Nytt tangentbord?
78 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Nytt tangentbord?
Slog mig just att man borde ha ett mindre tangentbord eftersom jag ändå aldrig använder alla de där sifferknapparna till höger. Istället är de bara i vägen.
Och om man ändå håller på och uppdaterar så varför inte köpa ett snyggt? Tyckte detta såg läckert ut men kanske det blir irriterande i längden med det blåa ljuset? Nån som har lysande tangentbord och kan berätta hur de upplever det?
Annars får det väl bli ett vanligt vitt. Men varför är de flesta så dyra? Och varför så svårt att hitta tangentbord utan de där onödiga sifferknapparna? Har kollat på prisjakt och de är i klar minoritet.
Det här grå-vita var ju skitsnyggt men över tusenlappen för ett tangentbord?! Ack!
Och om man ändå håller på och uppdaterar så varför inte köpa ett snyggt? Tyckte detta såg läckert ut men kanske det blir irriterande i längden med det blåa ljuset? Nån som har lysande tangentbord och kan berätta hur de upplever det?
Annars får det väl bli ett vanligt vitt. Men varför är de flesta så dyra? Och varför så svårt att hitta tangentbord utan de där onödiga sifferknapparna? Har kollat på prisjakt och de är i klar minoritet.
Det här grå-vita var ju skitsnyggt men över tusenlappen för ett tangentbord?! Ack!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Tusen spänn för ett litet tangentbord?
Köp ett för 149 på kjell istället!
http://www.kjell.com/?item=91097&path=9 ... ,204500000
Finns i andra färger oxå!
Köp ett för 149 på kjell istället!
http://www.kjell.com/?item=91097&path=9 ... ,204500000
Finns i andra färger oxå!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Inte direkt svar på dina frågor, men personligen så tycker jag att känslan i tangenterna är absolut högsta prioritet. På andra plats kommer känslan i tangenterna. På tredje plats kommer känslan i tangentern. Förresten, nämnde jag något om att det är viktigt hur tangenterna känns?
Bästa tangentborden, av vanliga fabrikat, brukar vara Keytronic, men de går ju inte att få tag på längre sedan de drog sig ur Europamarknaden. När mitt Keytronic dog (pga för många användarorsakade översvämningar) så köpte jag motvilligt ett Microsoft, för att det faktistk kändes bra när jag provade det. Jag var faktist väldigt nöjd med det. Det är den enda MS-produkt jag kan ärligt säga att jag har tyckt är bra. (Undrar varför de ska envisas med att göra mjukvara? ). När det också dog var det värre. Jag hittade inget som jag gillade. Nästan alla var monster med miljoner onödiga knappar, och också ofta trådlösa, men vettiga tangenter? Nej, det verkade inget ha. Det bästa jag hittade var ett Microsoft för 99 :- (eller om det var 199:-). Det är inte riktigt lika bra som det förra, men nästan. Tyvärr fanns det bara i svart, och det visade sig vara odugligt om man inte har extremt stark belysning vid datorn. Jag ser knappt vad det står på knapparna, så även om jag kan fingersättningen hyfsat så hittar jag inte rätt från början.
Ja, där blev det en utläggning om det mesta du inte var intresserad av gällande tangentbord.
Bästa tangentborden, av vanliga fabrikat, brukar vara Keytronic, men de går ju inte att få tag på längre sedan de drog sig ur Europamarknaden. När mitt Keytronic dog (pga för många användarorsakade översvämningar) så köpte jag motvilligt ett Microsoft, för att det faktistk kändes bra när jag provade det. Jag var faktist väldigt nöjd med det. Det är den enda MS-produkt jag kan ärligt säga att jag har tyckt är bra. (Undrar varför de ska envisas med att göra mjukvara? ). När det också dog var det värre. Jag hittade inget som jag gillade. Nästan alla var monster med miljoner onödiga knappar, och också ofta trådlösa, men vettiga tangenter? Nej, det verkade inget ha. Det bästa jag hittade var ett Microsoft för 99 :- (eller om det var 199:-). Det är inte riktigt lika bra som det förra, men nästan. Tyvärr fanns det bara i svart, och det visade sig vara odugligt om man inte har extremt stark belysning vid datorn. Jag ser knappt vad det står på knapparna, så även om jag kan fingersättningen hyfsat så hittar jag inte rätt från början.
