Varför måste just jag vara utsatt (för mobbning)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Gafsan » 2013-01-22 23:06:21

plåtmonster skrev:Det är dock inte en uppgift för den som blir mobbad att hantera plågandarnas problem. Snarare är det ofta tvunget att pinka in reviret hårdhänt.

Absolut. Men det kan vara bra att försöka förstå plågoandarnas motivation. Dels gör det att de kan framstå som mindre skrämmande och dels underlättar det när man ska hitta rätt metod för att sätta sig i respekt hos dem.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav plåtmonster » 2013-01-23 2:39:29

Du har rätt. Fast för att kunna använda det så krävs resurser..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Gafsan » 2013-01-23 2:46:32

plåtmonster skrev:Du har rätt. Fast för att kunna använda det så krävs resurser..

Ja självklart. Men kunskap är makt. Om du vet din plågoandes smutsiga små hemligheter och djupaste rädslor, då behöver du varken vara smart eller stark för att få honom/henne att backa.

Det trevligaste alternativet är att nå fram till henom och få henom att acceptera dig som person och sluta jäklas. Men tyvärr lyckas det inte alltid. En del är så enkelspåriga, eller oempatiska, eller bara allmänt dumma i huvudet att det inte går att få dem att inse att de ska behandla andra på ett respektfullt sätt. Då kan man behöva påminna dem om att det kan ha nackdelar att bete sig som kräk eftersom det lockar fram mindre vackra sidor hos andra.
Gafsan

Inläggav Frimodig » 2013-01-23 18:58:38

emoheart skrev:hej hej, nu ska jag berätta om mitt liv. jag går nu i första ring på en skola i nyköping. när jag där blir mobbad. de skolorna jag gått i har jag varje läsår blivit mobbad och utsatt för det metsa. jag förstår inte varför egentligen efter som människor har exakt lika mycket värde. det som jag nu är sur över är att i hela 4-9 så har varken skolkuratorn eller rektorn bryt sig om ifall man blir utsatt. det är en väldigt jobbig tid att gå igenom men den störssta frågan är då varför ska just ja bli utsatt? varför kan inte man dugga som den man faktiskt är. det är då många som tänker att det är fel på de efter som det har en diagnos men sluta. tänk absolut inte så. det som är felet är att de som inte har en diagnos vet inte vilka egenskaper och bra kreativa egenskaper vi har. det sägs att de med autism add adhd och asberger har mycket enklare med det kreativa. när det kommer den dag då du blir utsatt och inte orkar mer så ska du inte be om hjälp. jobba mot mobbning och utsatt het själv. jag tog själv kontakt med både rektor syv och kurator efter det så skrev jag en självbiografi som de fick läsa och ser man på det hjälpte faktiskt. så vad ni ska tänka är jag kan mer.

ha en bra dag :-)154

Hur blev du mobbad? Vilka konkreta handlingar?

Lennart Frimodig (68 år)
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Frimodig » 2013-01-23 19:03:00

Gafsan skrev:
Frimodig skrev:En huvudpoäng är att mobbare behöver bli sedda av omgivningen för vad de är. Naturliga svinpälsar

Det vore så oerhört skönt om man kunde avfärda mobbare så här enkelt. Men min erfarenhet är att mobbare ofta är de som mår dåligt själva. De som har olika typer av problem i familjen osv.

Wow, du läser vad jag skrev som ett sätt att avfärda mobbare enkelt. Eftersom du tycker synd om dem.

Kära nån.

ABC är att mobbning är oförlåtligt, i varje tänkbar tillvaro. Totalt oförlåtligt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-23 19:12:57

Enligt mina erfarenheter, efter vad jag sett, hört och märkt är det rent skitsnack att mobbare själva skulle må dåligt.

Det finns harmoniska människor från bra, stabila hem som ändå mobbar.
Mobbar gör de för att de får en kick av det, för att de tycker det är roligt och för att bekräfta varandras självbilder - gentemot den mobbade.
Det är en fråga om flockbeteende, gruppdynamik och hyeneegenskaper.

Det här med att socionomprata dem till rätta, säg hur mår du egentligen du som gör så här min vän, om du vill kan vi praata om det yadayada... leder ingen vart.

Mobbing är en fråga om människans sämsta sidor och då funkar det inte att vädja till eventuella goda sidor.

Sätt hårt mot hårt. Skräm skiten ur dem. Få dem att fatta att de kommer råka illa ut om de fortsätter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ElsaS » 2013-01-23 19:22:13

Håller med ovan.
"Ibland är det bäst att prata med bönder på bönders vis"
ElsaS

Anslöt: 2012-08-12

Inläggav Frimodig » 2013-01-23 19:27:28

Gafsan skrev:
Frimodig skrev:En huvudpoäng är att mobbare behöver bli sedda av omgivningen för vad de är. Naturliga svinpälsar

Det vore så oerhört skönt om man kunde avfärda mobbare så här enkelt. Men min erfarenhet är att mobbare ofta är de som mår dåligt själva. De som har olika typer av problem i familjen osv.

