Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-22 20:53:58

plåtmonster skrev:Hur vet skolan att du bloggar? står ditt riktiga namn där?

Tja, hur vet 'skolan' att jag bloggar, det är snarare hur vet personalen att jag bloggar(?). Det var väl för att jag ville lägga upp lite grann vad jag håller på med på lektionen i SIV som vi har på Fredagar från 08:30-10:00. Personalen kollade på medan jag skrev på min "blogg" (egentligen helt enkelt en webbsida på internet där jag skriver mina läxor och typ 'dagbok').

Ibland så kan även nära vänner eller mina föräldrar få läsa vad jag gör (inte att de gör det, men de får i alla fall chansen till det). Detta kanske låter dumt, men jag vill hålla en generell koll på vad som händer i skolan, meningen med detta var att jag skulle undvika att komma efter i studier, fast jag tror inte det har fungerat. I vilket fall allt som motstrider att jag lägger ut läxor mm, samt veckosummering(personal sa att jag gärna får "blogga" på min fritid) anser jag som censur.

plåtmonster skrev:eller spionerar de på tunnklienterna eller lagrade filer? (kanske därför de är så tunnklientskåta) i övrigt så tycker jag att de inte har med det att göra övh...
(eller så är de rädda för vad som skall ska komma ut?)

Öh, egentligen så har personalen sagt att de kan se vad vi gör på datorerna, men en klasskamrat tyckte att det lät fånigt. Anledningen till att personalen vill det eller säger det till oss antar jag är för att vi ska göra saker på datorerna som har med studierna att göra och det har personalen också nämnt.

Men det kan anses att man blir behandlad som "barn" om personalen måste kontrollera oss för att se om vi håller på med studierna. Tunnklienter är nog lättare att övervaka antar jag eftersom tunnklientens tillstånd sparas i servern. T.ex om jag trycker på avstängningsknappen och sedan startar om och loggar in så är jag där jag var senast med öppna tabbar och program som det var innan jag tryckte på avstängningsknappen.
--
På tal om mina felanmälningar så hade vi ett husmöte igår och jag fick rådet att göra om felanmälningarna, så jag lade till några nya sådana och skickade iväg alla. Tydligen så behöver inte dörrarna bytas ut, utan bara låsen. Vi hade ett värme element som behövdes 'luftas' och en kran i köket som behövde fixas.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-25 9:25:55

plåtmonster skrev:Så kör över de ansvariga med ångvält.

Det var på SIV-lektionen jag fick anmärkningen så hittills lagrar jag filerna på det lokala intranätet. Det blir mindre åtkomligt dock eftersom man får ej tillgång till det från sin egen dator/mobil.

Jag gör det bara för SIV lektionen och fortsätter som jag brukar med de andra lektionerna. Jag kommer att meddela om jag får fler anmärkningar...
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2013-01-25 10:48:17

Gör en lösenordsskyddad bloggsida. Så att folk loggar in en gång och sedan ligger en cookie som gör att ingen mer inloggning behövs?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-25 11:20:46

plåtmonster skrev:Gör en lösenordsskyddad bloggsida. Så att folk loggar in en gång och sedan ligger en cookie som gör att ingen mer inloggning behövs?

Nja, tja, jag valde ju själv tunnklienten, de flesta använder laptops, men på tunnklienterna så sparas inga cookies. Om man loggar ut så tror jag att alla cookies mm raderas.
Även så kan man inte köra några program från portableapps.com för man har inga rättigheter att köra exekverbara filer som man laddat ner. Inte ens mspaint finns. GIMP finns med fast man har inte rättigheter att använda det.
Det känns inte organiserat riktigt eller som att administratören blev halvfärdig med vilka rättigheter användarna bör få. Libreoffice fungerar dock bra för Writer, Calc, Impress, Draw mm.

Jag provade på en av laptopsarna i början av höstterminen men jag märkte rätt snabbt att efter installation av firefox och google chrome så fick de ingen kontakt med nätet (enbart internet exploder som var förinstallerat gick att använda), men en elev bad teknikern att få google chrome installerat (och det fick han på sin laptop!) så det går bra om man pratar med datateknikern/administratören som vi har på skolan. Fast det har jag inte gjort genom att söka upp honom utan jag bara nämnde en gång att jag tyckte om att LibreOffice var installerat när han kom en gång för att fixa en tunnklient som en av två elever som hade problem med dem. Så vi bara pratades vid lite grann och han sa att han också använder LibreOffice och tycker att det fungerar bra hemma.