Ja, där blev det en utläggning om det mesta du inte var intresserad av gällande tangentbord.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=16987456
Detta har jag. Det har visserligen de där siffertangenterna, men det är litet och nätt och man kan stänga av belysningen. Belysningen är väldigt mild och stör inte.
min-datorho ... 56-28.html I denna tråd finns fler bilder på tangentbordet.
Detta har jag. Det har visserligen de där siffertangenterna, men det är litet och nätt och man kan stänga av belysningen. Belysningen är väldigt mild och stör inte.
min-datorho ... 56-28.html I denna tråd finns fler bilder på tangentbordet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
He he, jag var på väg att skriva nästan exakt det Kvasir skrev, jag nöjer mig med att skriva under.
*stolt ägare av två "Key Tronic"-tangentbord*
Jag skulle i alla fall inte köpa ett tangentbord utan att kolla av känslan i tangenterna först.
*stolt ägare av två "Key Tronic"-tangentbord*
Jag skulle i alla fall inte köpa ett tangentbord utan att kolla av känslan i tangenterna först.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Förr var det ju fjädrar och riktiga kontaktelement i tangenterna. Numera är det ju bara gummibubblor för fjädringen och två plastfilmer med ledningsmönster på som ger kontakt när man trycker ihop dem. Fast ett gammaldags tangentbord skulle väl förstås kosta ett par tusenlappar idag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir, jo, det var mycket intressant att läsa. Du påminde mig om en aspekt jag glömt bort (såååå typiskt mig att alltid gå på det estetiska och sen upptäcka i efterhand att det inte funkade som jag hade tänkt mig).
För mig är det viktigt att tangentbordet känns som jag är van vid eftersom fingarna blir förvirrade annars. Lite motstånd vill de ha så att de känner vad de skrivit (de brukar ofta känna när de missat en bokstav). Inga fjösiga touchkontroll-knappar alltså.
Och så vill jag inte heller ha svart eller några andra grälla 'kill-färger'. Det ska vara vitt, silver eller grå/vitt, miniformat, och ha djupa knappar med motstånd, samt inte kosta över 200. Vilket utesluter de flesta tangentbord, inkl de hos Kjell (men tack för tipset ändå, Svante).
Finns det fler företag som jag inte tänkt på? Clas Ohlsson och Teknikmagasinethade hade inga med de egenskaper jag söker.
För mig är det viktigt att tangentbordet känns som jag är van vid eftersom fingarna blir förvirrade annars. Lite motstånd vill de ha så att de känner vad de skrivit (de brukar ofta känna när de missat en bokstav). Inga fjösiga touchkontroll-knappar alltså.
Och så vill jag inte heller ha svart eller några andra grälla 'kill-färger'. Det ska vara vitt, silver eller grå/vitt, miniformat, och ha djupa knappar med motstånd, samt inte kosta över 200. Vilket utesluter de flesta tangentbord, inkl de hos Kjell (men tack för tipset ändå, Svante).
Finns det fler företag som jag inte tänkt på? Clas Ohlsson och Teknikmagasinethade hade inga med de egenskaper jag söker.
sugrövmanövern skrev:http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=16987456
Jaha det gick att stänga av belysningen? Det var ju ett plus. Jag tror jag automatiskt sorterade bort det pga sifferknapparna, men du har rätt, det skulle ändå bli mindre för jag har ytterligare en onödig knappsamling mellan sifferknapparna på mitt nuvarande.
