Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Parvlon » 2013-01-08 0:27:37

marcooleo skrev:Märkligt, ja efedrin använde jag för drygt 10 år sen, det rusade hjärtat rejält och blodtrycket gick upp och man kände sig hög. Synefrin har jag inte fått några biverkningar alls av, möjligen lite hjärtklappning likt det man får av kaffe
Testade även jag för över tio år sedan och fick hjärtklappning. Kände mig inte hög dock. Ephedra-kapslar och dosen i dem tog jag reda på efteråt kunde skilja sig flera gånger.. Fick även i mig en öl med sån skit i mig och då var det inte roligt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2013-01-08 5:07:43

Appropå gymgrossisten så hade de en energidryck som hette Spike den fick man hjärtklappning av.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-01-08 19:47:44

Flawed skrev:Appropå gymgrossisten så hade de en energidryck som hette Spike den fick man hjärtklappning av.

Ja det var ju skyhöga mängder koffein i den
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2013-01-21 16:06:30

marcooleo skrev:Drick starkt kaffe eller köp Synefrin (Syneburn) på Gymgrossisten, så slipper man de hemska biverkningar och beroendet som dessa knarkarmediciner ger.


http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- ... -synefrin/
Zima33
 
Inlägg: 3662
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav aceejee » 2013-01-23 21:20:40

Jag känner precis samma som du Ann, upplever att folk stör, ljudkänsligare. Och så är jag mindre social eller mer ointresserad av umgänge numera. Autismen framträder tydligare? Har också svårt att avsluta sånt som jag är intresserad av. Börjar jag på en bok t ex sträckläser jag den i princip, har inte tid med annat tycker jag. Disken växer ;)
aceejee
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-07-11

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2013-01-24 9:37:35

marcooleo skrev:
Flawed skrev:Appropå gymgrossisten så hade de en energidryck som hette Spike den fick man hjärtklappning av.

Ja det var ju skyhöga mängder koffein i den

Samt yohimbine.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LillaP » 2013-02-04 21:47:33

Jag äter metamina sedan 4 år tillbaka och det har verkligen räddat mitt liv. Jag kan numera sköta skolan och vardagen. Men jag har ett problem; min nuvarande läkare (sedan 3 år tillbaka) har helt plötsligt blivit nästintill okontaktbar och skriver inte ut medicinen i tid etc. Dessutom ligger hennes mottagning 1,5h kommunal resväg från mig..
Därför tänker jag byta läkare, men det är ju så få läkare som faktiskt skriver ut metamina..
Så jag undrar;
Finns det någon här i stockholmsområdet som äter metamina som är villig att dela med sig av vilken läkare h*n går hos? Gärna inom sthlm-city området, eller 30min kommunal resväg från centralen. Du får isf gärna skicka ett PM till mig. Skulle verkligen uppskatta det. :-)154
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Parvlon » 2013-02-04 22:09:53

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LillaP » 2013-02-04 22:22:23

Har läst om honom. Tänkte ringa hans mottagning det första jag gör imorgonbitti (om jag kommer ihåg/inte skjuter upp det för länge..), men det enda som gör att jag känner mig lite osäker ang. honom är att det som står på hans hemsida verkar på tok för bra för att vara sant..
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-02-04 22:48:33

LillaP skrev:Jag äter metamina sedan 4 år tillbaka och det har verkligen räddat mitt liv. Jag kan numera sköta skolan och vardagen. Men jag har ett problem; min nuvarande läkare (sedan 3 år tillbaka) har helt plötsligt blivit nästintill okontaktbar och skriver inte ut medicinen i tid etc. Dessutom ligger hennes mottagning 1,5h kommunal resväg från mig..
Därför tänker jag byta läkare, men det är ju så få läkare som faktiskt skriver ut metamina..
Så jag undrar;
Finns det någon här i stockholmsområdet som äter metamina som är villig att dela med sig av vilken läkare h*n går hos? Gärna inom sthlm-city området, eller 30min kommunal resväg från centralen. Du får isf gärna skicka ett PM till mig. Skulle verkligen uppskatta det. :-)154