Det här än andra gången jag skriver i huvudsak samma sak. Irriterande.
Man avfärdar inte mobbare, man ger de på käften på olika mentala sätt.

Och det är totalt självklart. Fullständigt självklart. Man lär dem äta upp sin egen skit.

Jag skall förklara abc. Mobbning är i varje tillvor på varje universum, oförlåtligt.

Mobbning talar om att du är en svinpäls. Som ett fingeravtryck. Det finns aldrig nån ursäkt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Gafsan » 2013-01-23 19:28:27

@KrigarSjäl och Frimodig: jag tror att ni misstolkar det jag skriver.

Jag är ganska övertygad om att människor som mår bra oftast är trevliga. Så här långt stämmer det ganska väl med mina iakttagelser. Människor som mår dåligt däremot har ofta en tendens att ta ut sina negativa känslor på sin omgivning.

Det betyder verkligen inte att man ska hantera mobbare genom att "vädja till deras goda sidor" eller någonting i den stilen. Det betyder att om man förstår vad som får en mobbare att må dåligt så vet man hans/hennes svaga punkt. Då kan man med mycket små medel avskräcka personen från att jäklas med en. "Känn din fiende", typ.
Gafsan

Inläggav Frimodig » 2013-01-23 19:34:11

Gafsan skrev:@KrigarSjäl och Frimodig: jag tror att ni misstolkar det jag skriver.

Jag är ganska övertygad om att människor som mår bra oftast är trevliga. Så här långt stämmer det ganska väl med mina iakttagelser. Människor som mår dåligt däremot har ofta en tendens att ta ut sina negativa känslor på sin omgivning.

Det betyder verkligen inte att man ska hantera mobbare genom att "vädja till deras goda sidor" eller någonting i den stilen. Det betyder att om man förstår vad som får en mobbare att må dåligt så vet man hans/hennes svaga punkt. Då kan man med mycket små medel avskräcka personen från att jäklas med en. "Känn din fiende", typ.

Du tänker dig att mobbare är offer, egentligen.

Kära nån. Det är nåt bedrövligt 70-tal.

Sanningen är att mobbare är aldrig offer. De är förövare.

Mobbare är förövare, varje gång, vid varje tidpunkt, i varje situation, osv. De är förövare, naturliga svinpälsar. Och det finns ingen ursäkt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Gafsan » 2013-01-23 19:36:09

Jag kan inte se varför en person inte skulle kunna vara både offer och förövare, i olika situationer.

Jag påstår inte att det finns någon ursäkt för att mobba andra, men däremot finns det ofta förklaringar.
Gafsan

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-23 19:40:13

Gafsan skrev:@KrigarSjäl och Frimodig: jag tror att ni misstolkar det jag skriver.

Mobbare mobbar inte för att de mår dåligt utan av anledningar som redan är beskrivna. Det där med dåligtmående som bakomliggande orsak är en ren socionommyt, möjligen från Skå-Gustav eller nåt liknande.

En del är rötägg. Och de mår alldeles utmärkt.
Såna skall hållas kort eller vid behov sättas på plats.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Frimodig » 2013-01-23 19:46:41

Gafsan skrev:Jag kan inte se varför en person inte skulle kunna vara både offer och förövare, i olika situationer.

Jag påstår inte att det finns någon ursäkt för att mobba andra, men däremot finns det ofta förklaringar.

Poängen är att mobbare gör Onda Gärningar. Mobbarna kan må hur dåligt som helst. Det är aldrig tillåtet att göra Onda Gärningar.

Och du fattar inte, wow.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Gafsan » 2013-01-23 19:51:16

@ Frimodig och KrigarSjäl: För att ta ett exempel så är barn med npf överrepresenterade inte bara bland mobbade utan också bland mobbare.

Om det inte beror på att de har extra svårigheter pga sitt funktionshinder, varför tror ni att det är så?
Gafsan

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-23 19:52:47

Gafsan skrev:@ Frimodig och KrigarSjäl: För att ta ett exempel så är barn med npf överrepresenterade inte bara bland mobbade utan också bland mobbare.

Om det inte beror på att de har extra svårigheter pga sitt funktionshinder, varför tror ni att det är så?

NPF är ingen ursäkt lika lite som NT är det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Gafsan » 2013-01-23 19:53:34

Frimodig skrev:
Poängen är att mobbare gör Onda Gärningar. Mobbarna kan må hur dåligt som helst. Det är aldrig tillåtet att göra Onda Gärningar.