Får kolla in detta nästa gång jag åker till stan. Ser ut att vara det mest lovande hittills, utseendemässigt i alla fall (och den svarta kanten går ju alltid att måla).
Och nu ska jag vara smart och prova att knapparna känns bra innan jag köper det. Det hade jag inte tänkt på om jag inte blivit påmind om det här.
Du ska absolut prova alla tangentbord du funderar på. Om möjligt, sitt ner så du får normal arbetsställning också, annars knappar man inte riktigt på samma sätt som man brukar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:05:41, redigerad totalt 1 gång.
Nejnejnejnej!
#1 Vi tycker inte om Microsofts tgb!
#2 Vi tycker VÄLDIGT mkt om Logitechs tgb!
#3 Vi vill inte ha otäcka blålysande vedervärdiga dioder överallt.
#4 Vi gillar INTE den numeriska delen - ärligt talat när behöver man den om man inte står i kassan nånstans?
Jag letade länge och länge och hittade till slut Logitech Ultra Flat att ersätta mitt gamla Compaq-tgb från mitten av 90-talet (för övrigt det bästa tgb som någon någonsin producerat): Logitech Ultra Flat är sobert grå med svarta platta tangenter, mycket behagligt klickljud och nästan självskrivande! Har två stycken sådana här, ett i reserv! Läs och förundras!
Tyvärr har det fortfarande den där löjliga nummerdelen som ett bihang, vill man VERKLIGEN bli av med den får man lägga ut en större summa pengar, men då får man åas Det Ultimata Tangentbordet! Jag har det också, naturligtvis. Den trådlösa varianten. Naturligtvis en länk även hit!
Justja. Jag samlar på tgb. Om någon nu undrade varför jag bryr mej så mkt... ;-D
#1 Vi tycker inte om Microsofts tgb!
#4 Vi gillar INTE den numeriska delen - ärligt talat när behöver man den om man inte står i kassan nånstans?
Jag letade länge och länge och hittade till slut Logitech Ultra Flat att ersätta mitt gamla Compaq-tgb från mitten av 90-talet (för övrigt det bästa tgb som någon någonsin producerat): Logitech Ultra Flat är sobert grå med svarta platta tangenter, mycket behagligt klickljud och nästan självskrivande! Har två stycken sådana här, ett i reserv! Läs och förundras!
Tyvärr har det fortfarande den där löjliga nummerdelen som ett bihang, vill man VERKLIGEN bli av med den får man lägga ut en större summa pengar, men då får man åas Det Ultimata Tangentbordet! Jag har det också, naturligtvis. Den trådlösa varianten. Naturligtvis en länk även hit!
Justja. Jag samlar på tgb. Om någon nu undrade varför jag bryr mej så mkt... ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:05:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:#3 Vi vill inte ha otäcka blålysande vedervärdiga dioder överallt.
Om de går att stänga av som den Sugis hittade åt mig så kan det ju vara trevligt med lite färg ibland. Jag har självlysande gröna ändar på skrivarskabeln och det ger finfint ledljus (no pun intended) när man kommer in i det mörka arbetsrummet på kvällen.
Just precis! Och inte ens i kassan behöver man räkna numera, streckkodsläsaren sköter ju allt automatiskt.
Slentriantänkande bland designers? (Igen, typ.)
Var det inte en plattis du/ni hade när jag skulle leta efter lämplig takspot åt dig? Det kändes inte alls användarvänligt. Möjligen om man är van vid det?
Kändes som min kompis' laptop och den är jag inte vän med eftersom man alldeles för lätt kommer åt andra tangenter och fingrarna lämnas i osäkerhet om huruvida de åstadkommit en bokstav eller inte. Sorry. Men om du är nöjd med den så är det ju bra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:41, redigerad totalt 2 gånger.
Nej, det var inte en plattis jag hade där. Den var rätt ok, men inte helt optimal. Synd att jag inte kände till detta problem. Då hade jag rotat fram mitt fantastiska Compaq från -95... DET är grejer det!