Jag besökte datateknikerns kontor vissa gånger men det var svårt för mig att få kontakt med honom, och på sundsgårdens hemsida finns det inget e-mail som jag hittat för att få kontakt.

Det jag nämnt tidigare att ITn är usel här på Sundsgården kanske mest beror på att lärare har ej fått tillräcklig utbildning för att undervisa med IT som hjälp, eller att inte de rätta programmen finns installerade. Jag gissar på brist på utbildning, men vet ej säkert.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-01-28 13:05:29

Nu till något positivt. Klassresa till Gotland Må, Ti, On och To 20/5-23/5. Fredag ingen skola eller ledigt för att vi ska kunna vila oss.

Närvaro: Någon frågade om man kunde slippa och vi fick svaret att vi var tvungna. Alltså obligatorisk närvaro och skälet som gavs till det var 'allt är redan beställt', 'rummen är redan bokade'.

Plats: Visby fängelse i Visby, Gotland. Karta: http://osm.org/go/0aNVQO5em--
Notering: Det är inget fängelse om någon tror det, fast det finns möjligtvis ett fängelse mer österut.

Vi har fått uppgiften att komma med förslag på saker vi vill se på Gotland. Personligen så stannar jag helst i Visby och kartlägger lite grann om jag hinner (om jag lyckas få nån tillgång till internet alltså), det är fortfarande mitt specialintresse.

Personligen så vill jag närvara och tycker att det är positivt med en resa (fast jag inte tycker om resor). Jag fick höra att förra klassresor genom åren har varit till Göteborg och Gotland.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Flinta » 2013-01-28 16:12:08

Va roligt med resor, vad står skolan för o vad behöver ni betala själva?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav TORatANDET » 2013-01-28 16:31:49

Tor_och_i2p skrev:Notering: Det är inget fängelse om någon tror det, fast det finns möjligtvis ett fängelse mer österut.

Visby fängelse är helt klart ett f.d. fängelse, men det används nu som vandrarhem: http://visbyfangelse.se/ Jag bodde på vandrarhemmet 2006 och utbildade heldag om asperger i deras stora sal, som vi hyrde. Man sover i cellerna. Det är ganska lyhört (ifall det är där ni skall bo), så ta med öronproppar. Trevlig stad. Bra av folkhögskolan att ta er dit.
TORatANDET

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-02-04 12:56:20

Folkhögskolans dag den 20:e April 2013, Aspergerlinjen
Vad skulle ni vilja se på folkhögskolans dag den 20:e April 2013 angående Aspergerlinjen? Den dagen kommer vi att göra nåt, vad beror på ideerna. Om ni kommer på besök här då finns det något ni skulle vilja göra eller se?

Det kom inte några speciella ideer idag och det föreslogs skämtsamt att vi skulle bjuda på godis för er som anländer. Om det finns något ni önskar er när dagen kommer så tveka inte att posta. :-)063
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Mymlan » 2013-02-05 16:37:01

"Tor", hur går det i klassen sådär allmänt? Är det fortfarande "vissa" lärare som favoriserar, eller har det blivit bättre med det? Ursäkta att jag frågar, är bara nyfiken.
Mymlan

Anslöt: 2011-08-06

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-02-12 13:12:00

Jag vill först och främst säga att om någon läste eller var (eller blir) intresserad av att läsa på kulroligt (blogspot, där jag lägger ut mina läxor och saker jag gör i skolan) så får ni gärna fråga mig varför det inte finns någonting där just nu. Jag vill inte göra något stort av det här förutom om någon undrar varför, så fråga gärna. Nu lämnar jag det här temat.

Mymlan skrev:"Tor", hur går det i klassen sådär allmänt? Är det fortfarande "vissa" lärare som favoriserar, eller har det blivit bättre med det? Ursäkta att jag frågar, är bara nyfiken.