Och du fattar inte, wow.

Lennart Frimodig

Jag tycker att du har en respektlös och nedlåtande ton i dina senaste inlägg här i tråden. Det är tråkigt.

Det handlar inte om att jag "inte fattar". Det handlar om att jag anser att du har fel.

Jag rättfärdigar absolut inte "onda handlingar" som du kallar det, men moralpredikningar löser inga konflikter. Man måste ha en handlingsplan också.
Gafsan

Inläggav Gafsan » 2013-01-23 19:54:45

KrigarSjäl skrev:
Gafsan skrev:@ Frimodig och KrigarSjäl: För att ta ett exempel så är barn med npf överrepresenterade inte bara bland mobbade utan också bland mobbare.

NPF är ingen ursäkt lika lite som NT är det.

Nej, självklart inte! Min poäng är att om det inte är deras svårigheter som får dem att mobba i högre grad än andra barn, vad är det då? Är barn med npf "ondare" än andra barn? Jag tror inte det. Det finns alltid skäl till att människor beter sig som de gör.
Gafsan

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-23 20:03:33

Gafsan skrev: Man måste ha en handlingsplan också.

-"Handlingsplaner" är också ett jävla meningslöst socionomtugg.
Varenda skola har en "handlingsplan" men likförbannat fortsätter mobbingen. Och ingen tar tag i det på riktigt utan snackar bara rundor runt problemet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Gafsan » 2013-01-23 20:08:46

KrigarSjäl skrev:
Gafsan skrev: Man måste ha en handlingsplan också.

-"Handlingsplaner" är också ett jävla meningslöst socionomtugg.
Varenda skola har en "handlingsplan" men likförbannat fortsätter mobbingen. Och ingen tar tag i det på riktigt utan snackar bara rundor runt problemet.

Måste man vara socionom för att ha en handlingsplan? Jag brukar ha handlingsplaner. Om man ska göra allting på impuls så blir det sällan bra.

När man har med en mobbare att göra kan man antingen välja att vara ett offer, och bara reagera på elakheterna. Till exempel börja gråta, springa sin väg eller få ett okontrollerat vredesutbrott. Sällan vidare framgångsrikt. Eller så har man en handlingsplan, ligger steget före och har en taktik.
Gafsan

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-23 20:12:58

Jo men ordet, "handlingsplan"...håll med om att det luktar socionom...om du säger strategi är det en helt annan sak. Strategier är bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Gafsan » 2013-01-23 20:23:04

KrigarSjäl skrev:Jo men ordet, "handlingsplan"...håll med om att det luktar socionom...om du säger strategi är det en helt annan sak. Strategier är bra.

Sant. Strategi låter bättre.

Mina barns skola har en mobbningsplan. Det tycker jag är vansinnigt roligt. En antimobbningsplan hade varit bättre... men de har faktiskt ett bra arbete mot mobbning. Två av mina söner har haft lite mindre trevliga "kamrater", och skolan har verkligen gått in och agerat på ett bra sätt så att problemen upphört.
Gafsan

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-23 20:24:24

-Det tror jag först när jag ser det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Frimodig » 2013-01-23 20:31:52

Gafsan skrev:
Frimodig skrev:

Och du fattar inte, wow.

Lennart Frimodig

Jag tycker att du har en respektlös och nedlåtande ton i dina senaste inlägg här i tråden. Det är tråkigt.

Det handlar inte om att jag "inte fattar". Det handlar om att jag anser att du har fel.

Jag rättfärdigar absolut inte "onda handlingar" som du kallar det, men moralpredikningar löser inga konflikter. Man måste ha en handlingsplan också.

Jo, jag har en dålig tendens när jag möter din typ av åsikter.

Du tycker inte att mobbning är onda handlingar. Jag ger upp just där.

Jag har 2 varningar. Jag kan inte riktigt uttrycka mig fritt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav plåtmonster » 2013-01-23 22:09:40

KrigarSjäl skrev:Mobbar gör de för att de får en kick av det

Precis!, visst finns det de som avreagerar sig på andra för att de mår dåligt. Men i många fall är det för kickens skull och fårskocken som hoppar på. Tyvärr så kräver det ofta en ganska primitiv respons för att gränssättningen skall fungera.

Gafsan skrev:När man har med en mobbare att göra kan man antingen välja att vara ett offer

Mobbningsoffer blir chockerade och blir oförmögna att göra ett aktivt val. Det är oftast en sådan pressad situation att även om det sker återkommande så blir reaktionen lätt irrationell.

Åter till ämnet:
Ofta är det de som sticker ut på grund av någon egenskap (utseende, beteende, intressen, intelligens etc) eller för att personen kommer till en redan etablerad grupp.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in