Det EXAKTA, lite dämpade, klickljudet, det perfekt avvägda motståndet när man knattrar på tangenterna, elegant och välanpassad storlek TROTS numeriska delen... allt är verkligen perfekt!
Logitech Ultra Flat är nästan lika bra som mitt compaq, fördelen med de platta tangenterna är att tgb är nästan självskrivande eftersom man inte behöver lyfta hela händerna för att skriva. Jag ökade skrivhastigheten med 30-50 ord per minut genom att byta.
Det EXAKTA, lite dämpade, klickljudet, det perfekt avvägda motståndet när man knattrar på tangenterna, elegant och välanpassad storlek TROTS numeriska delen... allt är verkligen perfekt!
Logitech Ultra Flat är nästan lika bra som mitt compaq, fördelen med de platta tangenterna är att tgb är nästan självskrivande eftersom man inte behöver lyfta hela händerna för att skriva. Jag ökade skrivhastigheten med 30-50 ord per minut genom att byta.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:05:41, redigerad totalt 1 gång.
Vaddå lyfta hela händerna för att skriva? Jag lyfter inte händerna, utom för att trycka på returknappen. När man placerat dem korrekt så skriver de liksom av sig själva. Det är därför jag vill ha tydliga nedslag och lite knatter så att jag både hör och känner vad jag skriver.
De där tysta slimmade känns bara irriterande för mig. Som new age-musik, eller att få en för mjuk massage.
De där tysta slimmade känns bara irriterande för mig. Som new age-musik, eller att få en för mjuk massage.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:#1 Vi tycker inte om Microsofts tgb!
Jag kan lova att det satt långt inne att ta beslutet att köpa en MS-bord första gången. Men av de jag provade i den butiken (som faktiskt var en ovanligt vettig datorbutik så länge den fanns) så upplevde jag att MS-bordet helt enkelt hade bäst känsla. Även försäljaren som inte själv hade provat det innnan blev förvånad över att han faktiskt höll med mig. Logitech har tyvärr haft en tendens att vara lite slamriga och med sämre känsla på senare år. Deras möss däremot brukar vara klart bättre ergonomiskt än MS dito.
Instämmer till fullo.
Jag köpte en USB-hub på Clas Ohlsson och de fungerar bra. Men den har en väldgit ljusstark röd lysdiod för att visa att den är igång, och en väldigt ljusstark blå lysdiod för vare kanal. Måste tejpas över eller målas över så det dämpas ner eller mörkas helt. T.o.m. min utmärkta och dyra TFT från Eizo har en alldeles för ljusstark blå lysdiod för att visa att den är igång, men tre lager maskeringstejp över den dämpade ner till ett lagom sken. Även min USB-hårddisk har en alldeles för stark blå lysdiod, men den har jag å andra sidan bara igång när jag gör backup och annars är den avstängd. Min Samsungskrivare däremot har en kombinerat grön/orange statuslysdiod som har ett behagligt dämpat sken. Det finns i alla fall några företag som har fattat något.
Jag har också tidigare trott att det bara är användbart för folk som knappar in mycket sifferuppgifter. Men där hade jag fel upptäckte jag senare. Det finns en del program som använder siffrorna (utom 5 och 0) som piltangenter där man alltså har även diagnolapilar (till skillnad från de vanliga fyra piltangenterna) så jag behöver det faktiskt ibland, om än bara till något eller några program.
Inger skrev:Vaddå lyfta hela händerna för att skriva? Jag lyfter inte händerna, utom för att trycka på returknappen. När man placerat dem korrekt så skriver de liksom av sig själva. Det är därför jag vill ha tydliga nedslag och lite knatter så att jag både hör och känner vad jag skriver.
Weasley kanske menar att hon kan vila handlederna mot bordet när hon skriver, för att tangentbordet är så tunt. Å andra sidan har ju många tangentbord ett (ofta löstagbart) stöd för handlederna så att det problemet försvinner ändå. Och så finns det lösa sådana stöd att köpa som verkar vara mycket mjukare och bekvämare.
