Ångestdämpande + tips.
53 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Ångestdämpande+tips.
Mm. Mm.
Hur som helst är det dags att ACT når ytan. Den är ny, ung, fräsch och därför är det för få som känner till och ens är i närheten av att begripa ACT. Många FÖRSTÅR INTE vad Acceptance and Commitment innebär, men verkar tro man ska "acceptera" att få en smäll på käften och vara ok med den sensationen, handlingen, känslan och tankarna som uppstår under en sådan situation.
http://www.actmindfully.com.au/upimages ... of_ACT.pdf For the lightweight.
Hur som helst är det dags att ACT når ytan. Den är ny, ung, fräsch och därför är det för få som känner till och ens är i närheten av att begripa ACT. Många FÖRSTÅR INTE vad Acceptance and Commitment innebär, men verkar tro man ska "acceptera" att få en smäll på käften och vara ok med den sensationen, handlingen, känslan och tankarna som uppstår under en sådan situation.
http://www.actmindfully.com.au/upimages ... of_ACT.pdf For the lightweight.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Ångestdämpande+tips.
En logisk metod, men jag tror fördomar står i vägen. Den verkar vara en enkel lösning, men man behöver göra mycket jobb på egen hand - och när vissa individer upptäcker det så skiter det sig. Tyvärr är detta ett problem som för vissa individer också är svåra att acceptera. Man känner sig dum om man blir ifrågasatt och kanske tror andra tycker man är lat. Vilket givetvis adderar till listan över problem man har att behandla.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Ångestdämpande+tips.
antonius skrev:kan vi enas om att detta kan hjälpa i bra stunder iaf:
1. sex, en vanlig handtralla kan räcka långt i nödfall.
2. mat, en halvliter ben&jerry glass, hjälper då mig.
3. motion, träna. om jag varit på gymmet, kan jag tom hälsa på min mor,
utan att vi skriker åt varann.
man kan ju prova
dessutom efter tips nr 2, med glassen har man så förtvivlat ont i magen, hela natten att man glömmer ångesten, och förbannar ens glupskhet...
Ångestdämpande+tips.
earlydayminer skrev:Det låter väldigt mycket som ACT, som är sprunget ur KBT.
Tack för svaret!
Tror inte jag hört termen ACT tidigare. Läste lite nu. Men det var som vanligt mest en svepande beskrivning. Nordlunds bok förklarar vad som egentligen händer vid ångest. Det har bl a gett mig följande insikter:
• Alla sorters ångest är i grund och botten samma fenomen, men de olika graderna ger så olika upplevelse att man tror att det är helt olika saker.
• Man behöver inte heller skilja mellan "realångest" och "irrationell" ångest, det är precis samma fenomen - om man tror att det är lättare att förstå realångesten så har man nog inte förstått vad ångest är - men man kan alltid lära sig det.
• Anspänning är ett begrepp man bör lära sig, begripa och komma ihåg. Hur avslappnad man än kanske känner sig - har man någon upplevelse av ångest så beror det på anspänning.
• Snarare "tillåta" än "acceptera" - jag FÅR ha ångest, tvångstankar, depression osv och jag kan alltid klara av det - man jag måste inte ha det.
• Upplevelsen av depression är en naturlig följd av att delar av hjärnan skulle ha kommit att skadas av överhettning(ja, troligen rent fysiskt) till följd av oavbruten aktivitet vid ångest, rastlöshet, tvångstankar, mani eller hypomani - om de inte stängts ner. Det är ungefär som när man sover(djupsömn), delar av hjärnan är nedstängda för att vila och följaktligen upplever man ingen livslust eller mening, ingenting alls!
• Man måste förstå att man knappast förstår någonting av detta i början, det är för de flesta så nya sätt att tänka - men man KOMMER ATT förstå det om man fortsätter. Jag la undan boken i tio år, sedan började jag förstå den...
Så ACT räcker nog inte heller riktigt som beteckning för Nordlunds grej.
Återgå till Att leva som Aspergare