Jag går på ADHD-mottagningen som ligger vid ST:Görans sjukhus på Kungsholmen. Dom skriver ut Metamina. Jag får det själv utskrivet därifrån. Var inga som helst problem att få det utskrivet hade haft det i cirka 1 år innan jag bytte mottagning.

http://www.adhdmottagningen.se/
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LillaP » 2013-02-04 22:57:49

slackern skrev:
Jag går på ADHD-mottagningen som ligger vid ST:Görans sjukhus på Kungsholmen. Dom skriver ut Metamina. Jag får det själv utskrivet därifrån. Var inga som helst problem att få det utskrivet hade haft det i cirka 1 år innan jag bytte mottagning.

http://www.adhdmottagningen.se/


Tack! Trivs du där?
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-02-04 23:58:23

LillaP skrev:
slackern skrev:
Jag går på ADHD-mottagningen som ligger vid ST:Görans sjukhus på Kungsholmen. Dom skriver ut Metamina. Jag får det själv utskrivet därifrån. Var inga som helst problem att få det utskrivet hade haft det i cirka 1 år innan jag bytte mottagning.

http://www.adhdmottagningen.se/


Tack! Trivs du där?


Det är helt OK. Fast ärligt så tycker jag att det är lite rörigt där. Mottagningen har kanske funnits under 1 1/2 år och dom har inte fått igång sina rutiner ännu. Dom håller väll på och prövar ut vad som fungerar bäst.

Men i det hela stora är jag nöjd. Har inte så stort vårdbehov längre. Medicinerar med Metamina som fungerar bra. Så jag går bara dit på uppföljningar utav min medicin och har gått en utav deras kurser.
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LillaP » 2013-02-05 1:07:01

slackern skrev:
Det är helt OK. Fast ärligt så tycker jag att det är lite rörigt där. Mottagningen har kanske funnits under 1 1/2 år och dom har inte fått igång sina rutiner ännu. Dom håller väll på och prövar ut vad som fungerar bäst.

Men i det hela stora är jag nöjd. Har inte så stort vårdbehov längre. Medicinerar med Metamina som fungerar bra. Så jag går bara dit på uppföljningar utav min medicin och har gått en utav deras kurser.


Hur menar du med "lite rörigt"...? Kommer läkarna och går eller? Om man behöver ha tag i sin läkare - kan man då få tag i h*n (kanske inte absolut samma dag, men iaf inom 3 dagar)?
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-02-05 1:30:39

LillaP skrev:
slackern skrev:
Det är helt OK. Fast ärligt så tycker jag att det är lite rörigt där. Mottagningen har kanske funnits under 1 1/2 år och dom har inte fått igång sina rutiner ännu. Dom håller väll på och prövar ut vad som fungerar bäst.

Men i det hela stora är jag nöjd. Har inte så stort vårdbehov längre. Medicinerar med Metamina som fungerar bra. Så jag går bara dit på uppföljningar utav min medicin och har gått en utav deras kurser.


Hur menar du med "lite rörigt"...? Kommer läkarna och går eller? Om man behöver ha tag i sin läkare - kan man då få tag i h*n (kanske inte absolut samma dag, men iaf inom 3 dagar)?


Läkare finns alltid på droppin tiderna. Man har inga fastaläkare där. Utan alla läkare och ssk är tillgängliga till alla patienterna. Det är väll det jag tycker är lite rörigt. Men nu har dom fixat så att man även kan boka in ett besök om man ringer och betäler en tid samma vecka.
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LillaP » 2013-02-05 1:33:08

Såg nu att det var en väntetid på 6-8 månader på ADHD-mottagningen. Så där sket det ju sig lite då jag behöver hjälp asap..