Kanske det.
Jag tycker dock att sånt där handledsstöd bara är i vägen. Har vant mig vid att vara utan så jag har inte mitt på.
Är det ett riktigt tunt man vill ha så finns det ju väldigt tunna.
Jag tycker dock att sånt där handledsstöd bara är i vägen. Har vant mig vid att vara utan så jag har inte mitt på.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:05:41, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Kanske det.
Nej det är väl frågan hur ergonomiskt bra det är egentligen . Själv tycker jag det kändes skönt med handlovsstödet på mitt förra tangentbord. Å andra sidan kan man ju dra paralleler till pianospel där det brukar rekommenderas att man ska hålla handlederna förhållandevis högt, även om långt ifrån alla stora pianister har gjort så. Enligt den regeln borde man allts hålla handlederna betydligt högre än ett handlovsstöd medger.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317432
Ett sånt här kanske vore nåt?
Själv köpte jag ett Logitech Mx3200-kit för ett litet tag sen.Gillar verkligen Logitechs tangentbord och Logitechs stora möss.
Ett sånt här kanske vore nåt?
Själv köpte jag ett Logitech Mx3200-kit för ett litet tag sen.Gillar verkligen Logitechs tangentbord och Logitechs stora möss.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:05:41, redigerad totalt 1 gång.
Ja, Logitechs tgb är verkligen teh shit! Jag är inte riktigt lika förtjust i deras möss, de är oftast alldeles för stora! För stora möss gör att jag får ryckningar i fingrarna vilket kan sluta mer eller mindre komiskt. När jag jobbade lyckades jag massmejla till hela min adressbok bara för att fingrarna fick seperyck och klickade av sej själva.
Nä, den bästa mus jag nånsin använt är den compaqmus som följde med mitt tidigare omnämnda tgb! Den var perfekt strl, och dessutom helt symmetrisk så jag utan problem kunde använda vänster hand när det behövdes!
Under väldigt lång tid använde jag så laptopmöss, främst Logitech v500: [img]http://www.1staudiovisual.co.uk/catalog/images/logitech_v500_mouse.jpg[/img]
- jag köpte helst sådana eftersom de är mycket mindre än de vanliga möss man kan köpa. Som ni ser har den inget scrollhjul, istället har den tryckkänsliga delar den kan scrolla med. Mindre lyckat faktiskt. Dessutom ligger den inte särskilt bra i handen.
Min pv presenterade mej för ett tag sedan för Fujitsu Siemens optiska USB-mus: [img]http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/251/785466978.jpg[/img]
och DEN är i paritet med min gamla compaq! Faktiskt lite bättre eftersom den har scrollhjul också, vilken inte min kära gamla compaq hade.
Nä, den bästa mus jag nånsin använt är den compaqmus som följde med mitt tidigare omnämnda tgb! Den var perfekt strl, och dessutom helt symmetrisk så jag utan problem kunde använda vänster hand när det behövdes!
Under väldigt lång tid använde jag så laptopmöss, främst Logitech v500: [img]http://www.1staudiovisual.co.uk/catalog/images/logitech_v500_mouse.jpg[/img]
- jag köpte helst sådana eftersom de är mycket mindre än de vanliga möss man kan köpa. Som ni ser har den inget scrollhjul, istället har den tryckkänsliga delar den kan scrolla med. Mindre lyckat faktiskt. Dessutom ligger den inte särskilt bra i handen.
Min pv presenterade mej för ett tag sedan för Fujitsu Siemens optiska USB-mus: [img]http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/251/785466978.jpg[/img]
och DEN är i paritet med min gamla compaq! Faktiskt lite bättre eftersom den har scrollhjul också, vilken inte min kära gamla compaq hade.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:05:42, redigerad totalt 1 gång.