djur.
Man kan lätt jämnställa de ansvariga i skolan, skolledning och då högst skolministern, som delaktiga i brottet mobbningen som inte ser till att alla oavsett, behandlas med respekt och på lika villkor.
För mig är alla skyldig till ett brott som de passivt ser och inte agerar, gör sitt yttersta till att stoppa, lika skyldiga som den som utför brottet.
Visst, det kanske var ett skämt som inte tydliggjordes ordentligt men jag fick ett tillfälle att förklara vad jag kan anse är en typ av mobbing som folk i allmänhet kanske inte tänker på.
gadas skrev:Gärningsmännen är i klass med de värsta förbrytare världen skådat - att inte inse det är kardinalfelet som skolledare och skolministrar begår. Finns det något värre än att attackera ett oskyldigt och försvarslöst barn på en skolgård? Det är inte gärningsmännens ålder det handlar om.
@ gadas
Jag kan tycka, om man nu ska gradera brott....att det som är värre är de vuxnas beteende mot barnen + illa beteenden mot djur.
Man kan lätt jämnställa de ansvariga i skolan, skolledning och då högst skolministern, som delaktiga i brottet mobbningen som inte ser till att alla oavsett, behandlas med respekt och på lika villkor.
För mig är alla skyldig till ett brott som de passivt ser och inte agerar, gör sitt yttersta till att stoppa, lika skyldiga som den som utför brottet.
Svart el Vitt - On el Off skrev:@Frimodig
Visst, det kanske var ett skämt som inte tydliggjordes ordentligt men jag fick ett tillfälle att förklara vad jag kan anse är en typ av mobbing som folk i allmänhet kanske inte tänker på.gadas skrev:Gärningsmännen är i klass med de värsta förbrytare världen skådat - att inte inse det är kardinalfelet som skolledare och skolministrar begår. Finns det något värre än att attackera ett oskyldigt och försvarslöst barn på en skolgård? Det är inte gärningsmännens ålder det handlar om.
Gafsan tycker man skall försöka förstå mobbarna, jag tycker inte man skall försöka förstå mobbarna. Jag tycker man skall sparka dem i magen, mentalt. De har gjort sig skyldiga till Onda Gärningar. Och det är oförlåtligt.
Sen skall man hjälpa de som blivit mobbade, jag har gett några förslag tidigare i tråden. Man skall fokusera på mobbarnas föräldrar, det är tekniken.
Lennart Frimodig
Frimodig skrev:Sen skall man hjälpa de som blivit mobbade, jag har gett några förslag tidigare i tråden. Man skall fokusera på mobbarnas föräldrar, det är tekniken.
Klokt!
Admin: fixade citatet, det saknades namn
KrigarSjäl skrev:Enligt mina erfarenheter, efter vad jag sett, hört och märkt är det rent skitsnack att mobbare själva skulle må dåligt.
När jag blev mobbad var det olika grupperingar som utsatte mig för diverse förnedrande upplevelser. Så jag var ofta rädd i skolan, men att skolka var inget alternativ (det existerade helt enkelt inte).
Hemma var det inte bättre; fin fasad men emotionell misär under ytan.
När jag mobbade var jag alltid ensam, och det jag gjorde anser jag oförlåtligt. Den mobbande personligheten har hela tiden funnits kvar; som en ryggmärgsreflex som jag alltid måste vara på min vakt mot.
Jag har inga ursäkter men utifrån mitt intresse för orsakerna till varför jag är den jag är och varför jag har gjort så som jag har gjort har jag analyserat den fragmentering som är min släkt; och det jag inte har hittat är också det som ger mig något sorts svar - själva avsaknaden av normala mellanmänskliga band.
Så i drygt 20 år har jag funderat och funderat och funderat, och ibland tänkt att kontakta någon av dem som jag var som jävligast emot - men jag kanske inte borde det; utan förbli i mitt fängelse - mina minnen.
Det finns mobbare som mår dåligt och avreagerar sig på andra. Det finns mobbare som får en kick av att mobba på samma sätt som barn ryker benen av spindlar för att se vad som händer. Oavsett så måste man sätta en gräns att detta inte är okej, även om det behövs fysiska åtgärder, tough!
Att vuxenvärlden (som själv också mobbar) sedan bör reda ut mobbarens situation är utanför den mobbades ansvarsområde.
Sedan så har även alla personer som sitter eller har suttit i fängelse varit barn och vad hittade de på vid den tiden? kanske man ska tillåta mord på oskyldiga också.. för folk hadde så taskigt hemma? gränssättning helt enkelt.
Att vuxenvärlden (som själv också mobbar) sedan bör reda ut mobbarens situation är utanför den mobbades ansvarsområde.
Sedan så har även alla personer som sitter eller har suttit i fängelse varit barn och vad hittade de på vid den tiden? kanske man ska tillåta mord på oskyldiga också.. för folk hadde så taskigt hemma? gränssättning helt enkelt.