Jag vet inte. Det jag själv har haft som problem är att jag känner att skolan inte är så mycket för yttrandefrihet, fast det har med "bloggkontroversen" att göra.
Jag har förstått att personalen vill att jag inte offentliggör mina läxor och andra händelser på internet utan gör dem bara tillgängliga för mig själv. Fast det räckte ju inte med det, de ville att jag skulle spara informationen bara på datorn. Jag förklarade artigt att jag inte kan komma åt mina läxor från min egen dator för skolans datornätverk är ett slutet nätverk och man får inte komma in från utsidan(förutom om jag använder Firstclass, men det skulla jag undvika att nämna själv för jag är strängt emot stängd,låst programvara. Motsatsen är free and open source software, öppen källkod) och den artigheten (samt meddelandet) respekterades.

Personalen har däremot sagt att jag gärna får lägga ut vad jag vill när jag är hemma.
Jag vill inte hålla med eller hålla emot utan bara säga neutralt att jag tycker det är trist att detta händer här där jag går. Varför ska jag inte kunna det? Jag tar ansvar och jag lägger inte ut namn. När det händer(lärare) lägger jag till förkortningar, om vi tar mig själv som exempel blir det NH. Elever har jag aldrig ens nämnt, inte ens med första bokstaven, om vi tar mig som exempel så skulle jag heta N. Så jag vet vad jag skriver och tar ansvar för det.(Tack aspergerforum för att ni hjälpte mig att bli vis om Sveriges lagar angående detta! Fast moraliska lagar hänger nog tätt samman)

Någon skrev att "vi blir behandlade som barn". Jag tror inte detta stämmer, ändå fast jag nämner bloggkontroversen, för bloggkontroversen beror nog mest på att få människor har ej ännu vant sig vid internet och att det verkligen är det starkaste medel för kommunikation i dagens samhälle. Eller kanske just på grund utav det så tänker de "Nej de ska inte skriva saker om oss, och då förbjuder vi dem att skriva saker om oss på lektionstid". De får min respekt för deras åsikt, men jag håller inte med. Vad ska det va för något farligt om jag beskriver själv hur det går för mig på linjen? :-)063
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav colaflaska » 2013-02-13 0:54:48

Fick också tillsägelse för att jag skrev om linjen här på forumet, rektorn pratade med mig osv. Jag sa att jag skriver vad jag vill på internet, sen om de har något problem med det är det just deras problem. Nämnde yttrandefrihet osv. Rektorn höll med och jag har inte hört nåt mer om det sedan dess.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-02-26 11:24:03

Idag hade vi Social Praktisk Medvetenhet. Vi gjorde en lek som jag gjorde för många år sedan som jag hade dåliga minnen av. Varning: Det är möjligt att jag överdramatiserar det här, så ni får komma med kommentarer om ni inte tycker det är så farligt.

Vi körde en vad jag kallar 'psykologisk lek' idag. Det finns 1 till 2 mördare. 1 läkare. Möjligtvis en person till som jag inte minns dess uppgift. Leken innehåller att man blundar. Jag kände 'leken' inte blev riktigt bra förklarad, så som kan vara bra för en aspie (om ni tycker detta är en fördom mot aspisar lägg gärna till er kritik i ert inlägg) att man vet vad som kan förväntas av en.
I den här leken bara anklagar man personer helt random, helt utan logik bakom, utan jag anser att leken också sprider misstänksamhet mot andra, och detta är nog också anledningen att jag antingen kommer avstå nästa gång eller att jag ber L att hon förklarar vad som förväntas av mig.
Känner ni igen leken? (Annars kan jag kolla upp så vi kan se om den också har något namn)
:-)003

Jag har gjort den här leken tidigare i Grekland år 2006 och jag blev utvald som mördare mest för att det var jag som började prata, fast jag var oskyldig. Det viktigaste i hela leken om man har problem med 'psykologiska lekar' är att man inte tar det på något allvar alls. Har du åkt ut ur leken därför att folk röstade ut dig så anse att du har vunnit, för då slipper du ju leken :P

Edit: jag måste kolla upp en grej innan jag lägger till något mer...
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Mymlan » 2013-02-26 11:43:29

Tor_och_i2p, du får gärna uppdatera här och skriva om vad som händer på din skola om du känner att du behöver/vill det, jag undrar bara: Varför gör du det?
Mymlan

Anslöt: 2011-08-06

Inläggav plåtmonster » 2013-02-26 12:59:52

Det där med "psykologiska lekar" om känsliga saker som planeras och genomförs av lärare brukar ofta blir rätt amatörmässiga och ingen skulle väl be en amatör utföra kirurgi heller? :-)065
Det gäller i synnerhet de s.k antimobbningslekarna som alla dömdes ut av expertisen.