Var inne på deras hemsida och såg att dom bara har två stycken läkare i tjänst för tillfället, varav en som fått väldigt dåligt betyg på doktorsguiden.. :cry:
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-02-05 1:35:37

LillaP skrev:Såg nu att det var en väntetid på 6-8 månader på ADHD-mottagningen. Så där sket det ju sig lite då jag behöver hjälp asap..

Var inne på deras hemsida och såg att dom bara har två stycken läkare i tjänst för tillfället, varav en som fått väldigt dåligt betyg på doktorsguiden.. :cry:


Ofan det suger. Innan gick jag på serafen. Där skrev dom ut Metamina åt mej. Men där var det också rörigt efter en omorginistation
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LillaP » 2013-02-05 1:47:17

slackern skrev:Ofan det suger. Innan gick jag på serafen. Där skrev dom ut Metamina åt mej. Men där var det också rörigt efter en omorginistation


Haha, kollade just upp Serafen faktiskt, men det stod att dom inriktade sig mot psykoser.. :/

Vet du om ADHD-mottagningen och Neuropsykiatriska Enheten S:t Görans är samma sak? Hemsidorna/vårdguiden uppdaterades senast 2011.. Rätt svårt att veta då, ju.

Åååh, allt detta krångel driver mig till vansinne. :-)Crying
LillaP
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-02-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-02-05 2:18:58

LillaP skrev:
slackern skrev:Ofan det suger. Innan gick jag på serafen. Där skrev dom ut Metamina åt mej. Men där var det också rörigt efter en omorginistation


Haha, kollade just upp Serafen faktiskt, men det stod att dom inriktade sig mot psykoser.. :/

Vet du om ADHD-mottagningen och Neuropsykiatriska Enheten S:t Görans är samma sak? Hemsidorna/vårdguiden uppdaterades senast 2011.. Rätt svårt att veta då, ju.

Åååh, allt detta krångel driver mig till vansinne. :-)Crying


Nej nej jag menade inte psykosenheten utan behandlingsenheten. :)

http://www.vardguiden.se/Hitta-vard-och ... 00016-168M
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav NemoXX » 2013-02-06 13:12:24

I ärlighetens namn har mina depp-perioder innan Concerta-tiden resulterat i apati och t.o.m suicidförsök. Nu med Concerta och inne i depression, känner jag inte samma impuls att avsluta mitt liv (!)
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-02-06 13:41:20

NemoXX skrev:I ärlighetens namn har mina depp-perioder innan Concerta-tiden resulterat i apati och t.o.m suicidförsök. Nu med Concerta och inne i depression, känner jag inte samma impuls att avsluta mitt liv (!)


Skönt att höra att du mår bättre utav Concertan.
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav NemoXX » 2013-02-06 13:54:42

Nja, Concertan hjälper ju inte mig "mot" depression, där hamnade jag i alla fall. Concertan dämpar impulsiviteten så att jag kan vara mer saklig och inte kasta mig in i suicidplanerna. Jag kan fortfarande ha känslan av att "vafan har mitt liv för mening" etc, men jag känner inte samma impuls att göra nåt åt det
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-02-06 14:01:48

NemoXX skrev:Nja, Concertan hjälper ju inte mig "mot" depression, där hamnade jag i alla fall. Concertan dämpar impulsiviteten så att jag kan vara mer saklig och inte kasta mig in i suicidplanerna. Jag kan fortfarande ha känslan av att "vafan har mitt liv för mening" etc, men jag känner inte samma impuls att göra nåt åt det


Oj jag ber om ursäkt att jag missuppfattade det du skrev.

Hoppas att det vänder till det bättre snart. Men antar att den processen kanske har påbörjats om självmordsimpulserna har blivit bättre. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 44037
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav NemoXX » 2013-02-06 15:10:14

inget att be om ursäkt för :-)

En bra bok skriven av teologie doktor i etik Ann Heberlein (självutlämnande) har en titel som beskriver precis så som jag tänker:
"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva"
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2013-02-13 9:32:11

Finns det nån här som kombinerar Voxra med CS?
Dvs en medicin som frisätter och en som hämmar återupptaget...
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in