- plåtmonster
atoms skrev:KrigarSjäl skrev:Enligt mina erfarenheter, efter vad jag sett, hört och märkt är det rent skitsnack att mobbare själva skulle må dåligt.
När jag blev mobbad var det olika grupperingar som utsatte mig för diverse förnedrande upplevelser. Så jag var ofta rädd i skolan, men att skolka var inget alternativ (det existerade helt enkelt inte).
Hemma var det inte bättre; fin fasad men emotionell misär under ytan.
När jag mobbade var jag alltid ensam, och det jag gjorde anser jag oförlåtligt. Den mobbande personligheten har hela tiden funnits kvar; som en ryggmärgsreflex som jag alltid måste vara på min vakt mot.
Jag har inga ursäkter men utifrån mitt intresse för orsakerna till varför jag är den jag är och varför jag har gjort så som jag har gjort har jag analyserat den fragmentering som är min släkt; och det jag inte har hittat är också det som ger mig något sorts svar - själva avsaknaden av normala mellanmänskliga band.
Så i drygt 20 år har jag funderat och funderat och funderat, och ibland tänkt att kontakta någon av dem som jag var som jävligast emot - men jag kanske inte borde det; utan förbli i mitt fängelse - mina minnen.
Att mobba nån annan har aldrig varit något alternativ för mig. Jag ser det som mina föräldrars förtjänst, de var mkt bra förebilder. Hade jag vuxit upp i en annan miljö kunde jag ha blivit helt annorlunda.
Fast när jag stöter på översittare av olika slag kan jag bli skapligt otrevlig. Jag vet rätt bra hur man trycker dit folk. Och hur man får dem att känna sig hemma.
Jag tror det är en bra idé att du tar kontakt med dina gamla mobboffer och berättar vad du förstår i dag. Det hjälper dem att gå vidare. Man glömmer aldrig.
Lennart Frimodig
Jo skolan och deras sätt at hanterar mobbing är ganska sorglig och det är tydligt att de inte vet hur de skall tampas med den. Vet själv hur det var då jag var en hel skolas favvorit offer då jag värade eller helt enkelt klädde mig som jag själv ville även om det gick emot dåtidens stil och jag var inte direkt förtjust i musiken som fanns då.
Fick inte så mycket mer hjälp än att få en kurator att prata med vilket var ganska platt.
Fick inte så mycket mer hjälp än att få en kurator att prata med vilket var ganska platt.
@atoms, jag håller med Frimodig, den ursäkt jag fick av min värste plågoande har hjälpt mig en hel del.
Svart el Vitt - On el Off skrev:
Jag håller väl med i stort, men jag drar inte gränser mellan barn och vuxna (som bara handlar om vem man är eller rättare sagt hur länge man funnits till) utan mellan offer och förövare (som handlar om vem som gör vad).
Det finns hos många vuxna en ytterst beklaglig missuppfattning att barn inte förstår vad de gör. I de allra flesta mobbningsfall, åtminstone dem som innefattar misshandel, är förövaren oavsett ålder mycket väl medveten om vad hen gör och det är i högsta grad avsiktligt.
För mig är alla medskyldiga till ett brott som de passivt ser och inte agerar mot, men - inte lika skyldiga som den som utför brottet.
@gadas, skiljer du på fysisk och psykisk misshandel?
Det är lätt att döma andra som inte agerar men hur många som dömer andra agerar själv?
Det är lätt att döma andra som inte agerar men hur många som dömer andra agerar själv?
Miche skrev:Det är lätt att döma andra som inte agerar men hur många som dömer andra agerar själv?
Har bilden att dom som inte agerar inte heller är så benägna att döma andra som inte agerar. Då skulle man ju kritisera någon på ens egen nivå, vilket väldigt få är intresserade av att göra. Det blir som att kritisera sig själv.
Genom någon konstig "tanke"process slår det om till att man kritiserar dom som agerar, antagligen som en försvarsmekanism för att slippa kritisera sig själva eller för att man behöver någon att ta ut sitt dåliga samvete på. Det är vanligt att man säger (bakom ryggen eller face to face) att det som den som agerar gör ändå inte kommer att göra någon skillnad eller förminskar problemen.
Man vill inte själv agera för att då kan man bli utsatt för klagan från andra och det är jobbigt. Samt att man är blind för elevernas trakasserier och är fast i passivitetens norm?
Anledningen till situationen kan vara enkel och inte nödvändligtvis med ont uppsåt. Frånvaro av godhet och kurage?
Oavsett behövs det att någon driver skutan åt rätt håll med bestämdhet och ödmjukhet.
Anledningen till situationen kan vara enkel och inte nödvändligtvis med ont uppsåt. Frånvaro av godhet och kurage?
Oavsett behövs det att någon driver skutan åt rätt håll med bestämdhet och ödmjukhet.
- plåtmonster
Återgå till Studier och arbetsliv