Ang att skriva om skolan så kan man ju nämna att yttrandefriheten är grundlagsskyddad och att det kan ses rätt allvarligt att handgripligen hindra andra att åtnjuta den.

Är skolans nät spärrat som skrivs så kan man ju gå runt det genom att antingen spara på USB-minne eller logga in hemma från skolan och på det sättet föra över.
plåtmonster

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-02-26 13:09:40

Mymlan skrev:Tor_och_i2p, du får gärna uppdatera här och skriva om vad som händer på din skola om du känner att du behöver/vill det, jag undrar bara: Varför gör du det?

Jag skriver inte allt, och numera har jag fullt upp med studier så jag skriver bara om det händer något som jag tycker är märkvärdigt eller intressant så som en studiedag eller öppet hus.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-02-26 13:15:23

plåtmonster skrev:Är skolans nät spärrat som skrivs så kan man ju gå runt det genom att antingen spara på USB-minne eller logga in hemma från skolan och på det sättet föra över.

Nej det är inte spärrat så man inte kan komma åt blogspot, det finns tillgång. Sparar man dock information på hårddisken genom skolans datorer så kan man inte få tillgång från ens egen dator, för hårddiskarna är ett slutet nätverk som man bara kan få tillgång till genom skolans datorer.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2013-02-26 14:05:12

Du menar filserver, inte hårddisk antar jag?
plåtmonster

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-02-26 15:59:15

plåtmonster skrev:Du menar filserver, inte hårddisk antar jag?

Jag känner inte till de tekniska termerna för det. Kanske det då är en filserver.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-02 16:09:15

Sundsgården's wifi nät filtrerar gmx.com? Det är där jag kollar mina email. Att besöka nordeas och handelsbankens webbsidor fungerar utmärkt.
Det funkade inte att få tillgång till gmx.com från det vanliga nätet, men när jag provade Tor ("anonymitetsnätverk") så fick jag tillgång. http://www.isitdownrightnow.com/gmx.com.html sa också att gmx.com fungerar att få tillgång till. Antingen är det Sundsgården som har aktiverat nåt webfilter eller så är det gmx.com som gjort nåt (känns dock inte logiskt, särskilt nu när jag har tillgång till min mailbox genom Tor! :D ).

För att ni inte ska tro att jag inte grundar dessa misstankar på något ska ni veta att Sundsgården's datorer har ett webbfilter (åtmindstone tunnklienterna!) så typ när jag besökte internet wayback machine kom jag fram till en webbfiltersida. Om detta bara var på tunnklienterna så är det nog en anledning för att jag ska be om att få en laptop. (för att se om det sker webfiltrering där med)
Edit: Nu har jag fått tillgång genom Tor till min mailbox men https://www.gmx.com/ på det vanliga "klarnätet" fungerar inte. Webbsidan laddar inte.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-02 16:54:00

Bara så att ingen tror att detta är någon permanent filtrering. https://www.gmx.com fungerar nu genom vanliga internet. Kanske någon datakunnig kan ge en kommentar?
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-04 11:12:49

Idag har vi en prova på elev på besök. Kommer att stanna och vara med på lektioner (antar jag) åtminstone till och med Torsdag. Hoppas det blir intressant för dig! :D
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-05 11:21:46

Edit: Vi spelade https://sv.wikipedia.org/wiki/Maffia_(spel)
Idag på Social praktisk medvetenhet med LS i Goliat (Goliat är en sal där teater aspen brukar öva skådespelslektioner) gjorde vi den där leken igen som jag kort och gott kallar för "witch hunt" leken.

Om vi tar ett exempel att Alice, Bob, Carol, David, Eve, Frank och Mallory kör leken. Jag använder fraggas som synonym till "dör" för att hålla 'atmosfären' att detta är en lek och inte verklighet.

Det finns en ledare i gruppen vi säger det är Alice. I leken finns det två maffia medlemmar Bob och Carol. En läkare David och en detektiv Eve.

