Vill gärna ha råd - ska diagnostiseras
54 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Vanheden skrev:får jag inte den hjälpen så inser jag att jag är hungrig när jag ska gå och lägga mig och då äter jag och får en massa överskotts energi så för mig är hjälpen väldigt uppskattad!
Våldsam som i att slå sönder saker eller blir väldigt arg?
Oj, ja det förstår jag, blir ju svårt att sova annars.
Både och faktiskt. Brukar börja med att man blir arg, och sedan argare och tillslut så går något sönder som oftast.
Social utmattning brukar leda till irritation. Med en diagnos så kan du få hjälp att tacklas med detta
Vanheden skrev:Social utmattning brukar leda till irritation. Med en diagnos så kan du få hjälp att tacklas med detta
Då tror jag jag ska kämpa vidare hos psykologen för att få en riktig och uttömmande utredning.
Vanheden skrev:Jag önskar dig lycka till med detta!
Tack så mycket!
Ulfur skrev:Hejsan
Jag känner igen mig själv i mycket men inte allt.
Nästan ingen med AS har alla symptom. Det är nog därför det heter syndrom - det typiska mönstret är detsamma men i många varianter.
Jag får hela tiden för mig att jag nog bara vill vara annorlunda och få det på papper. Sedan tänker jag om att det kanske är så att jag är annorlunda.
"Annorlunda" är ett kardinalsymptom på AS!
Min familj blev rasande och vill få mig att sluta gå till psykologen.
Mycket vanlig reaktion. "Det är inget fel på dig!" Nej, det är inget fel att ha AS! Men en diagnos eller misstanke förklarar mycket och ger nya insikter som tar tid att ta in.
Är det vanligt att man tänker att man bara inbillar sig att man har aspergers syndrom?
Ja, jag känner i alla fall igen det. Eftersom man ofta har gått odiagnosticerad länge så kan man tro att någon skulle ha upptäckt det om det stämde. Men vården är experter på att missa vissa saker, som AS, depression och bipolär sjukdom typ2. Patienten/klienten kan uppfattas ha "övervärdiga idéer" (jo,precis så skrev en läkare i min journal!) åt det hypokondriska hållet. Och då får man naturligtvis ännu mer tvivel.
Återgå till Att leva som Aspergare