Alla sover under natten och då vaknar de två mafia medlemmarna först av alla och väljer ut någon som "ska fraggas". Sedan spelar det ingen roll om David eller Eve vaknar först. David vaknar och helar någon helt slumpmässigt eller den han tror har fraggats (gissar läkaren rätt så räddas den som skulle ha "fraggats"). Eve vaknar och väljer en person som den misstänker är en maffia medlem. Om Eve gissade på någon som inte är maffia medlem så får hon sova igen. Om Eve gissar rätt gör Alice ett tecken för henne att Eve har hittat en maffia medlem, så då vet Eve vem som är en maffia medlem.

Den handlar om att man ska misstänka någon, och att man bara pratar på flum, men det finns skådespel, så man får visa sin talang. ...när ingen pratar så kan typ någon i gruppen (förutom Alice som är ledare) t.ex Mallory säga "Jag var och partajade hela natten med David", sedan beror det kanske på David sedan hur det hela utvecklas sen.

Anledningen att jag inte ville vara med sedan förra gången och den här gången där jag inte deltog alls handlade mest om att jag inte tycker om sådant skådespel så mycket, att liksom spela att jag misstänker någon. Då känner jag sådana här lekar bara sprider misstänksamhet, och jag vill inte vara med, och det var skönt att slippa 8). Jag tror dock att jag är den enda som känner så för idag var det med ungefär 9 personer och ingen visade något särskilt ogillande så det var ju bra att någon gillade den här typen av "psykologiska lekar". :-)Happy

Jag förstod reglerna, men kände att leken inte blev tillräckligt förklarad så att jag förstod meningen med det hela. Vad förväntas av en? I den här leken så misstänkte åtminstone 1 tredjedel i gruppen andra. För mig blev det för mycket kaos. Jag skulle vilja prova på den här leken, men med färre misstankar och mer logik.
Oj, nu misstänker jag min laptop för den ser "suspekt" ut. LOL :lol:
Edit: Vi spelade https://sv.wikipedia.org/wiki/Maffia_(spel)
Tor_och_i2p
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-08 7:38:55

plåtmonster skrev:Det där med "psykologiska lekar" om känsliga saker som planeras och genomförs av lärare brukar ofta blir rätt amatörmässiga och ingen skulle väl be en amatör utföra kirurgi heller? :-)065
Det gäller i synnerhet de s.k antimobbningslekarna som alla dömdes ut av expertisen.

Medhåll.
Om man bara är lärare är man i stort sett dilettant när det kommer till psykologi varför lärarna borde undervisa och inte leka psykologer.
Samma kritik skickar jag till dramapedagogerna.

Sen gillar jag inte lekar och dramaövningar överhuvudtaget, men det är min uppfattning.
Det jag undrar i mitt stackars rakade lilla huvud är varför man helt enkelt inte diskuterar istället.
Diskussion och resonerande är en utmärkt metod att nå fram till problemens kärna.

Men av någon anledning är det inne med lekande, dramaövningar, flytta omkring bänkar och ha ständiga tvärgruppsredovisningar i skolor och även i kvalificerade yrkesutbildningar och universitetskurser.
Varför är det så och varifrån kommer idéerna?
Och: måste man underkasta sig denna experimentpedagogik för att få slutbetyg?

Jag kan i vart fall konstatera att jag fått min beskärda del av drama, lekande och tvärgrupperi.
Trodde faktiskt i min enfald att jag skulle slippa sånt på universitetet men tji fick jag. Det var lika mycket socialtjafs och tvärgruppande där.

Nu är det så att jag inte hade tänkt bli lekledare elelr dagisfröken utan litteraturvetare så jag förstår helt enkelt inte värdet i tvärgruppandet.
Om jag vill bli mer social sätter jag mig på kafé, ringer nån polare eller går i terapi.
Jag tycker inte att nån av de tre metoderna har så mycket med studier att göra och vet med mig att jag studerar bättre om jag enkom studerar utan avbrott och sociala hitochditanden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav plåtmonster » 2013-03-08 11:22:15

KrigarSjäl skrev:Varför är det så och varifrån kommer idéerna?

Person som har preferens för taktila och audativa lärosätt? gärna kryddat med förtjusning i skrivbordsprodukter.

KrigarSjäl skrev:i min enfald att jag skulle slippa sånt på universitetet men tji fick jag. Det var lika mycket socialtjafs och tvärgruppande där.

Hur tog sig det uttryck och i vilka ämnen ?
plåtmonster

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in